Server för filemaker 15 pro.

Permalänk
Medlem

Server för filemaker 15 pro.

Hej forumet, vi har börjat få problem på vårt jobb. Just nu går det evinnerligt segt i filemaker helt enkelt.

Vi har en Mac Pro som server i dagsläget, intel Xeon E5 med 32 gb ram och 256 gb SSD. Den agerar server för vårt filemaker 15 pro system, vi har investerat otroligt mycket i att utveckla hela vårt affärssystem för just filemaker och kommer inte kunna byta.

Söktiderna för vissa register är enorma och vi får sitta och vänta dag ut och dag in. Vi har försökt att effektivisera vår mjukvara och förenkla sökningar samt sållat bort gammal data från filerna.

Nu börjar vi tro att det är hårdvaran som inte orkar med, med bara 3 datorer som står och gör en sökning så används över 30% av vår Mac Pro´s processorkapacitet.

Vad ska vi ha istället ? Vi har c.a 30 användare lokalt och 4-5 via VPN, nydraget gigabitnätverk i hela kåken och 1000/1000 fiber utåt.

Permalänk
Vila i frid

Servern, kör den OSX eller 2012 R2? Vad kör ni som ESS Data Source?

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Tack för svar, vi kör OSX på servern och det verkar vara JDBC (javabaserad).

Permalänk
Avstängd

@Doofus:

Har den bara en hårddisk eller flera?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Finns ju massor med eventuella saker om man googlar på liknande problem. Gigabit är draget som du säger. Men fungerar allt som det ska? Hänger all hårdvara med belastningen? Är nätverket okej och stabilt även om folk använder det?

Andra har skrivit att nätverksproblem är vanligt. Måste ju börja felsöka något. Kolla även loggar. Vad jag kan hitta ska man kunna få ut en log dom specifiers vad det är den väntar på för att ta reda på vad som segar ned.

Börja felsök någonstans för att få information om problemet. Ytterst lite att gå på just nu när det kan vara allt mellan himmel och jord. Finns även gott om information i deras forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Jag har googlat, men jag kanske ställer fel frågor hela tiden. Jag har övervakat nätverket så gott jag kan, iofs kan det vara en router som är tokig men då borde bara dom som sitter efter den drabbas.

Det jag upptäckt är väl just servern´s höga CPU-belastning, runt 30% redan vid 3 användare som gör stora sökningar. Nu är dock inte stora sökningar typiska för alla användare, kanske bara dom i administrativ roll (5-6 personer).

Om jag omformulerar frågan till, räcker den server vi har och vi borde leta fel på andra ställen. Eller tror ni att det blir en klar förbättring med en kraftfullare server ?

Mvh Doof

Permalänk
Medlem

Låter som ni behöver ta in en Filemaker-konsult, visst finns snabbare hårdvara men det är nog mjukvaran som behöver ses över och några gigantiska steg sedan Ivy-Bridge-EP har inte gjorts. Har ni inte redan folk inne och utvecklar för den delen? Använd de eller ta in någon ny konsult för att göra en ordentlig analys och översyn.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Vi har två utvecklare som har försökt ett tag nu, dom är inte fantastiska på serverdelen så kanske du har rätt och vi behöver en konsult istället.

Jag är ännu mindre förstående av just filemaker system så det kanske blir bara blir dumt när jag försöker hitta svaren.

Tack o bock !

Permalänk
Medlem

Känns mer som felet ligger i databasen. Har ni felsökt där?
Vad kör ni för databasmotor?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Känns mer som felet ligger i databasen. Har ni felsökt där?
Vad kör ni för databasmotor?

De kör ju Apples Filemaker Server (15 antar jag eftersom han pratade om 15 Pro).

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Doofus:

Det jag upptäckt är väl just servern´s höga CPU-belastning, runt 30% redan vid 3 användare som gör stora sökningar.

Då vet ni iaf att det inte är cpun som är flaskhalsen då det finns 70% kvar att nyttja.

Permalänk
Medlem

Går det lika segt att göra sökningar/rapporter (eller vad ni nu gör) lokalt på servern?

Permalänk
Medlem

Kan det vara I/O problem? Testat att kolla belastningen på disken/arna under drift?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De kör ju Apples Filemaker Server (15 antar jag eftersom han pratade om 15 Pro).

Stöd för MS SQL / MYSQL / Oracle kom i version 9
Så vilken databas han kör anser jag vara av intresse

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Stöd för MS SQL / MYSQL / Oracle kom i version 9
Så vilken databas han kör anser jag vara av intresse

Förmodligen kör de den inbyggda. Det är liksom det som är databasmotorn/servern i paketet. Det andra är väl bara för att stödja externa källor. De går väl via Filemakers databas-server också för den delen.

Permalänk
Medlem

Precis som det har skrivits tidigare i tråden så behöver ni ta in någon som hjälper er med detta.
Jag vågar inte fråga hur ni hanterar backup och redundansen för enheten. Se över det också
så att ni slipper onödiga driftstopp.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |