Vad händer när insatsstyrkan inte räcker till?

Permalänk
Medlem

Vad händer när insatsstyrkan inte räcker till?

Lite smådum fråga kanske... Men jag är mest nyfiken vad som skulle hända om typ insatsstyrkan blev dödad eller inte räcker till... Kanske orealistiskt men säg att en gärningsman är urfarlig... Han kanske isolerat sig i en bombsäkert skyddsrum och övervakar området omkring med livsfarlig drönare i JAS gripen klass eller det kanske är värsta mexianska kartellernas högsta ledare är skitarg på Stefan Löfven och smuslat in 100-tals maffia mexikaner som ska spränga riksdagen.

OK, detta var lite överdrivet och lite på skämt... Men låt oss säga någon galning begår mord, och insatsstyrkan ska gripa mannen ovetandes om att han har ringt in massa kriminella vänner som hatar polisen och tillsammans begår de mer något som kanske skulle likna ett terrorbrott (?) och döda hela gruppen och kanske skjuta ner en helilopter. Låt oss ponera att något sånt fullständigt orealistiskt skulle hända... Vad händer då? Kommer de jättemånga poliser? Eller blandar man inte militären för att det skulle vara ett hot mot "rikets säkerhet"? Jag är bara lite nyfiken... Jag hade alltid undrat om någon galning skulle ha lyckats like bra som på film, typ "léon", vad som skulle hända då... kanske "bara" skulle komma 100-tals vanliga poliser istället? Antar att det skulle bli något liknande scenario som Boston Maraton kanske? Även i Sverige?

Permalänk
Medlem

@SysXpl: Finns militär en brigad typ . Väldigt bra utrustad och vältränad .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Avstängd

Vi hade gett upp och gett terroristerna vad de ville ha sedan hade Löfven gått ut och sagt några ord på TV om hur dåliga SD är.

Edit: förra året när de var statskupp i Turkiet gick massvis med folk ut på gatorna men svårt att tänka mig att det skulle inträffa här.

Permalänk
Medlem

Bara till att ringa SOG.

Sedan, oavsett hur mycket en kriminell tränat skytte, kommer den aldrig klara pressen som NI/SOG kan sätta in mha granater, sköldar m.m.

Edit:
Vårt största hot är våra styrande, som har en förmåga att låsa ner NI's resurser.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Gissar på som FAkeNinja länkade, att SOG sätts in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakphud:

Gissar på som FAkeNinja länkade, att SOG sätts in.

Och hur många uppdrag har de inrikes? Jag misstänker att de tränar på gym och sitter i fika rummet typ. Haha...

Nej, som ni säger... måste ju hända något spektakulärt om de sätts in. Misstänker jag.

EDIT: Livvakts jobb åt ÖB och liknande sysslor står det på wiki...

Skrivet av gabriel15:

Vi hade gett upp och gett terroristerna vad de ville ha sedan hade Löfven gått ut och sagt några ord på TV om hur dåliga SD är.

Vad säger du...? Jävla smygrasist!! Skojar bara.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Piken är det första jag kom o tänka på. Har ju massor av pikeér.

Stod på wikipedia att efter en ny lag 2006 så får SOG sättas in för att stödja Nationella Insatsstyrkan vid terroristbekämpning.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysXpl:

Och hur många uppdrag har de inrikes? Jag misstänker att de tränar på gym och sitter i fika rummet typ. Haha...

Oj, det gör väldigt mycket uppdrag utomlands, du får bara inte läsa så mycket om det då det inte följer med journalister. Det skulle nog inte vara några som helst problem för dem att mörda ihjäl några terrorister utomlands.

Permalänk
Medlem

@anon81912: Finns lite bilder online... EN del.

Soldater på K4 ser ut som ett skämt i jämförelse:

Så de pojkarna (SOP) verkar inte vara att leka med... Inga "sopor" direkt. Haha...

EDIT: SOG var det visst... Någon är övertrött. Hehe...

Permalänk
Medlem

Coola killar.... Manlighet 300000

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Coola killar.... Manlighet 300000

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla på denna video https://youtu.be/xsZUcShUzRQ
Skulle säga manlighet 500000.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Kolla på denna video https://youtu.be/xsZUcShUzRQ
Skulle säga manlighet 500000.....

Å herrejävlar...

Tänk er att man kommer hem efter en dag på jobbet:
Så vad gjorde du idag då?

"Äh jag bara klättrade upp för utsidan på en silja line båt mitt ute på havet, sköt med lite ljuddämpade gevär mot fienden och ledde lite jas-plan. Juste, glömde nästan. Hoppade fallskärm och såg jävligt badass ut till en svårtilgänglig plats för att hjälpa till att infiltrera en hamn"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Det är väl då man plockar fram grillkorven och pappmuggarna med kaffe. Åtminstone om det gäller upplopp i förorten

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Så läge ett väpnat motstånd sker i form av terrorister eller andra kriminella med bristfällig vapen och stridsträning så har Sverige bra resurser att lösa problemet.

Skrivet av eribo01:

Å herrejävlar...

Tänk er att man kommer hem efter en dag på jobbet:
Så vad gjorde du idag då?

"Äh jag bara klättrade upp för utsidan på en silja line båt mitt ute på havet, sköt med lite ljuddämpade gevär mot fienden och ledde lite jas-plan. Juste, glömde nästan. Hoppade fallskärm och såg jävligt badass ut till en svårtilgänglig plats för att hjälpa till att infiltrera en hamn"

Skickades från m.sweclockers.com

Knappast!

Snarare, "Om jag skulle berätta det så skulle jag behöva döda dig!"

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

Lite smådum fråga kanske... Men jag är mest nyfiken vad som skulle hända om typ insatsstyrkan blev dödad eller inte räcker till... Kanske orealistiskt men säg att en gärningsman är urfarlig... Han kanske isolerat sig i en bombsäkert skyddsrum och övervakar området omkring med livsfarlig drönare i JAS gripen klass eller det kanske är värsta mexianska kartellernas högsta ledare är skitarg på Stefan Löfven och smuslat in 100-tals maffia mexikaner som ska spränga riksdagen.

OK, detta var lite överdrivet och lite på skämt... Men låt oss säga någon galning begår mord, och insatsstyrkan ska gripa mannen ovetandes om att han har ringt in massa kriminella vänner som hatar polisen och tillsammans begår de mer något som kanske skulle likna ett terrorbrott (?) och döda hela gruppen och kanske skjuta ner en helilopter. Låt oss ponera att något sånt fullständigt orealistiskt skulle hända... Vad händer då? Kommer de jättemånga poliser? Eller blandar man inte militären för att det skulle vara ett hot mot "rikets säkerhet"? Jag är bara lite nyfiken... Jag hade alltid undrat om någon galning skulle ha lyckats like bra som på film, typ "léon", vad som skulle hända då... kanske "bara" skulle komma 100-tals vanliga poliser istället? Antar att det skulle bli något liknande scenario som Boston Maraton kanske? Även i Sverige?

Då ringer dom:

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

Och hur många uppdrag har de inrikes? Jag misstänker att de tränar på gym och sitter i fika rummet typ. Haha...

Nej, som ni säger... måste ju hända något spektakulärt om de sätts in. Misstänker jag.

EDIT: Livvakts jobb åt ÖB och liknande sysslor står det på wiki...

Vad säger du...? Jävla smygrasist!! Skojar bara.

SOG är en enhet som andra länder vänder sig till. När det behöver något gjort riktigt. Är en av det mest välutbildad soldater i världen.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora