Den nya skatten på elektronik, åsikter?

Permalänk

Har inte läst hela tråden, så det kanske har diskuterats: Skatten är IMHO rent bullshit eftersom den inte kan strykas helt om produkten inte innehåller miljöfarliga ämen. Även en 90 % reduktion är idiotisk eftersom det fortfarande tas ut skatt för MILJÖVÄNLIGA produkter. Dessutom uttalandet om att det är till för att täppa till statskassans hål.

Jag har samma åsikt om Bil/bränsleskatter - de borde oavkortat gå till vägunderhåll och subventionering av allmänna transportmedel. Så är definitivt inte fallet i dagens läge.

Nåja, vår välfärd kostar, men nu så monterar vi ju ner välfärden och privatiserar allt istället. Så ekvationen stämmer inte, förutom om man tar i beaktande att allt baserar sig på en ständig tillväxt. Detta är naturligtvis ohållbart i längden och det känns som om vi håller på att nå gränsen för vad systemet klarar av. Alla länders statsskulder ökar ohejbart konstant - det finns väldigt få "rika" stater kvar (oftast små skatteparadis, eller länder med stora naturtillgångar såsom olja).

Länk till den finska statsskuldens ökning i realtid: http://velkakello.fi/

Permalänk
Medlem

En fullständig idiotisk skatt. Skatter är förstås alltid omoraliskt tvång, men ibland rationella inom rimliga gränser. Den här skatten däremot är urbota idiotisk eftersom man inte ändrar tullreglerna (vilket man inte kan enligt EU-rätten). Man skadar alltså både svenska företag och konsumenter. Och sannolikt får skatten mycket marginella miljö/folkhälso konsekvenser. Dessutom är just teknik något som är helt drivande i ett modernt kunskapssamhälle. Det handlar alltså inte bara om lyxkonsumtion här utan även mycket effektiv teknik som är helt nödvändig. Om något borde sånna här saker subventioneras så att vi håller oss i framkant och hänger med i den globala utvecklingen.

Kommunistfasoner.

Permalänk
Avstängd

Min åsikt? Helt idiotiskt, vad mer kan man säga? Att mjölka folket på pengar är vad det går ut på. Alla vet att vi är idag beroende av två saker ellr måste ha, det första mat det andra teknik som utvecklas hela tiden framåt. Kommer vi minska konsumtionen av elektronik? Aldrig vi kommer köpa lika mycket nu som innan. Men nu vet jag inte och kollat upp hur det ligger till med att beställa från andra länder typ Kina?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Systemet var byggt så att alla hade i stort samma disponibla penningmängd oavsett hur mycket man hade i inkomst. Därav så flyttade många utomlands som t.ex. Kampard eller Benny Andersson. Så du kunde ha en miljonlön men hade för den skull inte mer att röra dig med. Det som gick att göra var att att skaffa lån och dra det mot sin bruttolön. Det gav inga extra pengar då räntorna bara kvittades bort mot sänkt skatt.
Men tycker du att marginalerna är oviktiga så bara skicka dina framtida inkomstökningar till mig så kan jag ta hand om dom, inga problem.

Jag har inte sagt att marginalerna är oviktiga, bara att många här inte verkar förstå att det är en skillnad på marginalskatt, som är vad man (i det här fallet en med väldigt höga inkomster) betalar på sista kronan, och inkomstskatt. Om vi har en marginalskatt på 80% betyder inte det att någon betalar 80% skatt på sina inkomster, däremot kanske på en löneökning om man är höginkomsttagare.

Det sagt så hade nog Benny och Kamprad mer pengar att röra sig med än typ alla andra även under de här få åren då skatten var väldigt hög. Att de flyttade (eller snarare "flyttade") utomlands på grund av girighet får väl stå för dem, i mina ögon är det väldigt osolidariskt.

Ränteavdraget kan inte och har aldrig gått att kvitta mot ränteutgifterna. Samtidigt tycker jag nog att ränteavdraget är rätt konstigt om man tänker lite längre, allt det gör i förlängningen är ju att driva upp bostadspriserna än mer.

Mina inkomstökningar tycker jag att jag förtjänar däremot betalar jag gärna den skatt som de innebär.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HellDildo:

Har inte läst hela tråden, så det kanske har diskuterats: Skatten är IMHO rent bullshit eftersom den inte kan strykas helt om produkten inte innehåller miljöfarliga ämen. Även en 90 % reduktion är idiotisk eftersom det fortfarande tas ut skatt för MILJÖVÄNLIGA produkter. Dessutom uttalandet om att det är till för att täppa till statskassans hål.

Jag har samma åsikt om Bil/bränsleskatter - de borde oavkortat gå till vägunderhåll och subventionering av allmänna transportmedel. Så är definitivt inte fallet i dagens läge.

Nåja, vår välfärd kostar, men nu så monterar vi ju ner välfärden och privatiserar allt istället. Så ekvationen stämmer inte, förutom om man tar i beaktande att allt baserar sig på en ständig tillväxt. Detta är naturligtvis ohållbart i längden och det känns som om vi håller på att nå gränsen för vad systemet klarar av.

Alla länders statsskulder ökar ohejbart konstant - det finns väldigt få "rika" stater kvar (oftast små skatteparadis, eller länder med stora naturtillgångar såsom olja).
Länk till den finska statsskuldens ökning i realtid: http://velkakello.fi/

Nej då. Statsskulden är absolut under kontroll i Sverige. Sverige/Norge/Danmark har alla låga statsskulder jämfört med hur det sett ut de senaste 30 åren och framförallt jämfört med de flesta andra länderna i västvälden. Sverige låg under 90talet på ca 70% av PNP. Sedan dess har det dalat ner till ca 40% och kring 40%strecket ligger vi fortfarande. Har gått ner några procentenheter senaste två åren dessutom.
Men ja, det ser inte lika vackert ut för Finlands statsskuld. Den har ju växt en hel del de senaste 10 åren.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eucalyptus:

Detta har redan diskuterats...

Min slutsats - "kemikalieskatt" är bara ett annat ord för att driva in pengar till att täppa igen det hål som idag exploderat i kassan efter socialdemokraternas "ekonomer" gjort en årsbudget...

Men duee... Vi hade ett budgetöverskott i statskassan för maj på ca 36 miljarder. En del månader är det underskott och andra överskott men på årsbasis har vi senaste tiden haft överskott mot lagd budget. Det är ju motsatsen tlll hål i ekonomin ;).

Nuvarande regering har gjort ett finansiellt städarbete i eknomin varesig man gillar dem eller ej (tanken är inte att såga förra regeringen utamn de gjorde också många bra saker för för ekonomin).
Följer du börssnacket så delas det ut en del beröm till Magdalena Andersson även om ideologi och inriktning inte alltid gillas av finansvärden så det är väl inte så högljudda ovationer. Just för att kompetent arbete utförs. Statsskulden var på väg uppåt när nyvarande regering tog över och den trenden har nuvarande regering faktiskt vänt på.

Det verkar som att en del av dina slutsatser baseras mer på magkänsla än kunskap här. Din dystopiska ton tycker jag alltså är aningen missvisande.

Kemikalieskatten specifikt är väl mer rimligt att kritisera. vilket genomslag den faktiskt kommer ha och varför även de bolag som inte har de farliga flamskyddsmedlen ska beskattas är bättre ifrågasättanden. Samt varför skatt inte ska tas ut på textilier och annat som innehåller de farliga flamskyddsmedlen. Märkligt minst sagt!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Är övertygad om att det är ett led i att man som konsument ska bli mer angelägen att reparera prylarna än köpa nytt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SoilBleed:

Är övertygad om att det är ett led i att man som konsument ska bli mer angelägen att reparera prylarna än köpa nytt.

Enligt en person på forumet insatt i begagnatbranschen så måste även de företag som säljer begagnade datorer betala skatten. Jag har inte bekräftat det själv, men stämmer det klingar miljökortet ännu falskare än från början.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Synd bara att alla TV-reparatörer med någon som helst kunskap om Ohms lag och grundläggande ellära är borta sedan länge. Blir inte lätt att hitta någon som reparerar. Idag verkar hela produkten bytas och sannolikt skrotas om felande del inte kan hittas på 20min. Ser inte hur någon straffskatt ska kunna råda bot på det. Tvivlar även stark på att skatten kommer bekosta utbildningen av elektronikreparatörer eller leda till billigare reparationer. Eller ens sänka kostnaden för felsökning och reparation. För vem vill betala 2400:- för 4h timmars felsökning och 2h åtgärdande och sluttest... för en TV som med kemikalieskatt kostar 4990:- och redan är 5 år gammal.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Opatagio:

Synd bara att alla TV-reparatörer med någon som helst kunskap om Ohms lag och grundläggande ellära är borta sedan länge. Blir inte lätt att hitta någon som reparerar. Idag verkar hela produkten bytas och sannolikt skrotas om felande del inte kan hittas på 20min. Ser inte hur någon straffskatt ska kunna råda bot på det. Tvivlar även stark på att skatten kommer bekosta utbildningen av elektronikreparatörer eller leda till billigare reparationer. Eller ens sänka kostnaden för felsökning och reparation. För vem vill betala 2400:- för 4h timmars felsökning och 2h åtgärdande och sluttest... för en TV som med kemikalieskatt kostar 4990:- och redan är 5 år gammal.

Du får ta med i beräkningen att reparationer nu går under RUT-avdragen så det blir några kronor billigare iallafall. Så länge det gäller en vitvara ska kanske tilläggas. Tv:n får du betala fullt pris på.
Kan tillägga att det krävs lite mer än ellära och Ohms lag för att laga en TV. jag är utbildad elektriker och kan de första men jag kommer inte klara av att laga en TV för det. Har dessutom gått ett extra år där vi gick igenom digitalteknik och analogteknik men blev inte bättre av detta. Mycket kanske berodde på intresset också för just den delen inte låg på topp.

Men hur många är det som ens försöker att laga en TV nu för tiden, jag tror inte det är många så länge det inte är garantiärende.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Men hur många är det som ens försöker att laga en TV nu för tiden, jag tror inte det är många så länge det inte är garantiärende.

Precis, så även om denna kemikalieskatt skulle vara ett uns motiverad på att få Svenssons att reparera istället för att köpa nytt så kommer det inte gå. Som du säger, vem idag klarar att laga en TV? Det enda som sker är eventuellt byte av någon modul och kvarstår felet så skrotas produkten. Att göra något över detta är inte ekonomiskt för företag, ingen som vill betala för det helt enkelt. Var annat på 80 och 90-talet då en TV förväntades fungera minst 10år och blev det problem så gick man till en radio/tv-reparatör och fick felet åtgärdat.

Det stämmer även som du säger att de som har elektronikkunskaper i ryggmärgen finner det svårt att laga en TV annat än byte av kondensatorer eller kanske någon transistor. Jag har själv helt ok kunskaper om analog och digital (jobbat inom elektronik R&D sedan 10 år tillbaka) och även för min del skulle det innebära problem om TV:n gick sönder. Dels är det idag svårt att få tag på kretsschema och eventuell PCB-layout på produkter som TV jämfört med 90-talet, där man kunde ringa till företagets servicekontor och få dessa faxade eller i snigelpost.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Opatagio:

Precis, så även om denna kemikalieskatt skulle vara ett uns motiverad på att få Svenssons att reparera istället för att köpa nytt så kommer det inte gå. Som du säger, vem idag klarar att laga en TV? Det enda som sker är eventuellt byte av någon modul och kvarstår felet så skrotas produkten. Att göra något över detta är inte ekonomiskt för företag, ingen som vill betala för det helt enkelt. Var annat på 80 och 90-talet då en TV förväntades fungera minst 10år och blev det problem så gick man till en radio/tv-reparatör och fick felet åtgärdat.

Det stämmer även som du säger att de som har elektronikkunskaper i ryggmärgen finner det svårt att laga en TV annat än byte av kondensatorer eller kanske någon transistor. Jag har själv helt ok kunskaper om analog och digital (jobbat inom elektronik R&D sedan 10 år tillbaka) och även för min del skulle det innebära problem om TV:n gick sönder. Dels är det idag svårt att få tag på kretsschema och eventuell PCB-layout på produkter som TV jämfört med 90-talet, där man kunde ringa till företagets servicekontor och få dessa faxade eller i snigelpost.

Det läskiga är att snart kan man inte ens laga en bil även om du har kunskaper som bilmekaniker. Blir väl samma sak här att man bara köper nytt.
Vi går mer och mer mot detta slit och släng samhället och kvalitén på produkter blir tyvärr många gånger sämre. Vi kommer inte få se många bilar från 2017 gå som veteraner är jag rädd.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Det borde vara dyrt och krångligt att importera från Asien, alla varor som kan tillverkas här.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Enligt en person på forumet insatt i begagnatbranschen så måste även de företag som säljer begagnade datorer betala skatten. Jag har inte bekräftat det själv, men stämmer det klingar miljökortet ännu falskare än från början.

Detta stämmer, har insyn i ett sådant företag och de drabbas väldigt hårt av den nya skatten. Mycket av de billigare produkterna som återförsäljs idag kommer inte längre gå att sälja då skatten utgör en så stor del av det totala priset. Därför tittar de på att flytta sin verksamhet utomlands då detta gör att de slipper skatten. Resultatet blir längre transporter ut och in ur landet samt mindre återvunnen elektronik då de billigare produkterna inte längre är lönsamma. Sedan den enorma administrativa kostnaden som uppstår kommer förmodligen slå ut många mindre aktörer.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Enligt en person på forumet insatt i begagnatbranschen så måste även de företag som säljer begagnade datorer betala skatten. Jag har inte bekräftat det själv, men stämmer det klingar miljökortet ännu falskare än från början.

Det är konsumenterna som står för det ohållbara slöseriet. Så om de får betala mer för en ny vara och att reparationer blir billigare... det säger sig ju själv. Jag menar, hur många gånger har man inte klagat på att "det blir billigare att köpa en ny".

Begagnatmarknaden är en annan del av myntet och den är jag inte heller hemma på men generellt så kan man... eller vill, tro att skatten subventioneras någon annanstans i så fall. Den höga summan som de talar om, för exempelvis en gammal laptop, är inte möjligt att ha på en begagnatmarknad! Nä, då blir det ju dyrare att handla begagnat än o köpa nytt!

EDIT:
Haha! Fast nej, det blir ju samma priser. Gud va dum jag känner mig nu. Matematik A--

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Enligt en person på forumet insatt i begagnatbranschen så måste även de företag som säljer begagnade datorer betala skatten. Jag har inte bekräftat det själv, men stämmer det klingar miljökortet ännu falskare än från början.

Nja, miljö- och hälsofarliga produkter blir ju inte mindre farliga bara för att de är begagnade. Man vill ju försöka fasa ut de gifter som de innehåller.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Följer du börssnacket så delas det ut en del beröm till Magdalena Andersson även om ideologi och inriktning inte alltid gillas av finansvärden så det är väl inte så högljudda ovationer.

Var har du läst det? Sossarna har i princip noll förtroende inom näringslivet. 92% har enligt senaste DI-barometern mycket lågt eller inget förtroende alls för Maggan. Inte förvånande.

http://www.di.se/artiklar/2015/6/26/naringslivets-toppar-saga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Var har du läst det? Sossarna har i princip noll förtroende inom näringslivet. 92% har enligt senaste DI-barometern mycket lågt eller inget förtroende alls för Maggan. Inte förvånande.

http://www.di.se/artiklar/2015/6/26/naringslivets-toppar-saga...

2 år gammal artikel.....really?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

2 år gammal artikel.....really?

Ber om ursäkt. Andelen som har mycket lågt eller inget förtroende har visst minskat till 91%.

http://www.di.se/nyheter/m-tar-hem-kampen/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

Har inte läst hela tråden, så det kanske har diskuterats: Skatten är IMHO rent bullshit eftersom den inte kan strykas helt om produkten inte innehåller miljöfarliga ämen. Även en 90 % reduktion är idiotisk eftersom det fortfarande tas ut skatt för MILJÖVÄNLIGA produkter. Dessutom uttalandet om att det är till för att täppa till statskassans hål.

Jag har samma åsikt om Bil/bränsleskatter - de borde oavkortat gå till vägunderhåll och subventionering av allmänna transportmedel. Så är definitivt inte fallet i dagens läge.

Nåja, vår välfärd kostar, men nu så monterar vi ju ner välfärden och privatiserar allt istället. Så ekvationen stämmer inte, förutom om man tar i beaktande att allt baserar sig på en ständig tillväxt. Detta är naturligtvis ohållbart i längden och det känns som om vi håller på att nå gränsen för vad systemet klarar av. Alla länders statsskulder ökar ohejbart konstant - det finns väldigt få "rika" stater kvar (oftast små skatteparadis, eller länder med stora naturtillgångar såsom olja).

Länk till den finska statsskuldens ökning i realtid: http://velkakello.fi/

Precis, produkter som kraftigt sänkt sitt flamskydd upp till 99% blir lika "straffade" som med produkter som är fyllda med skiten. Även produkter som inte har något farligt i sig beskattas också då återförsäljare sagt att dom inte kan "sortera" ut vad som är vad utan går på ALL elekronik. Så även miljönyttiga produkter beskattas. Vilken soppa. Eftersom inte lilla sverige kommer påverka ett skit så kommer all elekronik att förbli densamma, det vet regeringen och därför är det så smart av dom att göra så här, för det kommer ge deg i lång tid. Allt för att försöka täppa svarta hålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Ber om ursäkt. Andelen som har mycket lågt eller inget förtroende har visst minskat till 91%.

http://www.di.se/nyheter/m-tar-hem-kampen/

Det behöver inte vara något dåligt att ratas av dem som vill roffa åt sig allt till sig själva. Snarare ett bra betyg om du frågar mig.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@XerXes:

Det är ändå naturligt då näringslivet inte gillar socialdemokratisk politik. Ser man även på vem som sitter i barometern. Så den mätningen är ju i bästa fall....ren skit.
För att få ett godkännande så skulle hon nog behöva ta bort LAS (vilket redan är försvagat efter en dom i förra året) eller ta bort all skatt för företag.

LAS-förändringen förresten betyder att ingen sitter säker, oavsett. Kul va.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Precis, produkter som kraftigt sänkt sitt flamskydd upp till 99% blir lika "straffade" som med produkter som är fyllda med skiten. Även produkter som inte har något farligt i sig beskattas också då återförsäljare sagt att dom inte kan "sortera" ut vad som är vad utan går på ALL elekronik. Så även miljönyttiga produkter beskattas. Vilken soppa. Eftersom inte lilla sverige kommer påverka ett skit så kommer all elekronik att förbli densamma, det vet regeringen och därför är det så smart av dom att göra så här, för det kommer ge deg i lång tid. Allt för att försöka täppa svarta hålet.

Vilket svarta hål?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det behöver inte vara något dåligt att ratas av dem som vill roffa åt sig allt till sig själva. Snarare ett bra betyg om du frågar mig.

Konstig världsbild du har. Företagare skapar jobb och mervärde. De roffar inte åt sig utan säljer varor och tjänster till de som är villiga att betala för dessa. Politiker som Maggan roffar åt sig. De skapar inget mervärde utan tar pengar vare sig man vill eller inte. Ofta mer än hälften av man tjänar på en arbetad timme. Det om något är rofferi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Konstig världsbild du har. Företagare skapar jobb och mervärde. De roffar inte åt sig utan säljer varor och tjänster till de som är villiga att betala för dessa. Politiker som Maggan roffar åt sig. De skapar inget mervärde utan tar pengar vare sig man vill eller inte. Ofta mer än hälften av man tjänar på en arbetad timme. Det om något är rofferi.

Tar det som en komplimang att du tycker att jag har en konstig världsbild, med tanke på vad du skriver. Föredrar du ett samhälle där inte alla har rätt till liknande skyddsnät, vård, utbildning eller omsorg så att du kan få ut mer pengar?

Nu tror jag samtidigt att du medvetet blandar korten friskt här. Jag trodde att vi pratade om näringslivstopparna och inte om företagare i allmänhet? Din egen länk handlade åtminstone om näringslivstoppar, men det hade du kanske redan glömt?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tar det som en komplimang att du tycker att jag har en konstig världsbild, med tanke på vad du skriver. Föredrar du ett samhälle där inte alla har rätt till liknande skyddsnät, vård, utbildning eller omsorg så att du kan få ut mer pengar?

Nu tror jag samtidigt att du medvetet blandar korten friskt här. Jag trodde att vi pratade om näringslivstopparna och inte om företagare i allmänhet? Din egen länk handlade åtminstone om näringslivstoppar, men det hade du kanske redan glömt?

Så din tes är att vår vänsterextrema och företagsfientliga regering har ett bra förtroende bland mindre företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Så din tes är att vår vänsterextrema och företagsfientliga regering har ett bra förtroende bland mindre företag?

Sverige är ett av de mest företagsvänliga i världen, är det inte tillräckligt?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Så din tes är att vår vänsterextrema och företagsfientliga regering har ett bra förtroende bland mindre företag?

Svara normalt inte på sånt här trams, men har det rätt lugnt ikväll så låt gå.

Nu röstar jag inte normalt på vare sig extremvänstern eller på socialdemokraterna, men någon ordning får det ändå vara på vad folk kläcker ur sig.

Jag tror knappast att arbetslösheten hade gått ner, i tider av stor invandring, om politiken som förs hade varit företagsfientlig. Tror inte heller att vi hade haft ett rejält budgetöverskott och inte heller att man har lyckats vända statsskulden nedåt. Om det går åt skogen för Sveriges företag borde knappast ekonomin gå så bra som den gör, så bevisbördan ligger tyvärr på dig att förklara varför politiken som förs skulle vara företagarfientlig.

Politiken i Sverige är inte det minsta företagsfientlig vare sig det är S+MP eller C+L+Kd+M som styr. Men för all del, påvisa gärna det du påstår.

Gällande förtroendet bland företagare har det absolut ingenting med hur väl landets styrs att göra. Företagare vill alltid ha mer och vill alltid betala mindre. Det är därför de är just företagare.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Sverige är ett av de mest företagsvänliga i världen, är det inte tillräckligt?

Enligt vem? Både småföretagarnas organisation, Företagarna, och Svenskt Näringsliv har kallat vår regering för direkt företagarfientlig och sågat deras senaste förslag. Ett omdöme som är t.o.m. värre än det först låter med tanke på det "diplomatiska" språk som brukar användas.
Privat näringsliv är grunden för att det ska finnas något att fördela överhuvudtaget. Vår vänsterextrema regering underminerar detta så gott de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerXes:

Enligt vem? Både småföretagarnas organisation, Företagarna, och Svenskt Näringsliv har kallat vår regering för direkt företagarfientlig och sågat deras senaste förslag. Ett omdöme som är t.o.m. värre än det först låter med tanke på det "diplomatiska" språk som brukar användas.
Privat näringsliv är grunden för att det ska finnas något att fördela överhuvudtaget. Vår vänsterextrema regering underminerar detta så gott de kan.

Att använda vad småföretagarnas organisation, Företagarna, och Svenskt Näringsliv tycker om hur landets styrs är ungefär lika trovärdigt som att återkalla den senaste ledaren i Flamman eller någon annan kommunistisk blaska. Även Borg och Reinfeldt fick skit från de förstnämnda för att de inte ville röra LAS osv.

Du är inte överhuvudtaget balanserad i dina uttryck eller källor, så det blir inte direkt givande att diskutera detta med dig.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti