Permalänk

Bildksärm som TV med högtalare?

Tjenare!

Då har jag ett nytt projekt på G nu efter att jag skaffat en ny NAS! Dags att byta ut den gamla 32" LCD TVn man fick av farmor

Kollar aldrig på TV kanaler och kör med Plex hemma istället med mitt egna utbud.

Så är inne på att köra en 43 tums bildskärm istället för att ersätta vår 32 tums LCD vi har idag med antennuttag. Kollar på Philips och Acer ET430K.

Men problemet jag ser är enkelheten vid användandet då min sambo också ska klara av det. Hur gör man det enklast med fjärrkontroll och ljud? Vi använder bara Chromecast och den kommer kanske att bytas ut mot en Xiaomi TV box men hur gör ni som har en liknande uppsättning idag?

Smidigast med ljud hade varit en soundbar men kopplingen där mellan är jag fundersam på. Har bra koll på teknik men denna kombon vill ja ha så enkel som möjligt.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Acer ET430K har åtminstone ett 3,5 mm hörlursuttag du kan använda för externt ljud även om det inte är optimalt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Acer ET430K har åtminstone ett 3,5 mm hörlursuttag du kan använda för externt ljud även om det inte är optimalt.

Ja för tyvärr har dem inte optiskt vilket hade varit underbart.

Det är Acer eller Philips Brilliance BDM4350UC som jag kollat på och verkar mest lämpliga.

Finns det andra problem med att använda en bildskärm till vad jag tänkt mig? Vet att frekvens kan bli ett problem men borde väl inte vara det i mitt fall då jag inte kommer ta in TV kanaler?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Tjenare!

Då har jag ett nytt projekt på G nu efter att jag skaffat en ny NAS! Dags att byta ut den gamla 32" LCD TVn man fick av farmor

Kollar aldrig på TV kanaler och kör med Plex hemma istället med mitt egna utbud.

Så är inne på att köra en 43 tums bildskärm istället för att ersätta vår 32 tums LCD vi har idag med antennuttag. Kollar på Philips och Acer ET430K.

Men problemet jag ser är enkelheten vid användandet då min sambo också ska klara av det. Hur gör man det enklast med fjärrkontroll och ljud? Vi använder bara Chromecast och den kommer kanske att bytas ut mot en Xiaomi TV box men hur gör ni som har en liknande uppsättning idag?

Smidigast med ljud hade varit en soundbar men kopplingen där mellan är jag fundersam på. Har bra koll på teknik men denna kombon vill ja ha så enkel som möjligt.

Enklast av allt vore väl bara Chromecast -> Receiver -> Bildskärm imo eller Chromecast -> Bildskärm med ljud ut ur 3.5

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd

Bäst till en soundbar är optisk från skärmen. Bra ljudkvalitet och man slipper byta ingång på två enheter då skärmen styr. 3,5 från skärm är ju en hörlursutgång så det är inte optimalt även om det förstås fungerar.

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Enklast av allt vore väl bara Chromecast -> Receiver -> Bildskärm imo eller Chromecast -> Bildskärm med ljud ut ur 3.5

Vad hjälper receivern mig i detta fallet?

Jag som tänker fel kanske men kommer det inte bli ännu krånligare då?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Vad hjälper receivern mig i detta fallet?

Jag som tänker fel kanske men kommer det inte bli ännu krånligare då?

Beror på vad du har för IO portar osv. Och vad det blir för soundbar m.m. soundbar så är ju tv -> 3.5 enklast

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

https://www.amazon.co.uk/Tendak-Optical-Extractor-Converter-S...

Skulle detta vara ett vettigt alternativ för att få ut ljudet? Det jobbiga här blir ju om man har flera enheter med hdmi. Eller man ska satsta på en förstärkare för att sköta inputs och ljud ut.

Enheterna jag kommer ha är: Chromecast/Android TV Box samt en Raspberry Pi

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk

Någon som har erfarenhet av att använda en liknande bildskärm som TV och hur det fungerar med en Chromecast? Har nämligen hittat den för ett väldigt bra pris men som gäller till imorgon bara.

Någon som har lite feedback?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Bildexpert 📺

@jonataan.host: Finns väldigt många sätt att lösa detta och vad som är "bäst" handlar i slutändan om tanken bakom hela ditt system och hur lättanvänt du vill ha det. Så omöjlig att ge feedback på vad om i praktiken är kanske tusentals kombinationer av prylar.

Men enklast är som skrivet att dra ljudet ut från skärmen till en Soundbar. Vilket alltså är en av tusen tänkbara lösningar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@jonataan.host: Finns väldigt många sätt att lösa detta och vad som är "bäst" handlar i slutändan om tanken bakom hela ditt system och hur lättanvänt du vill ha det. Så omöjlig att ge feedback på vad om i praktiken är kanske tusentals kombinationer av prylar.

Men enklast är som skrivet att dra ljudet ut från skärmen till en Soundbar. Vilket alltså är en av tusen tänkbara lösningar.

Målet är ju så enkelt som möjligt. Jag har en HDMI input som är en Chromecast. Philips har inbyggda högtalare som jag tänkt börja med men frågan är om detta kommer bli en bra och smidig lösning. Även för min sambo då som inte är lika teknikintresserad.

Tänker på av/på av bildskärmen t.ex.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W