Permalänk
Medlem

MSI eller ASUS

Har ett lite samvetskval vilket a dom skall jag välja har lite svårt att bestämma mig. Vilket hade ni valt. TACK FÖR HJÄLPEN

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Du borde inte välja något av dem. Titta här: https://www.youtube.com/results?search_query=x299+vrm

Dem kommer bli kända som en skitsockel. Typ 1151 var en sådan flopp.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hårdnackad:

Du borde inte välja något av dem. Titta här: https://www.youtube.com/results?search_query=x299+vrm

Dem kommer bli kända som en skitsockel. Typ 1151 var en sådan flopp.

Var 1151 en flopp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Du borde inte välja något av dem. Titta här: https://www.youtube.com/results?search_query=x299+vrm

Dem kommer bli kända som en skitsockel. Typ 1151 var en sådan flopp.

skit socket är det inte blir lite varmare än x99 bara ingen fara har redan en 7820x med , kör just nu på msi kortet men, asus kortet dök upp igår med så vet inte riktigt vilket jag gillar mest är ju typ inte bara att byta då det är en dual loop i med så det tar ju någon timma om man säger så

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tip Top:

skit socket är det inte blir lite varmare än x99 bara ingen fara har redan en 7820x med , kör just nu på msi kortet men, asus kortet dök upp igår med så vet inte riktigt vilket jag gillar mest är ju typ inte bara att byta då det är en dual loop i med så det tar ju någon timma om man säger så

Kör med det kortet du önskar, enda fördelen till ASUS kortet är BIOS Flashback funktionen. Men eftersom att det är en färsk sockel så har du knappast nytta av den funktionen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på MSI.
Det är de som fungerat bäst av alla för mig.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Kör med det kortet du önskar, enda fördelen till ASUS kortet är BIOS Flashback funktionen. Men eftersom att det är en färsk sockel så har du knappast nytta av den funktionen.

finns på msi kotet med

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tip Top:

finns på msi kotet med

Se där lärde man sig något nytt. MSI kortet är ju snyggare rent visuellt jämfört mot ASUS.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tror att asus korten klockar lite bättre med

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Det som skiljer sig åt i funktioner är att asus kortet saknar reser på kortet . Sen har ju asus en utmärkt garanti vid fel

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

MSI för att jag är less på att mina ASUS-moderkort går sönder på märkliga sätt. Nu senast ett socket 1155 moderkort. MSI har military grade klassning på sina moderkort. Vad det egentligen innebär i praktiken vet jag inte men jag är nöjd med MSI på min server.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

MSI för att jag är less på att mina ASUS-moderkort går sönder på märkliga sätt. Nu senast ett socket 1155 moderkort. MSI har military grade klassning på sina moderkort. Vad det egentligen innebär i praktiken vet jag inte men jag är nöjd med MSI på min server.

Ja det år ju inte kul när det väl händer. Jag har haft 2st gigabyte kort och ett msi krait . Inga problem med just asus . Så tror inte det spelar så stor roll har man fått ett kasskort så är det nog bara otur

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Citerar ett inlägg " Asus skatten".
Du betalar lite mer för lite mindre.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Ja det år ju inte kul när det väl händer. Jag har haft 2st gigabyte kort och ett msi krait . Inga problem med just asus . Så tror inte det spelar så stor roll har man fått ett kasskort så är det nog bara otur

Ja jag har nog bara haft otur, det tror jag med. Jag bytte två kondensatorer till mitt ASUS Pentium 4 moderkort för några år sedan vilket antingen betyder dålig piratkondensator eller överspänning. Sedan dess har det fungerat utmärkt. Men när det är konstiga fel som dyker upp blir jag inte klok. Jag bor i glesbygd och här så får man verkligen vara snabb med att dra ur datorer och utrustning man vill behålla så fort det vankas åskväder. Jag har en misstanke om att det lätt blir åsktransienter här. Bor man i stan så har man ett mycket större elnät på liten yta där kraften sprider ut sig på. Jag tror det kan ha en anledning till att mina elektronikprylar går sönder lite då och då. Uteslutande nästan enbart på sommarhalvåret. Det är en teori jag har.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tip Top:

Tror att asus korten klockar lite bättre med

Det tror inte jag..varför skulle Asus moderkort X299 klocka bättre än MSI X299?

Båda är bra, ta det du tycker ser finast ut och passar in i din dators tema.

Men personligen hade jag inväntat Threadripper från AMD, i dessa klasser så vill man ha allt inte bara nästan allt..Jag syftar på att AMD ger alla sina Threadripper processorer massa PCI-E lines medan Intel bara ger de absolut dyraste det bästa..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Ja jag har nog bara haft otur, det tror jag med. Jag bytte två kondensatorer till mitt ASUS Pentium 4 moderkort för några år sedan vilket antingen betyder dålig piratkondensator eller överspänning. Sedan dess har det fungerat utmärkt. Men när det är konstiga fel som dyker upp blir jag inte klok. Jag bor i glesbygd och här så får man verkligen vara snabb med att dra ur datorer och utrustning man vill behålla så fort det vankas åskväder. Jag har en misstanke om att det lätt blir åsktransienter här. Bor man i stan så har man ett mycket större elnät på liten yta där kraften sprider ut sig på. Jag tror det kan ha en anledning till att mina elektronikprylar går sönder lite då och då. Uteslutande nästan enbart på sommarhalvåret. Det är en teori jag har.

