Enderal — a total conversion of Skyrim

Permalänk
Medlem

Enderal — a total conversion of Skyrim

Release date.

Hur peppade är ni?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Något jag spanar in med jämna mellanrum är "Skywind" Skyrim/Morrowind. Detta ska dock kolla in även denna nu

Permalänk
Entusiast

Nehrim var ju bättre än vanilla Oblivion, så detta kan bli kul. Avskydde dock Skyrim, och The Witcher 3 är jag rädd för har skämt bort mig när det kommer till open world RPG.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

http://www.moddb.com/mods/enderal

Since early this morning you can download the launcher (and the rest, if needed) from Dl.enderal.com

Beware though that currently only the German version is downloadable (English subs are NOT included) - the English version will be released end of July.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*dammar av skyrim på steam*

Ja det här måste man ju testa. Ser riktigt intressant ut!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Någon som testat än? www.enderal.com

Permalänk

Jag har spelat ganska mycket, lvl 39, och tycker det är väldigt bra. Har inte spelat main storyn så mycket, har mest utforskat och gjort lite quest. Måste säga generellt att det är en bra tc. Mycket bra skådespelare, mycket bra musik, miljöerna och karaktärerna är alla utmärkta. Jag har alltid gillat att bara utforska i den här typen av spel och så fort man kommer runt ett hörn så hittar man något nytt som väcker ens nyfikenhet. 85/100.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Digital fyndjägare

@SCORPIUS: Skyrim 6 ValenWood? Är detta fejk eller?
https://www.youtube.com/watch?v=W6ImsxgWxYA&t=0s

Vad krävs för att spela Enderal med minst 60 FPS Ultra (CPU, RAM, GPU, Skärm Freesync/Gsync o.s.v.)?

Vore trevligt om de som testat kan berätta mer om deras upplevelse, FPS o.s.v.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

@Bl4ckIce: Hur ska jag veta om Skyrim 6 ValenWood är fejk????

Ang Enderal fps.
Förmodligen samma som med Skyrim fullt moddat för 60fps.
Enderal är gratis. Ladda ner o prova vet jag.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tänkte ge er ett bra tips.

För att kunna spela både Skyrim och Enderal så gör följande.

1. Kopiera allt i din Skyrim katalog.
2. Gör en ny mapp vid namn Enderal
3. Klistra in allt från Skyrim i Enderal mappen.
4. Installera Enderal i Enderal mappen.
5. Spela vilket du känner för

Det fungerar annars inte att spela Skyrim.
Du får tyvärr leta upp respektive saves när du ska spela pga dom ligger i samma katalog. Spelade du skyrim sist och så är saves från skyrim först i listan även i Enderal
Så gör dig själv en tjänst och ha olika namn på karaktärerna i spelen. Då blir det lättare

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Spelar Enderal just nu och min dator duger inte till den modden. Har varit nere på 15 fps på vissa ställen. Har också märkt att det räcker att vända sig 180 grader så ökar eller tappar spelet 20 fps. Jag måste köra köra med 120 Hz på skärmen annars blir Enderal helt ospelbart med stutter

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AMD-FX:

Spelar Enderal just nu och min dator duger inte till den modden. Har varit nere på 15 fps på vissa ställen. Har också märkt att det räcker att vända sig 180 grader så ökar eller tappar spelet 20 fps. Jag måste köra köra med 120 Hz på skärmen annars blir Enderal helt ospelbart med stutter

Mitt 280X har klarat sig bra under det lilla jag provat. Vad kör du för kort?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Mitt 280X har klarat sig bra under det lilla jag provat. Vad kör du för kort?

Sapphire 290 (ej X versionen) Kan vara min slöa FX-8350. Men jag ska köpa en Ryzen senare eller Zen+ när den kommer. När jag kollar med Afterburner så ligger mitt grafikkort på 100% ganska ofta och tempen runt 85 - 90c. Processorn utnyttjas inte speciellt bra och ligger kanske runt 25% av sin kapacitet i Afterburner.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AMD-FX:

Sapphire 290 (ej X versionen) Kan vara min slöa FX-8350. Men jag ska köpa en Ryzen senare eller Zen+ när den kommer. När jag kollar med Afterburner så ligger mitt grafikkort på 100% ganska ofta och tempen runt 85 - 90c. Processorn utnyttjas inte speciellt bra och ligger kanske runt 25% av sin kapacitet i Afterburner.

