Permalänk
Medlem

Ny bil, behöver råd

Hej SC!

Nu är det så att jag totalt tröttnat på min passat -99 och vill köpa mig en nyare bil.

Jag åker mesta dels fram och tillbaka till jobbet, låt oss säga 3km om dagen. Jag är ute efter en rolig bil att köra, bra körkänsla, fler hästar? Och stilren.
Har kikat både på bmw e90 330d och 335d och audi a5 2.0 och 3.0.
Jag vill gärna ha diesel för att de ska vara piggare och gärna automat då jag åker mycket genom stan och inte vill växla nonstop.
Hade tänkt mig en bil från 2010-2014 årsmodell då priserna på just dessa bilr verkar hålla sig rätt bra.

Min fråga e till er, vad kör ni och vad rekommenderar ni?

Hur är kostnaderna för att äga tex dessa bilar, service, slitagedelar och bensinförbrukning?

Permalänk

Om du planerar att han bilen länge och åker söder ut ofta så kan det vara värt att han i åtanke att dieselbilar förmodligen kommer förbjudas i flera europeiska städer inom cirka 10 år.

Se artikel: https://www.theguardian.com/environment/2016/dec/02/four-of-w...

Förutom det så kan jag inte ge så mycket till tips 🙂

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk

Jag ser inte riktigt kopplingen till att du säger att du vill ha en roligare bil med bra körkänsla och sedan säger diesel. Men det kanske bara är jag som är helt insnöad på det där med att köra en 6-cylindrig bensinare.

Jag kör en E90 325i. Helnöjd med den. Ljudet när man pressar den över 4-5k varv, piggheten. Körkänslan.

Är du, som du säger, ute efter körkänsla är ju sportchassi/fjädring ett givet val. En otrolig skillnad när man trycker på lite i kurvor.

Jag har aldrig kört en A5, sneglade också på den innan mitt bilköp. Det jag kom fram till i mitt internetgasande är att den är lite för stor och dyr för vad det är. Men visst, kör du på en 3.0 så finns det ju en del att hämta från motorn säkerligen.

Cost of ownership... det är begagnade bilar och kan så klart variera. Beror även på hur mycket du är beredd att göra själv. Men min känsla är inte att det är avsevärt mycket dyrare med servicar osv. Det som blir dyrare med lite motorstarkare bilar är ju framförallt skatt och försäkring. Kör du en bensinare så går bränslekostnaderna upp lite. En diesel tror jag inte det blir mö dyrare än din passat.

Det du verkligen ska tänka på är ju din budget. Använd inte alla sparpengarna för att köpa bilen. Behåll till underhåll och ev. saker du vill göra med bilen.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Försäkring och skatt? Något att tänka på.

Permalänk
Medlem

Hej,

Skulle nog råda till bensin ändå pga det korta avståndet, du får antagligen mer problem med diesel (igensatta filter främst).

Jag kör Volvo (S90), Volkswagen (Golf) och BMW (420d) samt Tesla - har antal företag så har möjligheten - och det mesta för pengen känns som en Volvo V40 T5 om du klarar dig med storleken. Den borde gå in på kanske 50 000kr mindre än en BMW 330d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Om du planerar att han bilen länge och åker söder ut ofta så kan det vara värt att han i åtanke att dieselbilar förmodligen kommer förbjudas i flera europeiska städer inom cirka 10 år.

Se artikel: https://www.theguardian.com/environment/2016/dec/02/four-of-w...

Förutom det så kan jag inte ge så mycket till tips 🙂

Bilen kommer ägas länge ja, dock lär jag alltid befinna mig i sverige 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Jag ser inte riktigt kopplingen till att du säger att du vill ha en roligare bil med bra körkänsla och sedan säger diesel. Men det kanske bara är jag som är helt insnöad på det där med att köra en 6-cylindrig bensinare.

Jag kör en E90 325i. Helnöjd med den. Ljudet när man pressar den över 4-5k varv, piggheten. Körkänslan.

Är du, som du säger, ute efter körkänsla är ju sportchassi/fjädring ett givet val. En otrolig skillnad när man trycker på lite i kurvor.

Jag har aldrig kört en A5, sneglade också på den innan mitt bilköp. Det jag kom fram till i mitt internetgasande är att den är lite för stor och dyr för vad det är. Men visst, kör du på en 3.0 så finns det ju en del att hämta från motorn säkerligen.

Cost of ownership... det är begagnade bilar och kan så klart variera. Beror även på hur mycket du är beredd att göra själv. Men min känsla är inte att det är avsevärt mycket dyrare med servicar osv. Det som blir dyrare med lite motorstarkare bilar är ju framförallt skatt och försäkring. Kör du en bensinare så går bränslekostnaderna upp lite. En diesel tror jag inte det blir mö dyrare än din passat.

Det du verkligen ska tänka på är ju din budget. Använd inte alla sparpengarna för att köpa bilen. Behåll till underhåll och ev. saker du vill göra med bilen.

