Bra funktioner till Microserver Gen8 - tips?

Permalänk
Avstängd

Bra funktioner till Microserver Gen8 - tips?

Hej,

Har precis införskaffat min första server, och kör Xpenology 6.0.2. Hittills har jag bara satt upp 2st delade volymer där jag lagrar film/serier på, som jag därefter streamar ut via Plex. Dessutom använder jag servern till att ladda ned torrents.

Men vad finns mer som kan vara bra? Finns det någon typ av backuplösning gällande foton från mobilen eller liknande, där fotona laddas över per automatik till hårddisken?

Som sagt.. kom gärna med förslag

Permalänk
Medlem

Nu vet inte jag hur Synologys appar beter sig med Xpenology, men om dom beter sig som dom ska till en "riktig" DSM så borde DS Photo kunna vara nåt. Var länge sen jag körde den själv, men den har iaf. haft möjlighet att backa upp foton från din telefon till NAS:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Hej,

Har precis införskaffat min första server, och kör Xpenology 6.0.2. Hittills har jag bara satt upp 2st delade volymer där jag lagrar film/serier på, som jag därefter streamar ut via Plex. Dessutom använder jag servern till att ladda ned torrents.

Men vad finns mer som kan vara bra? Finns det någon typ av backuplösning gällande foton från mobilen eller liknande, där fotona laddas över per automatik till hårddisken?

Som sagt.. kom gärna med förslag

Varför inte bara köra Windows server eller tex Ubuntu server?
Då får du ut mer av hårdvaran.

Jag har följande på min micro gen:
•Nextcloud
•Plex
•torrent
•backup-server
•wsus server.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Man kan ju köra owncloud/nextcloud i synologys operativ. Tror även de har någon egen app för backup av dator och bilder i telefonen om vill köra den

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

Varför inte bara köra Windows server eller tex Ubuntu server?
Då får du ut mer av hårdvaran.

Jag har följande på min micro gen:
•Nextcloud
•Plex
•torrent
•backup-server
•wsus server.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad använder du för torrent-klient? Jag är inte riktigt nöjd med Download Station. Har inte fått koll på hur jag ställer in automatisk nedladdning av vissa torrents etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Vad använder du för torrent-klient? Jag är inte riktigt nöjd med Download Station. Har inte fått koll på hur jag ställer in automatisk nedladdning av vissa torrents etc.

Jag kör med Transmission och så använder jag flexget script som laddar ner torrents per automatik efter dom filter jag har ställt in.
Även så packar flexget upp mina ev. rar filer.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

Jag kör med Transmission och så använder jag flexget script som laddar ner torrents per automatik efter dom filter jag har ställt in.
Även så packar flexget upp mina ev. rar filer.

Låter intressant. Vad kör du för operativsystem på din server?

Permalänk
Medlem

@Ledstripes:

Jag kör Windows Server 2016.

Flexget kan du ställa in precis som du vill.
Te.x för mina filmer så lär följande regler uppfyllas för att kunna laddas ner:
* IMDB score över 5.0
* Filmen har släppts 2016-2017
* Kvalité minst 1080p
* Om det är .rar filer i den så packar flexget upp den.

Så när Transmission har seedat i 36h så tar flexget bort torrenten från Transmission och inte HDD per automatik.
Så jag behöver bokstavligen aldrig röra något.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

@Ledstripes:

Jag kör Windows Server 2016.

Flexget kan du ställa in precis som du vill.
Te.x för mina filmer så lär följande regler uppfyllas för att kunna laddas ner:
* IMDB score över 5.0
* Filmen har släppts 2016-2017
* Kvalité minst 1080p
* Om det är .rar filer i den så packar flexget upp den.

Så när Transmission har seedat i 36h så tar flexget bort torrenten från Transmission och inte HDD per automatik.
Så jag behöver bokstavligen aldrig röra något.

Låter väldigt bra. Windows Server - hur användarvänligt är det? Jag har som sagt låga krav, men det är just torrents jag vill ha lite automatik på, precis som i utorrent.

Permalänk
Medlem

@Ledstripes:
Det är väldigt användarvänligt, själva GUI ser ut precis som i vanliga Windows.
Sen kan du installera olika tjänster på servern - men som sagt det är väldigt simpelt om man vill att det skall vara simpelt.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

@Ledstripes:
Det är väldigt användarvänligt, själva GUI ser ut precis som i vanliga Windows.
Sen kan du installera olika tjänster på servern - men som sagt det är väldigt simpelt om man vill att det skall vara simpelt.

Om jag exempelvis ska göra installation av Plex Media Server - gör jag det då från någon "app store" eller går jag in på Plex hemsida precis som vanligt?

Permalänk
Medlem

@Ledstripes:
Du laddar ner plex precis som vanligt.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

@Ledstripes:
Du laddar ner plex precis som vanligt.

Finns det några funktioner jag tappar gentemot exempelvis Synology DSM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Finns det några funktioner jag tappar gentemot exempelvis Synology DSM?

Nej, inte enligt mig du kan ju ersätta allt så att säga.
Om du har Windows datorer så kan du ju mounta networkshares och sedan ha Offline files med sync m.m.
Riktigt smidigt, har du flera datorer hemma är det perfekt att ha WSUS på servern (då laddar den ner alla uppdateringar från windows update och sedan så får dina datorer ladda ner den av servern så får man ju högre hastighet för oftast har man 1Gbit hemma så att säga

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

Nej, inte enligt mig du kan ju ersätta allt så att säga.
Om du har Windows datorer så kan du ju mounta networkshares och sedan ha Offline files med sync m.m.
Riktigt smidigt, har du flera datorer hemma är det perfekt att ha WSUS på servern (då laddar den ner alla uppdateringar från windows update och sedan så får dina datorer ladda ner den av servern så får man ju högre hastighet för oftast har man 1Gbit hemma så att säga

Tack för dina utförliga svar. Har du tips på någon bra mjukvara för säkerhetskopiering av foton från min Samsung S7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Tack för dina utförliga svar. Har du tips på någon bra mjukvara för säkerhetskopiering av foton från min Samsung S7?

Använd dig av https://www.resilio.com/ du installerar en på servern och en på telefon, då kommer den per automatik ladda över alla dina foton från din telefon till servern så du kommer åt dom direkt från dina datorer hemma om du vill.
Så kan du ha CrashPlan på servern som gör backup mot internet, dvs hela servern.

Jag har så här:
Mobil -> Resilio som gör backup till Servern.
Server -> delar ut networkshare till mina windows datorer
Dator -> Har networkshare med offilne files så jag alltid har filerna på datorn och dom synkas mot servern.
Server -> Backup varje natt med CrashPlan så har jag allt backup på en annan plats fall om det te.x skulle börja brinna hemma.

lite förenklat men där har du en helt egen lösning dvs inga mellan händer, förutom Crashplan då.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V