Permalänk

Macbook Air eller Pro?

Hej allesammans!

Min sambo ha fått jobb i annat stad så det blir en del pendla för henne. Så hon vill ha bärbar som hon kan titta på serie, film, surfa och jag tro säker att hon vill använda redigera bilder film... Hon hade förut Lenovo och skit cdons märke Thor (tro det är cdon som grundade)? Hon vill ha Apple utrustning för att det är hennes favorit märken

Så min fråga till er vilken modell ska hon ta? Pro eller Air? Vi ha tittat på den

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/apple-macbo... (PRO)

och

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/13-14tum/ap... (AIR)

Jag tycker det är väldig svårt för mig när det gäller macbook (jag är bäst på PC men inte på macbook)

Vad skulle ni ha valt? Motivera varför? Ni apple älskare kanske kan hjälpa mig hitta rätt bärbar för henne?

Tillägga, hon ha 500gb hdd som koppla med usb, hon kanske kan använda den? Den bara ligger och samla på damm.

Tack förhand! Sov gott!

Mvh Dennis

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

Air är väl plattare än pro men pro bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta en sväng till Mediamarkt och titta på dem i verkligheten så kommer ni att välja pro
(har man tittat på retina är det svårt att gå tillbaka)

Permalänk
Medlem

Pro:n är finfin - men ganska dyr. En Air har tillräckligt bra skärm o bättre batteritid. Air:n duger att köra iMovie på om man inte skall producera långfilm

Vi kör en Air 2013 med i7 och 8gb minne o ssd o den funkar topp. 8+ batteritimmar när man kör video/film

Pro är ganska tung.

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

Kraven är inte så höga så ett alternativ är "vanliga" Macbook. Det är den mest portabla datorn Apple har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Kraven är inte så höga så ett alternativ är "vanliga" Macbook. Det är den mest portabla datorn Apple har.

Hade inte köpt den för videoredigering, den är ju kraftfull som en mobiltelefon ungefär. Tillräcklig för allmänt datoranvändande men inte så mycket mer. Den är riktigt liten och lätt, men passar inte till allt.

Permalänk
Medlem

@Dansken88: Så länge 128 GB lagring räcker för vardagsbehov skulle jag ta PRO varianten varje dag. Extern HDD är fine and dandy för att sitta lite längre sessioner men poängen med en liten lätt laptop är att kunna slänga fram den lite smidigt, externa HDD's är inte så smidiga i dessa lägen (min egna erfarenhet iaf).

Finns även SD kort från Transcend som passar till Macbook Pro som ger extra lagring, specialgjorda för att passa SD slot på höger sida. Dyra men iaf ett sätt att få lite mer användbart utrymme.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Upplösningen och snabbheten i Pro vs Air är enorm.

Utan tvekan att man väljer Pro i det här fallet.
Helst bör du uppgradera hårddisken till åtminstone 256GB men man kommer ganska långt ändå på 128GB.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Välj Pron. Främsta anledningen att Airen inte är en modern dator i dagsläget och livslängden för macar är rätt lång generellt. Hon kommer säkert ha denna dator om 5år också.
En ny pro (2017 modellerna) kommer räcka i många år framöver, längre än 2016-modellerna även fast det är snarlik prestanda.
För att HEVC-decedningen är "fullständig" (10bit) i skylake-cpuerna och då apple verkar gå all in på h.265 är det bra för framtiden att ha det decodat i hårdvaran. Annars kommer CPUn få jobba rejält mycket mer om några års tid när h.264 är ersatt överallt.
Var en stor grej att de går över till h.265 i ios nu också, både video och bild-format.

Av någon outgrundlig anledning har Apple inte tagit bort Airen ur sortimentet ännu, men den är väldigt omodern. Det kanske kännas otroligt dyrt för en Pro i dagsläget men Apple har gjort det lätt att välja genom att inte ge Airen en vettig skärm.

Går bra att använda gamla externa diskar, formatera dem till HFS+ om de bara är tänkt för macen.
Och för alla nya macar är det USB-C-portar som gäller.
Så den externa disken behöver antingen en ny usb-kabel med usbc på ena sidan, eller köp en usb-c till a-adapter.

I princip ingen storkeks eller viktskillnad mellan 13" pro och airen.
Pron är något mindre i storlek men lite tjockare overall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Välj Pron. Främsta anledningen att Airen inte är en modern dator i dagsläget och livslängden för macar är rätt lång generellt. Hon kommer säkert ha denna dator om 5år också.
En ny pro (2017 modellerna) kommer räcka i många år framöver, längre än 2016-modellerna även fast det är snarlik prestanda.
För att HEVC-decedningen är "fullständig" (10bit) i skylake-cpuerna och då apple verkar gå all in på h.265 är det bra för framtiden att ha det decodat i hårdvaran. Annars kommer CPUn få jobba rejält mycket mer om några års tid när h.264 är ersatt överallt.
Var en stor grej att de går över till h.265 i ios nu också, både video och bild-format.