Låter ju inte som att CPU flaskar då. Jag har inte spelat mer än någon timme dock så kanske blir tyngre längre in.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Spelar Enderal just nu och min dator duger inte till den modden. Har varit nere på 15 fps på vissa ställen. Har också märkt att det räcker att vända sig 180 grader så ökar eller tappar spelet 20 fps. Jag måste köra köra med 120 Hz på skärmen annars blir Enderal helt ospelbart med stutter

Testade modden lite snabbt för någon månad sen eller tre och mindes bara att FPSen gick upp och ner som en jojo. Ibland hade jag trevliga 120fps och sen när jag tittade åt ett annat håll så halverades den till 60.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Testade modden lite snabbt för någon månad sen eller tre och mindes bara att FPSen gick upp och ner som en jojo. Ibland hade jag trevliga 120fps och sen när jag tittade åt ett annat håll så halverades den till 60.

Precis, modden är så ooptimerad och en massa buggar fortfarande. Det finns en hel del ställen att fastna på också (trots att man inte borde fastna där) så man får köra tcl kommandot i konsolen för att komma loss Jag är en explorer typ av spelare fom gillar att forska precis överallt för att inte missa nåt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Jag tillhör skaran som följer detta med största intresse.
(Hade mizzat denna tråd...)

Nehrim var väldigt välgjort och hade väldigt bra känsla tyckte jag. (faktiskt så bra att jag nog kommer att fortsätta köra det till vintern när jag har mer tid för spel och internet).
Tror dock att det blir svårt att uppnå samma effekt med Skyrim som Nehrim gjorde för Oblivion.

Men jag kommer absolut att ge Detta en chans så snart jag har tjänat ihop till en ny speldator...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det är lite lustigt. Jag tog bort mitt ljudkort och kör på ljudet som finns på moderkortet och nu flyter Enderal klart bättre. Har märkt att förut att det flyter bättre i Skyrim också. Ljudkortet jag avinstallerade är Xonar Essence STX. Är drivrutinen dåligt skriven eller är det ljudkortet som inte är bra för spel tro? Förut så swappade ljudet mellan höger och vänster lur när det va vatten i närheten och man blev nästan snurrig i skallen när det höll på så där. Jag tror det försvann när jag tog bort ljudkortet och kör med det inbyggda ljudet. Skumt är det i alla fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Motorn till Skyrim och Oblivion är notorisk ökänd för att vara känslig för ljudinställningarna så det förvånar mig inte alls att höra!

Permalänk
Medlem

Testade en ENB som funkar med Enderal. Dock gick min dator på knäna med den ENBn. Ska köpa en ny dator (Ryzen) i framtiden när priser och sånt är rätt. SSD och minnen har för högt pris just nu.

Vivid ENB settings för Enderal finns på Nexus. På bilderna är frameraten ganska ok, men det är i början av spelet där det flyter som bäst. Tycker det ser ganska ok ut. Jag höll på att dö direkt då jag spelar i Iron Path som är det svåraste i spelet. Spelar man som warrior så är det klart svårare än om man spelar som mage

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Jo, jag minns Nehrim hade liknande problem, det blev rent förbanskat svårt om man tabbade sig i början och rushade på för mycket genom storyn så att leveling inte följde med korrekt om man körde som ren warrior...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag tycker spelet är lite obalancerat mellan karaktärerna. En Warrior får ju slita som ett djur för att överleva i Iron Path , medan Mage klarar sig klart bättre trots sämre skydd mot bågskyttar m.m.

