Permanent stänga av Windows Update (wuauserv) på Win10?

Permalänk
Medlem

Permanent stänga av Windows Update (wuauserv) på Win10?

Har googlat en del på hur man stänger av denna j.vla tjänst men inte hittat något som funkar permanent. Finns det någon tweak app eller reg edit som verkligen funkar permanent? Har datorn i ett slutet utrymme och tempen sticker direkt om den tuggar konstant på 25% CPU bara för att windows försöker uppdatera nåt. Alla dom vanliga tipsen är redan testade. Kan omöjligt bara vara jag som stör mig på detta?

Permalänk
Avstängd

@Gredd: Varför vill du inte uppdatera windows?
Arbetar din cpu aldrig mer än 25%

Permalänk
Medlem

@JSvanberg: Jag vill uppdatera när det passar mig och inte när det passar windows. Den får gärna föreslå en uppdatering men låta användaren bestämma när tycker jag. Efter avstängd wuauserv så ligger total cpu på 2-3% och när wuauserv går igång (av sig själv) igen så hamnar jag runt 30%. CPU temp sticker då från 35 till 50 grader vilket får omgivningstempen att stiga och fläkten drar på ordentligt. Jag vill kunna styra vad datorn gör och inte tvärtom.

Edit: Datorn är igång 24/7 och 95% av tiden vill jag att den går på 2-3%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Har googlat en del på hur man stänger av denna j.vla tjänst men inte hittat något som funkar permanent. Finns det någon tweak app eller reg edit som verkligen funkar permanent? Har datorn i ett slutet utrymme och tempen sticker direkt om den tuggar konstant på 25% CPU bara för att windows försöker uppdatera nåt. Alla dom vanliga tipsen är redan testade. Kan omöjligt bara vara jag som stör mig på detta?

Senast jag pillade med det räckte det att gå in på tjänster och stänga av Windows update, och inaktivera tjänsten. Sen förblev den sovande tills när man ville själv uppdatera, varpå man aktiverade den igen och startade tjänsten.

Annars är ju frågan om du kan begränsa dens frekvens/last av CPUn? Stäng av turbo, klocka ner CPUn? Eller begränsa TDPn till en nivå som är rimlig och låt turbon bara fungera till en viss last/tid/temp. En nerklockad CPU kan dra enormt mycket mindre energi, och ge märkbart lägre temp.

Skrivet av JSvanberg:

@Gredd: Varför vill du inte uppdatera windows?
Arbetar din cpu aldrig mer än 25%

Han förklarar ju att värmen blir ett problem. Och 25% konstant är ju en tråd som jobbar 100%, vilket gör att CPUn går i 100%+ frekvens (ofta turbo). För andra saker kanske det blir "burst last" som kan få hela CPUn att jobba kortvarigt, men detta blir ju inte problem så länge som det bara är kortvarigt.

Permalänk
Medlem

Tack för förslag. Har försökt stoppa tjänsten med net stop wuauserv och det funkar ibland men tjänsten återstartas efter ett tag. Just nu går det inte att stoppa tjänsten och det står att den försöker ladda ner "Sekretessinställningar för Creators Update för x64-baserade system (KB4013214)." på 0% Finns inte mycket till intelligens i denna tjänst som kör på fullt på 0% dag efter dag tills man startar om datorn.

Permalänk
Avstängd

Använd något av dessa Ultimate Windows Tweaker 4, Winaero Tweaker för att stänga av Windows Update Service.
Sen använder du Windows Update Minitool för att uppdatera Windows när det passar dig.

Permalänk
Medlem

Precis vad jag efterlyste! Tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Går även att stänga av med O&O ShutUp10 som även kan stänga av telemetri mm.
https://www.oo-software.com/en/shutup10

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Tack för förslag. Har försökt stoppa tjänsten med net stop wuauserv och det funkar ibland men tjänsten återstartas efter ett tag. Just nu går det inte att stoppa tjänsten och det står att den försöker ladda ner "Sekretessinställningar för Creators Update för x64-baserade system (KB4013214)." på 0% Finns inte mycket till intelligens i denna tjänst som kör på fullt på 0% dag efter dag tills man startar om datorn.

