Bytt grafikkort, datorn säger "Insert Boot Media" vid start

Permalänk

Bytt grafikkort, datorn säger "Insert Boot Media" vid start

Hej allesammans! Jag har under gårdagen bytt grafikkort. Hade ett MSI Geforce GTX 660Ti som jag bytt till et Gigabyte Geforce GTX 1060 Rock Edition. Det fungerar felfritt och jag kan spela spel och allt det där. Men vid uppstart av datorn så kommer sn svart ruta fram där det står bland annat "Insert Boot Media". För att ta mig förbi denna måste jag klicka på F8 och sedan välja Windows Boot Manager vilket i sin tur startar datorn som vanligt. Någon som vet hur jag gör så att datorn startar som vanligt?

Med vänlig hälsning Alexander

Permalänk
Medlem

@Geezuslarsson: Du kan ändra "default boot media" i BIOS.

Visa signatur

DESKTOP:
AMD Ryzen 5 2600X @ 4.4 GHz - RX 590 8GB - 16GB DDR4
LAPTOPS:
Razer Blade 14 - i7 4720HQ - GTX 970M - 16GB DDR3L
Macbook Pro Early 2015 - i5, 8GB DDR3L

Permalänk

@onlinus: Tack för svar och hur gör jag det?

Permalänk
Medlem

@Geezuslarsson: Det är lite skillnad beroende på vilket Moderkort du har men här är en guide.
https://www.lifewire.com/change-the-boot-order-in-bios-262452...
Om den inte hjälper så kan du typ googla "How to change Boot Priority och sedan namnet på ditt MOBO"

Visa signatur

DESKTOP:
AMD Ryzen 5 2600X @ 4.4 GHz - RX 590 8GB - 16GB DDR4
LAPTOPS:
Razer Blade 14 - i7 4720HQ - GTX 970M - 16GB DDR3L
Macbook Pro Early 2015 - i5, 8GB DDR3L

Permalänk
Medlem

@onlinus: Om det inte funkar att byta Boot Priority så kan du behöva installera om Windows

Visa signatur

DESKTOP:
AMD Ryzen 5 2600X @ 4.4 GHz - RX 590 8GB - 16GB DDR4
LAPTOPS:
Razer Blade 14 - i7 4720HQ - GTX 970M - 16GB DDR3L
Macbook Pro Early 2015 - i5, 8GB DDR3L

Permalänk
Medlem

@onlinus: Nja, det betvivlar jag att han har krashat OS pga. byte av GPU.
Nu pratar du nog lite i nattmössan.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv

Har du provat ditt gamla grafikkort om det blir likadant?

Kan vara så att du behöver uppdatera bios på moderkortet så det nya grafikkortet blir helt kompatibelt.

Vad har du för övriga delar i datorn?
Moderkort, ram, hdd mm

Permalänk

@anon200632: Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz 38 °C
Ivy Bridge 22nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. MAXIMUS V GENE (LGA1155) 35 °C
Graphics
ASUS VN247 (1920x1080@60Hz)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Gigabyte) 43 °C
Storage
931GB Seagate ST1000DX001-1NS162 (SATA) 30 °C
Optical Drives
No optical disk drives detected
Audio
SteelSeries Arctis 5 Game

Permalänk
Medlem

Se till att Seagate hårddisken är satt som Boot option #1 i UEFI (kolla slutet av denna video om osäker: https://www.youtube.com/watch?v=gylXztqO0LU )

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Eftersom du varit och grävt i dstorn, kolla så att kablarna till hårddisken sitter fast ordentligt.

Permalänk
Medlem

Fick samma problem när jag bytte grafikkort, visade sig att jag av misstag dragit ur sladden till SSD:n med Windows på... om jag minns rätt.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Eftersom du varit och grävt i dstorn, kolla så att kablarna till hårddisken sitter fast ordentligt.

Skulle det vara problemet skulle ju han inte alls kommit in i Windows som han skrev att han nog gör men måste alltid manuellt välja boot device genom F8.

Eftersom datorn konfigurationen har bytts händer det ofta att UEFI nollställs på vissa punkter (kanske haft loss SSD/hårddiskkabeln också), har varit med om detta själv då jag kanske inte heller satt samma sata kabel i rätt ordning tillbaka i mina diskar i rätt port osv. Efter att ha ändrat boot device i BIOS/UEFI till det rätta har problemet löst sig.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

@RPGWiZaRD: Har grejat med det där, men jag gör en omgång till
Och jag kollade alla sladdar igår då bytet skedde och allt verkar sitta i, men tar återigen bort luckan och tar en extra kik

Permalänk
Medlem

Ett litet tillägg till ovan också, vet att vissa moderkort har vissa portar på chipset'et som ska användas som är tänkta att bootas ifrån (speciellt såna som har två olika hårddiskstyrmoduler). Så kolla i moderkortsmanualen för hur sata portarna är konfigurerade, att vilken som är port 1/den som ska helst användas till boot devicen. På mitt Asrock moderkort t.ex. tror jag det var skillnad på detdära att vissa portar inte kunde användas till Windows installationen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

"Insert Boot Media" betyder att han inte kommer in i Windows.
"Insert Boot Media" kommer upp när BIOS/UEFI laddats men sedan hittar den inte något OS/boot.

Har det på en Netbook Acer E3-112, där HDDn bytts ut mot SSD och Mint18.1.
Har den datorn på sängbordet. Det händer titt som tätt att jag somnar från datorn och batteriet töms. Då går datorn i viloläge.
Fast den vägrar starta från viloläge och "Insert Boot Media", på netbook:en är det då bara att starta om och låta datorn "kallstarta".

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Skulle det vara problemet skulle ju han inte alls kommit in i Windows som han skrev att han nog gör men måste alltid manuellt välja boot device genom F8.

Eftersom datorn konfigurationen har bytts händer det ofta att UEFI nollställs på vissa punkter (kanske haft loss SSD/hårddiskkabeln också), har varit med om detta själv då jag kanske inte heller satt samma sata kabel i rätt ordning tillbaka i mina diskar i rätt port osv. Efter att ha ändrat boot device i BIOS/UEFI till det rätta har problemet löst sig.

Onekligen, bara jag som är morgontrött.

Permalänk

[quote postid="16901310" userid="64917" name="RPGWiZaRD"]
Den enda sladd jag drog ur igår var PCI-E till grafikkortet, allt annat är på sin plats. Men du verkar ju ha fattat galoppen ändå. Mitt Windows fungerar normalt och jag kommer åt min hårddisk från utforskaren och allt. Bara det att jag måste gå in i Bios och starta därifrån. Kan du kanske utveckla mer hur det ska se ut i bios? Jag har gjort så som på klippet, men får samma resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geezuslarsson:

Hej allesammans! Jag har under gårdagen bytt grafikkort. Hade ett MSI Geforce GTX 660Ti som jag bytt till et Gigabyte Geforce GTX 1060 Rock Edition. Det fungerar felfritt och jag kan spela spel och allt det där. Men vid uppstart av datorn så kommer sn svart ruta fram där det står bland annat "Insert Boot Media". För att ta mig förbi denna måste jag klicka på F8 och sedan välja Windows Boot Manager vilket i sin tur startar datorn som vanligt. Någon som vet hur jag gör så att datorn startar som vanligt?

Med vänlig hälsning Alexander

någon kabel kanske åkte ut ? när du bytte graffekortet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Problem solved/TS

Tack så hemskt mycket allesammans för era svar och hjälp, det uppskattas!
Jag har lyckats löst det nu. Jag tog Disable på Boot Option #2 så datorn enbart boota på Windows Boot Manager. Nu startar datorn som vanligt igen