Permalänk
Medlem

Problem med DVI-D?

Hej!

Jag har två olika datorer som jag leker lite med här hemma, häromdagen när jag kom hem efter att ha haft datorn igång under dagen så var där grön/röda pixlar som hoppade runt på hela skärmen. Tänkte inte så mycket på det utan startade om datorn, justerade kablar etc så att allt var ok. Men när jag startade upp igen så var det samma problem. (En RX480 som satt i.)

Nu blev jag lite orolig men jag installerade om drivisar och allt. - Problemet kvarstod.
Därefter så reseatade jag kortet och installerade om drivisar igen, den här gången en ren ominstallation. - Problemet kvarstod.
Testade därefter ett annat grafikkort, RX 580 - Samma problem
Flyttade över skärmen och kabeln till min andra dator och testade där, ett GTX 1070 - Samma problem.
Tog fram en HDMI kabel och stoppade i, allt ok. (Testade alla 3 korten och allt var ok med en HDMI.)

Skärmen är förresten en Acer Predator GN246HL 144hz, kör 144hz via DVI-D, därav att jag kör med den kabeln.

Jag har aldrig varit med om något liknande innan. Kabeln var 1v gammal och köpt på komplett iiglo 2m DVI-D.

Någon annan som råkat ut för det här eller har en vettig förklaring? Tack!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Det låter ju som glapp i kontakten, antingen i skärmen eller i kabeln. En enkel lösning är ju att köra DP.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Dålig kabel eller dålig kontakt på skärm. Testa kabeln i annan skärm eller köp en ny DVI kabel och testa
@Dreijer den skärmen har inte DP så tror inte det är ett alternativ

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
99:e percentilen

Det kan möjligen vara bra att veta att DVI‑D kanske inte betyder det du tror. Det finns DVI‑D (Single Link) och DVI‑D (Dual Link).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers