MSI: "AMD Radeon RX Vega drar förbaskat mycket ström"

Permalänk
Medlem

Och ni som propagerade för att 500W nätagg räcker kan ju känna er blåsta. Mina 100 extra kronor på 750W investering låter faktiskt rätt ok idag.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Så vi som har första inkarnitionen av freesync får ingen nytta alls ?

hehe jo, var mer ett tänk att freesync 2 ser faktiskt rätt vettigt ut.
Verkar som många skärmar kommer lanseras med det framöver och kommer det någon vettig spelskärm med det så funderar jag själv på att byta till Vega, men ja beror ju på hur korten är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Nu får ni väl ta mig fan ge er. Trodde detta argument var dött vid det här laget. Hur svårt ska det vara egentligen:

Mer värme = Högre fläktvarv = Mer oljud > Större kylare = Dyrare kort - Oavsett chassi och storlek

Tror inte det är särskilt många människor som bryr sig om några pix extra på elräkningen...

Mera ljud ja, men du får också mera kraft.
Vill du ha en stor motor på din bil så kommer en dra bensin, thats it.

Sen att varmare kort skulle vara dyrare är inte sant, 2xx serien är ett bra exempel på detta

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jOnÄTÄn:

De exemplaren med dålig pump fick man ju fixat på garanti. Spoltjut verkar ju de flesta moderna korten lida av tyvärr.

Still fury x kylaren sög satans fan.
Jag vet hade 4x kort :)=

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Still fury x kylaren sög satans fan.
Jag vet hade 4x kort :)=

ref kylare har inte varit bra de senaste åren specielt ifrån amd. Dock så verkar det som om de har börjat bättrat sig. Vi får hoppas att vega har en rejäl kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kaya:

Med crossfire så är vi uppe i nästan 1200w det är effekter som man brukar se på el element http://m.clasohlson.com/se/Element-1000-W-230-V/36-6037?gclid...

Då kan du fatta när jag satt på överklockade titans från 837MHz till 1450MHz och korten drog 500W+ styck

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Still fury x kylaren sög satans fan.
Jag vet hade 4x kort :)=

Okej vad jag läst så håller de kylarna bra temp speciellt jämfört med vad andra referenskylare från både amd och nvidia brukar göra. Har ej testat själv hade två vanliga fury.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej vad jag läst så håller de kylarna bra temp speciellt jämfört med vad andra referenskylare från både amd och nvidia brukar göra. Har ej testat själv hade två vanliga fury.

Hade senare reven och alla pumpar lät.
Sen att är bra temp ja men du får offra för skit ljud.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Mera ljud ja, men du får också mera kraft.
Vill du ha en stor motor på din bil så kommer en dra bensin, thats it.

Sen att varmare kort skulle vara dyrare är inte sant, 2xx serien är ett bra exempel på detta

Argumentet är ju att om Nvidia har tysta kort med hög prestanda så är det svårt att tänka sig gå tillbaka till jetmotorer bara för att dem är lite billigare. Varma kort behöver nödvändigtvis inte kosta mycket, men de kostar mer än vad det skulle gjort om det hade lägre effekt. Mycket värme ger stora kort vilket kostar mer att producera

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Hade senare reven och alla pumpar lät.
Sen att är bra temp ja men du får offra för skit ljud.

Visst finns det bättre kyllösningar men om något "suger satans fan" så låter de som de inte är bra på något. Referenskylare är nästan aldrig bra på både ljudnivå eller temp. Ex får GTX 1080 TI med sin referenskylare 46DB i load medan fury X får 43,5 i sweclockers test. Däremot har GTX 1080 ti bättre Idle ljudnivå eftersom det inte behöver ha igång en pump konstant.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jOnÄTÄn:

Visst finns det bättre kyllösningar men om något "suger satans fan" så låter de som de inte är bra på något. Referenskylare är nästan aldrig bra på både ljudnivå eller temp. Ex får GTX 1080 TI med sin referenskylare 46DB i load medan fury X får 43,5 i sweclockers test. Däremot har GTX 1080 ti bättre Idle ljudnivå eftersom det inte behöver ha igång en pump konstant.

Skulle aldrig köra luft i mitt liv
Därav köpte jag 4 vattenblock direkt!
Sen blev allt frid fröjd

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Mera ljud ja, men du får också mera kraft.

Om alternativet kostar lika mycket, presterar lika bra men är tystare, väljer man inte då det alternativet? Mer ström är inte alltid = mer FPS

Skrivet av hakd:

Sen att varmare kort skulle vara dyrare är inte sant, 2xx serien är ett bra exempel på detta

Fast nu har väl både marknaden och arkitekturerna förändrats bra mycket sen 200-serien. Kolla bara på 480 korten, bra kylare som strix till exempel fick man betala flera hundralappar extra för, och då är det inte konkurrenskraftigt längre.

Det handlar ju liksom inte bara om mer strömförbrukning. Man måste se hela kedjan med konsekvenser.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Avstängd

290/390x drog mer ström, hade i regel lite sämre prestanda än 970. Succe var det ju inte för AMD men dom sålde ju mer än Fury X som inte kunde mäta sig med 1070 som i högre upplösningar har bättre prestanda iom 8gb vram mot Furys 4gb. AMD satsar nog inte lika hårt på gpu som cpu, förklarliga skäl är ju finansiella.

Kina har ju investerat i AMDs cpu och det känns säkert betryggande för AMD medan gpu är dom helt beroende av försäljning. Konkar tror jag inte AMDs gpu gör däremot blir det eftersläpning mot Nvidia så länge dom inte får kraftig ekonomisk hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Du har väll kanske rätt med grafikkort, men CPU så går ju t.ex. intel i7 7700k väldigt varmt på grund av dålig kontakt mellan CPU die och IHS pga dålig TIM, bara kolla här på forumet med många som har problem eller sök på google, så i detta fall så är väll AMD/nvidia bäst från en temperatur och ljudnivå synvinkel.

OnT: Verkar vara en hel del gnäll, innan vi ens vet hur dessa kort presterar, ifall de presterar riktigt bra så ser jag inget problem med det hela, annars så får väll folk köpa AMD CPU med Nvidia GPU om nu temperatur och ljudnivå är det man prioriterar.
En del verkar förstå det hela iaf, så inget emot dom.

Många som kommer börja grina över intels HEDT platform skulle jag tro, då den ligger på cirka 90-100 grader i stock och drar 400W+ vid överklockning xD

https://www.youtube.com/watch?v=OfLaknTneqw

Jag är mycket väl medveten om den problematiken, men det är väl knappast en sådan jag sneglar på om jag ämnar göra som jag förkarat?

Utan snarare en G4560 alternativt i7 7700T(även om den lider av samma problematik, lär det inte vara problem iom dess ynka TDP-värde på 35W), samt att med tanke på att AMD inte har släppt varken R3 eller Raven Ridge än.

Det går ju att köra med någon av dem som har 65W TDP av Ryzen modellerna, men det kan bli tajt med värmeutveckling i och med att chassit är väldigt kompakt. Därav är det också av relevans att det just nu bara går med nVidia, då det faktiskt bara är Palits KalmX 1050 Ti som är någon form av riktigt modell som är lämplig för mina planer. Alternativt att ta ett Sapphire RX570 Mini/ITX och ghettomodda ditt en passiv lösning.

EDIT: Något jag såklart inte nämnde i ursprungsinlägget, alltså chassits begränsade volym.

Permalänk
Hjälpsam

@Qn1f3: Har du tajt chassi borde du väl inte köra passivt?
Där skulle jag nog rekommendera ett kort som blåser ut luften.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Jag har ett relativt tajt chassi idag, med passivt grafikkort. Däremot har jag lite luftflöde och det får jag eventuellt falla tillbaka på med en 140mm fläkt i lågt varvtal även i det tilltänkta bygget. Men det bör inte generera ett sådant ljud att det besvärar mig, då lågvarviga 120mm Noctua fläktar inte stör mig. Det ljud från datorn som besvärar mig i dagsläget är fläkten i ett EVGA Supernova 750 G3, innan den ökar i varvtal är det ett svagt brummande(vilket kan anses inom ramarna för vad jag accepterar sett till oväsen), däremot när den går upp i varvtal är det ingen behaglig upplevelse.

Det är inte nödvändigt att det blir 100% passivt, även om så var den initiala planen. Får nog hålla mig till en fläkt för inblås och leva med det. Kan hända att mitt färdigställande sammanfaller samtidigt som Noctua får ut sina nya fina i 140mm och då ser även förutsättningarna sett till den hårdvara som finns tillgänglig helt annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Jag är mycket väl medveten om den problematiken, men det är väl knappast en sådan jag sneglar på om jag ämnar göra som jag förkarat?

Utan snarare en G4560 alternativt i7 7700T(även om den lider av samma problematik, lär det inte vara problem iom dess ynka TDP-värde på 35W), samt att med tanke på att AMD inte har släppt varken R3 eller Raven Ridge än.

Det går ju att köra med någon av dem som har 65W TDP av Ryzen modellerna, men det kan bli tajt med värmeutveckling i och med att chassit är väldigt kompakt. Därav är det också av relevans att det just nu bara går med nVidia, då det faktiskt bara är Palits KalmX 1050 Ti som är någon form av riktigt modell som är lämplig för mina planer. Alternativt att ta ett Sapphire RX570 Mini/ITX och ghettomodda ditt en passiv lösning.

EDIT: Något jag såklart inte nämnde i ursprungsinlägget, alltså chassits begränsade volym.

Ok då blir det ju en annan sak ifall du ska bygga i ett väldigt kompakt chassi, då är ju de CPUer du nämner kanske ett bättre val.
R3 och Raven Ridge kan ju vara ett alternativ men de är ju inte släppta änn så lite tidigt att säga något om den saken.

Permalänk
Medlem

26 Teraflopp VS 190 Gigaflops är ju en extrem skillnad iaf även om det inte används av svenson, undar ju då hur det presterar i FP64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Då kan du fatta när jag satt på överklockade titans från 837MHz till 1450MHz och korten drog 500W+ styck

Kan ett grafikkort verkligen dra 500+? Trodde 375W var max för ett kort med dubbla 8-pins pci-e powerkontakter, då en 8-pin kan leverera 150W och pci-e porten 75W, så 375W totalt (150 x2 + 75). Det är i alla fall vad det är specificerat till enligt Wikipedia. Fast det kanske går att pressa kortet och överskrida specifikationerna så att det drar 500+ istället? Har du mätt den faktiska strömförbrukningen med en elmätare? Vore kul att veta

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xeraton:

Kan ett grafikkort verkligen dra 500+? Trodde 375W var max för ett kort med dubbla 8-pins pci-e powerkontakter, då en 8-pin kan leverera 150W och pci-e porten 75W, så 375W totalt (150 x2 + 75). Det är i alla fall vad det är specificerat till enligt Wikipedia. Fast det kanske går att pressa kortet och överskrida specifikationerna så att det drar 500+ istället? Har du mätt den faktiska strömförbrukningen med en elmätare? Vore kul att veta

Övervoltar korten, ja 8 pin kan dra långt över 150W
Va uppe i 2700W från väggen med 4x titan och 3930k

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Kan ett grafikkort verkligen dra 500+? Trodde 375W var max för ett kort med dubbla 8-pins pci-e powerkontakter, då en 8-pin kan leverera 150W och pci-e porten 75W, så 375W totalt (150 x2 + 75). Det är i alla fall vad det är specificerat till enligt Wikipedia. Fast det kanske går att pressa kortet och överskrida specifikationerna så att det drar 500+ istället? Har du mätt den faktiska strömförbrukningen med en elmätare? Vore kul att veta

The Power of Single Rail.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Övervoltar korten, ja 8 pin kan dra långt över 150W
Va uppe i 2700W från väggen med 4x titan och 3930k

2700W låter som en riktig bastu till dator Måste bli varmt på rummet... Alla kort har ju inte upplåst spänningsreglering så att man kan övervolta (inte mina iaf), men brukar t.ex. referenskort ha det som standard eller är det något speciellt märke man ska leta efter då? Hur mycket ström tror du man kan dra genom en 8 pin innan det börjar luktar bränt med risk för brand?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd