Microsoft avslutar stödet för Windows Phone

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att Win10Mobile är ett bättre os än android.
Men då app tillverkarna inte vill hoppa på kommer det aldrig slå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Man får läsa denna artikel ganska kritiskt, först tänkte jag, ok är det hejdå med hela Windows mobiler nudå slutligen men då måste man förstå att det kallades Windows Phone tidigare och Windows 10 Mobile nu med det senaste gränssnittet (tycker ju att Windows Phone 8.1 och Windows 10 Mobile är ju ändå ganska lika i grund och botten, att det är mest lite UI förändringar och därför fick jag först uppfattningen att alltihopa nu skulle skrotas)

Jag tänkte också det (and despaired) mtp att mänskan är ett flockdjur och marknaden fungerar som en våg med två armar litegrann..typ, kanske yrar jag men det är mitt intryck.

Har en Lumia 640 och gillar verkligen Windows 10 på den. Använder inte jättemånga appar, instagram finns i 6tag och fitbit fungerar, det räcker, gränsnittet är mycket mer lättnavigerat än iOS finner jag, känns mindre som en cell, och det är rätt överlägset alla Android-djungler som provats. Man (jag) behöver inte massvis med färgglada osynkade små ikoner, tycker mkt bättre om plattorna).

Hoppas MS släpper en Surface Phone och att telear fortsätter ha Windows.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Personligen tycker jag att Win10Mobile är ett bättre os än android.
Men då app tillverkarna inte vill hoppa på kommer det aldrig slå

Skickades från m.sweclockers.com

Verkligen. Känna så himla avskalat jämfört med Android tycker jag, men det är ju lite av ett dött lopp tyvärr.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Fast om man jämför detta med andra tillverkare så är det väl inte så konstigt? Har Samsung eller Apple stöd för 6 år gamla telefoner?

Både Samsung och Apple har stöd för 3 år gamla telefoner, ja. Här handlar det om att inte ha stöd för telefoner som släpptes juli 2014 med då senaste operativsystemet. Iphone 5S kommer få iOS11, Samsungs telefoner från 2014 har inte senaste operativsystemet men har till skillnad från WP8.1-enheterna säkerhetsuppdateringar och tillräckligt nya operativsystem för att köra applikationerna.

Microsoft kommer med vissa undanflykter som 512 MB-ram på vissa enheter, problemet är bara att helt nya W10M-enheter har släppts med 512 MB-ram efter det. De har helt enkelt inte velat anpassa mjukvaran efter sina egna telefoner, telefoner de släppte efter de köpte upp D&S. I vissa fall har telefoner kommit i varianter med både 512 MB och 1 GB-ram, där skillnaden bara varit minnesmängden, alltså har de drivrutiner till allt men ville ändå inte släppa operativsystemet. 512 MB-enheter och enheter med kretsar som inte fick W10M i slutändan fungerade också med Windows 10 Mobile Technical Preview ett bra tag. Även om en del telefoner hade fått en begränsad variant av W10M så hade de iaf fått säkerhetsuppdateringar och kunnat köra sånt som Mobilt BankID.

Permalänk
Medlem

Jag tycker om WP men Microsoft har klantat sig alldeles för mycket först gick de Mobile6.5 till Phone7 och slängde ut allt gammalt (ny kärna etc) och tappade mycket företag där sen Phone7 till Phone8 slängde de ut allt från 7 för en ny kärna igen och nu skulle allt uppdateras och osv sen kom Mobile10 och de gjorde om och tog BORT saker som fanns integrerat i 8 och 8.1 och försämrade saker...

Så nu är det nog bara de mest diehard MS fanbys som tycker om WM. Min L920 som kämpat på i år får dö och det blir Android (kanske en RED Hydrogen One om man nu blir multimiljonär...) men det är synd det behövs mer konkurrens inom mobil OS och Microsoft hade allt för att kunnat bli en mindre men fortfarande konkurrent till IOS och Android. Men Microsoft kommer nog alltid förbli Microsoft och klanta till det överge 3OS och inte se behovet av appar i tid... RIP WP vi får se hur länge Microsoft orkar vara Linux desktop men för telefoner...

Permalänk
Medlem

En smartphone utan appar är ingen smartphone det är en phone... RIP Windows Mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag sitter idag med en Lumia 950 och jag kommer aldrig mer skaffa en Windows baserad mobil. När jag hör ordet Windows Mobile så vill jag bara spy. Microsoft gör inget för hjälpa till med app stödet utan istället drar dom sig ur eventuella samarbeten med olika app tillverkare. Inget stöd för connectivitet mobilt (BIL). Nu finns ju Androidcar, Applecar play, Mirrorlink i nästan alla nyare bilar, istället gör dom detta https://mspoweruser.com/mirrorlink-windows-phone-appears-dead...
Microsofts Mobil satsning har varit ett skämt sedan begynnelsen.

Och ändå ansträngde de sig så för att sänka världens största mobiltelefontillverkare Nokia för att kunna ta över det, bara för att sedan fumla bort precis allting.

Skrivet av Storage Jar:

För att det är Microsoft. Ett företag som är häftigt att klaga på så fort det kommer en nyhet. Typ.

Vi som var med på 90-talet är lite glada att Microsoft äntligen får lite däng. Och sen var det ju fallet Nokia.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vad exakt är skillnaden mellan Windows Phone och mobile? Aldrig hört talas om den sistnämnda.

Viktigt dock att skilja på Windows Mobile och Windows 10 Mobile, då det förstnämnda är systemet innan Phone, med ursprung i Windows CE/PocketPC.

Permalänk
Medlem

Rullar 8.1 på min Lumia 930, sedan har jag en test/extra/labb/ med 10an på som rullar på en Lumia 735
gillar 8.1 bäst.

RIP

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

Tråkigt men väntat, jag får helt enkelt pensionera min Samsung Ativ S som blir 4 år i September. Jag köpte redan en Android ersättare i november 2016 men har kört vidare på min Ativ S för att jag helt enkelt gillar den mer än min Galaxy A3 2016. Visst batteriet och kameran är bättre på Androiden men annars föredrar jag Ativen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Lego Master

Hm.
Om inget väldigt spännande händer inom ett år, så blir det ingen mer W10M-lur för mig, den saken är ju klar. Nuvarande Lumia 950 XL har varit nära att ha intimkontakt med väggar i hög fart ett flertal gånger, men jag vet verkligen inte vad jag vill ha istället.

Hade bara systemet varit stabilare, och apparna fler och inte så jävla eftersatta att man tror att de är portningar från Android 1.0, så hade det varit en annan femma.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Försöker MS formulera bort sig från sitt ansvar?
Jag tolkar det som att majoriteten av Windows Phoneanvändarna har valt att inte gå upp till version 10. Om jag förstod rätt kan inte alla uppgradera.
Den stora skillnaden här mellan MS och Apple är att Apple stöder sina produkter bra mycket längre än MS.

Jeddra lustigt då MS faktiskt har kunskap och verktyg för det, säga vad man säga vill om Windows Update, men det gör livet lättare för de flesta.

Detta påverkar iofs inte mig alls då jag använder Android

Fast Android, till skillnad ifrån iOS, är ju inte någon höjdare gällande just att uppgradera äldre telefoner med nya Androidversioner.

Windows 10 Mobile (som är det som gällt de sista åren) uppdateras faktiskt regelbundet (just nu startar faktiskt mib 950XL om efter en ny release).

Det är väl egentligen bara Apple som gör ett riktigt bra jobb här?

Min dotter kör Android, och har haft flera äldre telefoner ifrån både Samsung och Sony som aldrig fått några större uppdateringar av Android. Helt kass IMO.

Som tur är kör jag själv Windows 10 Mobile och iOS (ingen Android).

Skrivet av Ozzed:

Windows Mobile har ju också låga marknadsandelar. Att de orkar hålla på.

