Hur dålig tn-bildskärm (i en laptop) är acceptabelt?

Permalänk
Medlem

Hur dålig tn-bildskärm (i en laptop) är acceptabelt?

Jag köpte nyligen en 7000-kronors laptop med en matt 15,6 tums tn-bildskärm med 1920x1080-upplösning. Tn-bildskärmar är ju välkända för att ha dåliga betraktningsvinklar, men här handlar det om att den vertikala betraktningsvinkeln "inte existerar", eftersom ingen vinkel ger en acceptabel bild. Världsrekord?

Betraktar man bildskärmen på "normalt" avstånd (ca en halvmeter) så måste man välja om man, grovt sett, vill ha en okej mättat bild i övre delen av skärmen eller i den undre, och vinkla skärmen därefter. Det krävs ett betraktningsavstånd på minst två meter för att hela bildskärmsbilden ska visa någorlunda samma mättnad (förutsatt att man har exakt rätt betraktningsvinkel). Oerhört praktiskt betraktningsavstånd!

Jag tog för givet att jag fått ett "måndagsexemplar", och återvände till butiken med datorn. Men, icke sa Nicke! Säljaren gjorde en hastig "inspektion" av skärmen, och konstaterade "jag tycker bilden är bra" (efter att ha tittat på en av Windows flashiga skrivbordsbakgrunder!). Han gick inte med på ett återköp eller reklamation.

Men jag kommer inte ge mig, jag är beredd att gå hur långt som helst med detta, eftersom jag inte känner mig road av att kasta 7000 kronor i sjön.

Vad tycker ni? Hur dålig tn-bildskärm är acceptabelt?

Tack på förhand för synpunkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perre E:

Jag köpte nyligen en 7000-kronors laptop med en matt 15,6 tums tn-bildskärm med 1920x1080-upplösning. Tn-bildskärmar är ju välkända för att ha dåliga betraktningsvinklar, men här handlar det om att den vertikala betraktningsvinkeln "inte existerar", eftersom ingen vinkel ger en acceptabel bild. Världsrekord?

Betraktar man bildskärmen på "normalt" avstånd (ca en halvmeter) så måste man välja om man, grovt sett, vill ha en okej mättat bild i övre delen av skärmen eller i den undre, och vinkla skärmen därefter. Det krävs ett betraktningsavstånd på minst två meter för att hela bildskärmsbilden ska visa någorlunda samma mättnad (förutsatt att man har exakt rätt betraktningsvinkel). Oerhört praktiskt betraktningsavstånd!

Jag tog för givet att jag fått ett "måndagsexemplar", och återvände till butiken med datorn. Men, icke sa Nicke! Säljaren gjorde en hastig "inspektion" av skärmen, och konstaterade "jag tycker bilden är bra" (efter att ha tittat på en av Windows flashiga skrivbordsbakgrunder!). Han gick inte med på ett återköp eller reklamation.

Men jag kommer inte ge mig, jag är beredd att gå hur långt som helst med detta, eftersom jag inte känner mig road av att kasta 7000 kronor i sjön.

Vad tycker ni? Hur dålig tn-bildskärm är acceptabelt?

Tack på förhand för synpunkter

Vilken datormodell gäller det mer specifikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Vilken datormodell gäller det mer specifikt?

ACER Aspire E5-575G. Men jag vill betona att jag fortfarande tror att det är ett "måndagsexemplar", och att jag på ett eller annat sätt kommer att kunna reklamera den. Så inget ont om Acer - än så länge i alla fall

Permalänk
Medlem

Jag har också ägt en Acer med en matt TN-panel och 1920x1080 i upplösning. Skärmen var precis så illa som du beskriver. Dock betalade jag närmare hälften och accepterade bara att man får vad man betalar för. Hade inga misstankar om måndags-ex, tror bara att deras skärmar är så kassa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Jag har också ägt en Acer med en matt TN-panel och 1920x1080 i upplösning. Skärmen var precis så illa som du beskriver. Dock betalade jag närmare hälften och accepterade bara att man får vad man betalar för. Hade inga misstankar om måndags-ex, tror bara att deras skärmar är så kassa.

Aj, då, det låter inte bra! Men jag ska iaf ge butiken en andra chans att ta tillbaka åbäket. Gör dom det inte då, så blir det en reklamation direkt till Acer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perre E:

Aj, då, det låter inte bra! Men jag ska iaf ge butiken en andra chans att ta tillbaka åbäket. Gör dom det inte då, så blir det en reklamation direkt till Acer.

Ja, för närmare 7000 kronor tycker jag att man bör kräva mer.