Jag lyckades inte heller få Mythic Bow att funka hur jag än försöker att få fram den. Men Svärd och Battleaxe funkar. Det är alltså magiska vapen jag pratar om nu

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Spelar nu Enderal för första gången och är frälst! Flyter strålade bra på max settings (GTX980) och är väldigt vackert.
Tycker framförallt stämningen, storyn och voice acting är väldigt bra.
Spelet slår Skyrim på alla punkter faktiskt. Inklusive Skyrim SE med över 200 mods...
Gillar att Ark är så stort och genomarbetat... som Solitude borde varit.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Främling:

Spelar nu Enderal för första gången och är frälst! Flyter strålade bra på max settings (GTX980) och är väldigt vackert.
Tycker framförallt stämningen, storyn och voice acting är väldigt bra.
Spelet slår Skyrim på alla punkter faktiskt. Inklusive Skyrim SE med över 200 mods...
Gillar att Ark är så stort och genomarbetat... som Solitude borde varit.

Buggigt också. Jag körde på det svåraste (Iron Path) och man fick verkligen slåss för att överleva. Mage är klart lättare än Warrior som måste gå in i närstrid. Warrior var helt omöjligt att överleva kändes det som

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har väl spelat ungefär 2 timmar. Första timmen var för rätt längesedan när det var extremt buggigt etc men nu verkar det mesta vara fixat. Spelade en timme idag och märkte inga mer buggar än att ljuset var lite udda ibland, kan ju även bero på ENB. Staden Ark gillade jag väldigt mycket, påminde mig en del om stora staden i Witcher 3.

Ser fram emot DLCt som fan.

Visa signatur

GeForce GTX 970
i5-6600 3,3GHz
16 GB
Win10

Permalänk
Medlem

Det känns som det enda Bethesda gör är remakes och portningar av Skyrim. Nu ska tredjepart börja göra remakes också? Känns tråkigt att köra samma spel om och om igen...

EDIT: Jag kanske missförstod. "conversion" verkar inte innebära samma sak som "remake"

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Det känns som det enda Bethesda gör är remakes och portningar av Skyrim. Nu ska tredjepart börja göra remakes också? Känns tråkigt att köra samma spel om och om igen...

EDIT: Jag kanske missförstod. "conversion" verkar inte innebära samma sak som "remake"

Haha, detta är ju verkligen den totala motsatsen. Tur med de som lägger ner bokstavligen år på att skapa något helt nytt med Skyrim. Blir ju mer eller mindre som ett helt nytt spel.

Visa signatur

GeForce GTX 970
i5-6600 3,3GHz
16 GB
Win10

Permalänk
Avstängd

Nehrim fyllde på sin tid en lucka mellan Skyrim och Oblivion och kom med en massa grejer som saknades i Oblivion, blanda annat en massa detaljer och tekniska funktioner som inte var klara när Oblivion kom ut.

Jag har nött Morrowind typ flera år innan oblivion, sedan nötte jag Oblivion typ ett år, Men Nehrim var såpass annorlunda att jag fastnade för det ännu mer än Oblivion innan jag ens var färdig med mainquesten i Oblivion sista gången...

Idag finns det såpass tunga mods till Skyrim att det blir svårt att fylla samma nish då den redan är fylld, men min förhoppning var att det skulle motsvara Nehrim, fast för Skyrim., även om jag inte tror att det kommer att bli fullt lika episkt omdanande, men verkar lovande.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Nehrim fyllde på sin tid en lucka mellan Skyrim och Oblivion och kom med en massa grejer som saknades i Oblivion, blanda annat en massa detaljer och tekniska funktioner som inte var klara när Oblivion kom ut.

Hm, överväger att testa Nehrim med. Jag blev ju först introducerad till Elder Scrolls serien när Skyrim kom ut, så har bara spelat någon enstaka timme på Oblivion. Jag förväntade mig nog ett "fulare Skyim" när jag först spelade det och har sedan inte kommit in i spelet något. Har inte spelat så mycket RPG förr heller. Antar att det bara är att anpassa sig, många anser det ju att vara ett av världens bästa spel.

Visa signatur

GeForce GTX 970
i5-6600 3,3GHz
16 GB
Win10

Permalänk
Avstängd

Oblivion är egentligen ganska primitivt, mer det att det var snyggt när det kom, personligen tycker jag att Morrowind var bättre.

Men, att gå tillbaka till äldre spel är nog mer för stora entusiaster tror jag, man kommer nog annars att uppleva väldigt mycket som primitivt och fult.

Fast man kan ju alltid prova om man tror att det kan vara något...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number