PC-försäljningen minskar på grund av komponentbrist

Permalänk
Skrivet av xoraks:

Inte helt rätt ang. återvinningen.

Jag jobbar/har jobbat för 2 stora återvinningsfirmor i Sverige och vet att detta inte är sant.
Det som händer med elektronik som samlas in ute på återvinningsstationerna är: det körs till stora fabriker och elektroniken demonteras/tas ur.
Sedan mals allt ned i småbitar av en stor kvarn. Därefter sker separering av olika metaller i flera steg.

Man kan googla på hur hela processen fungerar om man vill.

Så att säga att det skeppas till fattiga länder och badas i syra är helt felaktigt.

Skönt att veta att Sverige gör så, det är knappast standardprocedur i väst.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Det låter ju bättre men samtidigt undrar jag hur mycket av grejerna som skulle kunna gå att återanvända? På jobbet brukar vi ha tre pallar med skrot stående, en för småsaker som möss och tangentbord samt två för större saker som datorer, skrivare skärmar mm.
Hur mycket av det skulle gå att reparera och återanvända istället för att som nu gå som skrot.

Enligt tester jag har hört om så fungerar ca 60-70% av allt som kommer till dessa firmor.

Sen finns det företag som t.ex. ATEA som går igenom, reparerar och säljer tillbaka till konsumenter. Men hur många % av den totala elekronikskrotsmängden de tar i vet jag inte. Troligen bara några få %, så där finns det mycket att jobba med.

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Skönt att veta att Sverige gör så, det är knappast standardprocedur i väst.

Hela Norden och stora delar av Europa och USA gör så då det finns stora pengar att tjäna på det.
Hur Kina och östblocket gör vet jag faktiskt inte.

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Skrivet av xoraks:

Hela Norden och stora delar av Europa och USA gör så då det finns stora pengar att tjäna på det.
Hur Kina och östblocket gör vet jag faktiskt inte.

I Kina & Tyskland jobbar man för att återvinna de mesta, och att man gör de i hela Europa och USA stämmer inte helt, i USA är de standard att utvinna Guld, platinum och koppar, sen resterande kretskort skickas oftast till fattigare länder.

Källa:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3049457/Where-compute...

http://www.smithsonianmag.com/science-nature/burning-truth-be...

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av xoraks:

Hela Norden och stora delar av Europa och USA gör så då det finns stora pengar att tjäna på det.
Hur Kina och östblocket gör vet jag faktiskt inte.

Kina: https://www.youtube.com/watch?v=toijA2e1sLw

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Minnen generellt är väl det som ökar priserna på RAM, Grafikkort och SSD vi har väl mobilmarknaden att tacka för det...

Du bör nog även tacka riksbanken som sänkt kronan mot dollarn en sådär 25%

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: I stand corrected!, intressant läsning

Synd det är så när tekniken finns för att ta tillvara all E-scrap + att det finns stora pengar att tjäna på det.

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Skrivet av xoraks:

@Bloodstainer: I stand corrected!, intressant läsning

Synd det är så när tekniken finns för att ta tillvara all E-scrap + att det finns stora pengar att tjäna på det.

Jo håller med, men även om de finns pengar att tjäna så skulle de innebära att man anpassade hela industrin vad som gäller sopphantering, och kostnaderna för de skulle ta tid att tjäna tillbaka.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Nuförtiden behöver man ju inte köpa ny dator lika ofta som på 90-talet.

En i5:a eller i7:a räcker ju minst 5-7 år utan problem (och skillnaderna mellan i5:orna senaste fem åren har ju inte varit så stora), de enda man behöver uppdatera oftare är grafikkorten. Så att PC inte säljer som förr är inte så konstigt samt att nu finns det som sagt så mycket andra saker som konkurrerar utöver stationär PC.

Däremot så är jag väldigt förvånad över Chromebook går bra, trodde knappt inte ens att de fanns kvar och vilken typ av användare som köper dessa framför tex surfplatta eller vanlig bärbar.

Håller med speciellt CPU fronten har det gått långsamt,
även om det nu börjar hända saker med fler kärnor från AMD och Intel.
RAM känns som det borde vara billigare. Hoppas på att minst dubblera RAM i nästa burk till 64GB.
SSD känns som det går i motvind, det går att tillverka större men fortfarande inte direkt prisvärt över 1TB.
Samsungs 4TB har väl tillochmed slutat tillverkas ??
Grafikkort känns som det som utvecklas snabbast just nu.
Hårddiskar utvecklas fortfarande, ny teknik är på gång nästa år och 8TB är ganska så prisvärda idag.
Skärmar är väl också frammåt även om snabb uppdateringsfrekvens och hög upplösning knappast är standard tillsammans.

Har man en hyffsat bra dator klarar man sig nog länge med att uppgradera grafikkortet istället för att köpa allt nytt.
Känns inte direkt konstigt att det säljs mindre datorer marknaden är väl saturerad.
Men visst känner för att bygga nytt med 10-12 kärnor i år eller nästa år, men sedan så håller den ju säkert 5år.