Finns de som orkar hålla på med Linux på desktop också. Trots att det aldrig kommer bli något.

Skrivet av XPerion:

Vad är det för skillnad mellan Windows Phone och Windows Mobile?

Skrivet av RVX:

Vad exakt är skillnaden mellan Windows Phone och mobile? Aldrig hört talas om den sistnämnda.

Skickades från m.sweclockers.com

Windows Phone = WP7 och WP8 (typ motsvarar mobilversionen av Windows 7 och Windows 8).

Windows 10 Mobile = motsvarar mobilversionen av Windows 10 (desktop och server).

Skrivet av Petterk:

Var inte länge sedan enbart en handfull enheter fick Creators Update, 830 från oktober 2014 är inte en av dem, andra enheter ska visst få säkerhetsuppdateringar, men det är inte mycket att hoppas på där. Många telefoner från 2014 går inte att uppdatera heller, Lumia 530 och 630 t.ex. där 530 sålde bra mycket bättre än 830 såklart, och kom efter 930 som fick uppdateringen och som råkar vara äldsta telefonen som officiellt också fick den.

Finns som sagt även många Androidtefoner från 2014 som inte får senaste versionen, så det är ytterst löjligt att anmärka på det (iaf. om man kör Android själv, kör man iOS så kan jag köpa kritiken lite mera).

Skrivet av Ozzed:

Namnbyte i hopp om att få en nystart tror jag men det gick ju inget vidare bra. Det finns telefoner från många tillverkare i alla tänkbara prisklasser, men ändå ligger de klistrade runt 1.5%. Att de får hålla på och leka såhär för aktieägarna är för mig en smula märkligt.

Det finns de företag som slösat enorma pengar på att få Linux framgångsrikt för skrivbordet (och samtliga har misslyckats).

Så länge du inte är aktieägare själv så är det en rätt fjantig kommentar.

Skrivet av danedi:

@maddogmoffit:
Samma anledning som ges när folk vill köra andra OS än windows 10 här på forumet.

Om windows mobile och phone läggs ned så finns det fler teoretiska utvecklingstimmar för Android och iOS applikationer. Så är man en förespråkare för argumentet i ena scenariot bör man väl vara det för det andra likväl?

Så då antar jag att du/man är en förespråkare för att Linux på skrivbordet läggs ner för att få fler teoretiska utvecklingstimmar för Windows och MacOS applikationer?

Annars så är man ju en rätt stor hycklare...

Skrivet av Semenra:

Fast om man jämför detta med andra tillverkare så är det väl inte så konstigt? Har Samsung eller Apple stöd för 6 år gamla telefoner?

Apple har hyfsat stöd, men inte så långt som 6 år.

Google har 2 års stöd för sina telefoner, men de flesta andra tillverkare är klart sämre än så (inklusive Samsung och Sony).

Skrivet av henkiii:

Personligen tycker jag att Win10Mobile är ett bättre os än android.
Men då app tillverkarna inte vill hoppa på kommer det aldrig slå

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det nog tyvärr, och gäller alla nya innovativa mobil-OS. Marknaden har cementerats runt Android och iOS, och kommer nog att så förbli (precis som marknaden på desktop har cementerats kring Windows och MacOS, och Linux och andra system aldrig kommer slå).

Skrivet av GilbertG:

Vi som var med på 90-talet är lite glada att Microsoft äntligen får lite däng. Och sen var det ju fallet Nokia.

Jag har varit med sedan 70-talet, och ser inte samma "nöje" som du.

Sedan är det inte unikt för Microsoft. Nokia försökte innan med MeeGo (och Jolla därefter med efterträdaren Sailfish OS), Palm med WebOS, Mozilla med (något som jag tom. glömt namnet på), och även världens största mobiltillverkare Samsung med Tizen. Bara för att nämna några stora.

Kommer nog alltid vara bara iOS och Android som gäller (tror jag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Betyder detta att man kan anta att Windows telefoner bara håller sig tillförlitliga i 3 år? Inte direkt imponerande för ett operativsystem som behöver all hjälp det kan få.

Skrivet av martinot:

Apple har hyfsat stöd, men inte så långt som 6 år.

Google har 2 års stöd för sina telefoner, men de flesta andra tillverkare är klart sämre än så (inklusive Samsung och Sony).

Vilken Samsung eller Sony telefon har förlorat stöd innan 2 år från release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Windows Phone = WP7 och WP8 (typ motsvarar mobilversionen av Windows 7 och Windows 8).

Windows 10 Mobile = motsvarar mobilversionen av Windows 10 (desktop och server).

Tack för klargörandet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Finns som sagt även många Androidtefoner från 2014 som inte får senaste versionen, så det är ytterst löjligt att anmärka på det (iaf. om man kör Android själv, kör man iOS så kan jag köpa kritiken lite mera).

Läs det jag citerade i inlägget. Du har alltså inte möjlighet att få OS-uppdateringar gällande telefonen postaren nämnde (eller någon annan från 2014), bara säkerhetsuppdateringar ca ett år till. Det i sig var ett svar på ett påstående som inte riktigt var rätt eller komplett, det andra lade jag till bara för att Microsoft i princip lovade att alla enheter skulle få uppdateringen. Google brukar inte köra ut testversioner av nästa OS på en enhet för att sen skita i att trycka ut uppdateringen när OS:et är färdigt, och inte Apple heller för den delen. Nexus-telefonerna får för övrigt säkerhetsuppdateringar i 3 år. Bättre är det inte där, men det finns andra som är bättre på just den fronten. Fler enheter/modeller kör 7.1 än vad som kör W10M Creators Update, trotts problemen i Androidvärlden.

Skrivet av martinot:

Windows Phone = WP7 och WP8 (typ motsvarar mobilversionen av Windows 7 och Windows 8).

Windows 10 Mobile = motsvarar mobilversionen av Windows 10 (desktop och server).

WP7 och WP7.5 kör Windows CE-kernel baserat runt Windows CE 7.0, precis som Microsoft Mobile 6.X innan var baserat på Windows CE 5.X. .NET-körverket och ramverket för WP-Silverlight är mer relaterat till .NET CF för CE än till Windows. WP8.0 och 8.1 var baserat på Windows, men är inte samma träd som Windows 8. Dessa hade en egen variant av WinRT-körverket/ramverket som inte var kompatibla med de på skrivbordet, med 8.1 kunde man dock börja bygga program som körde på bägge genom att göra lite dubbelarbete, de körde inte samma UI-ramverk exempelvis. W10M kör nästan samma Windows Runtime och kärna som W10 däremot, och därför kan samma kod (så vida du inte kör features som bara finns på ena, t.ex. finns inte telefonsakerna på skrivbordet) köras rakt av på båda. Först där det baseras runt samma källkod i grunden. WP7.X var ett mellanting, det kunde inte köra native-kod som Windows Mobile innan och WP8.X efter, efterföljande OS behöll kompatibilitet med Silverlight-apparna, men införde olika miljöer (som var ersättare) för varje uppdatering tills vi fick 3-4 sätt att skriva ett program i samma språk.

Skrivet av martinot:

Det finns de företag som slösat enorma pengar på att få Linux framgångsrikt för skrivbordet (och samtliga har misslyckats).

Så länge du inte är aktieägare själv så är det en rätt fjantig kommentar.

Fast det är ingen som har haft något kommersiellt stöd för Linux på skrivbordet sedan 90-talet egentligen, Canonical har aldrig haft någon support för Ubuntu på skrivbordet t.ex. Varken de eller någon datortillverkare har gått ut med en skrivbordsdator som de garanterar att det fungerar på, utan har friskrivit sig från allt ansvar och lämnat saker trasiga. Arbetsstationer tar de (andra leverantörer) ansvar på, så där fungerar det, men de används bara till specialapplikationer i praktiken. Där finns det dock någon att vända sig till för att få fixar. Blir du provocerad behöver du inte svara.