Permalänk
Föredetting

Inte köpt på distans? Ångerrätten är ju till för just sådant här. Den existerar dock inte vid köp i fysisk butik, då är man utelämnad till butikens policies.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Ja, för närmare 7000 kronor tycker jag att man bör kräva mer.

Då har du inte sett Lenovos Thinkpads för några år sedan. De hade bland de värsta TN panelerna som gick att få tag på marknaden i deras 20k datorer.
Jag köpte en "ny" TN panel från ebay från någon slaktad vivo (eller vad den heter) för den var så mycket bättre (från samma skärmtillverkare). Förstår inte varför de gjorde så, de har ryckt upp sig lite nu iallafall.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Acer är ju ett budgetmärke. Oftast om man enbart läser specar vs pris så är dom bra. Men om man faktiskt ska använda maskinen så äre dålig kvalitet i material och komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ärligt talat tycker jag att TN-skärmar överhuvudtaget inte har på marknaden längre förutom i utvecklingsländer eller de absolut billigaste budgetdatorerna. En dator för detta pris det handlar om borde rimligtvis ha en bättre panel.

Vissa TN-paneler kan se okej ut men ändrar inte det faktum att vilken IPS-panel som helst fortfarande ser bättre ut. IPS kostar inte som det gjort tidigare och de fördelar TN tidigare hade är mer eller mindre borta idag.

Men, som alltid, beror det förstås på ens egna personliga önskemål. Jag är något av en snobb och accepterar inte dåliga skärmpaneler. Då det handlar om en laptop kan TN eventuellt fungera om man ansluter den till en bättre skärm när den står stationärt. Laptopens inbyggda skärm är ju väldigt trevlig att ha när man är ute och rör på sig eller byter plats och då kan säkert något sådant också accepteras.

Skrivet av infigo:

Då har du inte sett Lenovos Thinkpads för några år sedan. De hade bland de värsta TN panelerna som gick att få tag på marknaden i deras 20k datorer.
Jag köpte en "ny" TN panel från ebay från någon slaktad vivo (eller vad den heter) för den var så mycket bättre (från samma skärmtillverkare). Förstår inte varför de gjorde så, de har ryckt upp sig lite nu iallafall.

Är först relativt nyligen vi börjat få se annat än TN i laptops som inte kostar galet mycket vad jag förstått. Speciellt när upplösningarna också börjat stiga från det som i det närmaste var branschstandard för laptops under 10 000kr, TN-panel med 1366x768.

Nu gillar jag Lenovo som laptop-tillverkare idag, trots superfish (de andra tillverkarna har också sina brister), men jag upplever inte att skärmarna de kör med är riktigt i den nivå jag förväntar mig i de datorer jag tittat på. Min laptop jag har i dagsläget är en Lenovo Ideapad 700-15ISK som har just en 1920x1080 IPS-panel men som trots detta är en av de sämsta paneler jag stött på med denna teknik. Stillbilder ser bra ut men så fort det på skärmen rör sig så uppstår något som påminner om Ghosting på äldre och ofta sämre skärmar. Battlefield 3 är nog värsta exemplet hitills, datorn klarar att driva spelet med över 60 FPS utan några problem men hur spelet ser ut och uppför sig medans gör mig illamående.

Jag var väldigt nära att slå till på Lenovos Y720-laptop nyligen när Elgiganten reade dessa men med denna Ideapad i bakhuvudet och vetskapen om att ett av klagomålen på just Y720 också är skärmen så skippade jag den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Acer är ju ett budgetmärke. Oftast om man enbart läser specar vs pris så är dom bra. Men om man faktiskt ska använda maskinen så äre dålig kvalitet i material och komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämde fram till för ett par år sedan. Deras VD erkände problemen och sedan dess har de ryckt upp sig rejält. Men visst, har man varit med från den tiden då Acer var något man undvek så är det förståeligt att man blir osäker när man ser företagets produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det stämde fram till för ett par år sedan. Deras VD erkände problemen och sedan dess har de ryckt upp sig rejält. Men visst, har man varit med från den tiden då Acer var något man undvek så är det förståeligt att man blir osäker när man ser företagets produkter.

Trådens frågeställning ger inte något bevis på att så är fallet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla synpunkter!

Jag har nu bestämt mig för att inte ge butiken en andra chans (har på känn att det är lönlöst), utan istället vända mig direkt till Acer för att höra om de möjligen anser att jag fått ett "måndagsexemplar", eller om jag fått en skärm som är synonym med Acer-kvalitet ...

Permalänk
Skrivet av Perre E:

Tack för alla synpunkter!

Jag har nu bestämt mig för att inte ge butiken en andra chans (har på känn att det är lönlöst), utan istället vända mig direkt till Acer för att höra om de möjligen anser att jag fått ett "måndagsexemplar", eller om jag fått en skärm som är synonym med Acer-kvalitet ...

Nämn gärna vilken butik det gäller, är det netonnet och du har alla tillbehör och lådor kvar och inte har skrapat upp datorn brukar det inte vara några problem att ångra köpet.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Perre E:

ACER Aspire E5-575G. Men jag vill betona att jag fortfarande tror att det är ett "måndagsexemplar", och att jag på ett eller annat sätt kommer att kunna reklamera den. Så inget ont om Acer - än så länge i alla fall

Kika här, bästa laptoprecensenterna jag hittat. Dock har de tydligen inte testat någon 575-modell själva. Men de länkar till många andra, som kanske också har tagit foton av betraktningsvinklarna.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Nämn gärna vilken butik det gäller, är det netonnet och du har alla tillbehör och lådor kvar och inte har skrapat upp datorn brukar det inte vara några problem att ångra köpet.

Ja, jag kan ju nämna att butiken är Inet. De finns ju med här på forumet och vill kanske kommentera.

Intressant beskrivning de gör av datorns bildskärm på sin sajt:
https://www.inet.se/produkt/1960991/acer-aspire-e5-575g-56be-...
"... och den Full HD-upplösta skärmen visar alla detaljer i såväl bilder som i filmer och spel."

Det är en fullständig omöjlighet att min skärm skulle kunna visa alla detaljer, eftersom mängder av detaljer försvinner i utfrätta ljusa partier eller i nersvärtade mörka partier!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Perre E:

Ja, jag kan ju nämna att butiken är Inet. De finns ju med här på forumet och vill kanske kommentera.

Intressant beskrivning de gör av datorns bildskärm på sin sajt:
https://www.inet.se/produkt/1960991/acer-aspire-e5-575g-56be-...
"... och den Full HD-upplösta skärmen visar alla detaljer i såväl bilder som i filmer och spel."

Det är en fullständig omöjlighet att min skärm skulle kunna visa alla detaljer, eftersom mängder av detaljer försvinner i utfrätta ljusa partier eller i nersvärtade mörka partier!

Vad menar du? Det är ju håådee.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Perre E:

Ja, jag kan ju nämna att butiken är Inet. De finns ju med här på forumet och vill kanske kommentera.

Intressant beskrivning de gör av datorns bildskärm på sin sajt:
https://www.inet.se/produkt/1960991/acer-aspire-e5-575g-56be-...
"... och den Full HD-upplösta skärmen visar alla detaljer i såväl bilder som i filmer och spel."

Det är en fullständig omöjlighet att min skärm skulle kunna visa alla detaljer, eftersom mängder av detaljer försvinner i utfrätta ljusa partier eller i nersvärtade mörka partier!

Typiska tn-panel problem, "black crush", "max brightness", ok kanske inte inet köper tillbaka den men vad du kan göra för att på något sätt rädda investeringen är att köpa en kalibrator, här borde inet antingen kalibrera din skärm eller ge dig ett superpris på en bra kalibrator så:

- Försök få inet att sponsra en bra kalibrator
- Kalibrera färgtemp till D6500 mha av färginställningarna i grafikkortet
- Ta fram en färgprofil för din skärm

Ok tn-panel blir aldrig bra men kan bli acceptabel med kalibrering, min sambo är nöjd med sin toshiba med ultradålig tn-panel. Själv kör jag med:

- DisplayCAL
- ArgyllCMS
- Xrite ColorMunki Photo

Dock ibland kan skärmen vara så dålig att inget hjälper och då är det bara soptunnan som fungerar tyvärr.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Typiska tn-panel problem, "black crush", "max brightness", ok kanske inte inet köper tillbaka den men vad du kan göra för att på något sätt rädda investeringen är att köpa en kalibrator, här borde inet antingen kalibrera din skärm eller ge dig ett superpris på en bra kalibrator så:

- Försök få inet att sponsra en bra kalibrator
- Kalibrera färgtemp till D6500 mha av färginställningarna i grafikkortet
- Ta fram en färgprofil för din skärm

Ok tn-panel blir aldrig bra men kan bli acceptabel med kalibrering, min sambo är nöjd med sin toshiba med ultradålig tn-panel. Själv kör jag med:

- DisplayCAL
- ArgyllCMS
- Xrite ColorMunki Photo

Dock ibland kan skärmen vara så dålig att inget hjälper och då är det bara soptunnan som fungerar tyvärr.

Tack Stefanp67 för dina utförliga råd, men skärmen är så urusel att jag som sagt tänker reklamera åbäket direkt till Acer.
Dock ska jag spara dina råd om kalibrering, eftersom de kan vara användbara i annat sammanhang.