Intel: "Epyc är bara fyra ihoplimmade kretsar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Men snälla ni i tråden, det kallas säljsnack, menar ni att ni aldrig sett detta innan?

Det beror väldigt mycket på målgrupp. Försöker man sälja till företag så är detta något av det mest oseriösa man kan göra, Intel framstår som en osäker sandlådeunge som försöker hävda sig. Ytterst oprofessionellt och pinsamt.

Att prata gott om sina egna produkter är förväntat, men att samtidigt kasta skit på en konkurrent? Bara nej.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Intel beter sig som små barn i sandlådan.
Patetiskt är bara förnamnet, dom ska snarare tacka AMD så deras anställda kan börja jobba igen istället för att sitta på arslet och inte göra ett dugg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

vad pratar du om? är AMD proccesorer dålig eller ? jobbar du för intel?

anandtech visar ju att proccsor klara sig bra mot tre gånger så dyr intel trots ihoplimmad
http://www.anandtech.com/show/11544/intel-skylake-ep-vs-amd-e...

Du kanske har missat bulldozer, allt var guld och gröna skogar innan lansering, sedan var det mest en massa sly. Har haft en sådan octa själv. På pappret bra, utförandet sämre.
https://www.theregister.co.uk/2015/11/06/amd_sued_cores/

Permalänk
Medlem

Shots fired!

Permalänk
Medlem

Underbar tråd...

Sa detta i en tidigare tråd om Epyc:
"Så låt oss invänta Intels panik istället säger jag, och att deras följare "ser ljuset"..."

Och Intel gjorde mig inte besviken

PS @Teicaus Klockrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Underbar tråd...

Sa detta i en tidigare tråd om Epyc:
"Så låt oss invänta Intels panik istället säger jag, och att deras följare "ser ljuset"..."

Och Intel gjorde mig inte besviken

Plocka fram popcornen och njut av föreställningen, båda här inne och från Intels sida

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du kanske har missat bulldozer, allt var guld och gröna skogar innan lansering, sedan var det mest en massa sly. Har haft en sådan octa själv. På pappret bra, utförandet sämre.
https://www.theregister.co.uk/2015/11/06/amd_sued_cores/

Ingen har missat Bulldozer. Ska vi plocka fram Intels dåliga releaser tillbaka i tiden också? Sånt här trams är ju nästan i nivå med Intels marknadsföring atm.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Menar de ungefär som hur Intel sparar 5 öre på undermålig kylpasta i processorer de säljer för tusentals kronor? Eller hur Intel avstannat i utvecklingen och mjölkat höga priser medan de haft ett försprång på AMD? De menar nog också hur Intel paniklanserar processorer med flera kärnor för att kunna konkurrera helt plötsligt efter att ha legat stilla i utvecklingen i flera år?

Permalänk
Medlem

Jag önskar AMD lycka till på servermarknaden där pengar finns att tjäna. Man får hoppas att AMD inte har för låga marginaler på sina processorer och gpu:er. AMD är ju trots allt inte som ARM som spottar ut hundratals miljoner (via Qualcomm, Apple och diverse) cpu:er där låga marginaler ger vinster.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Ni glömde ju tre bilder från samma slide. (Finns fler men kan inte källan för allt detta, länka gärna om ni har den, hittade dessa på techpowerup.)

"Intel är bättre för att Intel inte är kompatibelt med AMDs virtualisering."

"Intel Xeon är bättre för att spel inte är optimerade för Ryzen." (Va?)

"Intel Xeon har bättre SMT skalning när man klockar ner våran 6134 för 2220$ från en basfrekvens på 3.2GHz till 2.2GHz och Ryzen 7 1800X för 499$ från 3.6GHz till 2.2GHz." (Enligt Techpowerup så skalar normalt Ryzen bättre med SMT, men ingen källa ges. Ivf, rejäl cherrypicking.)

Jag menar, Intel har riktiga fördelar de kan tag upp så som deras överlägsna SIMD prestanda, deras kompilator, Intel MKL etc. Men av någon anledning så gör de argument så fulla utav fallacies att man verkligen börjar undra. (Kan hända att de har sagt bättre saker i de slides jag inte hittat.)

I verkligheten så är Xeon bättre för vissa saker och Epyc för andra, men Intel verkar verkligen få panik över potentiellt förlorade kunder. Detta är en utav de sämre damage controlls jag har sett.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Du är som en Papegoja med ditt tjat om kokheta Kaby Lake. Sluta tramsa om det tack, det skulle göra diskussionen lite mer normal utan överdrifter.

Ojsan! Här trampade jag visst på en öm tå. Jag vill mena att det inte alls är trams utan högst verkligt. Intel har faktiskt sagt i ett uttalande att man inte bör överklocka 7700K. Det är inget jag hittar på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har själv valt bort leverantörer som har fokuserat på att berätta hur mycket bättre de är än konkurenterna istället för att berätta att de har förtroende för sina produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmmm....
Med tanke på hur dåligt Intel markandsfört X299 kan vi väl alla dra slutsatsen att marknadsfolket satt och gjorde annat just då...

Mycket lågt av dem att välja att smutskasta.
Känns tyvärr lite typiskt Amerikanskt

Permalänk
Medlem
Citat:

Intel - Holistic Data Centre Solutions

Citat:

holistic
həʊˈlɪstɪk,hɒˈlɪstɪk/Submit
adjective
PHILOSOPHY
characterized by the belief that the parts of something are intimately interconnected and explicable only by reference to the whole.
MEDICINE
characterized by the treatment of the whole person, taking into account mental and social factors, rather than just the symptoms of a disease.

Pinsamt Intel,, Pinsamt.

Om vi ska jämföra med hur holistisk medicin fungerar så får man anta att dom doppar en CPU i kylvattnet, och på något sätt så "minns" vattnet egenskaperna av CPU'n och överför detta till datorerna. [/lulz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Du är som en Papegoja med ditt tjat om kokheta Kaby Lake. Sluta tramsa om det tack, det skulle göra diskussionen lite mer normal utan överdrifter.

Fast.... Nu har ju inte själva sagt att man helst inte bör OC sin 7700k pga att den blir för varm. Vad säger det dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Fast.... Nu har ju inte själva sagt att man helst inte bör OC sin 7700k pga att den blir för varm. Vad säger det dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Vart har dom sagt att det är på grund av att den blir för varm?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Fast.... Nu har ju inte själva sagt att man helst inte bör OC sin 7700k pga att den blir för varm. Vad säger det dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Sen är det faktiskt 100% relevant i ämnet också då jag menar det och annat som exempel på att Intel nyligen har gjort bort sig rejält så det finns ingen anledning att låta kakhålet fladdra i vinden men det gör de ändå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sen är det faktiskt 100% relevant i ämnet också då jag menar det och annat som exempel på att Intel nyligen har gjort bort sig rejält så det finns ingen anledning att låta kakhålet fladdra i vinden men det gör de ändå.

Helt rätt... Det känns som att Intel just ni famlar i mörker och ägnar mer tid åt smutskastning än att försöka få fram konkurrenskraftiga produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ojsan! Här trampade jag visst på en öm tå. Jag vill mena att det inte alls är trams utan högst verkligt. Intel har faktiskt sagt i ett uttalande att man inte bör överklocka 7700K. Det är inget jag hittar på.

Aj hur visste du att min vänstra stortå var öm. All överklockning sker på egen risk, det tror jag även AMD säger. (och nej jag är ingen Intel eller Nvida fanboy, jag köper bara vad som är bäst nu.) Ber om ursäkt om det där med papegoja, ibland tenderar man att försvara det man har tyvärr.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vart har dom sagt att det är på grund av att den blir för varm?

Bla https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://ww...

Finns fler så klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tycker Intel på senaste tiden har börjat slarva. Typ deras 7700K som man inte bör OC, varför då ens släppa en K-variant överhuvudtaget för? Sen deras X299 med urkass VRM-kylning. Känns ju nästan som att de rushar sina produkter. Kan det vara för dom känner AMD flåsa i nacken?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Aj hur visste du att min vänstra stortå var öm. All överklockning sker på egen risk, det tror jag även AMD säger. (och nej jag är ingen Intel eller Nvida fanboy, jag köper bara vad som är bäst nu.) Ber om ursäkt om det där med papegoja, ibland tenderar man att försvara det man har tyvärr.

Ingen fara. Det är lätt hänt.

Menade inte heller att vara "tjatig" utan tog mest upp det som exempel på att intel faktiskt kastar sten i glashus och är ute på hal is när de smutskastar AMD för det har hänt en hel del som inte direkt är smickrande för Intel på sista ti'n.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Men fan Intel, ha lite jävla värdighet...

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Dom säger inte att man inte ska överklocka på grund av värmen. Dom säger att man inte ska överklocka för det tar bort garantin. Läs tråden uttalandet kommer ifrån så ser du varför han drar upp det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Dom säger inte att man inte ska överklocka på grund av värmen. Dom säger att man inte ska överklocka för det tar bort garantin. Läs tråden uttalandet kommer ifrån så ser du varför han drar upp det.

Ja, fast värmen blir ju en indirekt effekt. Den blir ju varmare än övriga modeller. Det skulle dom ju aldrig säga rakt ut, får ta tillbaka mitt statement ang det.
Men då vänder vi på frågan, varför säljer dom en K modell som man inte ska OC?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

AMD har ju en rejäl uppförsbacke både gällande R&D och att nå ut till kunder. Vilka är storägarna i AMD (förutom Vanguard som äger delar i både AMD och Intel). Skulle ju behöva mer investeringar, men det är ju det med med x86.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk

Hahaha men jösses vad skitnödigt... Måste gå en hel del toapapper på Intel HQ nu.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja, fast värmen blir ju en indirekt effekt. Den blir ju varmare än övriga modeller. Det skulle dom ju aldrig säga rakt ut, får ta tillbaka mitt statement ang det.
Men då vänder vi på frågan, varför säljer dom en K modell som man inte ska OC?

Skickades från m.sweclockers.com

Sen är ju frågan hur mycket "problem" detta är. Skrivs ju ganska friskt om det här på forumet. Min enda erfarenhet är en oem maskin på jobbet, tuggar renderingar med rutten intel kylare och dåligt luftflöde utan att throttla. Så kan inte tänka mig att det är något större problem med någon form av oc med entusiastutrustning så länge man accepterar att 80-90 grader är det nya "normala"

Har kommit upp i tråden vad målgruppen är för denna presentation, skulle tro att det är för oem och systembyggare. Mina erfarenheter är att det är i samtal med dessa eller konsultfirmor som man bestämmer serverhårdvara för företag. Så är väl till för att "lära" dessa att intel fortfarande är bättre och de är dessa modeller ni ska ha som storsäljare och rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja, fast värmen blir ju en indirekt effekt. Den blir ju varmare än övriga modeller. Det skulle dom ju aldrig säga rakt ut, får ta tillbaka mitt statement ang det.
Men då vänder vi på frågan, varför säljer dom en K modell som man inte ska OC?

Skickades från m.sweclockers.com

K-modeller säljs därför att man har möjligheten att överklocka.
Vänd på det hela och se om du kan hitta något uttalande där intel uttryckligen säger att man ska/bör överklocka K-modeller.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Sen är ju frågan hur mycket "problem" detta är. Skrivs ju ganska friskt om det hör på forumet. Min enda erfarenhet är en oem maskin på jobbet, tuggar renderingar med rutten intel kylare och dåligt luftflöde utan att throttla. Så kan inte tänka mig att det är något större problem med entusiastutrustning så länge man accepterar att 80-90 grader är det nya "normala"

Har kommit upp i tråden vad målgruppen är för denna presentation, skulle tro att det är för oem och systembyggare. Mina erfarenheter är att det är i samtal med dessa eller konsultfirmor som man bestämmer serverhårdvara för företag. Så är väl till för att "lära" dessa att intel fortfarande bättre och de är dessa modeller ni ska ha som storsäljare och rekommendera.

Det kan säkert vara förstorat och enbart reflekterat till en batch, jag vet inte.
Men det är ju så med alla nyheter oftast, allt blir förstorat till 1000. Är nog ingen, inte jag heller.... Som påstår att alla 7700k lider av detta fenomen. Men att det existerar till en viss mån tror jag vi alla kan vara överens om.

Jag ser också dubbelmoralen i det jag skriver, då får man ju säga samma om egentligen alla cpu:er då man inte ma garantera samma resultat för alla.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X