Citera flera finns och är uppmuntrat att använda.

Permalänk
Avstängd

Vill minnas att Windows Phone låg på >15% på vissa markander, vilket inte är fy skam. Jag suktade länge efter en stor Windows-telefon, helst tillverkad Nokia/MS men se det hände inte. Hade de legat på mer hade det nog fungerat i längden, men det hade väl aldrig blivit en riktig kassako.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@martinot:

Jag påstod inte att jag var förespråkare för argumentet, utan att det är vanligt här på forumet bara.

Skillnaden är open vs closed. Det finns ett öppet OS för telefoner (android) och ett stänkgt (iOS) som har störst marknad. Så om nått av de PC OS du syftade på skulle läggas ned så skulle det isf vara OSX som har betydligt mindre marknadsanderal total (när man rknar servrar, IoT osv.)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Betyder detta att man kan anta att Windows telefoner bara håller sig tillförlitliga i 3 år? Inte direkt imponerande för ett operativsystem som behöver all hjälp det kan få.

Vilken Samsung eller Sony telefon har förlorat stöd innan 2 år från release?

Samsung GT-S5360P

Sony Xperia E1

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

WP7 och WP7.5 kör Windows CE-kernel baserat runt Windows CE 7.0, precis som Microsoft Mobile 6.X innan var baserat på Windows CE 5.X. .NET-körverket och ramverket för WP-Silverlight är mer relaterat till .NET CF för CE än till Windows. WP8.0 och 8.1 var baserat på Windows, men är inte samma träd som Windows 8. Dessa hade en egen variant av WinRT-körverket/ramverket som inte var kompatibla med de på skrivbordet, med 8.1 kunde man dock börja bygga program som körde på bägge genom att göra lite dubbelarbete, de körde inte samma UI-ramverk exempelvis. W10M kör nästan samma Windows Runtime och kärna som W10 däremot, och därför kan samma kod (så vida du inte kör features som bara finns på ena, t.ex. finns inte telefonsakerna på skrivbordet) köras rakt av på båda. Först där det baseras runt samma källkod i grunden. WP7.X var ett mellanting, det kunde inte köra native-kod som Windows Mobile innan och WP8.X efter, efterföljande OS behöll kompatibilitet med Silverlight-apparna, men införde olika miljöer (som var ersättare) för varje uppdatering tills vi fick 3-4 sätt att skriva ett program i samma språk.

Stämmer det.

Känner även till detta själv, men drog inte detta då jag ansåg att det var lite OT och något lång förklaring för den enkla frågan som ställdes.

Skrivet av Petterk:

Fast det är ingen som har haft något kommersiellt stöd för Linux på skrivbordet sedan 90-talet egentligen, Canonical har aldrig haft någon support för Ubuntu på skrivbordet t.ex. Varken de eller någon datortillverkare har gått ut med en skrivbordsdator som de garanterar att det fungerar på, utan har friskrivit sig från allt ansvar och lämnat saker trasiga. Arbetsstationer tar de (andra leverantörer) ansvar på, så där fungerar det, men de används bara till specialapplikationer i praktiken. Där finns det dock någon att vända sig till för att få fixar. Blir du provocerad behöver du inte svara.

Inte alls provocerad. Kör på. Håller dessutom helt med om vad du skriver ovan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Vill minnas att Windows Phone låg på >15% på vissa markander, vilket inte är fy skam. Jag suktade länge efter en stor Windows-telefon, helst tillverkad Nokia/MS men se det hände inte. Hade de legat på mer hade det nog fungerat i längden, men det hade väl aldrig blivit en riktig kassako.

Skickades från m.sweclockers.com

Misstänker att de var för sent ute ifrån start.

Sedan blev det inte bättre (snarare sämre) efter köpet av Nokia gällande hårdvara att välja på. Sedan har det inte heller hjälpt utvecklarna (de få som ändå funnits) att de bytt så mycket API:er och ramverksmodeller.

