Permalänk

Öppen Fiber - Switch/Brandvägg

Hejsan , som synes på bifogat foto så har jag tillgång till följande grejer.

http://imgur.com/a/z8pZ8

Det jag undrar är då jag nu äntligen får Fiber hem så hade det ju varit kul om man hade kunnat utnyttjat sakerna man haft liggande, Prosafe Switchen är helt ny då jag vill kunna köra Gb i kåken. Kablar skall byta ut successivt till Cat6.
Hp switchen nyttjas inte längre.

Har en väldigt dålig relation till Telias Utrustning överlag därför gott om man kunde få snurr på sina egna saker, så har man ju bara sig själv att skylla sen.

Frågan är ju om man kommer att ha någon nytta av Brandväggen jag har eller om den är för gammal för att kunna nyttjas. kanske även är överkurs i hemmamiljö, det ända som kommer att kommunicera med utsidan är en TeamSpeak 3 server och 2 st Dlink Övervakningskameror.

Sen undrar jag om man kan ansluta Fibern direkt till Neatger Prosafe Switchen då den har 2 st uttag för Fiber.

Kommer ju att ha ipTV från Telia så blir ju till att försöka få det att fungera med alltihopa också.

Kom med ideer och kritik(Konstruktiv)

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem

Du kommer inte att kunna "leva" utan den CPE som sätts dit för att ta emot fibern.

I de bästa världar så är det bara en intelligent switch som tar emot själva fibern och lämnar ut koppar anslutningar på olika vLAN för Internet, TV och Telefoni.

Du behöver nog skaffa en router som kan ta emot internt och stå för NAT:ningen hemma hos dig.

Då du inte köpt något ännu, behöver du fler saker? Accesspunkter, POE switch ?
Ubiquiti har bra grejjor som är hyffsat enkla att lära sig (ligger dock något snäpp över konsument prylar som du köper på Elgiganten).

Fördelen skulle kunna vara att du kan få ett GUI att managera din POE switch, brandvägg och accesspunkter om du ska köpa sådana.

Du skriver inte vilka Dlink kameror du har (ska köpa), men du kan få en 4MP övervaknings kamera (HikVision) för 850 kr från LightInTheBox som matas via POE.
(Jag tycker att om man sätter upp kameror så är det värt att göra dem trådbundna isf WiFi som lätt(are) störs ut).

TL;DR
Men för att svara på ursprungliga frågan - du behöver köpa en router/brandvägg som kan ta emot koppar från den CPE som Telia sätter dit (dvs du vill bara brygga telias utrustning och använda din egen).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Du kommer inte att kunna "leva" utan den CPE som sätts dit för att ta emot fibern.

Klart han kan. Bara ta ut SFP-modulen från leverantörens fiberkonverter och sätta in i Netgear switchen. Från fiber in vill du dela på IPTV och Internet till en Internetport och så många IPTVportar som du behöver. Från Internetporten kopplar du till Wan på en router och sedan tillbaks till switchen. Segmentera switchen med VLAN.

Jag har en liknande lösning hemma. Tog SFP-modulen från leverantörens Inteno fiberkonverter och satte in i min Ubiquiti Edgerouter-X SFP. Med den lösningen har jag fiberkonverter, router och switch i ett.

/Knight

EDIT: Telia öppen fiber

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag har en liknande lösning hemma. Tog SFP-modulen från leverantörens Inteno fiberkonverter och satte in i min Ubiquiti Edgerouter-X SFP. Med den lösningen har jag fiberkonverter, router och switch i ett.

/Knight

EDIT: Telia öppen fiber

Låter skönt, min egen erfarenhet är att CPE:n används för provisionering av förbindelsen och att operatören av fibernätet inte tillåter åtkomst om inte deras egen utrustning sitter längst ut (där jag bor).

Nåväl då har OP ännu mer anledning att handla lite Ubiquiti utrustning

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Avstängd

Klart man kan sätta egen CPE istället för den som stadsnätet lämnar av på. Bara man matchar optiken.

Om det provisioneras olika tjänster på olika portar så får man ju matcha VLAN etc.

Men för ren internet så kör väldigt många stadsnät otaggat mot CPE'n, så har jag det hemma iaf.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

@Knightmare: jag skall alltså Koppla in Fibermodul rätt i Netgear Switchen, sen dedikare en Port till Internettrafik och koppla från den porten viadare till Wan på Telias Router --> tillbaka till Netgear switchen igen eller hur menar du ?

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Avstängd

@mystiqu3L

Tänk på att det inte är säkert att Netgear switchen stöder alla typer av fibermoduler.

Så förutsatt att modulen stöds bör du koppla något liknande:

Fiberkabel in till fibermodulen in i netgear switchen på vlan X.
Kopparkabel ut från netgear switchen till din router/brandvägg WAN port(inte telia routern) (fortfarande vlan X).

Kopparkabel från din router/brandvägg LAN port tillbaka till netgear switchen till vlan Y(här byter du till ditt interna vlan).

Sen drar du från din netgear switch portar med vlan Y till rummen där du vill ha LAN access.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av mystiqu3L:

@Knightmare: jag skall alltså Koppla in Fibermodul rätt i Netgear Switchen, sen dedikare en Port till Internettrafik och koppla från den porten viadare till Wan på Telias Router --> tillbaka till Netgear switchen igen eller hur menar du ?

Ja precis.

Skrivet av WetWilly:

@mystiqu3L

Tänk på att det inte är säkert att Netgear switchen stöder alla typer av fibermoduler.

Så förutsatt att modulen stöds bör du koppla något liknande:

Fiberkabel in till fibermodulen in i netgear switchen på vlan X.
Kopparkabel ut från netgear switchen till din router/brandvägg WAN port(inte telia routern) (fortfarande vlan X).

Kopparkabel från din router/brandvägg LAN port tillbaka till netgear switchen till vlan Y(här byter du till ditt interna vlan).

Sen drar du från din netgear switch portar med vlan Y till rummen där du vill ha LAN access.

Det går utmärk att använda Telias router. Internet är otaggat.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knightmare:

Det går utmärk att använda Telias router. Internet är otaggat.
/Knight

Jo, men TS har ju "en väldigt dålig relation till Telias Utrustning överlag" och jag förstår honom till fullo. Thomson/Technicolor skräp är ju inget man använder om man inte måste.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

Jo, men TS har ju "en väldigt dålig relation till Telias Utrustning överlag" och jag förstår honom till fullo. Thomson/Technicolor skräp är ju inget man använder om man inte måste.

Sant. Vad jag ville ha sagt är att vilken router som helst funkar då Internet är otaggat.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Skrivet av Knightmare:

Ja precis.

Det går utmärk att använda Telias router. Internet är otaggat.

/Knight

Fan vad grymma ni är som hjälper en novis.

Nu förstår jag grundkonceptet men får nog lägga några timmar på att läsa på om vlan.
Vad tror du/ni om att utnyttja brandväggen? Är det svårkonfigurerat? Kan man koppla den så att man bara använder den till t.ex Teamspeakservern eller lägger man den så att den tar alla trafik in?

Tack igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem
Skrivet av mystiqu3L:

Fan vad grymma ni är som hjälper en novis.

Nu förstår jag grundkonceptet men får nog lägga några timmar på att läsa på om vlan.
Vad tror du/ni om att utnyttja brandväggen? Är det svårkonfigurerat? Kan man koppla den så att man bara använder den till t.ex Teamspeakservern eller lägger man den så att den tar alla trafik in?

Tack igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Brandväggen är väl bara 100 mbit? Om brandväggen är 1 gbit skulle jag använt den som brandvägg och router.

Vlan konfigureringen blir rätt enkel. Du behöver skapa 3 vlan (i mitt fall 1 Internet, 845 IPTV och 100 Lan).
Antag att SFP-porten du kopplar fiber till heter eth17. Då behöver du skapa eth17.1 untagged och eth17.845 tagged.
Konfigurera sedan eth0 till vlan 1 untagged och koppla till router wan. Konfigurera eth1 till vlan 845 untagged och koppla till IPTV-box.
Konfigurera eth2 till vlan 100 untagged och koppla från routern till eth2. Konfigurera så många portar du behöver med vlan 100 untagged för internetuppkoppling.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Skrivet av Knightmare:

Brandväggen är väl bara 100 mbit? Om brandväggen är 1 gbit skulle jag använt den som brandvägg och router.

Vlan konfigureringen blir rätt enkel. Du behöver skapa 3 vlan (i mitt fall 1 Internet, 845 IPTV och 100 Lan).
Antag att SFP-porten du kopplar fiber till heter eth17. Då behöver du skapa eth17.1 untagged och eth17.845 tagged.
Konfigurera sedan eth0 till vlan 1 untagged och koppla till router wan. Konfigurera eth1 till vlan 845 untagged och koppla till IPTV-box.
Konfigurera eth2 till vlan 100 untagged och koppla från routern till eth2. Konfigurera så många portar du behöver med vlan 100 untagged för internetuppkoppling.

/Knight

Grymt. 😁👍 jag tackar och bockar. Får experimentera ikväll och så lär jag återkomma med mer frågor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem

Brandväggen du har där begränsar dig till 100mbit inkommande. Annars är det säkert inget fel på den.

Om du inte har accesspunkt(er) idag så behöver du skaffa eftersom brandväggen inte har trådlöst.

Du behöver skaffa en SFP med rätt våglängd och som är kompatibel med netgear. Switchen är managerad så du kan göra vlan, vilket behövs för att få ut TV på rätt portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du behöver skaffa en SFP med rätt våglängd och som är kompatibel med netgear. Switchen är managerad så du kan göra vlan, vilket behövs för att få ut TV på rätt portar

Jag tog ut SFP-modulen från leverantörens fiberkonverter och satte in i ER-X SFP. Funkar bra för mig och borde funka för TS med.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64