ASUS Prime X370 PRO + Ryzen 1800x + Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX

Permalänk
Medlem

ASUS Prime X370 PRO + Ryzen 1800x + Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX

Tjenare köpte mig precis ASUS Prime X370 PRO, Ryzen 1800x och Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX.

Jag funderar på att klocka minnena i bios med D.O.C.P som just nu ligger i 2133MHz men läst att många haft problem när man gör det, därför tänkte jag att jag slänger upp en tråd här först å frågar hur de har varit för folk med likadana/liknande komponenter, jag har uppdaterat till senaste Bios 0805 och har bara positiva upplevelser hittills.

Permalänk
Medlem

har inte amd xmp eller något liknande så den auto klockar ram till vad den nu är gjord för?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

har inte amd xmp eller något liknande så den auto klockar ram till vad den nu är gjord för?

Jo när man kollar i Bios så finns de D.O.C.P som vad jag förstår är mer eller mindre samma sak som XMP men har läste lite om att folk haft problem när man kör på det. Så ville mest ha lite info om hur de funkat/inte funkat för andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenta:

Jo när man kollar i Bios så finns de D.O.C.P som vad jag förstår är mer eller mindre samma sak som XMP men har läste lite om att folk haft problem när man kör på det. Så ville mest ha lite info om hur de funkat/inte funkat för andra.

ok om det är motsvarande funktion så testa bara se om det funkar det värsta som kan hända är att du får köra reset på bios om det låser sig helt men det har jag svårt att tro att det skulle göra.

annars får du väl kolla hur man manuellt klockar varje ram sticka.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

för det första se till att du har senaste Bios.

https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-X370-PRO/HelpDesk_...

så för din bräda blir det 0805. Bios:en med AGESA 1.0.0.6a uppgraderingen har hjälpt märkbart med stödet för RAM minnen.

själv gick det utmärkt för mig att bara sätta DOCP profilen på standard och sen i fall du behöver justera själva minneshastigheten.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

för det första se till att du har senaste Bios.

https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-X370-PRO/HelpDesk_...

så för din bräda blir det 0805. Bios:en med AGESA 1.0.0.6a uppgraderingen har hjälpt märkbart med stödet för RAM minnen.

själv gick det utmärkt för mig att bara sätta DOCP profilen på standard och sen i fall du behöver justera själva minneshastigheten.

yes biosen uppdaterade jag direkt så den är på 0805. Okej så du drog bara på D.O.C.P profil #1 och de funkade utan problem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenta:

yes biosen uppdaterade jag direkt så den är på 0805. Okej så du drog bara på D.O.C.P profil #1 och de funkade utan problem ?

nu har jag själv ett Crosshair 6 Hero moderkort. men ja. hade flera att välja mellan men valde det där det ståg DOCP standard.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

nu har jag själv ett Crosshair 6 Hero moderkort. men ja. hade flera att välja mellan men valde det där det ståg DOCP standard.

Okej, ska se om någon med ett prime x370 pro svarar för har läst att folk haft problem med just de moderkortet å DOCP.

Permalänk
Medlem

Har samma moderkort o cpu minnen är 3200 corsair led, har hört ska vara samma som lpx minnen.
Kör 4stickor med 8gb st och har med docp satt 2933mhz och är stabilt i allt jag gör o med diverse spel.
2stickor är samsung de andra 2 är hynix alla funkar lika bra.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenta:

Okej, ska se om någon med ett prime x370 pro svarar för har läst att folk haft problem med just de moderkortet å DOCP.

Jag har det komerkortet och de minnena. Sätt DOCP och ändra till CL16 så fungerar det efter några omstarter.

Att köra en Ryzen-processor med 2133Mhz på minnena är som att köra en rullator på Autobahn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har det komerkortet och de minnena. Sätt DOCP och ändra till CL16 så fungerar det efter några omstarter.