Hade de kommit med W10M, så som det ser ut idag, fast 2010-2011 så hade de nog haft en vinnare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

@martinot:

Jag påstod inte att jag var förespråkare för argumentet, utan att det är vanligt här på forumet bara.

OK. Taget!

Skrivet av danedi:

Skillnaden är open vs closed. Det finns ett öppet OS för telefoner (android) och ett stänkgt (iOS) som har störst marknad. Så om nått av de PC OS du syftade på skulle läggas ned så skulle det isf vara OSX som har betydligt mindre marknadsanderal total (när man rknar servrar, IoT osv.)

Fast i praktiken så är det Google Android (som i den stängda proprietära versionen), och inte AOSP (OSS-versionen), som dominerar marknaden.

Nej, jag räknar inte in IoT eller Server gällande marknadsandelar på desktop.

På både IoT och Server så är ju Linux extremt framgångsrikt (för att inte säga helt dominerande på IoT).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Satya Nadella's uttalanade

Skrivet av Swedish Berserk:

Tråkigt för de som kör Windows Phone. Kommer Microsoft göra en comeback med en Surface mobil eller de överger kanske tanken på det helt?

Satya Nadella gjorde ett uttalande angående 'Windows Phone' tidigare i år i maj.
Han sa: "I'm sure we'll make more" & "I think Windows has future on phones"

Han gjorde inget avslöjande eller dementerade något om Surface Phone men enligt många analytiker som är insatta hos Microsoft så lär det komma en Surface Phone men det blir nog inte i år. I bästa fall 2018. Den kommer nog vara en ARM baserad dockbar dator som man kan ringa med snarare än en renodlad telefon. Microsoft själva är knäpptysta om just det.
Jag personligen hoppas att det kommer ut en sådan enhet. Det blir spännande att se.

Visa signatur

Silverblue

Permalänk
Medlem

@martinot: öppet som i öppen standard och inte öppet som i opensource.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverblue:

Satya Nadella gjorde ett uttalande angående 'Windows Phone' tidigare i år i maj.
Han sa: "I'm sure we'll make more" & "I think Windows has future on phones"

Han gjorde inget avslöjande eller dementerade något om Surface Phone men enligt många analytiker som är insatta hos Microsoft så lär det komma en Surface Phone men det blir nog inte i år. I bästa fall 2018. Den kommer nog vara en ARM baserad dockbar dator som man kan ringa med snarare än en renodlad telefon. Microsoft själva är knäpptysta om just det.
Jag personligen hoppas att det kommer ut en sådan enhet. Det blir spännande att se.

Det är nog enda lösningen på detta problem, men en ARM baserad processor som är x86 kompatibel kräver nog lite utveckling ännu så att man får ner ström konsumptionen till en vettig nivå för telefonbruk, det är just processorn som är den stora bromsen i denna utveckling om man ska ta fram en x86 kompatibel telefon, därför är det högst osannolikhet att man ens har någon tidig engineering sample förrän typ något år eller så. Lyckas de med detta tror jag nog Windows platformen för telefoner har en framtid, men den som lever han får se. Det är nog för tidigt för Microsoft att börja tala om detta ännu om så vore fallet då det är ju oklart hur bra det kommer lyckas men att man inte har gått och sagt rent ut vad som är famtiden för Windows 10 mobile eller Surface Phone planerna och det som Satya Nadella uttalat verkar ändå som man inte vill helt neka att det aldrig kommer att komma heller.

Den ARM x86 processorn som är ämnat till lättare netbooks osv skulle inte funka för telefoner idag men det är ju alltid möjligt att de utvecklar en lite slöare med mindre ström konsumption men som sagt det tar ju sin tid. Det finns iallafall hopp om att detta är vad man ännu försöker göra.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Samsung GT-S5360P

Sony Xperia E1

Att inte få senaste Android och att sluta stödjas är inte samma sa. I så fall skulle du kunna säga att Windows 8.1-telefoner slutade få stöd dag 1 eftersom att de aldrig fick nyare Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Att inte få senaste Android och att sluta stödjas är inte samma sa. I så fall skulle du kunna säga att Windows 8.1-telefoner slutade få stöd dag 1 eftersom att de aldrig fick nyare Windows.

