Google riskerar nya rekordböter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Android är ju baserat på unix?

Linuxkärna i botten (sedan är ju Linux i praktiken en öppen version av Unix).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Android är ju baserat på unix?

Den använder Linux-kerneln precis som alla olika distros som kallas för "Linux" gör. Alla dessa anses vara "unix-like".

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Nackdelen med "fria" system som Amazons och andra som bygger på AOSP är inte bara att de inte kan använda PlayStore, men att det även är många moderna appar som inte fungerar då Google släpper nya API och funktioner endast tills deras stängda proprietära Android. Använder apparna sig av dessa, och inte bygger in alternativ att köras utan dessa API och funktioner så blir det problem på AOSP-derivat som Amazons (och det är ju medvetet gjort av Google för att öka sin kontroll allt mer).

Jaha! Ja det kände jag inte till alls. Vad är det som är stängt i Android utöver googles app-paket?
Är detta något andra roms som lineage os också "lider av"?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Tänk om Google blir sura och säger: "Ok, fint då behåller vi Android och gör bara Pixel telefoner istället" Gud, paniken på mobilmarknaden skulle få en skenande hjord bufflar att se ut som en nordkoreansk militärparad.
Inte för att det kommer att hända men.....

Google tjänar inget på Android OS, de som gör att de tjänar pengar är ju deras PlayStore

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Så länge det finns konkurrens fungerar det ganska bra utan att någon lägger sig i.
Problemet med "ren" kapitalism är att det blir en nästan ostoppbar snöbollseffekt som till slut leder till monopol eller karteller mellan 2-3 jättar. De mäktigaste företagen kan köpa upp patent och hela företag tills de blir ensamma på marknaden och sedan bestämma villkoren helt själva. Därför finns det idag ingen "ren" kapitalism ens i USA, utan en massa lagar som reglerar konkurrensen.

Monopol/duopol har aldrig inträffat i ett "rent" kapitalistiskt samhälle. Till exempel standard oil och Vanderbilt/Carnegies samt federal reserves maktposition har alltid krävt statens intervention. Ett monopol kan aldrig existera om det inte är benevolent i ett kapitalistiskt system utan statlig inblandning.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Det är INTE Google/Android som skapar bloatware, de är Samsung, Asus, Huawei, Sony etc. i Grunden har ju Android i stortsett inge bloatware alls.

För mig så är följande bloatware;

Chrome, google fitness, google (sökmotor app), google+, google keep, "nyheter och väder", play böker, play filmer, play musik, play spel, play tidningskiosk.

Vilket är förinstallerat och inte kan tas bort.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ny böter?

Ny = Singularis (En)
Nya = Pluralis (Flera)
Bot = Singularis (En)
Böter = Pluralis (Flera)

Nya bot = Fel
Ny böter = Fel
Ny bot = Rätt
Nya böter = Rätt

Sorry

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Ny = Singularis (En)
Nya = Pluralis (Flera)
Bot = Singularis (En)
Böter = Pluralis (Flera)

Nya bot = Fel
Ny böter = Fel
Ny bot = Rätt
Nya böter = Rätt

Sorry

Skickades från m.sweclockers.com

Nu läser du nyhetstiteln och min kommentar en gång till.

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Nä jag vet, det var bara ett mycket o-sannolikt scenario. Men det hade varit intressant, nästan alla världens mobiltillverkare är ju beroende av att Google utvecklar Android. Om de plötsligt slutade låta alla använda det skulle det ta hus i helvete.
För det är ju klart att om Google gör som Apple och bara gör en egen telefon med ett eget operativsystem så kan de installera nästan vad de vill på den, ergo inga stämningar. Eller iallafall annorlunda stämningar.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Android är ju kul utan playstore... låter som att de som klagar inte vill ha en telefon med android, lika bra att köpa apple eller något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

God tanke, men jag tror inte de lyckas med att få till fler licenser till andra tillverkare, VIA Technologies har också licens för x86 CPUer men de konkurrerar inte riktigt inom samma segment som Intel och AMD.

Är nog mest att utvecklingskostnad + kostnad för fabriker är fruktansvärt dyrt.. är nog inte så himla många som skulle kunna hoppa in bara sådär. Skulle väl vara Samsung eller ARM kanske eller möjligtvis något Kinesiskt företag.. om nu inte Google eller Apple skulle vara intresserade.