Finns åskskydd att köpa till väggutagen sått på all elektronik. Jag har satt sån på alla utag med eletronik i hemma har sparat ett antal routrar så. För det låter inget skojj i ditt läge om må ej är hemma vid tillfället

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Det tror inte jag..varför skulle Asus moderkort X299 klocka bättre än MSI X299?

Båda är bra, ta det du tycker ser finast ut och passar in i din dators tema.

Men personligen hade jag inväntat Threadripper från AMD, i dessa klasser så vill man ha allt inte bara nästan allt..Jag syftar på att AMD ger alla sina Threadripper processorer massa PCI-E lines medan Intel bara ger de absolut dyraste det bästa..

Jo fast jag har fått cpu:n till ett bra pris betalar bara 2900:- för en 7820x resten är sponsrat . Och det var svårt att motstå. Annas hade jag kört vidare på mitt gamla x99

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoffe_83:

Ja jag har nog bara haft otur, det tror jag med. Jag bytte två kondensatorer till mitt ASUS Pentium 4 moderkort för några år sedan vilket antingen betyder dålig piratkondensator eller överspänning. Sedan dess har det fungerat utmärkt. Men när det är konstiga fel som dyker upp blir jag inte klok. Jag bor i glesbygd och här så får man verkligen vara snabb med att dra ur datorer och utrustning man vill behålla så fort det vankas åskväder. Jag har en misstanke om att det lätt blir åsktransienter här. Bor man i stan så har man ett mycket större elnät på liten yta där kraften sprider ut sig på. Jag tror det kan ha en anledning till att mina elektronikprylar går sönder lite då och då. Uteslutande nästan enbart på sommarhalvåret. Det är en teori jag har.

Kan meddela att jag bor i en större förort till stockholm, och har haft en del strul med ASUS moderkort där de är ökända för att nätverksporten slänger in handduken.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Ja nätverksporten är det som alltid gått sönder först. Varför det är så vet jag inte.

Jag skulle vilja ha ett centralt åskskydd för, huset där jag bor med gasurladdningsrör osv. Vet inte hur mycket en väggvårta som åskskydd faktiskt hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Åskan klippte min asus u66 router en gång brände ett hål i kretskortet inne i den me mitt interna nät klarade sig efter det har jag satt denna som sitter i väggutagen och dom har funkat perfekt

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

@Tip Top:

Asus har en bättre software än msi (enligt mig)

Permalänk
Skrivet av Tip Top:

skit socket är det inte blir lite varmare än x99 bara ingen fara har redan en 7820x med , kör just nu på msi kortet men, asus kortet dök upp igår med så vet inte riktigt vilket jag gillar mest är ju typ inte bara att byta då det är en dual loop i med så det tar ju någon timma om man säger så

Ledsen, jag menade socket 1156 som snabbt dog ut. 2066 är inget fel på, det som stör mig är en TDP på 140w på en modern socket. Men vi har ju sett att AMD & Intel tävlar nästan löjligt nu och struntar i TDP. Ledsen att jag även citerar dig efter så många månader, men har inte haft tillgång till mitt konto och vill inte se ut som en fåne med mitt inlägg. Vad får du för stress temps med din dubbel loop?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Ledsen, jag menade socket 1156 som snabbt dog ut. 2066 är inget fel på, det som stör mig är en TDP på 140w på en modern socket. Men vi har ju sett att AMD & Intel tävlar nästan löjligt nu och struntar i TDP. Ledsen att jag även citerar dig efter så många månader, men har inte haft tillgång till mitt konto och vill inte se ut som en fåne med mitt inlägg. Vad får du för stress temps med din dubbel loop?

72 grader vid 4,5ghz @ 1.1v fick jag på den med stress test den sitter nu mer i en enkel loop och har en likvärdig temp i ett dark base 900 pro, som sonen skall använda

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Skrivet av Tip Top:

72 grader vid 4,5ghz @ 1.1v fick jag på den med stress test den sitter nu mer i en enkel loop och har en likvärdig temp i ett dark base 900 pro, som sonen skall använda

Mycket bra resultat. får jag fråga vilket flöde på pumpen och vilka fläktar till radden och vilka rpm?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Mycket bra resultat. får jag fråga vilket flöde på pumpen och vilka fläktar till radden och vilka rpm?

D5 ställd på 3;an och fläktar corsair sp120 på 800rpm

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Jag hade valt ASUS, men varför har du två moderkort hemma?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

fick dom billigt och glömde avbeställa det en så jag skickade tillbaka msi:kortet

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0