Problem med RAM. Datorn startar första gången, vägrar starta andra tredje o.s.v

Permalänk

Problem med RAM. Datorn startar första gången, vägrar starta andra tredje o.s.v

Hejsan semesterfirare

Mitt problem är något som jag tror är relaterat till RAM. När jag satt i stickorna i datorn och sedan startar så startar den och fungerar precis som vanligt. Sedan stänger jag av datorn och problemet som uppstår när jag startar datorn är att det inte kommer upp någon bild. Fläktar snurrar på finfint och även moderkortets inbyggda led lyser.

Jag tänkte först att det var något grafikkortsrelaterat vilket det inte var eftersom problemet uppstår även då jag kör på processorns integrerade grafik.

Då gjorde jag det klassiska bytet och flyttade på RAM-stickorna till de två övriga platserna. Vilket resulterar att datorn startar första gången men samma problem uppstår när en andra start av datorn genomförs. Då antog jag att det var problem med en av de två RAM-stickorna och testade då samma metod med en sticka i taget. Testa varje sticka ensam och i samtliga fyra platser. Vilket gav samma resultat.

Då antog jag det var något med bios eller liknande då jag ser att lite skräp är kvar från då jag körde hackingtosh. Testade då med två andra RAM-stickor och datorn fungerar felfritt och kan stängas av och startas om flertalet gånger.

Min slutsats efter dessa tester är då att det har något med de RAM-stickor som satt i burken från början. Då är min fråga till er om ni har några tips på tillvägagångssätt för att finna en lösning. Vill även tilläga att jag har testat både i XMP-läge och Default".

Komponenter kan ni se nedan

MVH

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Avstängd

@Filip1727:
Det lättaste är att du bränner ut progammet mem86 på en skiva.
Och låter det felsöka.
Ett fel är ett för mycket.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Moderator
Moderator

Kan vara värt ett försök att stänga av fast start-up om du kör windows 10 och har det på.
Finns under Power Options -> Choose what the power button does.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Nu har det löst sig. En återställning av bios genom att dra ut klockbatteriet hjälpte inte. Då fick jag tanken att om man uppdaterar bios så kanske all nollställs också. Så uppdaterade bios till den senaste varianten vilket också var den jag hade innan. Efter detta så fungerar allt prima.

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)