Permalänk
Medlem

Fler bildskärmar eller Ultrawide

Hej på er!

Jag står i valet och kvalet att att antingen köpa mig 2 extra 24" bildskärmar eller en Dell 34" UltraSharp. Har lite svårt att bestämma mig. Det blir något billigare med 2 st 24" till, har tänkt mig någon skärm runt 2k och detta stativ. Jag får ju också något mer yta. Jag jobbar en del hemifrån och behöver oftast många fönster uppe samtidigt. Dock tycker jag att det ser riktigt stilrent och härligt ut med en fet skärm. Finns det någon här som har prövat båda varianterna? Eller någon som har 3 skärmar eller en UltraWide? Har läst runt lite om för och nackdelar själv, men de känns ändå som många förespråkar UltraWide.

Jag spelar ju spel en del, men det har börjat avta på senare tid. Kan hända att jag hoppar in och kör någon match cs:go ibland eller aktiverar en månad WoW. Har nu en 144hz Benq skärm och gillar ju såklart dom extra hertzen när jag spelar så blir ju ett minus där.
Men kan tänka mig att andra spel än cs:go blir något mer intressanta på en UltraWide skärm. Usch, svårt detta. Jag gör en omröstning och ser vad ni tycker men ni får gärna komma med åsikter, för- och nackdelar.

Ha en fortsatt trevlig söndag och sommar!

EDIT: Jag har ett EVGA GTX 970 4GB idag, kan komma att uppgraderas inom ett år.
Ska bygga nytt.

Permalänk
Medlem

@Antagligen: Det beror på vilket grafikkort du har. Är du sugen på en ultrawide då köp en med 4K. Du kommer inte ångra dig Framtidssäker plus att upplevelsen är helt fantastisk. Även om de flesta kör på 60MHz nästan alla har inbyggda funktioner riktade mot spelandet t.ex responstid på 1ms. Jag skulle lätt välja en ultrawide.

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem

Nog för att jag inte har mer än prövat UltraWide i kortare perioder hos en polare. Men själv föredrar jag helt klart flera skärmer över en stor/bred skärm.

Det är helt enkelt enklare att strukturera det jag ska göra då.

Så som jag använder datorn finns det inte en enda sak en ultrawide skulle vara bättre på. Men det beror ju på hur TS använder sin.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av haiPA:

@Antagligen: Det beror på vilket grafikkort du har. Är du sugen på en ultrawide då köp en med 4K. Du kommer inte ångra dig Framtidssäker plus att upplevelsen är helt fantastisk. Även om de flesta kör på 60MHz nästan alla har inbyggda funktioner riktade mot spelandet t.ex responstid på 1ms. Jag skulle lätt välja en ultrawide.

Mycket bra poäng! Har ett 970 4gb idag. Så 4K lär ju inte bli så fett, iaf inte vid spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Nog för att jag inte har mer än prövat UltraWide i kortare perioder hos en polare. Men själv föredrar jag helt klart flera skärmer över en stor/bred skärm.

Det är helt enkelt enklare att strukturera det jag ska göra då.

Så som jag använder datorn finns det inte en enda sak en ultrawide skulle vara bättre på. Men det beror ju på hur TS använder sin.

Tack för din åsikt, jag är med på vad du menar. Jag har kört med många skärmar i jobbet och tycker det är suveränt.
Dock kan jag nog komma på mig själv att jag sprider ut saker som jag egentligen inte behöver titta på, bara för att fylla skärmarna.
Men en vanlig skärm klarar jag mig inte på, därför är jag lite kluven.

Permalänk
Medlem

Jag körde med 3 st 24" skärmar tidigare men bytte till en ASUS PG348Q och ångrar mig inte en sekund. Vid vanligt surfande kör jag 2 fönster sida vid sida med olika flikar öppna på varje.
Dock så saknade jag en extra skärm så fort jag körde igång ett helskärmsprogram t.ex ett spel då jag gillar att ha spotify, youtube, discord/ts igång så har en skärm i porträttläge bredvid ASUSen nu.

Permalänk
Medlem

@Antagligen: Ett 970 knappt kör en skärm i 2K å i 144MHz för du dåligt FPS. Beror mkt på budgeten med. Finns det kapital, köp ett nytt grafikkort å skärm. Finns inte det köp bara skärmen i 2K som duger väl å gott för CS. Ska du inte spela mer nyare å tynga titlar då kanske den skärmen är vad du behöver;)

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockee86:

Jag körde med 3 st 24" skärmar tidigare men bytte till en ASUS PG348Q och ångrar mig inte en sekund. Vid vanligt surfande kör jag 2 fönster sida vid sida med olika flikar öppna på varje.
Dock så saknade jag en extra skärm så fort jag körde igång ett helskärmsprogram t.ex ett spel då jag gillar att ha spotify, youtube, discord/ts igång så har en skärm i porträttläge bredvid ASUSen nu.

Juste, att jag inte tänkte på det! Kommer ju ändå ha min 24" benq kvar.
Det börjar luta åt UltraWide nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antagligen:

Tack för din åsikt, jag är med på vad du menar. Jag har kört med många skärmar i jobbet och tycker det är suveränt.
Dock kan jag nog komma på mig själv att jag sprider ut saker som jag egentligen inte behöver titta på, bara för att fylla skärmarna.
Men en vanlig skärm klarar jag mig inte på, därför är jag lite kluven.

Jag tror du kan få liknande funktionalitet med en UltraWide skärm. Finns program som hanterar sådant. T.ex. att dela upp skärmen i 2/4 st delområden så kan man strukturera som om man hade flera skärmen. Då får du den där uppdelningen eller "flera-skärmar-känslan" fast du behåller en UltraWide skärm. Lite som en kompromiss. Kommer tyvärr inte ihåg vad programmet heter men det finns säkert ett dussintals. Kan vara värt att kika på (på youtube eller liknande)

Permalänk
Medlem
Skrivet av haiPA:

@Antagligen: Ett 970 knappt kör en skärm i 2K å i 144MHz för du dåligt FPS. Beror mkt på budgeten med. Finns det kapital, köp ett nytt grafikkort å skärm. Finns inte det köp bara skärmen i 2K som duger väl å gott för CS. Ska du inte spela mer nyare å tynga titlar då kanske den skärmen är vad du behöver;)

Yes, jag förstår det. Dock är inte spelandet någon större issue. Jag kommer förmodligen uppgradera till ett 1080 i framtiden, och kan hålla ut sålänge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Jag tror du kan få liknande funktionalitet med en UltraWide skärm. Finns program som hanterar sådant. T.ex. att dela upp skärmen i 2/4 st delområden så kan man strukturera som om man hade flera skärmen. Då får du den där uppdelningen eller "flera-skärmar-känslan" fast du behåller en UltraWide skärm. Lite som en kompromiss. Kommer tyvärr inte ihåg vad programmet heter men det finns säkert ett dussintals. Kan vara värt att kika på (på youtube eller liknande)

Har sett detta, vad jag förstår så verkar dells egen funktion inte vara någon större skillnad mot windows 10's inbyggda fönsterhanterare.
Enda skillnaden verkar vara att du skapar rutorna först och sen för in vad du vill ha där. Men det är klart att det kanske finns fördelar med det ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har två skärmar hemma och en ultrawide på jobbet. Jobbar med programmering/övervakning både hemma och på jobbet. Jag har funderat på att byta till ultrawide hemma, men just nu fungerar faktiskt 2 skärmar bättre för mig, jag kommer behöva en stor ultrawide för att kunna ersätta min setup.. Mina två skärmarna har upplösningen 2560x1600 och 1080x1920 (skärmen står på sidan). Ultrawide har 2560x1400 så den är inte topnotch idag.

plus/minus med två skärmar
+ lättare att strukturera fönster, ex webbprogrammera i ett fönster, förhandsvisning i andra
+ Program/spel kan köras i fullskärmsläge på en skärm medans man gör annat på skärm nr2
- Du har en svart kant mellan skärmarna, (min är 4cm) ska du ha två skärmar, se till att kanten inte hamnar mitt i synfältet.
- jobbigt när bredden på den stora skärmen inte räcker till och du vill dra ut fönstret ytterligare, fungerar men ovan nämnda kant stör.

