Guide till nätverk: Välj rätt trådlös router

Permalänk
Medlem

Linksys Velop då?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av iben301:

Linksys Velop då?

@Yoshman har testat Velop och bjuder på en ganska utförlig genomgång av tekniken i recensionen.

http://www.sweclockers.com/testpilot/23597-testpilot-linksys-...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Oavsett Asus eller inte, jag kör Asus eftersom det då(vid inköp) var den enda modellen som beprövat fungerade buggfritt med IP-TV som jag använder. I övrigt är den bra med hög hastighet, lång räckvidd och inga problem med många klienter. Har bara behövt starta om när jag blivit sugen på senaste firmware. Sett ur den erfarenheten blir det troligen Asus igen om den lägger av. Den var brutalt mycket snabbare än bredbands leverantörens router.

On the go fungerar valfri modern 4G telefon bra som router

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Har länge funderat, vad är egentligen nackdelarna med att låta 2,4GHz bandet samt 5GHz bandet inneha samma SSID?

Om de heter likadant är det inte säkert att du kan se skillnad på dem... De system jag personligen sett visar inte vilket frekvensband nätverket du vill ansluta till ligger på (vilket är korkat).

Permalänk
Geeks
Säljchef

@Blofeld:

Vad saknar du för något i artikeln? Vad är det som gör artikeln oseriös? Är det själva sponsringen som du vänder dig emot eller innehållet i artikeln?

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Inaktiv

Bra artikel men ni missar att ta upp den för mig viktigaste siffran, WAN->LAN throughput. Gärna även en test där ni också noterar att ju mer finnesser man slår på ju långsammare går det. Sitter man på 1000/100 lina (inte oöverkomligt idag) så är detta viktigt.

Det som funkar bäst för mig är ERx som router och Neatgear X4S (r7800) som AP. Ger 936Mbit vid trådat, och hyfsat bra prestanda för både 2,4 och 5 Ghz.

Permalänk
Medlem

pfsense och en ubiquiti är lysande!!

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil:

@Blofeld:

Vad saknar du för något i artikeln? Vad är det som gör artikeln oseriös? Är det själva sponsringen som du vänder dig emot eller innehållet i artikeln?

Jag hävdade inget om seriositeten, tyckte bara artikeln var tråkig då den är sponsrad av ett specifikt märke. Passar mer som reklam än en artikel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag förväntade mig en enda mening "välj kabel och skit i WiFi som alla andra vettiga personer"

Edit: Rätt svar är pfsense som router och sedan vad du än känner för som APs (beroende på kraven). Vi vet att routers för vanliga människor är osäkra som attans och uppdateringar är alltid ett problem. pfsense eller opensense (fork) uppdateras av sina community så sannolikheten att man inte får uppdateringar om något år är i princip noll, något man inte kan säga för skit som asus, linksys, netgear, osv. kränger.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alotiat:

Trevlig läsning och välgjord guide! Gillar att Sweclockers börjat satsa på guider för nybörjare men också på lite mer avancerad nivå

OT: Ni som klagar på att det är i samarbete med ASUS, är syftet att bara vara 100% negativa pga ett samarbete med ett företag? Finns inget vettigt argument till det heller. Får extrema trollvarningar, antingen det eller så borde ni skämmas. Hade förstått om det var smygreklam eller aggressiv marknadsföring (t.ex. "routern klarar 100/100 och blablabla... och därför bör ni köpa den. KÖP DEN NU HOS X!!!" eller "den är så mycket bättre än alla andra routrar, köp bara routrar från ASUS" eller något liknande).

Jag förstår att folk klagar men då det är Yoshman och det står uttryckligen varför de nämner bara ASUS är jag relativt ok med det hela. Problemet är att ASUS sponsring gör det svårare att prata om det ända rätta sättet som är pfsense/opensense. Alla siffror betyder inte ett skit om uppdateringar brister och man får sin flashiga router kapad. Tänk på att det finns inget verkligt skydd mot kapad DNS!

Permalänk
Medlem

Skulle inte skada att bättre routar inkluderar eSim själv sitter man idag på en RT-AC3200, men händer ibland att det blir strömavbrott hos stadsnätets delar så de påverkar min lina, någon som gräver sönder kabeln, så vore nice ha som en backup lösning via eSim för köra över mobil data när sådan lägen händer, men då skulle de dock krävas att mobila operatörer släpper stöd för eSim i Sverige också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Jag hävdade inget om seriositeten, tyckte bara artikeln var tråkig då den är sponsrad av ett specifikt märke. Passar mer som reklam än en artikel.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag minns har Sweclockers i sina sponsrade recensioner (som jag gillar) på "första sidan" av artikeln en text med annan bakgrundsfärg (gul?) som verkligen sticker ut där det står i stil med "sponsrat inslag". Ingen risk att man misstar det för en vanlig recension.

De borde gjort något ännu tydligare här eftersom denna artikeln går ännu längre i form av reklam än vad recensionerna gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har länge funderat, vad är egentligen nackdelarna med att låta 2,4GHz bandet samt 5GHz bandet inneha samma SSID?

Nackdelarna är om man har klienter som tar dåliga beslut och väljer 2,4 när 5 ger bättre prestanda.

Fördelen med att dela upp det är att du själv har full kontroll över vilka enheter som ansluter till vilket band. Nackdelen att man måste byte SSID från 5ghz när man hamnar långt från accesspunkten dit 2,4 bara når. Klienten fattar inte att båda nätverken är samma.

Jag kör alltid samma namn och låter klienten bestämma. Finns det band-styrning i accesspunkten/routern så aktiverar jag det med. För att få flera klienter att välja 5ghz. På företag kör man alltid dem på samma namn eller om man är riktigt modern det interna nätverket på 5ghz och gästnätverket på 2,4ghz. Men det krävs då att man har koll på sina klienter

Permalänk

@jocke92: Vet du ens vad du pratar om?
Nej, man kör inte "alltid" 2,4 GHz och 5 GHz på samma band hos företag.

Samtliga företag jag jobbat med/hos (ett hundratal) har alla kört dem uppdelade på flera SSID.

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig mer köpa en "trådlös router" efter att jag börjat köra med Ubiquiti Unifi accesspunkter. Totalt oslagbart, speciellt om man vill bättra på signalstyrkan i något rum, bara köpa en till AP och så sköter accesspunkterna roaming helt själva utan avbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Extrem segment bör och ska innehålla UBIQUTI prylar punkt... Annars blir det bara löljligt...

Men bra guide den uppskattas ! Även om jag inte gillar att ni inte vågar Ubiquti

Tyckte också att det var jävligt konstigt när jag kollade igenom första gången, men sen så läste jag hela första sidan, inklusive disclaimern om att det inte är något produkttest och att artikeln är sponsrad av ASUS, så det är väl förståligt I guess.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FL3JM:

Kommer aldrig mer köpa en "trådlös router" efter att jag börjat köra med Ubiquiti Unifi accesspunkter. Totalt oslagbart, speciellt om man vill bättra på signalstyrkan i något rum, bara köpa en till AP och så sköter accesspunkterna roaming helt själva utan avbrott.

Sen man gick över till pfsense och enterprise switch och snart så ska jag även skaffa Ubiquiti Unifi accesspunkter och jag skulle aldrig gå tillbaka till min gamla skit router.

Men vilken accesspunkt har du pro, hd?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Datavetare
Skrivet av aragon:

@Yoshman: håller inte med, mycket bättre att köra samma ssid fast ha flera, så snabba klienter använder tex ssid 1 skrivare ssid 2 streaming ssid 3 varför kanske du undrar? enkelt låt enheten skifta band vi roaming när avståndet ökar, samt gå över till 5ghz när det minskar. Att försöka göra samma sak med ssid i stället för band fungerar piss dåligt och pajar hela roaming funktionen.

Vad jag kunna läsa mig till finns det överhuvudtaget ingen standard för vilket fysiskt nät en trådlös klient ska/bör välja när det finns flera nät med samma SSID och samma säkerhetsparameters.

I fallet att alla nät som delar SSID/säkerhetsparameters kör på 2,4 GHz eller 5 GHz blir definitionen av "bästa" AP ändå relativt enkelt att definiera: den där man har bäst signalstyrka.

Men när det finns både ett 2,4 GHz och ett 5 GHz nät att välja på är det inte lika självklart vilket som är bäst. 5 GHz nätet tappar signalstyrka rätt mycket snabbare än 2,4 GHz nätet med ökat avstånd och framförallt om det kommer saker emellan. Min erfarenhet är ändå att 5 GHz nätet är i praktiken bättre så länge det överhuvudtaget går att använda.

Vad jag läst här är att olika Wi-Fi stackar implementerar olika policy för vad som är "bäst" i lägen där både 2,4 GHz och 5 GHz är synliga. Så här får man då en potentiell inkonsekvent beteende mellan olika klienter.

Vidare finns möjligheten att en klient har rätt hård hysteris mot att byta AP/frekvensband. Det är ett problem om man ofta rör sig mot sin accesspunkt med radion aktiverad, t.ex. en telefon. Problemet är att 2,4 GHz bandet nästan alltid är det som först dyker upp, men 5 GHz är normalt sett alltid det bättre så fort det syns.

Vet man med sig att den policy man själv önskar vad det gäller val av frekvensband överensstämmer med de klienter man har, så självklart blir det enklare att köra samma SSID/säkerhetsparameters på båda banden. Men hur vet vilken policy som implementeras? (Man kan i.o.f.s. testa sig fram, men är man på den nivå behöver man knappast en Wi-Fi guide )?

Edit: uppenbarligen kan vissa accesspunkter nu se till att tvinga över klienter till 5 GHz via s.k. "band steering". Har man en sådan accesspunkt så absolut: i det läget ska man köra samma SSID/säkerhetsparameters på båda banden.

Men det är nog inget som är riktigt main-stream ännu och saknar man detta bör man ha olika SSID på 2,4 GHz och 5 GHz. Ubiquiti Unifi verkar stödja "band steering".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Bandstering/roaming eller liknande är vanligt idag, dock är det inte lika vanligt med att användare kan välja om det ska vara aktiverat eller inte. Så nej man bör inte använda två olika ssid för banden, dock bör man ha olika ssid för olika klienter som stödjer olika standarder.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishbanshee:

@jocke92: Vet du ens vad du pratar om?
Nej, man kör inte "alltid" 2,4 GHz och 5 GHz på samma band hos företag.

Samtliga företag jag jobbat med/hos (ett hundratal) har alla kört dem uppdelade på flera SSID.

Jag vet vad jag pratar om, Inte sett att man delar upp det annat än i hemmaroutrar. Sedan finns det såklart undantag och situationer där man delar upp det. Däremot om man bygger nytt idag försöker man överge 2,4 helt med något tätare placering av accesspunkter och då kan det vara läge att göra ett legacy SSID. Problemet är om nätet inte är byggt med 5ghz i tankarna att klienterna inte vill roama i skarven där det bara finns 2,4 ghz SSID.

Nu är jag inte från någon storstadsregion, kanske annorlunda där när det är tätare mellan företagen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av aragon:

@Yoshman: Bandstering/roaming eller liknande är vanligt idag, dock är det inte lika vanligt med att användare kan välja om det ska vara aktiverat eller inte. Så nej man bör inte använda två olika ssid för banden, dock bör man ha olika ssid för olika klienter som stödjer olika standarder.

ASUS nuvarande programvara har faktiskt "band streering", inte helt lätt att hitta då det inte nämns i produktbladet (om nu inte är "Roaming Assist") och det konfigureras under en flik med titeln "Smart Connect Rule" (borde gälla alla deras routers med ASUSWRT-programvaran, vilket betyder alla ASUS-routers som nämns i denna artikel).

Har själv inte ASUS-produkter och mina två WiFi-accesspunkter har något år på nacken, men de är 802.11ac (och är riktigt stabila så har ingen brådska att byta ut dem). Ingen av dem har "band steering".

Band streering diskuterades tydligen under 802.11n processen, men det har aldrig blivit del av 802.11 så hur och ens om det är implementerat skiljer mellan tillverkare.

Varför skulle man ha olika SSID för olika standarder? Antar du med det menar för att separera t.ex. 802.11n klienter från 802.11ac klienter.

Det finns en poäng med att inte stödja något under 802.11n om man är säker på att man inte behöver stödja 802.11a/b/g. Det då nätet kommer tappa något i kapacitet om de ska möjliggöra kommunikation för sådana klienter, är ändå ingen jättevinst man gör men å andra sidan lär rätt många sakna enheter som inte minst stödjer 802.11n.

Har man inte två 5 GHz radiodelar har man ju inte möjlighet att separera 802.11n från 802.11ac på det frekvensbandet. Själv har jag just separerat enheter lite på det sättet, kör 5 GHz som 802.11ac only. Anser att de enheter som inte har 802.11ac knappast behöver mer bandbredd än vad 2,4 GHz bandet kan ge. Men det är en högst personlig policy, kanske inte lämpligt att nämna i en guide.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Sen man gick över till pfsense och enterprise switch och snart så ska jag även skaffa Ubiquiti Unifi accesspunkter och jag skulle aldrig gå tillbaka till min gamla skit router.

Men vilken accesspunkt har du pro, hd?

Jag kör med två stycken Pro. Har dock tre våningar i min lya så det är förberett för en tredje Pro, men det verkar inte behövas. Har satt en på andra våningen och en på tredje. Första våningen får tillräckligt bra täckning ändå, trots golvvärme (golvvärme = aluminiumpaneler i golvet som skärmar rätt bra). Kunde inte vara mer nöjd iaf.
Som router har jag en Linksys 1900 ACS som jag stängt av den trådlösa delen på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FL3JM:

Jag kör med två stycken Pro. Har dock tre våningar i min lya så det är förberett för en tredje Pro, men det verkar inte behövas. Har satt en på andra våningen och en på tredje. Första våningen får tillräckligt bra täckning ändå, trots golvvärme (golvvärme = aluminiumpaneler i golvet som skärmar rätt bra). Kunde inte vara mer nöjd iaf.
Som router har jag en Linksys 1900 ACS som jag stängt av den trådlösa delen på.

Gött.

Är det en stor skillnad mellan Pro och HD?

Själv bor jag bara i en lägenhet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Gött.

Är det en stor skillnad mellan Pro och HD?

Själv bor jag bara i en lägenhet.

Ja alltså, det är nog "stor" skillnad. Med det menar jag skillnaden mellan jättesnabb och superjättesnabb. Allt beror på vad man har för behov. Jag har svårt att se vad man behöver trådlöst med flera hundra Mbit hemma. Allt som är stationärt hemma hos mig (TV/HTPC/gamingpc/raspberry (smart hem-styrning)) är trådbundet, så det är laptop/surfplatta/mobil som behöver trådlöst och dom grejerna klarar sig utan problem med Pro. Är inte accesspunktens hastighet som sätter gränserna utan det är oftast själva prylarna som inte stödjer megasnabbt trådlöst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FL3JM:

Ja alltså, det är nog "stor" skillnad. Med det menar jag skillnaden mellan jättesnabb och superjättesnabb. Allt beror på vad man har för behov. Jag har svårt att se vad man behöver trådlöst med flera hundra Mbit hemma. Allt som är stationärt hemma hos mig (TV/HTPC/gamingpc/raspberry (smart hem-styrning)) är trådbundet, så det är laptop/surfplatta/mobil som behöver trådlöst och dom grejerna klarar sig utan problem med Pro. Är inte accesspunktens hastighet som sätter gränserna utan det är oftast själva prylarna som inte stödjer megasnabbt trådlöst.

Tänkte mer på om det är någon skillnad med täckning?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tänkte mer på om det är någon skillnad med täckning?

Ah, jag har ingen sån så jag har ingen koll. Du får googla loss och se om du hittar något vettigt. Ett tips är väl att maila dom och fråga om du inte hittar svar någonstans.

Permalänk
Medlem

Inte ett ord om vilka tillverkare som har bakdörrar inbyggda i routrarna!?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

En sak som en guide bör ta upp är placeringen av routern då detta spelar stor roll för hur bra wifi fungerar. Ett av de största problemen med en router med inbyggd wifi är att den ofta hamnar i något hörn.
En lösning med router utan wifi och en acesspunkt fungera mycket bättre då accesspunkten kan placeras på en för wifi bra plats. En accesspunkt som inte ser ut som en gigantisk spindel är ju också mer lättplacerad.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tänkte mer på om det är någon skillnad med täckning?

Den stora skillnaden mellan pro och hd är hur mycket data den kan skyffla. Täckningen är likvärdig. Men HD klarar rätt mycket mer throughput/genomströmmning (svenska ordet?) Så en HD fungerar bäst på ställen det är det är 200+ användare (biografer, stadium etc) eller som "backbone" till PROs/mesh.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragwolf:

Den stora skillnaden mellan pro och hd är hur mycket data den kan skyffla. Täckningen är likvärdig. Men HD klarar rätt mycket mer throughput/genomströmmning (svenska ordet?) Så en HD fungerar bäst på ställen det är det är 200+ användare (biografer, stadium etc) eller som "backbone" till PROs/mesh.

Ah då vet jag det. Tack!

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666