Alla tjatar hela tiden om att diesel är så mycket piggare etc men har ingen erfarenhet av det. Dock hört att a5s bensinmotorer fått dålig kritik,

Känner du att 325 räcker eller är det värt att gå upp till 330/335?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hej,

Skulle nog råda till bensin ändå pga det korta avståndet, du får antagligen mer problem med diesel (igensatta filter främst).

Jag kör Volvo (S90), Volkswagen (Golf) och BMW (420d) samt Tesla - har antal företag så har möjligheten - och det mesta för pengen känns som en Volvo V40 T5 om du klarar dig med storleken. Den borde gå in på kanske 50 000kr mindre än en BMW 330d.

Gick i tankarna om lite mindre bil först men tänkte att ska jag ändå ha bilen många år så känns det säkrare att gå för en större, Kommer jag märka av diesel problemet med isatta filter med tanke på det lilla avstånder jag lär köra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pzykozz:

Alla tjatar hela tiden om att diesel är så mycket piggare etc men har ingen erfarenhet av det. Dock hört att a5s bensinmotorer fått dålig kritik,

Känner du att 325 räcker eller är det värt att gå upp till 330/335?

Skickades från m.sweclockers.com

Diesel piggare... ja den har ju mer vridmoment vid låga varv. Så köper du bil för att vara först iväg från stoppljuset med automatlådan och sedan tvärnita vid nästa?

För min del, som kommer från en gammal saab 9-3 på 150hk räcker min 220hk 325a just nu.
Men mycket vill alltid ha mer. Jag skulle inte vara förvånad om min nästa bil blir en x30 eller x40 då jag med denna bilen har börjat köra bil på ett helt annat sätt... Det händer att jag ger mig ut att köra bil bara för att köra bil, vilket aldrig hände innan. 330 och 325 är väl fortfarande att klassa som "familjebilar med mer motor" medan 335 närmar du dig ju faktiskt riktiga nivåer.

Det du ska fråga dig är ju hur mycket pengar som ska läggas kontra hur mycket du kör. Du tittar ju på bilar som lär ligga i nivån 150-200k. Slå ut vad bilägandet kommer kosta dig med olika modeller och ta en funderare.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Som ägare till en e90 330i med sport chassi så är jag kanske inte helt opartisk.
Fantastiskt trevlig sug sexa 👍

Min filosofi är att en sug sexa har betydligt mindre vitala saker som kan gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Zånkt:

Som ägare till en e90 330i med sport chassi så är jag kanske inte helt opartisk.
Fantastiskt trevlig sug sexa 👍

Min filosofi är att en sug sexa har betydligt mindre vitala saker som kan gå sönder.

Funderar starkt på om det är värt att "330-konvertera" min 325...

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Igensatta filter torde inte vara ett problem, så länge du då och då är ute och kör lite landsväg eller motorväg. De motorer du pratar om borde enkelt generera den värma som krävs för att rensa filtren. När det kommer till Volvos minsta Diesel (D2), vet jag att den inte klarade av att bränna rent filtren, så den fick lämnas in för byte. Men D3 och uppåt behövdes bara någon mils körning på landsväg/motorväg för att göra det. Jag vet inte om det är samma på BMW/Audi, men känns inte helt osannolikt.

När det kommer till "pigghet" så skiljer sig diesel och bensin åt. En diesel är stark (bra på att dra tunga kärror och släp) samt har bra bottendrag, medans en bensin blir bättre på högre varv. Men beroende på motor så kan de ibland kännas slöa på låga varv (att man behöver växla ner för att få upp varven). Dock så klassas ju bensin som mer "sportigt" än diesel. Båda varianterna kan vara riktigt roliga att köra, så du får helt enkelt prova!

Om du är ung så får du nog börja kolla igenom vad försäkringen går loss på. En sportig BMW/Audi med 3 liters sexa och 240+ hästar kan utan problem gå på ett par tusen i månaden, bara att försäkra. Sedan är en diesel dyrare att försäkra (ca 2000 kr per år dyrare), så du lär köra en del för att ta igen det på förbrukningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Diesel piggare... ja den har ju mer vridmoment vid låga varv. Så köper du bil för att vara först iväg från stoppljuset med automatlådan och sedan tvärnita vid nästa?

För min del, som kommer från en gammal saab 9-3 på 150hk räcker min 220hk 325a just nu.
Men mycket vill alltid ha mer. Jag skulle inte vara förvånad om min nästa bil blir en x30 eller x40 då jag med denna bilen har börjat köra bil på ett helt annat sätt... Det händer att jag ger mig ut att köra bil bara för att köra bil, vilket aldrig hände innan. 330 och 325 är väl fortfarande att klassa som "familjebilar med mer motor" medan 335 närmar du dig ju faktiskt riktiga nivåer.

Det du ska fråga dig är ju hur mycket pengar som ska läggas kontra hur mycket du kör. Du tittar ju på bilar som lär ligga i nivån 150-200k. Slå ut vad bilägandet kommer kosta dig med olika modeller och ta en funderare.

Jag gillar det där med att gasa och bromsa 😂 Ja men exakt ha mer vill man alltid men gränsen måste ju gå vid 335 innan det skenar iväg brutalt prismässigt. Är villig att lägga upp till 230k typ för den rätta bilen. Som sagt jag vill ha kul när jag kör, då spelar de ingen större roll för mig kostnad kontra körsträcka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Igensatta filter torde inte vara ett problem, så länge du då och då är ute och kör lite landsväg eller motorväg. De motorer du pratar om borde enkelt generera den värma som krävs för att rensa filtren. När det kommer till Volvos minsta Diesel (D2), vet jag att den inte klarade av att bränna rent filtren, så den fick lämnas in för byte. Men D3 och uppåt behövdes bara någon mils körning på landsväg/motorväg för att göra det. Jag vet inte om det är samma på BMW/Audi, men känns inte helt osannolikt.

När det kommer till "pigghet" så skiljer sig diesel och bensin åt. En diesel är stark (bra på att dra tunga kärror och släp) samt har bra bottendrag, medans en bensin blir bättre på högre varv. Men beroende på motor så kan de ibland kännas slöa på låga varv (att man behöver växla ner för att få upp varven). Dock så klassas ju bensin som mer "sportigt" än diesel. Båda varianterna kan vara riktigt roliga att köra, så du får helt enkelt prova!

Om du är ung så får du nog börja kolla igenom vad försäkringen går loss på. En sportig BMW/Audi med 3 liters sexa och 240+ hästar kan utan problem gå på ett par tusen i månaden, bara att försäkra. Sedan är en diesel dyrare att försäkra (ca 2000 kr per år dyrare), så du lär köra en del för att ta igen det på förbrukningen.

Diesel verkar bättre för mig då jag även äger båt som förflyttas på trailer då och då. Får kika med försäkringsbolaget och se skillnaderna på ägarkostnader beroende på motorer men ser ändå att de kommer bara värt då jag har roligare när jag väl kör.

Blir försöka provköra så många modeller jag kan innan ett köp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Funderar starkt på om det är värt att "330-konvertera" min 325...

Tror det kostar mer än det smakar tyvärr.
Den stora skillnaden är innan 4k rpm.
I toppen tycker jag inte det är så stor skillnad.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Igensatta filter torde inte vara ett problem, så länge du då och då är ute och kör lite landsväg eller motorväg. De motorer du pratar om borde enkelt generera den värma som krävs för att rensa filtren. När det kommer till Volvos minsta Diesel (D2), vet jag att den inte klarade av att bränna rent filtren, så den fick lämnas in för byte. Men D3 och uppåt behövdes bara någon mils körning på landsväg/motorväg för att göra det. Jag vet inte om det är samma på BMW/Audi, men känns inte helt osannolikt.

När det kommer till "pigghet" så skiljer sig diesel och bensin åt. En diesel är stark (bra på att dra tunga kärror och släp) samt har bra bottendrag, medans en bensin blir bättre på högre varv. Men beroende på motor så kan de ibland kännas slöa på låga varv (att man behöver växla ner för att få upp varven). Dock så klassas ju bensin som mer "sportigt" än diesel. Båda varianterna kan vara riktigt roliga att köra, så du får helt enkelt prova!

Om du är ung så får du nog börja kolla igenom vad försäkringen går loss på. En sportig BMW/Audi med 3 liters sexa och 240+ hästar kan utan problem gå på ett par tusen i månaden, bara att försäkra. Sedan är en diesel dyrare att försäkra (ca 2000 kr per år dyrare), så du lär köra en del för att ta igen det på förbrukningen.

Exakt. Detta är en av anledningarna till att jag som 26-åring gick på en 325i (vilket förvisso också är en 3 liters sexa). Försäkringsbeloppet lägre. Skatten billig (1400/år). Jag kör under 1500mil om året och skulle inte räkna hem en diesel knappt.

Att växla ner för att få upp varven och därigenom rivet ser jag bara som en fördel

Skrivet av Zånkt:

Tror det kostar mer än det smakar tyvärr.
Den stora skillnaden är innan 4k rpm.
I toppen tycker jag inte det är så stor skillnad.

Mycket möjligt. 20k är ju inte direkt billigt heller. Och det är ju absolut inte pengar man får igen. Kanske är mer värt att lägga några slantar på en ljuddämpare som gör att hon låter lite morrigare... Jag dividerar många olika alternativ. Just nu får det nog egentligen vara bra ett tag.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Avstängd

Om du har ca 3km ToR till jobbet så satsa på en bra cykel eller ett par ordentliga skor. Pp vintern kommer det dessutom gå fortare och vara behagligare än att sätta sig i en kall bil som först ska skrapas och skottas ut.

Förmodligen kommer du bli fet också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Om du har ca 3km ToR till jobbet så satsa på en bra cykel eller ett par ordentliga skor. Pp vintern kommer det dessutom gå fortare och vara behagligare än att sätta sig i en kall bil som först ska skrapas och skottas ut.

Förmodligen kommer du bli fet också.

Cykel/promenera är inte vad jag tänkt, har garage. Tack för omtanken men styrketränar 5 dagar i veckan och äter rätt så tjock är nog det sista jag lär bli

Skickades från m.sweclockers.com