Google riskerar nya rekordböter

Permalänk
Melding Plague

Google riskerar nya rekordböter

EU uppges ha påbörjat en ny utredning av Google och företagets operativsystem Android, något som de riskerar att dömas till nya rekordböter för.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Men, men...gör inte Apple likadant?!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Men, men...gör inte Apple likadant?!

nej, apple tillverkar sina egna telefoner och OS

Här använder andra tillverkare googles Android OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

nej, apple tillverkar sina egna telefoner och OS

Här använder andra tillverkare googles Android OS

Lite skumt tycker man ju att det är, att Google inte själva får bestämma villkoren för att använda deras OS. "Ni får använda vår Android, så länge ni installerar Google Play Store med det" känns ju som ett rimligt villkor från Google som de facto äger Android?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Alternativ man får gå över till linux 😊

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Lite skumt tycker man ju att det är, att Google inte själva får bestämma villkoren för att använda deras OS. "Ni får använda vår Android, så länge ni installerar Google Play Store med det" känns ju som ett rimligt villkor från Google som de facto äger Android?

Det är exakt det EU ska kolla om det är okej
Man kan inte begära vad som i vilkoren

Permalänk
Medlem

visst bra för oss konsumenter, dock är det jävligt sjukt att Eu ska bestämma vilka krav man ställer för att använda mjukvaran.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Om detta leder till mindre bloatware så ger jag iaf en tumme upp!

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Om detta leder till mindre bloatware så ger jag iaf en tumme upp!

Det kommer snarare leda till mer bloatware och en fragmentering av marknaden för Android OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Det är exakt det EU ska kolla om det är okej
Man kan inte begära vad som i vilkoren

Vet inte vad du försökte skriva där sista meningen,
men jag förstår inte ens att EU Ska kolla om det är OK. Det borde vara klart som fan att Google får sätta sina egna villkor på sina egna produkter.

Men men, vi får väl se vad som händer

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Lite skumt tycker man ju att det är, att Google inte själva får bestämma villkoren för att använda deras OS. "Ni får använda vår Android, så länge ni installerar Google Play Store med det" känns ju som ett rimligt villkor från Google som de facto äger Android?

Det är vanligtvis inga problem, men det kan bli tveksamheter när ett företag har en dominerande ställning på marknaden. Då kan Google utnyttja sin position på mobile OS-marknaden för att tvinga sig in på andra marknader och slå ut konkurrenter som egentligen är helt orelaterade till mobila operativsystem.

Det var ungefär samma sak när Microsoft tvingade folk att installera Internet Explorer med Windows. Hade det varit något nischat operativsystem med 0,1% av marknaden hade ingen brytt sig, men nu var det världens mest använda OS som i princip alla använde, och Microsoft utnyttjade det för att slå ut Netscape (som var en webbläsare, inte ett operativsystem).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Alternativ man får gå över till linux 😊

Det är redan Linux. (Feeling like a smartass)

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är vanligtvis inga problem, men det kan bli tveksamheter när ett företag har en dominerande ställning på marknaden. Då kan Google utnyttja sin position på mobile OS-marknaden för att tvinga sig in på andra marknader och slå ut konkurrenter som egentligen är helt orelaterade till mobila operativsystem.

Det var ungefär samma sak när Microsoft tvingade folk att installera Internet Explorer med Windows. Hade det varit något nischat operativsystem med 0,1% av marknaden hade ingen brytt sig, men nu var det världens mest använda OS som i princip alla använde, och Microsoft utnyttjade det för att slå ut Netscape (som var en webbläsare, inte ett operativsystem).

Ja jag antar att du har rätt väl.....

Lite löjligt ändå att man i en kapitalistisk värld, inte accepterar att företagen ska få göra vad de vill med sina egna produkter.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

"Google riskerar ny rekordböter"
Oj då, en ny böter. Eller är det nya bot de fått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja jag antar att du har rätt väl.....

Lite löjligt ändå att man i en kapitalistisk värld, inte accepterar att företagen ska få göra vad de vill med sina egna produkter.

så du vill leva i en värld som är helt styrt av företag? Det finns inte en enda sak som är bra med den framtidsvisionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

"Google riskerar ny rekordböter"
Oj då, en ny böter. Eller är det nya bot de fått?

Nya bot?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det kommer snarare leda till mer bloatware och en fragmentering av marknaden för Android OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Mer bloatware har jag svårt att se. Problemet nu är ju att man tvingas ha tillverkarens saker + googles. Du kan välja ena, men inte andra.

Håller dock med om att det helt klart blir en fragmentering om detta går igenom.

Skrivet av Mithras:

Lite löjligt ändå att man i en kapitalistisk värld, inte accepterar att företagen ska få göra vad de vill med sina egna produkter.

Både ja och nej.

Missbrukande av maktposition är väl det som EU mest går efter här skulle jag tro, då Apple har sitt i sitt eget OS, Microsoft har sitt i sitt eget OS. MS blev ju dömda för att IE inte gick att plocka bort, så vad skiljer mot detta... egentligen? Gapps är ju "IE"... mer eller mindre.