Permalänk
Medlem

Antitrust-lagar är verkligen ett riktigt svineri. Det är inget annat än en förevändning att råna och våldta de framgångsrika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Antitrust-lagar är verkligen ett riktigt svineri. Det är inget annat än en förevändning att råna och våldta de framgångsrika.

Inte alltid, visst inom mjukvara kan jag tycka att det kan vara onödigt. Men inom t.ex läkemedel pågår det riktigt fula saker som kan kosta människor livet. Man har helt klart rätt att tjäna pengar på sina uppfinningar, men inte hur mycket som helst om det ska kosta människor livet.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Antitrust-lagar är verkligen ett riktigt svineri. Det är inget annat än en förevändning att råna och våldta de framgångsrika.

Allt handlar om att ingen ska kunna utnyttja sin marknadsställning och stänga ute andra konkurrenter från marknaden. Hur man bäst kommer åt otillbörlig marknadspåverkan är dock en svår fråga. Dessa höga böter är såklart rätt främmande för det svenska rättssystemet men det är ändå det som biter mest.

Permalänk
Medlem

Men Googles "Don't be Evil" kan de köra upp i aktieägarnas mörka vrå om ni frågar mig

Google var fantastisk när de slog igenom med sin sökmotor och när det konceptet fortfarande gällde. Idag är de ett girigt bolag precis som vilket annat Fortune 500-företag där ute. Oetiska deals hör till vardagen och jag ser glädjande på att EU stoppar deras utnyttjande av monopol. Sätter man inga gränser tar de över världen och styr våra liv (mer än vad de redan gör)

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Android är ju baserat på unix?

Och linux härstammar från unix och android från linux ... Linus Torvalds skapade linux med unix kärnan för han ville förenkla unix miljön

Permalänk
Skrivet av sukero:

Tycker det är jätte bra att EU går in och styr upp konkurrensens då man som enskild kund har mkt svårt att påverka företag där de mer eller mindre har monopol alt är oligopol.
Nästa steg vore ju så att Intel måste licensera ut x86 licenser så fler än Intel, AMD och nån till får göra x86 CPUer.

Får och får. Har hört att VIA har licens och har för mig att Fujitsu har licens för detta också. Problemet är väl att dom inte är riktigt intresserade idag av att utveckla och kränga cpu då intel har för stort övertag historiskt sett. (Ryzen rör om duktigt i grytan dock)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

OK! EU, bra där...
Hur blir det med socker monopolet som Dansk Sucker har i Sverige?
Skulle vara trevligt att kunna köpa socker/sockerprodukter i en Ica eller Konsum butik utan att bli tvungen att välja Dansk Sucker som producent.

Om nu monopol är något som ska bekämpas...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jaha! Ja det kände jag inte till alls. Vad är det som är stängt i Android utöver googles app-paket?
Är detta något andra roms som lineage os också "lider av"?

ASOP och dess derivat saknar många nya funktioner och API:er som endast finns i Googles Android (deras egna proprietära version).

Använder moderna appar dessa, och inte har bakåtkompabilitet/fall back att köra utan dessa, så fungerar apparna helt enkelt inte på de öppna Androidversionerna.

Bland annat därför som tex. Amazons appbutik innehåller bara en liten andel av alla appar jämfört med Googles Playstore.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Google tjänar inget på Android OS, de som gör att de tjänar pengar är ju deras PlayStore

De tjänar främst pengar på att äga och ha tillgång till all data från alla användare. Det använder de för att sälja och rikta reklam till dessa från Googles verkliga kunder (de som köper information och reklam).

Användarna av Android och Googles verktyg är inte "kunder" utan endast produkter som de säljer. Därav att de är "gratis" (kör själv med all min mail, kalender, sökningar, etc. i Googles ekosystem, så de vet allt om mig).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Monopol/duopol har aldrig inträffat i ett "rent" kapitalistiskt samhälle. Till exempel standard oil och Vanderbilt/Carnegies samt federal reserves maktposition har alltid krävt statens intervention. Ett monopol kan aldrig existera om det inte är benevolent i ett kapitalistiskt system utan statlig inblandning.

Exakt. Håller med helt. Monopol kan bara existera med hjälp av stater och/eller andra myndigheters hjälp.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

För mig så är följande bloatware;

Chrome, google fitness, google (sökmotor app), google+, google keep, "nyheter och väder", play böker, play filmer, play musik, play spel, play tidningskiosk.