Av någon outgrundlig anledning har Apple inte tagit bort Airen ur sortimentet ännu, men den är väldigt omodern. Det kanske kännas otroligt dyrt för en Pro i dagsläget men Apple har gjort det lätt att välja genom att inte ge Airen en vettig skärm.

Går bra att använda gamla externa diskar, formatera dem till HFS+ om de bara är tänkt för macen.
Och för alla nya macar är det USB-C-portar som gäller.
Så den externa disken behöver antingen en ny usb-kabel med usbc på ena sidan, eller köp en usb-c till a-adapter.

I princip ingen storkeks eller viktskillnad mellan 13" pro och airen.
Pron är något mindre i storlek men lite tjockare overall.

Du lät som en erfaren mac användare så jag passar på att låna tråden och fråga dig.

Har varit ute efter en Macbook Pro ett tag men har inte kommit till något köp då man velar fram och tillbaka.
Anser du att det är ett "måste" att slå till på den nya 2017 modellen av Pro eller räcker det med 15 alternativt 16-årsmodellen??

Användningsområde är som TS lite lätt redigering men främst vanligt surfande och videotittande osv. Priserna skiljer ju sig med någon tusenlapp uppåt om man utgår från 15-årsmodellen. (+ att det redan är mycket pengar)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Du lät som en erfaren mac användare så jag passar på att låna tråden och fråga dig.

Har varit ute efter en Macbook Pro ett tag men har inte kommit till något köp då man velar fram och tillbaka.
Anser du att det är ett "måste" att slå till på den nya 2017 modellen av Pro eller räcker det med 15 alternativt 16-årsmodellen??

Användningsområde är som TS lite lätt redigering men främst vanligt surfande och videotittande osv. Priserna skiljer ju sig med någon tusenlapp uppåt om man utgår från 15-årsmodellen. (+ att det redan är mycket pengar)

Som jag beskrev tidigare har skylake-cpuerna stöd för 10bit hevc i 4k.
Har man för avsikt att leva med datorn över tid så tycker jag man ska köpa årets modell.
(Förutsatt att man har ett fast jobb, lever man som student eller kanske med ostadig inkomst får man väl kompromissa till det pris man själv har råd med. För jag tycker nog att riktig mat och öl är viktigare än en så liten grej som video-decodning)

Eftersom det är så pass hög upplösning på skärmen och 4k-video är på ingång kommer h.265-videos att äta rejält med cpu om man saknar inbyggda decoders. Det är bara testa att spela en sådan video på den nuvarande datorn du har och se om du öht klarar 60fps till exempel.

2016-modellerna av Macbook Pro är dessutom Rev A. Alltså första upplagan av en ny design. Det är modeller jag personligen aldrig skulle äga. Jag väntade ett helt år för att slippa köpa Rev A MBPn och köpte 2017 istället enbart för detta faktiskt.
Och det har visat sig att 2016-modellerna har haft problem med tangentbord och gångjärn till skärmen redan. Så det verkar vara som vanligt, även om det säkert fungerar på 99% av modellerna i dagsläget.
Jag skulle hellre ta en 2015-modell än 2016 faktiskt.

Jag som har en livslängd på mina macar på avarage 8 år (sedan 2002) så värderar jag högt att datorn faktiskt ska teknologiskt fungera utan kompromisser om 5år efter inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Som jag beskrev tidigare har skylake-cpuerna stöd för 10bit hevc i 4k.
Har man för avsikt att leva med datorn över tid så tycker jag man ska köpa årets modell.
(Förutsatt att man har ett fast jobb, lever man som student eller kanske med ostadig inkomst får man väl kompromissa till det pris man själv har råd med. För jag tycker nog att riktig mat och öl är viktigare än en så liten grej som video-decodning)

Eftersom det är så pass hög upplösning på skärmen och 4k-video är på ingång kommer h.265-videos att äta rejält med cpu om man saknar inbyggda decoders. Det är bara testa att spela en sådan video på den nuvarande datorn du har och se om du öht klarar 60fps till exempel.

2016-modellerna av Macbook Pro är dessutom Rev A. Alltså första upplagan av en ny design. Det är modeller jag personligen aldrig skulle äga. Jag väntade ett helt år för att slippa köpa Rev A MBPn och köpte 2017 istället enbart för detta faktiskt.
Och det har visat sig att 2016-modellerna har haft problem med tangentbord och gångjärn till skärmen redan. Så det verkar vara som vanligt, även om det säkert fungerar på 99% av modellerna i dagsläget.
Jag skulle hellre ta en 2015-modell än 2016 faktiskt.

Jag som har en livslängd på mina macar på avarage 8 år (sedan 2002) så värderar jag högt att datorn faktiskt ska teknologiskt fungera utan kompromisser om 5år efter inköp.

Tack för ett långt och väl informerat svar. Nu är man lite klokare vad gäller val av Macbook Pro.

Ser ju inte ut som att 2015-modellen sänks något mer i pris så är väl lika bra att gå upp på 2017 modellen direkt ifall det blir ett köp.

Tack återigen för din input

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk

Tack för alla svar! Tro det blir pro iaf! Återigen tack!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

Frågan bör vara MacBook vs MacBook Pro och svaret är Pro. Airen är helt irrelevant idag.