Stoppa och inaktivera annars kommer den att som du sa starta igen , har dock inte testat själv på just den tjänsten men på andra.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Stoppa och inaktivera annars kommer den att som du sa starta igen , har dock inte testat själv på just den tjänsten men på andra.

Helt rätt. Stoppar du bara så startar den igen. Det räcker inte, du måste inaktivera den helt.

Detta fungerade på Win 10 AU iaf, har inte lagt inte CU än, så vet inte. Men min Win 10 maskin hemma kör normalt hemma nu utan WU och på AU fortfarande (medvetet). Någon kanske vet om det fungerar på CU versionen?

Nu har dock TS hittat en lösning, så det är väl inga direkta problem iaf

Permalänk
Avstängd

@Paddanx: okej, så om han ser på en film eller något annat i två timmar så blir det mindre värme? för om windows letar efter en uppdatering i fem minuter så förstår jag inte hur det kan bli ett värme problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@Gredd: Varför vill du inte uppdatera windows?
Arbetar din cpu aldrig mer än 25%

För att uppdateringar kan göra mer skada än nytta! Sök och du skall finna mängder med exempel på att en uppdatering kan ställa till STORA problem.

Helt idiotisk att tvinga på uppdatering i W10 och inte ha ett checkboxar med alternativen att stänga av etc. som de haft i XP/W7/W8! Visar bara hur desparata MS är men jag tror det kommer att straffa sig i längden om de nite inser det idiotiska i det, time will tell....

Jag vet att man kan fördröja uppdateringar och som nämns ovan stänga av servicen men det löser inte problemet med potentiellt strul för 90% av användarna.

Permalänk

Bra och enkel video på hur man stoppar automatiska uppdateringar

https://www.youtube.com/watch?v=m-bmRe0VEeQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@Gredd: Varför vill du inte uppdatera windows?
Arbetar din cpu aldrig mer än 25%

Jag vill inte uppdatera mitt win10 av den enkla anledningen att den ändrar utseende på start menyn till något jag inte tycker om.

Permalänk
Avstängd

@biorrith: ok, bättre med ett osäkert windows då?

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

@biorrith: ok, bättre med ett osäkert windows då?

Senaste uppdatering gör att både Firefox och Safari kraschar för mig. Det enda som hjälpte och jag försökte allt förutom formatering var att avinstallera senaste windows uppdateringen. Så bra är Win10 automatiska uppdateringar kan skapa kaos istället för reda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@biorrith: ok, bättre med ett osäkert windows då?

Jepp! Och dessutom har både AU och CU har gjort så att vissa spel inte ens vill starta, eller att program krånglar. Bara strul helt enkelt.

Permalänk
Avstängd

Låter kul att sitta på så gammal version.
Creator Update är awesome!

Permalänk
Avstängd

@biorrith: konstigt, har inte haft något strul sen jag fick över till win 10, allt fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@Paddanx: okej, så om han ser på en film eller något annat i två timmar så blir det mindre värme? för om windows letar efter en uppdatering i fem minuter så förstår jag inte hur det kan bli ett värme problem?

För TS har inte påpekat detta som ett problem, nej. Varför skapar du problem i din tanke som inte han säger påverkar?

Skrivet av JSvanberg:

@biorrith: ok, bättre med ett osäkert windows då?

Nu kommer du igen med dessa "ooo osäkert Windows", och samma tanke om problem som inte finns. Det är större % chans att få fel pga en Windows update idag än pga ett virus som sker pga det. Speciellt om du har ett 3:e part skydd på det.

Detta är därför en tramsig överdriven skräck som folk verkar ha fått om att de måste uppdatera, annars dör hela OSet. Jag har en maskin som fortfarande kör AU versionen, och inte fan har den några virus eller problem, varför skulle en enkel maskin som lagrar data ha mer problem då denna inte är ute på internet normalt sett.