Vilket är förinstallerat och inte kan tas bort.

Håller med helt. Helt riktigt (tyvärr).

Däremot så blir det tyvärr inte bättre att även tex. Samsung lägger in liknande appar som inte alltid heller kan avinstalleras (dottern kör med Samsungs Androidtelefoner).

Gillar inte att man inte kan välja detta i Googles Android (hade varit bra om det var valbart), men föredrar ändå Googles egna Android utan tillägg från telefontillverkarna med ytterligare mer "appbloat".

(Samma sak att jag föredrar ren Windows på PC istället för med tillverkarnas ofta "bloatade" image, även om jag inte kan avinstallera alla Microsofts standardappar.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Android är ju kul utan playstore... låter som att de som klagar inte vill ha en telefon med android, lika bra att köpa apple eller något annat

Det är väl just det tillverkarna (och EU) klagar på; för att få lov att ha PlayStore så måste de tyvärr köpa att behöva installera alla andra Googles appar och tjänster (dvs. hela tårtan, eller inget).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

De tjänar främst pengar på att äga och ha tillgång till all data från alla användare. Det använder de för att sälja och rikta reklam till dessa från Googles verkliga kunder (de som köper information och reklam).

Användarna av Android och Googles verktyg är inte "kunder" utan endast produkter som de säljer. Därav att de är "gratis" (kör själv med all min mail, kalender, sökningar, etc. i Googles ekosystem, så de vet allt om mig).

Självfallet, men de tjänar fortfarande massor ifrån de faktum att de tar procent av all digital försäljning

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Google var fantastisk när de slog igenom med sin sökmotor och när det konceptet fortfarande gällde.

Och hur yttrade sig "Don't be evil" när Google startade förutom som slogan?
(ärlig fråga)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Får och får. Har hört att VIA har licens och har för mig att Fujitsu har licens för detta också. Problemet är väl att dom inte är riktigt intresserade idag av att utveckla och kränga cpu då intel har för stort övertag historiskt sett. (Ryzen rör om duktigt i grytan dock)

Skickades från m.sweclockers.com

@Patrik356b: Har även läst att Intel har mandat att neka uppköp av vissa företag som har x86-licens och att licensen inte kan tas med vid ett uppköp. Detta skulle även omöjliggöra andra intressenter på marknaden, såsom Apple (och även IBM när de höll på med CPU design)som skulle ha musklerna att kunna konkurrera. Det är ju ändå vi kunder som i slutändan förlorar på detta.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Skrivet av martinot:

I dag så tror jag inte Microsoft hade fällts för det.

Det är riktigt. Microsoft gör idag saker de inte kunnat göra för tio år sedan, eftersom Windows idag inte anses vara ett marknadsledande operativsystem. Windows körs bara på nånstans 20% av devices (man räknar inte längre datorer som en egen klass av enhet, så Microsofts totala dominans på PC "gills inte"). Microsoft kan alltså idag göra vad de vill utan att riskera stämmas för missbruk av sin ställning.

Permalänk
Skrivet av martinot:

Det är väl just det tillverkarna (och EU) klagar på; för att få lov att ha PlayStore så måste de tyvärr köpa att behöva installera alla andra Googles appar och tjänster (dvs. hela tårtan, eller inget).

Det handlar om att telefontillverkare vill skapa sina egna walled gardens, dvs själva ta 30% avgift på mjukvaruförsäljningen.
Alla vill låsa in kunderna idag, det är mycket lönsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det handlar om att telefontillverkare vill skapa sina egna walled gardens, dvs själva ta 30% avgift på mjukvaruförsäljningen.
Alla vill låsa in kunderna idag, det är mycket lönsamt.

I vissa fall är det säkert så, men det tror jag inte de lyckas med.

I de flesta fallen så har det nästan varit tvärt om; de har just velat att installera appen för Google PlayStore (som innebär att Google för 30% på all appförsäljning), men inte fått lov om de inte installerar alla andra appar och tjänster som Google har och kräver.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Självfallet, men de tjänar fortfarande massor ifrån de faktum att de tar procent av all digital försäljning

Stämmer det.

Det är ju absolut en extra vinst och inkomst för Google (även om att äga de flesta användares information är betydligt viktigare affärsstrategiskt för Google, och därför något som de prioriterar i sina affärsbeslut).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/