Windows server] användare som bara kommer åt share?

Permalänk
Medlem

Windows server] användare som bara kommer åt share?

Hej,
Jag kör Windows server 2016 och jag delar ut två mappar i nätverket, jag vill att två olika användare kommer åt dom pga säkerhetsskäl.
En mapp heter "Download" som endast användare Calby kommer åt.

Den andra mappen heter "backup" som endast användare backup kommer åt.

Dessa två användare har jag skapat i min Windows server 2016, men problemet är att dom användarna kan ju logga in på servern också, det vill jag inte att dom ska kunna utom jag vill endast att dessa två användare kan komma åt dom utdelade mapparna i nätverket - går det att göra så att de blir så?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

ja det går. Det du vill konfigurera heter "Deny logon locally" och kan sättas via gpo eller local security policies

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

ja det går. Det du vill konfigurera heter "Deny logon locally" och kan sättas via gpo eller local security policies

Tackar får kika på det imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Du menar att de kan gå till servern fysiskt och logga in?

Sätt filrättigheterna rätt. I fliken "Sharing" sätter du everyone till read och write. Sedan använder du fiken Security för att sätta rättigheter. Då har du bara ett ställe att ändra på dessutom vilket är best practice. Kryssa ur inheritance så den inte ärver diskens rättigheter. Så länge de inte är admin på servern kommer de inte komma in även om de loggar in lokalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

ja det går. Det du vill konfigurera heter "Deny logon locally" och kan sättas via gpo eller local security policies

Då kan dom inte logga in via nätverket med remote desktop heller antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby:

Det styrs primärt via en annan funktion. För att få logga på via remote desktop måste man vara medlem av en grupp. Har för mig den heter remote desktop users eller nått liknande (har ingen server tillgänglig att kolla på just nu). Admins är default medlemmar i gruppen så därför funkar rdp för dem från början.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415