Web host server guide önskas

Permalänk
Medlem

Web host server guide önskas

Hej gott folk. Jag har nu googlat mycket men har inte fått in det här med typer av servrar i hjärnan. Jag behöver en budget server för att hosta en hemsida hemifrån.

  1. Vad heter typen av server då man hostar en hemsida?

  2. Är det bättre att köpa en färdig eller bygga själv? Om färdiga är bättre var köper man färdiga budget varianter

  3. Om bygga själv är bättre, vad behöver man för delar? Kan man få en inet korg på ett paket komponenter av någon schysst person?

Uppskattar all hjälp! Låt det här vara en guide för andra med

Permalänk
Medlem

Varför vill du hosta hemsida hemma?

Är så mycket bättre och säkrare att köpa hosting tjänst hos någon företag för 10-50kr i månader

Permalänk
Medlem

1. En server som hostar hemsidor för webben brukar kallas webbserver
2. Köp en Raspberry Pi eller liknande enkortsdator.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

Hej gott folk. Jag har nu googlat mycket men har inte fått in det här med typer av servrar i hjärnan. Jag behöver en budget server för att hosta en hemsida hemifrån.

  1. Vad heter typen av server då man hostar en hemsida?

  2. Är det bättre att köpa en färdig eller bygga själv? Om färdiga är bättre var köper man färdiga budget varianter

  3. Om bygga själv är bättre, vad behöver man för delar? Kan man få en inet korg på ett paket komponenter av någon schysst person?

Uppskattar all hjälp! Låt det här vara en guide för andra med

Jag skulle definitivt rekommendera dig att hosta sidan via ett webbhotell istället. 20-50kr/månad är det klart värt för att slippa ha det stående hemma.

Inget illa menat, men om du frågar vad en server heter som hostar en hemsida så ska du inte ge dig på det hemma. Det krävs mycket säkerhetsarbete när man har en server direkt kopplad mot internet + att du utsätter hela ditt hemmanätverk för "fara".

Om du vill börja labba med det så och sätta upp det så kan du köra exempelvis Apache på en Linux-server som du kör virtuellt på en dator via Virtualbox eller HyperV. Eller om du sätter upp en fysisk maskin som du bara kommer åt via internet med hjälp av en VPN-koppling in i ditt nätverk är också ett alternativ.

Återigen, akta dig för att öppna någonting alls mot internet om du inte har väldigt bra koll på vad du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Varför vill du hosta hemsida hemma?

Är så mycket bättre och säkrare att köpa hosting tjänst hos någon företag för 10-50kr i månader

Så billigt är det inte. Pröjsade jag 500kr/mån för host och domain förr, billigare att ha en hemma då man kan uppgradera som man vill när man vill.

Skrivet av LemonIllusion:

1. En server som hostar hemsidor för webben brukar kallas webbserver
2. Köp en Raspberry Pi eller liknande enkortsdator.

Rasberry pi är väl jätte dålig? Som sagt behöver kunna uppgradera när det krävs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Jag skulle definitivt rekommendera dig att hosta sidan via ett webbhotell istället. 20-50kr/månad är det klart värt för att slippa ha det stående hemma.

Inget illa menat, men om du frågar vad en server heter som hostar en hemsida så ska du inte ge dig på det hemma. Det krävs mycket säkerhetsarbete när man har en server direkt kopplad mot internet + att du utsätter hela ditt hemmanätverk för "fara".

Om du vill börja labba med det så och sätta upp det så kan du köra exempelvis Apache på en Linux-server som du kör virtuellt på en dator via Virtualbox eller HyperV. Eller om du sätter upp en fysisk maskin som du bara kommer åt via internet med hjälp av en VPN-koppling in i ditt nätverk är också ett alternativ.

Återigen, akta dig för att öppna någonting alls mot internet om du inte har väldigt bra koll på vad du gör.

Är lite sugen på att lära mig mecka med servrar, självklart ska jag skaffa en brandväg åt det med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

Så billigt är det inte. Pröjsade jag 500kr/mån för host och domain förr, billigare att ha en hemma då man kan uppgradera som man vill när man vill.

Rasberry pi är väl jätte dålig? Som sagt behöver kunna uppgradera när det krävs

Den är fullkomligt urusel, om du t.ex ska driva aftonbladet.se på den, men för Kalles semesterfoton funkar det lysande.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

Är lite sugen på att lära mig mecka med servrar, självklart ska jag skaffa en brandväg åt det med

Absolut, men du behöver ta det stegvis så du inte tar dig vatten över huvudet. Därför rekommenderar jag att du kör igång med en virtuell maskin så du kan jobba i ett snarlikt flöde:

  1. Installera Ubuntu Server på en virtuell maskin

  2. Lära dig hantera säkerhet på en Linux-server. Börja läs här.

  3. Konfiguera Apache och lära dig hantera det utan säkerhetstänk

  4. Konfigurera Apache med säkerhetstänk

  5. Konfigurera hemmanätverk med segment så att om nåt händer med servern kan det inte påverka resten av ditt hemmanätverk

  6. Använda VPN för att komma åt servern från internet

  7. När du är riktigt varm i kläderna, börja tänka på att öppna upp från utsidan

Det handlar alltså om att du inte ska stå där med skägget i brevlådan när din IP-adress helt plötsligt börjar skicka 200 000 spam-mail om dagen så du blir avstängd av din Internet-leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

Rasberry pi är väl jätte dålig? Som sagt behöver kunna uppgradera när det krävs

RPi fungerar utmärkt som nybörjarserver. Det är inte den snabbaste datorn i världen, men för lätta hemsidor räcker den och blir över. Om du hade nämnt något om hur mycket prestanda du behöver hade du kunnat få bättre svar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Vad ska du hosta för en websida?

Har det med näringsverksamhet och göra brukar ISPn inte tycka om det men annars tycker jag helt klart att du ska hosta den själv hemma. Köp en billig Raspberry Pi och kör på! En webbserver kräver minimalt med resurser.
nginx eller lighttpd är smidiga mjukvaror

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zatacka:

Rasberry pi är väl jätte dålig? Som sagt behöver kunna uppgradera när det krävs

Köp en lattepanda dom har mycket mer kraft och går även att spela Crysis med den.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666