I en perfekt värld dock... ska den självklart hållas uppdaterad. Men i en perfekt värld finns inte buggar eller anledning att behöva uppdatera den heller. Och MS kvalité på uppdateringar har gått totalt utför när de sparkade nästan hela sin testavdelning, så jag vill inte vara deras betatestare, tack.

Du får gärna fortsätta vara det dock, så kan vi andra mer erfarna ta patcherna när du testat klart.

Permalänk
Medlem

Ja, den okontrollerade uppdateringsvarianten i Win10 är det enda jag riktigt stör mig på.
Inte kul om uppdateringar startar när man sitter och spelar eller liknande, då jag endast har ADSL.

O&O Shutup är ett underbart verktyg.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Och MS kvalité på uppdateringar har gått totalt utför när de sparkade nästan hela sin testavdelning, så jag vill inte vara deras betatestare, tack.

Du får gärna fortsätta vara det dock, så kan vi andra mer erfarna ta patcherna när du testat klart.

För att inte tala om alla "features", bloatware och ändrade personliga inställningar som gjorts efter stora uppdateringar.

Undrar bara när de tvingar ut en uppdatering som kräver MS-konto och synk i "molnet" för att använda Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

För att inte tala om alla "features", bloatware och ändrade personliga inställningar som gjorts efter stora uppdateringar.

Undrar bara när de tvingar ut en uppdatering som kräver MS-konto och synk i "molnet" för att använda Windows.

Eftersom de försöker kopiera Google, och de kräver ett Google konto för att använda app store mm, så skulle det inte förvåna mig ett dugg om detta sker heller. Enda jag tror som blir räddningen är att företag inte vill ha det så. Då tingas MS troligen att göra någon väg runt om allt, som de gjort med mycket annat i Enterprise versionen, som för övrigt är den enda versionen av Windows 10 jag personligen ens vill röra med en 10 meter påle snart.

@kokkojambo En sak du bör veta dock är att typ alla verktyg som O&O och lite andra inte fungerar som de ska på CU versionen. De skriver dit registernyckeln precis som tidigare, och säger "fixat". Men... MS struntar i regnyckeln numera. Nu kan de ha släppt nya versioner för att fixa en del av detta, vilket jag hoppas, men det såg inte ljust i början iaf. Så det är också en tävling där om vem som "vinner".

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Paddanx:

Du får gärna fortsätta vara det dock, så kan vi andra mer erfarna ta patcherna när du testat klart.

Haha, vilket trollande

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

@Gredd: okej, är det en server dator, alltså du ser inte film eller något genom den?

Permalänk
Medlem

Inaktivera windows update

Inaktivera tjänsten "Windows update" så ska du inte få fler uppdateringar. Kör den sedan manuellt när det passar.

I övrigt tycker jag den här tråden handlar mest om "Vad viktigt det är att hålla windows uppdaterat". Det var ju inte det frågan handlade om. När jag sökte information om hur man stängde av den automatiska uppdateringen och läste denna tråd kändes det ganska frustrerande på att aldrig få ett svar på frågan - bara ett evigt tjatande om vikten av att uppdatera. Som tur var var jag inte helt handikappad utan kom ihåg något jag läst tidigare om att det var en tjänst som kontrollerade den automatiska uppdateringen och då var lösningen klar.
Försök hålla er till trådens huvudämne och undvik ovidkommande frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larand:

Inaktivera tjänsten "Windows update" så ska du inte få fler uppdateringar. Kör den sedan manuellt när det passar.

I övrigt tycker jag den här tråden handlar mest om "Vad viktigt det är att hålla windows uppdaterat". Det var ju inte det frågan handlade om. När jag sökte information om hur man stängde av den automatiska uppdateringen och läste denna tråd kändes det ganska frustrerande på att aldrig få ett svar på frågan - bara ett evigt tjatande om vikten av att uppdatera. Som tur var var jag inte helt handikappad utan kom ihåg något jag läst tidigare om att det var en tjänst som kontrollerade den automatiska uppdateringen och då var lösningen klar.
Försök hålla er till trådens huvudämne och undvik ovidkommande frågor.

Du har missuppfattat situationen. Dåligt uppdaterade datorer ställer till mycket problem - främst för andra. Därför finns det ett begränsat intresse för att hjälpa någon stänga av uppdateringar.
Att det kan vara problem med uppdateringar vet alla men det är ingen lösning att stänga av dem.

Permalänk
Medlem

Jag har stängt av Windows update efter "konstens alla regler". Men när jag tittade dagen efter var den igång ändå!!! "Inaktiverad" hade ändrats till "Manuell". Alltså att den kan startas manuellt och det gör den helt automatiskt, det kan man lita på.
Manuell start är inte manuell, den starten är lika automatisk som det andra valet.

....
Några undrar varför man vill stänga av uppdateringarna. Jo, bara för att min dator uppdaterades till version 1803 och därefter fungerade den inte. Den startade om hela tiden utan att komma ens till BIOS. Jag lämnade in den för jag trodde jag hade garanti, det hade jag inte. Men de tittade på den ändå, gratis, och kom med svaret att den inte går att laga. De hade försökt med allt!

Om den ändå är sönder kan man ju trixa lite med den. Jag resettade BIOS upprepade gånger i följd. Min tanke var att få till ett BIOS-error för att få igång BIOS och därifrån börja undersöka vad som är fel. Efter denna manöver startade jag datorn och till min stora glädje fick jag ett meddelande att BIOS programvaran är korrupt och att den återställs av en kopia. Därefter gick datorn igång och tidigare version av Windows återställdes.

En gång är ingen gång men nu blev det på samma sätt en gång till. Jag har två datorer varav den ovan är tre år gammal medan den nyaste är två år gammal. Den började också uppdatera till version 1803. Även denna dator slutade fungera. Jag lämnade in den (denna hade garanti kvar) och de lyckades uppdatera BIOS därefter fungerade den. Väl hemma startade jag upp den igen och nästan direkt fick jag meddelandet att datorn skall startas om för att de nya uppdateringarna skall slutföras. Hur jag än gjorde gick det inte stoppa. Jag kan ju inte låta datorn stå och gå i evigheter så jag stängde av den. När jag nästa dag skulle starta den igen fungerade inte datorn längre. Jag resettade moderkortet och den gick igång. Även denna gång återinstallerades den tidigare versionen.

Alltså finns det stor anledning till att kunna stänga av update för jag vill ha en fungerande dator som är bättre än en uppdaterad, som inte fungerar! Eller hur?

Permalänk
Medlem

SET Start=start= disabled
SET Net=net stop
SET Task=/Disable

::SET Start=start= demand
::SET Net=net start
::SET Task=/Enable

:: Background Intelligent Transfer Service
sc config BITS %Start% & %Net% BITS

:: Update Orchestrator Service for Windows Update
sc config UsoSvc %Start% & %Net% UsoSvc

:: Windows Update
sc config wuauserv %Start% & %Net% wuauserv

schtasks /Change /TN "\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\Automatic App Update" %Task%
schtasks /Change /TN "\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\Scheduled Start" %Task%
schtasks /Change /TN "\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\sih" %Task%
schtasks /Change /TN "\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\sihboot" %Task%

schtasks /Change /TN "\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator\Schedule Scan" %Task%
schtasks /Change /TN "\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator\USO_Broker_Display" %Task%

pause

Kopierat från min .bat
Vet själv att endast wuauserv inte räcker till och när man ser alla dessa blir man inte förvånad.
Har för mig BITS är där för att kunna uppdatera Visual Studio eller liknande, jag är dålig på att skriva kommentarer.

Permalänk
Medlem

Kör man den senaste versionen idag så kan man ställa in anslutningen som metered, och då "ska" W10 respektera att inte uppdatera. Har dock inte prövat själv.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova