Önskar jag visste, men jag har en släkting som är advokat som älskar att citera detta. Jag ska faktiskt fråga var exakt det står när jag träffar honom nästa gång, och får återkomma
Vet vi diskuterade det dock eftersom samma sak sker med bensinen idag, där du får en skatt som sen läggs moms på.
Skrivet av -=Mr_B=-:
Skatteverket säger att moms är inte bara en form av mervärdesskatt, utan bara exakt just ... en mervärdesskatt. Men det låtsas inte politikerna om. Moms är moms, skatt är skatt.
De låtsas också om att vi som land är rika och större än halva EU... så inte ett dugg förvånad
Skrivet av -=Mr_B=-:
Det kan mycket väl stämma. Men det är "konstigt" att SLC inte utvecklats för "enterprice" marknaden, utan bara stått stilla.
Man gjorde ju eMLC istället, som tex S3700 är gjord på. Långsammare skrivning, men du har 2x mer utrymme (pga SLC->MLC) och många tusen och åter tusentals P/E cyklar, så den tål att användas som om det vore SLC. Och företag gör ju inte backup på SSDer, så att det tål 10 års retention är lite ointressant.
Och de testar ju dessa Enterprise diskar till fullständigt löjliga nivåer av tester också.
Skrivet av -=Mr_B=-:
Jag kan nog vara avundsjuk om vi möts på någon mack. Jag klarar 1L/mil, om det är 70-100 skyltat, och farthållaren för stå för arbetet. Motorväg 1.2L/mil, och "snittet" på en vanlig tank, är 1.5L/mil, så kallad blandad körning.
Roligaste var när jag skulle skaffa Cirkle-K kort (skulle testa deras bensin), och hon i kassan så glad säger att nu får du mer rabatt i 6 mån på kortet, så använd det nu flitigt i början. Varpå jag svarar typ... så det blir 4-5 tankningar, inte direkt så mycket.
Hon säger då; Nä, jag menar du har 6 månader på dig att använda den högre rabatten. Så jag får förtydliga att jag tankar inte mer än en gång på ca 1,2 månader, och då endast 35-37 liter, och kör iaf 65mil på en tank. Blicken på henne... glömmer jag aldrig. Hon kunde helt enkelt inte tro vad hon hörde...
Så ska vi ses på en mack... får du nog boka en träff en månad i förväg
Skrivet av -=Mr_B=-:
Äh, större turbo. Det är roligt så länge det varar... Kvalitetstänk, vad är det? Konsumenter är ju inte speciellt medvetna i alla fall.
Kvalitén på allt från HDD till bilar till SSDer dyker... så, jag säger om de kan bygga dem själva, kan de också återbygga dem själva
Skrivet av -=Mr_B=-:
Nu vet jag inte om större skivor måste betyda lägre hastighet. Jag har för mig jag såg någon uträkning som angav att dagens aluminium skivor tål över 27000rpm, keramiska tål mer. Och med tanke på att tekniken tillåter 10 och 15k rpm diskar, så borde det inte vara ett problem att göra 7200 eller 10.000 rpm diskar i 5.25" format. Men samtidigt är jag inte övertygad om att det behövs. Lägre rotationshastighet, 4.8-5.2krpm, borde ge prestanda som sämst matchande dagens lågvarviga diskar, och som bäst, tack vare att skivan är större, matchande "snabbare" diskar. Söktiderna kommer naturligtvis vara sämre, iom att läsarmarna ska flytta sig längre. Möjligen kan man komma runt det genom att ha 2 eller fler huvuden per sida. (Enklast då zoner, men logik som låter det huvudet som är närmast hämta data skulle kunna fungera.) Men då blir det betydligt dyrare igen.
Nja... vad jag vet finns inga 3,5" 10-15k RPM diskar. Kanske de lyckats få 10k med få plattor att fungera, men inte mycket mer. Alla Enterprise diskar är ju 2,5" eller 2,5" disk i en 3,5" skal (som WD Raptorn är). Faktum är att dagens diskar med 5-7 plattor sällan kan köra 7200 RPM och vara pålitliga. De kämpar för att det ska fungera.
Problemet ska vara ett fenomen jag inte direkt förstår själv, men att skivor "gungar" när de surrar. (Finns säkert ett namn på effekten). Man kan se detta tydligt på tex high-speed filmning av CD-skivor som spinner... blir som vågor på vattnet.
Problemet är att du har så lite tolerans mellan läsarm och skiva att skulle den börja göra så, kommer den att slå av läshuvudet. Och när du gör skivorna större, ökar detta fenomen tydligen exponentiellt. Så 5.25" skivor skulle bli enormt påverkade. Helium skulle tydligen minska denna effekt något, vilket troligen är varför vissa sådana kan fungera i högre RPM, men många av dem säger ju variabel eller 5900 RPM numera.
Sen självklart skulle söktiden bli rent av hemsk, pga läsarmen osv. Går kanske att läsa med 2 armar som har en läsarm vardera. Att dock fylla en så stor disk med helium skulle kosta... så jag tror inte det är hållbart.
Skrivet av -=Mr_B=-:
Nä, jag tror att "smärtgränsen" för pris, och tillförlitlighet kommer ligga runt 1tB rätt länge. Förhoppningen är så klart att de kommer på något revolutionerande, och kan få upp tillförlitligheten utan att priset springer iväg, så de kan börja bygga större diskar, men det verkar inte troligt.
Tror faktiskt 2TB, baserat på att de nu i den kommande generationen gör 512Gbit kretsar och nu siktar på 1024Gbit. Med så stora kretsar och kanske 2/4 kretsar per paket (som de gjort hittills) så får man ändå 128GB/256GB stora paket och 8 av dessa är ju 1-2TB. Så tror att när väl marknaden får fart igen kan 1TB rätt snabbt nå den 1000kr nivån som de nådde förra året.
Och när 2TB springer under 2000kr så kan de mycket väl bli vanlig nog, då folk även idag ligger just där.
Sen är väl frågan... behöver man mer än 1-2TB? Lagring, kanske ja... men SSD prestanda? Jag själv har enormt svårt att fylla 1TB spel SSD tex. Sen å andra sidan måste och bör man inte fylla dem heller, men om jag inte använder mer än säg 500GB, blir det en dyr 1TB disk, egentligen.