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Phone_version_history#G...

Android 5.1 är nyare med andra ord.

Permalänk
Medlem

Varför vimsar Microsoft omkring som en nackad höna i mobilvärlden.
Först var det Pocket PC (mobile edition), Windows Mobile, Winphone och nu Win10Mobile.
Microsoft var marknadsledande med Pocket PC. De var en av de stora på handheld computers (med WinCE). Där emellan fanns MS Kin knappt hade den släppts förrän den skrotades.

WinCE var grunden för allt upp till WP7.8, först med WP8 sägs det att 90-tals koden blev utbytt men istället för att göda och uppmuntra användandet av Microsoft produkter i mobiler.
Stänger Microsoft dörrar rätt i synen på tänkta köpare, genom att avsluta support för den ena efter den andra versionen av deras mobila OS.

Win10 Mobile har efter över 25år av erfarenhet från Microsoft bara en kort livstid och kommer liksom WP8 bara dödas.
Det är nu bara att räkna ned tiden tills W10M får sin support avsnörd, det är på sin höjd 2-3 år kvar av supporten.
W10M död kommer nog samtidigt med X86 för ARM hårdvara.

Använder själv en Android Surfplatta med Android 4.1.x, från 2013 dagligen och får fortfarande uppdateringar för appar och har inga problem att hitta program.
Dock har Samsung slutat med supporten av OS:et.
Fast då finns Androids ekosystem och infrastruktur som gör det möjligt att använda plattan för nya användningsområden (appar och hårdvara).

Microsoft är bara prat och innan de kommer till skott så är det något nytt på G.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Misstänker att de var för sent ute ifrån start.

Sedan blev det inte bättre (snarare sämre) efter köpet av Nokia gällande hårdvara att välja på. Sedan har det inte heller hjälpt utvecklarna (de få som ändå funnits) att de bytt så mycket API:er och ramverksmodeller.

Hade de kommit med W10M, så som det ser ut idag, fast 2010-2011 så hade de nog haft en vinnare.

Hur kan de vara försent ute?

De hade Pocket PC Phone edition ute redan 2003.
Problemet är mera att de inte levererar vad kunder vill köpa.

Min första Smartphonen var en WinMo 6.1 Samsung i900 Omnia 2008, har fortfarande kvar en SE M1 Aspen med WinMo 6.5.
Fast redan WM6.5 var sönder designad och dess omdöpta form WP6.5 var inget för mig.
Inte heller WP7, WP7.5-7.8 eller WP8.x, Att betala för en icke existerande W10M mobil finns inte på kartan.

Att hoppas att Microsoft gör om, gör rätt efter 25år och oändliga omstarter med omdöpta OS, är inte att hoppas på.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Att inte få senaste Android och att sluta stödjas är inte samma sa. I så fall skulle du kunna säga att Windows 8.1-telefoner slutade få stöd dag 1 eftersom att de aldrig fick nyare Windows.

Absolut.

Helt rätt gällande både de Windowstelefonerna och även de flesta Androidtelefoner (vilket var min poäng och kontring till Androidfantaster som klagar på Microsoft här, men inte ser de "egna" problemen som existerar de facto).

Mycket trist i bägge fallen oavsett.

Här gör ju Apple klart bättre ifrån sig. Seriös leverantör som står upp för sina produkter och kunder.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

@martinot: öppet som i öppen standard och inte öppet som i opensource.

Exakt. Två helt olika saker.

Dessutom så finns det mycket stängt i många av Googles produkter och tjänster som de håller internt (precis som Microsoft och Apple).

Blir lite väl mycket kålsuperi här IMO (vilket är min poäng).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/