Skulle kunna se att man tvingas kunna välja bort Gapps som användare, men att det får inkluderas som avtal i Android. Då får ju användare som inte vill ha det, möjligheten att ta en konkurrents alternativ, men samtidigt så kan google fortsätta lägga in den.

Jag har dock själv delad åsikt inför detta. På ett sätt vill jag gärna se Android bli av med gapps, men jag tror att de då måste börja sälja Android istället, vilket inte blir en lyckad lösning. Så... Androids framtid ligger nog lite i detta beslut. Android må ha enormt med fel i sig, men det är banne mig en mer flexibel lösning än tex iOS.

Permalänk
Medlem

Tycker det är jätte bra att EU går in och styr upp konkurrensens då man som enskild kund har mkt svårt att påverka företag där de mer eller mindre har monopol alt är oligopol.
Nästa steg vore ju så att Intel måste licensera ut x86 licenser så fler än Intel, AMD och nån till får göra x86 CPUer.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Kan ändå tycka att det är helt rätt när företag tvålas till, jag köper att Google missbrukar sin marknadsdominans på mobilmarknaden -Precis som Microsoft, i åratal, gått tillväga på datormarknaden. Apple skulle utan tvekan göra samma sak om de hade möjligheten/förutsättningarna.
Likt artikeln nämner kan det få extremt stora konsekvenser både för Google, tillverkare och framtida kundkrets.
Kanske skall alla digitala marknadsplatser finnas fritt tillgängliga för alla? Windows Store, Appstore, Itunes.
Får se nu om EU tagit sig vatten över huvudet, annars kan detta bli väldigt intressanta kommande år

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Usa trodde de hade monopol på att mjölka europeiska bolag på skadeståndspengar.
De bedrog sig.

EU svarar med samma mynt, vackert så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

Tycker det är jätte bra att EU går in och styr upp konkurrensens då man som enskild kund har mkt svårt att påverka företag där de mer eller mindre har monopol alt är oligopol.
Nästa steg vore ju så att Intel måste licensera ut x86 licenser så fler än Intel, AMD och nån till får göra x86 CPUer.

God tanke, men jag tror inte de lyckas med att få till fler licenser till andra tillverkare, VIA Technologies har också licens för x86 CPUer men de konkurrerar inte riktigt inom samma segment som Intel och AMD.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Idealt så skulle jag vilja se Play Store föras över till någon typ av separat organisation vars ända syfte är att främja Android som platform. Sedan kan alla OEMS licensera Play Store från denna hypotetiska organisation.

Fördelen med detta är att alla OEMS kan konkurrera på lika villkor, just nu är det omöjligt då Google tvingar OEMS att ha GAPPS som default för att få tillgång till Play Store. Utan Play Store får man inte många telefoner sålda så OEMS har inget val än att gå med på Googles vilkor. Därmed skulle vi förmodligen få se nya tjänster och kanske till och med snabbare uppdateringar, då OEMS får andra inkomstkällor likt Apple. Samtidigt som vi bevarar en gemensam App plattform bland alla OEMS.

Detta skulle leda till en betydligt mer diversifierad android marknad, utan att app plattformen fragmenteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja jag antar att du har rätt väl.....

Lite löjligt ändå att man i en kapitalistisk värld, inte accepterar att företagen ska få göra vad de vill med sina egna produkter.

Så länge det finns konkurrens fungerar det ganska bra utan att någon lägger sig i.
Problemet med "ren" kapitalism är att det blir en nästan ostoppbar snöbollseffekt som till slut leder till monopol eller karteller mellan 2-3 jättar. De mäktigaste företagen kan köpa upp patent och hela företag tills de blir ensamma på marknaden och sedan bestämma villkoren helt själva. Därför finns det idag ingen "ren" kapitalism ens i USA, utan en massa lagar som reglerar konkurrensen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Om Google döms går pengarna till EU då? Vilka är det då som utreder om Google brutit mot några lagar? För EU själva blir ju helt klart jäviga i fallet om de är dom som får bötesbeloppet.

Permalänk
Medlem

Oh My Google.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv

Android, inte lika öppet som fanboysen hävdar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonetan:

Om Google döms går pengarna till EU då? Vilka är det då som utreder om Google brutit mot några lagar? För EU själva blir ju helt klart jäviga i fallet om de är dom som får bötesbeloppet.

Om du ser på EU som ett företag kanske ;). Men så enkelt är det inte här surru.
Domstolen i EU har inte som uppdrag att driva in pengar och har heller inte någon vinning att göra så. EUdomstolens uppdrag ser helt annorlunda ut (liksom alla domstolar). De ska istället upprätthålla lagen som gäller i EU. Det är deras uppdrag och det blir varken bättre eller sämre för domstolen om de utdelar böter eller ej.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@anon99339: AOSP (Android Open Source Project) är öppet. Play Store är det inte och om OEMs vill inkludera Play Store så måste de även ha med Gmail etc.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Jag älskar verkligen både google och Android av hela mitt hjärta men här har de såklart gjort fel och då ska det kosta utav bara fan. Inget konstigt med det. Jag gillar att EU börjat rensa upp bland företagsfusket här i världen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Android, inte lika öppet som fanboysen hävdar?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte nu längre, får några år sedan var det stor skillnad, idag spelar det ingen roll längre

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *