[Hyper-V] Flytta över allt innehåll från host HDD till en VHDX?

Permalänk
Medlem

[Hyper-V] Flytta över allt innehåll från host HDD till en VHDX?

Hej,
Jag kör idag Hyper-V och kör bla. plex och torrent direkt på Windows 2016 hosten.
Jag tänkte flytta över dom två tjänsterna till en ubuntu server som kör i VM.

Jag har idag två HDD's som är formaterade till NTFS med material som jag vill behålla - det är där mitt problem ligger.
Om jag kör dessa två diskar i Passtrough direkt till min nya Ubuntu VM så blir det ju inge bra som att det är NTFS format.
Så, hur löser jag detta på ett bra sätt så att jag kan få över allt material till dessa två diskar med ext4?

Jag skulle kunna flytta över allt iofs till en av diskarna och sedan gör den till passtrough för att sedan mounta den andra och flytta över allt till den ext4 disken och sedan göra om den andra disken till ext4 eller är det en dum idé?

Om man tar diskarna som passtrough försvinner något material på dom då?

Isf kanske jag ska flytta över en disk som passtrough och sedan köra den andra som SMB share för att sedan flytta över allt material från den?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Om du inte har några fler diskar så har du väl inte så mycket att välja på än att dela på dom och sätta den andra i VM burken och sen bara flytta över det, vad jag kan komma fram till.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde89:

Om du inte har några fler diskar så har du väl inte så mycket att välja på än att dela på dom och sätta den andra i VM burken och sen bara flytta över det, vad jag kan komma fram till.

Är ca 5TB men funderar seriöst om de är värt det för hemmabruk.
Om jag har plex+torrent på hosten så är ju inte det hela världen för en hemma server dvs.
Kör nextcloud i hyper-v VM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Du behöver flytta datan ifrån din host's lagring till gästens lagring.
Även om det är 5TB

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Är ca 5TB men funderar seriöst om de är värt det för hemmabruk.
Om jag har plex+torrent på hosten så är ju inte det hela världen för en hemma server dvs.
Kör nextcloud i hyper-v VM.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför byta till linux? fungerar det så varför inte hålla sig vid det så att säga?

Mvh F

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

Jag sitter/satt i en lite liknande knipa, NASen jag har till 6+6+3+3 TB RAID5 vägrade starta.

Vad jag fick göra var helt enkelt att köpa 2 x 8 TB-diskar, via SFTP kopiera ut datan från NASen till dessa två diskar, nollställa NASen och låta den initiera, kopiera tillbaka från ena disken, byta en 3 mot en 8 och nu håller jag på att göra det med disk 2.

Om jag bara haft råd med en disk hade jag nog kopierat över så mycket jag kan till den plats du vill ha det på, sedan använder eventuella lediga diskar eller att partitionera till ett system som samtliga involverade OS fungerar med och kanske flytta lite fram och tillbaka.
Tiden går visserligen men det är rätt säkert och fungerar nästan garanterat.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde89:

Varför byta till linux? fungerar det så varför inte hålla sig vid det så att säga?

Mvh F

Får nog bli så, de får ligga kvar.
Googlade lite och Plex får ingen prestanda ökning eller något så de får ligga kvar så här.

Får se över säkerheten m.m bättre på hosten bara.

Fast har Kaspersky Office på hosten vilket verkar täcka upp allt, den står även bakom en router + Windows firewall och malmwareskydd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag har gjort som du tänkte, köra allt i vm miljö istället. Och det fungerar. MEN jag känner ingen skillnad mot vad det var förut. Det jag skulle kunna tänka mig att du förlorar i en VM om du skulle göra det enkelt för dig är att du kan inte mata den med Nvidia Grafikkort. (har för mig Plex transcode klarar att köra med grafikkort?)

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

Flytta över det med NFS eller SMB bara. Enkelt.

Plex i Linux är klockrent!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Flytta över det med NFS eller SMB bara. Enkelt.

Plex i Linux är klockrent!

Klockrent till Windows med, Plex får ingen prestandaökning på Linux och inte heller kommer den ha stöd för Nvidia GPU transcoding i Linux på ett tag.
Så, Windows har ett övertag när det jus gäller plex.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Varför hålla på och mecka med passtrough? Flytta de tjänsterna, Plex mm, till dina VMar. Datat ligger kvar på diskarna som de gör idag (på hosten). VMen kommer åt datat via SMB. Inget flytt av data behövs.

Jag försöker undvika att ha för mycket data i själva VMen. Lägg det istället på dedikerad plats (NAS).

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

inte heller kommer den ha stöd för Nvidia GPU transcoding i Linux på ett tag.
Så, Windows har ett övertag när det jus gäller plex.

Verkar som att det funkar med FFMpeg eller libav: https://developer.nvidia.com/ffmpeg

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se