Att köra en Ryzen-processor med 2133Mhz på minnena är som att köra en rullator på Autobahn.

sätta vad till CL16? och vart? om jag drar på DOCP så tror den ville dra minnena till 3000mhz, får väl göra de och hoppas att de funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenta:

sätta vad till CL16? och vart? om jag drar på DOCP så tror den ville dra minnena till 3000mhz, får väl göra de och hoppas att de funkar

Gå in i memory timings under AI tweaker. CAS latency står som 15, men sätt den till 16 istället så funkar det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gå in i memory timings under AI tweaker. CAS latency står som 15, men sätt den till 16 istället så funkar det.

drog på DOCP profile #1 i bios datorn startade om ett par gånger, körde en bios setup sen omstart och nu ligger minnena på 2933MHz så de verkade funka, hoppas bara att de håller sig

Tack för alla svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenta:

drog på DOCP profile #1 i bios datorn startade om ett par gånger, körde en bios setup sen omstart och nu ligger minnena på 2933MHz så de verkade funka, hoppas bara att de håller sig

Tack för alla svaren!

Det kommer funka Det man kan luras av är att det kan ta några omstarter innan minnesinställningarna "fastnar". Något de troligen fixar i framtiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Glömde återkomma här, de funkade fint med klockade minnen förutom PUBG inte gillade att man körde med de å bara dog hela tiden, va tydligen ganska vanligt eftersom spelet inte är optimerat alls så drog tillbaka klockningen tills de är fixat då jag spelar de väldigt mycket.

Jag fick även problem med vad jag gissar va biosen då jag startade om datorn å den vägrade ge mig någon post alls, allt snurrade å lös som de skulle men hände inte ett skit, ryckte batteriet en stund och efter de har jag inte haft några problem ( iofs inte startat om datorn heller, är lite rädd för det )

Permalänk
Medlem

TS:
Jag har haft exakt samma setup.
1800x, Prime x370-PRO och LPX 3000MHz CL15.
Jag lyckades bara nå 2666MHz på minnet.
Högre vägrade bara fungera.
LPX-minnena är ganska dåliga tyvärr.
Jag gav upp och sålde dessa.
Köpte ett par G.Skill Ripjaws 3600MHz CL16
Kör dessa i 3200MHz nu.

Edit:
Jag kunde köra 3433MHz, men fick krascher i PUBG.
Fick skruva ner jag också. Det spelet är oerhört känsligt gör OC.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Har pretty much samma setup. Min GPU sitter i PCIE_3.0 16x slot nr 2 men får bara ut x8 (enligt GPU-Z) Ngn som vet hur man forcar x16?

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har det komerkortet och de minnena. Sätt DOCP och ändra till CL16 så fungerar det efter några omstarter.

Att köra en Ryzen-processor med 2133Mhz på minnena är som att köra en rullator på Autobahn.

Är det så?
Jag lyckades precis få mina i 1497Mhz så det är väl 3000Mhz men dem körs ändå som DDR-4 2132 enligt cpu-z. Sjukt irriterande.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk

Det som är lite av problemet att ryzen vill inte fungera så bra med CL15 minnen. De fungerar bäst med CL16, jag har aldrigt testat att överklocka minnen som är CL15 med ryzen men jag vet att det fungerar bäst med CL16, har själv överklockat mina från 2133 till 2666mzh, då också Corsair Vengance minnen. Men lycka till!

Visa signatur

Min Burk: CPU: Ryzen 2700X, CPU kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4, GPU: ASUS ROG Strix RTX 3080, MOBO: Asus ROG Strix X470-F gaming, Case: Corsair Carbide 275R TG, Lagring: 4.5 TB av bara SSD:er

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Är det så?
Jag lyckades precis få mina i 1497Mhz så det är väl 3000Mhz men dem körs ändå som DDR-4 2132 enligt cpu-z. Sjukt irriterande.

Min erfarenhet är att prestandan, framförallt i spel, skalar hyffsat linjärt med RAM-frekvensen. Jag kom bara upp i 3200Mhz på det moderkortet. Har nu Crosshair VII och kan köra i 3466 CL14 med ett par B-die stickor och märker skillnad från 3200Mhz. 2133 är för lite för att Ryzen ska få sträcka på benen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed
Men hur ska man få CPU-Z att visa DDR4-3000 Mhz istället för DDR4-2132?
Bios säger att jag har DDR4-2132 Mhz men även 3000 Mhz.

