Behövs TRIM i en VM när det finns på hosten?

Permalänk
Medlem

Behövs TRIM i en VM när det finns på hosten?

Hej,
Jag kör en Ubuntu maskin som VM i min Hyper-V host (Windows Server 2016)
Den körs i VHDX med fixed size.

Hela ligger på en SSD, jag fick idag följande e-post från VM maskinen:

Subject: Cron <root@tinytechnet> test -x /usr/sbin/anacron || ( cd / && run-parts --report /etc/cron.weekly ) Messages: /etc/cron.weekly/fstrim: fstrim: /boot: FITRIM ioctl failed: Invalid argument

Mer eller mindre innebär den att den inte klarade av att köra FITRIM dvs TRIM, men min fråga är behövs det?
I mitt fall så kör ju Windows Server 2016 TRIM på mina diskar en gång i veckan.
Och även så är ju VM Fixed size, dvs den container är alltid 200GB oavsett vad.

Så ska jag felsöka TRIM i VM eller låta det vara som att min host sköter det?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Lite osäker. Vi kör ju ett fysiskt SAN med våra SSD:s tror allt sköts där. Vet dock att förr fungerade bara Trim i VMs om lagringen var "thin provisioned" vet inte hur det är idag.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Det låter inte som du kör disken i passthrough, utan en virtuell disk. Då sköter hosten det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En VM ska inte köra trim på disken, låter som VMen inte "vet" att den är en VM. Hur du lagt på toolsen för ubuntu från Hyper-V?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

En VM ska inte köra trim på disken, låter som VMen inte "vet" att den är en VM. Hur du lagt på toolsen för ubuntu från Hyper-V?

Jag installerade alla VM delar in i Ubuntu, snapshot m.m på running machine funkar så kernel m.m är VM versionen.
Dock så installerades den först på "normalt" sett sen uppgraderades den / installerades VM extensions.

Följande är installerade:

linux-virtual-lts-xenial linux-tools-virtual-lts-xenial linux-cloud-tools-virtual-lts-xenial linux-image-virtual-lts-xenial

Elller har jag missat något?
Jag kör Ubuntu server 16.04.02 LTS

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Jag installerade alla VM delar in i Ubuntu, snapshot m.m på running machine funkar så kernel m.m är VM versionen.
Dock så installerades den först på "normalt" sett sen uppgraderades den / installerades VM extensions.

Följande är installerade:

linux-virtual-lts-xenial linux-tools-virtual-lts-xenial linux-cloud-tools-virtual-lts-xenial linux-image-virtual-lts-xenial

Elller har jag missat något?
Jag kör Ubuntu server 16.04.02 LTS

Skickades från m.sweclockers.com

Då är VMen OK

Ser ut som ett cronjob som gör Trim en gång i veckan, gissar på att det går att stänga av. Jag kan tyvärr för lite om saken för att tala om hur.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Då är VMen OK

Ser ut som ett cronjob som gör Trim en gång i veckan, gissar på att det går att stänga av. Jag kan tyvärr för lite om saken för att tala om hur.

crontab -e som root sen ta bort raden för trim borde lösa det.

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

crontab -e som root sen ta bort raden för trim borde lösa det.

Kollade nu och det ända jag får fram på sudo crontab -e är:

@daily /var/scripts/letsencryptrenew.sh # # 0 10 * * * /usr/sbin/chkrootkit 2>&1 | mail -s "chkrootkit output" root

dvs ingen av dom har med trim att göra.
Samma sak om jag kör en sudo -i först så jag blir root, då får jag upp samma sak.

Kan jag inte göra en sudo nano /etc/cron.weekly/fstrim och sedan bara # ut hela filen?
När jag kollar på filen så står följande:

#!/bin/sh # trim all mounted file systems which support it /sbin/fstrim --all || true

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Kollade nu och det ända jag får fram på sudo crontab -e är:

@daily /var/scripts/letsencryptrenew.sh # # 0 10 * * * /usr/sbin/chkrootkit 2>&1 | mail -s "chkrootkit output" root

dvs ingen av dom har med trim att göra.
Samma sak om jag kör en sudo -i först så jag blir root, då får jag upp samma sak.

Kan jag inte göra en sudo nano /etc/cron.weekly/fstrim och sedan bara # ut hela filen?
När jag kollar på filen så står följande:

#!/bin/sh # trim all mounted file systems which support it /sbin/fstrim --all || true

Det borde funka, har du testat?

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD