Överklockningsprofil berättar mer om "VRM-katastrofen" för Intel X299

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAAB340:

Jo det blir ju ganska dåligt med luftflöde runt sockeln med vattenkylning. Eller med tornkylare oxå för den delen. Men det går ju som oftas att lösa med lite DIY. Så länge man inte gillar chassifönster och RGB så är det ju lugnt.

Jo fönster host, ser min fina 140 fläkt dinglande men stabilt över cpun

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså är du på riktigt? Tycker inte moderkortet ska stödja processorn.... Har du koll på hur nischat användarscenariot är för att få vrm throttle på detta moderkort?

Vi snackar om en oc som får cpun att dra nästan 3x tdp (400w) och inte nog med det, det verkar endast inträffa när man kör prime. Utöver det så kommer man i de flesta fall nå temp throttle innan detta inträffar. Det är exakt för dessa scenarion som "extreme oc" modeller av moderkort tillverkas.

Det är alltid något som kommer ta stopp, det hade knappast vart bättre/roligare om modellerna slagit i en frekvensvägg vid 4ghz... Eller hade det vart bättre om de gjort som gpu-tillverkare och låst spänningen?

Hade det vart ett generellt problem vid oc, eller till och med i stock som det var med Bulldozer (vet inte hur många vrm relaterade trådar jag såg här på forumet för några år sedan) så hade jag ändå hängt med på tåget, nu var iof det med betydligt billigare moderkort. Men priset är ändå relativt. Tycker inte detta kan klassifieras som ett "problem", senare en begränsning.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej nej det är ENORMT problem... när man sitter på 4.7GHz 10 core och gråter på en 50kr kylfläns på ett jävla skit moderkort...
#sarcasm
Det är asus fel ingen annan om det va det moderkortet hände på.
Jag aldrig någonsin i mitt liv fått VRM problem för jag köpt bort alla problem som finns med kylning att göra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Jag får hålla med tvelander här.

1. bördan ligger på asus ende, Intel kan inte gå och styra och ställa varenda gång dom släpper en ny cpu samt chipset.

Dom skall inte behöva göra det då förhoppnings vis 20+ år i branchen av att tillverka moderkort borde givit någon form av erfarenhet.

Många kylflänsar även på dom billigare ASrock x58 korten förr var helt okey sett till dimensionering. även Asus med med deras koppar flänsar och sjukt många heatpipes. allt i koppar.

Sen skickade asus med fläktar för VRM förr ifall man behövde det. asrock gjorde lika dant på nått kort(ett av dom billigare)

Nu kommer vi till något som egentligen inte har med det ovan att göra men det är lite bashing åt moderkorts tillverkarna.

Förr var det inte några större problem med VRM, sure vi hade inte 18 kärniga cpuer men vi hade tex 16 faser ström på mitt R2E tex samt mitt Asus P6T WS Pro. '

Mitt gigbyte X58 UD5 hade också något sådant.

Alla dessa korten och stora kylfläsar som vägde as och höll VRM sval när jag körde min I7 920 i 4.4GHz på luft med över 1,5V(det var C1 stepping, och ja den har degraderat, vill knappt över 3.4 nu. gjordes på luft med två Delta 120MM fläktar i 6000RPM ^^,)

Men det var ingen throttling då.

visst jag har i princip bara kört topp notch grejer förr, men även dom billigare korten var hyffsade.

vi snackar motsvarande 2500kr klassen idag, och där var kylningen OK för överklockning samt att asus som sagt slängde med fläktar för VRM.

idag är kylfläsarna mindre, det är i princip metal klumpar med skåror i som är ok på att tupp värme men inte på att göra sig av med den. VRM då var mer lik en kylfläns för cpu.

Nu så vette tusan, det känns som designen tagit överhand jämfört med då(heatpipes och flänsar) mot ett solidt block av alu med lite skåror i.

Nej gör om, gör rätt!

Edit: ett av mina gamla kort vs ett nytt X299

Mitt gamla m3a32 MVP delux

ett nytt asus X299-a

jäkla skillnad?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså är du på riktigt? Tycker inte moderkortet ska stödja processorn.... Har du koll på hur nischat användarscenariot är för att få vrm throttle på detta moderkort?

Vi snackar om en oc som får cpun att dra nästan 3x tdp (400w) och inte nog med det, det verkar endast inträffa när man kör prime. Utöver det så kommer man i de flesta fall nå temp throttle innan detta inträffar. Det är exakt för dessa scenarion som "extreme oc" modeller av moderkort tillverkas.

Det är alltid något som kommer ta stopp, det hade knappast vart bättre/roligare om modellerna slagit i en frekvensvägg vid 4ghz... Eller hade det vart bättre om de gjort som gpu-tillverkare och låst spänningen?

Hade det vart ett generellt problem vid oc, eller till och med i stock som det var med Bulldozer (vet inte hur många vrm relaterade trådar jag såg här på forumet för några år sedan) så hade jag ändå hängt med på tåget, nu var iof det med betydligt billigare moderkort. Men priset är ändå relativt. Tycker inte detta kan klassifieras som ett "problem", senare en begränsning.

Skickades från m.sweclockers.com

Så nu har det gått från att välrenomerat, kompetent och kunnigt folk som der8auer kallar det för en VRM-katastrof fill att det är ett icke-problem. Folk alltså.

Ni får naturligtvis tycka vad ni vill men utifrån den fakta som finns så har jag bildat mig den uppfattning jag har.

För övrigt gillar jag bilderna på de äldre moderkorten med koppar-heatpipes. Det är så det ska se ut på en entusiastbräda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Så nu har det gått från att välrenomerat, kompetent och kunnigt folk som der8auer kallar det för en VRM-katastrof fill att det är ett icke-problem. Folk alltså.

Ni får naturligtvis tycka vad ni vill men utifrån den fakta som finns så har jag bildat mig den uppfattning jag har.

För övrigt gillar jag bilderna på de äldre moderkorten med koppar-heatpipes. Det är så det ska se ut på en entusiastbräda.

Det är inget problem.
Asus har gjort fel ingen annan.
Skiter fullständigt om någon känd person säger det är dåligt det gör det inte fakta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är inget problem.
Asus har gjort fel ingen annan.
Skiter fullständigt om någon känd person säger det är dåligt det gör det inte fakta

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag sagt tidigare så kommer vi inte längre i "skuldfrågan". Jag vidhåller med oförminskad övertygelse att i och med att Intel gått in och detaljstyrat moderkortstillverkarna vid tidigare tillfällen så har de här givit sitt tysta medgivande till att det ser ut som det gör.

Det är det här jag tänker på: http://www.sweclockers.com/nyhet/21841-asrock-kringgar-intels...

Intel kunde i det här fallet också "utövat påtryckningar" på moderkortstillverkarna men lät bli.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Köper man ett moderkort för en entusiastplattform för tre tusen kronor så förväntar man sig att den har kylning så det räcker och blir över. Om inte moderkortstillverkarna kan leverera så har man rätt att känna sig lite missnöjd. Särskilt ett problem som är svårupptäckt och det inte står något om i manualen. Det är knappast lika självklart att kyla VRM som att kyla CPU.

Det är lite som att köpa en Ferrari för flera miljoner och sedan upptäcka att luftintaget inte är anpassat för hastigheter över 150km/h. Då funkar inte riktigt ursäkten att "Vadå, luftintaget klarar sig fint vid lagliga hastigheter och lite mer casual fortkörning". (Jag vet att Sweclockers forum älskar biljämförelser.)

Har Intel ansvar för detta? Ja och nej. Självklart har Intel väldigt lite att säga till om vad ASUS stoppar i sina moderkort. Däremot verkar detta vara ett problem där man kan misstänka att Intel inte varit helt klara med vad som kan förväntas av ett moderkort för plattformen? Men i slutändan är det moderkortstillverkarna som måste antingen leverera duglig kylning eller vara öppna med att deras produkt behöver extra kylning.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av tvelander:

Det är inget problem.
Asus har gjort fel ingen annan.
Skiter fullständigt om någon känd person säger det är dåligt det gör det inte fakta

Skickades från m.sweclockers.com

Hej @tvelander,

är på semester och har personligen inte följt detta sedan första videon som publicerades. Vill bara dubbelkolla med dig vad vi (ASUS) har gjort här som andra inte har gjort. (Antar du menar konkurrerande moderkortstillverkare)

Tack!

Mvh,
Marcus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så nu har det gått från att välrenomerat, kompetent och kunnigt folk som der8auer kallar det för en VRM-katastrof fill att det är ett icke-problem. Folk alltså.

Ni får naturligtvis tycka vad ni vill men utifrån den fakta som finns så har jag bildat mig den uppfattning jag har.

För övrigt gillar jag bilderna på de äldre moderkorten med koppar-heatpipes. Det är så det ska se ut på en entusiastbräda.

Men har du faktiskt tagit del av faktan eller läste du bara rubriken?

https://www.youtube.com/watch?v=3h2p5383ubw&t=1355s Same same, fast mindre clickbait.

Sen är detta säkert ett problem för der8auer, men det betyder verkligen inte att det kommer vara ett generelt problem, ännu mindre "katastrof".

Skrivet av Ozzed:

Som jag sagt tidigare så kommer vi inte längre i "skuldfrågan". Jag vidhåller med oförminskad övertygelse att i och med att Intel gått in och detaljstyrat moderkortstillverkarna vid tidigare tillfällen så har de här givit sitt tysta medgivande till att det ser ut som det gör.

Varför ska dom lägga sig i när problemet bara uppstår långt utanför specification? De lägger sig ju inte ens i när säkert 90% av alla bärbara enheter knappt kan hålla stock frekvens under prime. Det hade vart betydligt värre att de skulle kräva att alla 2066 moderkort skulle ha ett 500W klassat VRM-system, eller att de låst chippet, bara för att det är möjligt att pressa upp chippen till så hög effektförbrukning. Det om något hade vart en nyhet!

Det är bra att vi har friheten att låsa upp detta i BIOS, det är kul att CPU:n låter oss vrida upp både frekvenser och volt. Enda frågan här imo är ifall man tycker att ett moderkort för 3000kr borde klara pressa 400W till CPU:n eller inte. Om du seriöst tycker att strypning eller att kollektiv prisbestraffning hade vart toppen idéer, så tror jag nog att du är relativt ensam att tycka det i detta forum.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kinc:

Hej @tvelander,

är på semester och har personligen inte följt detta sedan första videon som publicerades. Vill bara dubbelkolla med dig vad vi (ASUS) har gjort här som andra inte har gjort. (Antar du menar konkurrerande moderkortstillverkare)

Tack!

Mvh,
Marcus

Jag haft ASUS moderkort sedan X58 tror jag. Rampage black rampage vanliga, körde senast X99 ASUS-WS-E skit nöjd med alla.

Det enda som är dåligt på billigare moderkort i X99 X299 är VRM heatsinks och ibland dålig plasering av 8 pin / 6 pin så man behöver enormt långa kablar.
Senaste mITX 3 generationer bara varit asus.
Jag bashar inte ASUS hela företaget, jag bashar dom moderkort som är dåligt planerad i val av kylning.
Sen är det inget problem för mig för jag skulle aldrig köpa dom men tydligen skulle alla på swec göra det och sätta i en 10 core 4.7GHz CPU.

Tycker ni gör skit bra saker och har grym support så.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Jag haft ASUS moderkort sedan X58 tror jag. Rampage black rampage vanliga, körde senast X99 ASUS-WS-E skit nöjd med alla.

Det enda som är dåligt på billigare moderkort i X99 X299 är VRM heatsinks och ibland dålig plasering av 8 pin / 6 pin så man behöver enormt långa kablar.
Senaste mITX 3 generationer bara varit asus.
Jag bashar inte ASUS hela företaget, jag bashar dom moderkort som är dåligt planerad i val av kylning.
Sen är det inget problem för mig för jag skulle aldrig köpa dom men tydligen skulle alla på swec göra det och sätta i en 10 core 4.7GHz CPU.

Tycker ni gör skit bra saker och har grym support så.

@tvelander Vad tror Tobias om det här moderkortet? ASUS ROG STRIX X299-E GAMING - ATX / X299
På vilket sätt skulle det löna sig med ett ASUS PRIME X299-DELUXE - ATX / X299?

Försöker på alla sätt och vis att hålla priset till högst 35K. Men basen, som jag kommer att ha kvar +5 år. Måste bli så felfri som möjligt

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kallandes:

@tvelander Vad tror Tobias om det här moderkortet? ASUS ROG STRIX X299-E GAMING - ATX / X299
På vilket sätt skulle det löna sig med ett ASUS PRIME X299-DELUXE - ATX / X299?

Försöker på alla sätt och vis att hålla priset till högst 35K. Men basen, som jag kommer att ha kvar +5 år. Måste bli så felfri som möjligt

Ska du ändå lägga då så högt i pris så hade jag köpt high-end kort.

http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_x299_gaming_m7_ack_m...

hade jag köpt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4368361

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Ska du ändå lägga då så högt i pris så hade jag köpt high-end kort.

http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_x299_gaming_m7_ack_m...

hade jag köpt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4368361

Det var väl inte svar på frågan jag ställde?

Visa signatur

9900k på vatten