@sameclick
Ok, men jag försöker bara köra dem i 3000 Mhz vilket dom är gjorda för och inte ens det lyckas jag med men jag vet inte heller riktigt hur jag ska ställa in i bios.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@Ozzed
Men hur ska man få CPU-Z att visa DDR4-3000 Mhz istället för DDR4-2132?
Bios säger att jag har DDR4-2132 Mhz men även 3000 Mhz.

@sameclick
Ok, men jag försöker bara köra dem i 3000 Mhz vilket dom är gjorda för och inte ens det lyckas jag med men jag vet inte heller riktigt hur jag ska ställa in i bios.

Hur (steg för steg) går du tillväga när du försöker ställa in hastigheten?

Det lättaste är att välja D.O.C.P och testa med det, går det inte med den hastigheten kan du prova att ställa ner ett snäpp i taget.

Hastigheten i BIOS är DDR, alltså står det 3000Mhz så är det 3000Mhz. Hastigheten i CPU-z är den "riktiga", alltså den tar inte hänsyn till DDR, så ta den X2 så får du DDR-hastigheten. Står det 1500 i CPU-Z så är det 3000Mhz, och så vidare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed:

Hade problem med att minnena hoppade ned till 1066 men nu verkar det hålla i efter omstart. CPU-Z visar 1497 Mhz men bara DDR4-2133 vilket bios även gör (rödmarkerade till höger, syns knappt). Kanske ska vara så?

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@Ozzed:

Hade problem med att minnena hoppade ned till 1066 men nu verkar det hålla i efter omstart. CPU-Z visar 1497 Mhz men bara DDR4-2133 vilket bios även gör (rödmarkerade till höger, syns knappt). Kanske ska vara så?

http://forumbilder.se/H8CV3/inkedimg-4521-li.jpg

Skumt.

Vad får du för hastighet om du kör AIDA64 "cache and memory benchmark"? https://www.aida64.com/downloads

Och vad står det i task manager under memory?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed:

Det står 3000 Mhz i task manager. Laddade hem Aida som visade följande:

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@Ozzed:

Det står 3000 Mhz i task manager. Laddade hem Aida som visade följande:

http://forumbilder.se/H8CV3/aida.JPG

Det ser ut som det ska. Vill du få upp hastigheten och få ner latenserna en smula så kan jag rekommendera minnesguiden men det är lite överkurs om man är nybörjare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det ser ut som det ska. Vill du få upp hastigheten och få ner latenserna en smula så kan jag rekommendera minnesguiden men det är lite överkurs om man är nybörjare.

Tack för hjälpen, uppskattas verkligen!
Tycker ändå det är skumt att minnet visas som DDR4-2133Mhz. Ska kika på dem där minnesguiden.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Tack för hjälpen, uppskattas verkligen!
Tycker ändå det är skumt att minnet visas som DDR4-2133Mhz. Ska kika på dem där minnesguiden.

Det som står i Task manager/AIDA64 är det som gäller så du behöver inte oroa dig BIOS/UEFI kan visa lite skumma värden från och till, men vad jag kan se så har du fått rätt hastighet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som står i Task manager/AIDA64 är det som gäller så du behöver inte oroa dig BIOS/UEFI kan visa lite skumma värden från och till, men vad jag kan se så har du fått rätt hastighet.

Ok, tack. Det låter bra.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Nyligen köpt 2st 8GB 3000mhz stickor som komplement till mina 2*8GB Corsair (se sig).

Uppdaterade bios till Prime X370 PRO och valde DOCP och 3000mhz. Får detta:

cpu-z hastighet

aid64 skrivhastighet

aid64 läshastighet

windows task manager

Antar att man kanske bör lite minst på windows task manager. Innan jag uppdaterade BIOS så tror jag minnena gick i 2133mhz fastän jag valt DOCP och snabbare i bios.

Tror jag fick rätt på det, eller?

Kan vara något för Benny att jämföra med om inte annat.

Edit: fick en bluescreen medan jag postade, bra...

Får testa pilla lite till då...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450