Mina plus/minus för ultrawide är det exakt motsatta mot två skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Jag har två skärmar hemma och en ultrawide på jobbet. Jobbar med programmering/övervakning både hemma och på jobbet. Jag har funderat på att byta till ultrawide hemma, men just nu fungerar faktiskt 2 skärmar bättre för mig, jag kommer behöva en stor ultrawide för att kunna ersätta min setup.. Mina två skärmarna har upplösningen 2560x1600 och 1080x1920 (skärmen står på sidan). Ultrawide har 2560x1400 så den är inte topnotch idag.

plus/minus med två skärmar
+ lättare att strukturera fönster, ex webbprogrammera i ett fönster, förhandsvisning i andra
+ Program/spel kan köras i fullskärmsläge på en skärm medans man gör annat på skärm nr2
- Du har en svart kant mellan skärmarna, (min är 4cm) ska du ha två skärmar, se till att kanten inte hamnar mitt i synfältet.
- jobbigt när bredden på den stora skärmen inte räcker till och du vill dra ut fönstret ytterligare, fungerar men ovan nämnda kant stör.

Mina plus/minus för ultrawide är det exakt motsatta mot två skärmar.

Stort tack för din input. Vad tror du då om en UltraWide och en 24" i porträtt-läge bredvid som nämnt tidigare i tråden?
Det känns nästan som den ultimata setupen.

Permalänk
Medlem

Jag har Ultrawide och är mycket nöjd med det. Älskar att man har mycket utrymme och utan störande kanter i bilden, som det blir med flera skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockee86:

Jag körde med 3 st 24" skärmar tidigare men bytte till en ASUS PG348Q och ångrar mig inte en sekund. Vid vanligt surfande kör jag 2 fönster sida vid sida med olika flikar öppna på varje.
Dock så saknade jag en extra skärm så fort jag körde igång ett helskärmsprogram t.ex ett spel då jag gillar att ha spotify, youtube, discord/ts igång så har en skärm i porträttläge bredvid ASUSen nu.

Du har inte funderat på att skaffa en 16-17" USB monitor som du ställer på högkant på sidan för TS/Vent etc?
Som här http://imgur.com/COLXkJV
Killen i exemplet använder denna modellen https://www.dustinhome.se/product/5010752662/e1659fwu?ssel=fa...

Edit: jag är dum i huvudet... läste 80% av ditt inlägg och tänkte "oh yeah, jag vet vad han kan göra! skrev klart inlägget, postade och läste sen om din post... du har ju för fan en skärm på sidan redan.... my bad!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har sedan länge en Ultrawide hemma och är helnöjd. För spel är det skönt att slippa kanterna och fisheyeeffekten blir inte lika extrem på en Ultrawide som det blir på tre sammankopplade skärmar.
Dessutom är det gott om utrymme att göra två saker samtidigt. Mer clean känsla med bars en skärm också.

Men är spel av ringa intresse så kan det vara skönare med flera skärmar kanske. Helskärmsläge för tre fönster är rätt skönt också. På jobbet föredrar jag nog det. Eller tvåskärmslöning som jag har tillgång till. Utifrån din beskrivning att arbete var i fokus,ä så röstade jag för flerskärmslösningen.
Men ja, det hänger väl på hur du viktar estetiken och intresse för spel/film på datorn tänker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Nog för att jag inte har mer än prövat UltraWide i kortare perioder hos en polare. Men själv föredrar jag helt klart flera skärmer över en stor/bred skärm.

Det är helt enkelt enklare att strukturera det jag ska göra då.

Så som jag använder datorn finns det inte en enda sak en ultrawide skulle vara bättre på. Men det beror ju på hur TS använder sin.

Instämmer. Har man fler skärmar för produktivt arbete är det lättare att organisera fönster med enkla knapptryckningar. Ska man spela är det kanske mer attraktivt med en bredare skärm utan ramar. Finns inget rätt eller fel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Detta är en bra fråga och beror på ett par faktorer.

Vilket operativsystem och DE/WM du använder.
Vilken typ av arbete du jobbar med.
Hur mycket utrymme du har.

Du nämner att du spelar lite och inom arbetet har mycket fönster uppe samtidigt.

Använder du Windows så är fönsterhanteraren tämligen värdelös för att vara produktiv på en skärm. Filhanteraren stödjer inte tabbar så du behöver ha ett fönster uppe för varje directory om du jobbar med flera olika.

WIN+Pilatangenter hälper för upp till 4 fönster på en skärm men skalningen fungerar väldigt dåligt. Vid 3440 x 1440 är inte detta ett vidare jättestort problem om du enbart stackar dem sida vid sida. ska du börja stacka på höjden med (2x2 rutnät) så blir det dock jobbigt.
CTRL+WIN+Piltangenter(höger/vänster) är helt stört dålig keyboard shortcut för workspaces. Använd Autohotkey för att binda om och se till att du har en mus med två extra musknappar för tummen som du kan använda för att växla mellan workspaces.

Har du Linux skulle jag rekommendera en tiling WM, typ i3 eller sway. xbindkeys för att mappa saker precis som du vill.

För/nackdelar.

Ultrawide
+Bred/bra upplösning.(3440 x 1440 är 21:9 upplösningen av 2560x1440 16:9), fungerar som en och en halv 1440p 16:9 i form av användbar skärmyta.
+Ser bra ut
+Tar mindre plats
-Dyrare lösning
-Betydligt mindre faktisk skärmyta.
-Ingen vettig hantering av många fönster( i alla fall inte i windows)
-Ingen 144hz för spel

3 skärmar.
+Betydligt mer skärmyta
+Betydligt bättre hantering av många fönster
+Billigare lösning
+1 144hz skärm för FPS
-Tar mer plats
-Ser inte lika stilrent ut.

Mina rekommendationer är att köpa 2st 1440p 27" skärmar för att använda för arbetet och behåll din 144hz som huvudskärm. 2 Fönster fungerar helt OK i 1440p.

Du får då 27"-24"-27", med en ultrawide får du 34"

Jag sitter själv med 6 skärmar, 3st 24" 1080p 60hz och 3st 27" 1440p 144hz i en 3x2 array (tre vågrätt 2 lodrätt) och tycker att min skärmyta definitivt är lite i det lägsta laget. Jag använder dock otroligt mycket skärmyta när jag grejjar. Jobbar du inte specifikt med program som kräver windows kan jag rekommendera dig att ta en titt på i3, Manjaro har en CE som heter Manjaro i3 som kommer med den default om du vill testa. En vettig fönsterhanterare är A och O när det kommer till produktivitet. Med Windows får man bygga bort tillkortakommanden med betydligt fler skärmar.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag på ultraljudet och är riktigt nöjd
min setup

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Inaktiv

Jag har en ultrawide.

+ stor skärm
+ bra för spel som stöder det
+ bra för video redigering etc
+ inga svarta kanter (bezel)
- det blir en massa "black bars" när du spelar
- kan inte multitaska när man spelar
- man kan inte ha lika många program öppen
- ultrawide är för bred att ha en extra skärm på sidan

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken, många verkar föredra Ultrawide men få verkar ha typ en 40" eller större 16:9 skärm som väl i bred erbjuder samma sak som de flesta UltraWide skärmar men mer i vertikalled, vad beror det på? För spel kan jag förstå det då få 40" vad jag vet har stöd för GSync/FreeSync men här talar vi väl främst produktivitet.

För övrigt kan jag rekommendera Divvy till Windows som jag tycker är rätt smidig även om den av någon lustig anledning inte verkar fungera just med Visual Studio 2017.

Vad finns det mer för program ni kan rekommendera för bra fönsterhantering, virtuella desktops och för att skapa virtuella skärmar på en stor? Jag har fått känslan av att många av de program som finns för detta, iaf till Windows, verkar ha somnat in, och jag känner bara till Divvy som tycks ha aktiv utveckling än idag.

Lite sugen på denna men som många andra fundersam till vad enbart 1080 i vertikalled medför i praktiken, skulle gärna fått vara 1440 iaf...

https://www.komplett.se/product/943797/gaming/skarmar-tillbeh...

Permalänk
Medlem

Nyfiken, är det någon som kör med 2 större skärmar, typ 2 st 34" UltraWide eller liknane? Kör ni då med kanten mellan dom i mitten eller någon annan setup?

https://www.youtube.com/watch?v=l1N3jlgqcQ4

Många laptops/dockor har som bekant svårt att driva 3 externa monitorer, iaf i 4K@60hz, så ofta handlar det om max 2 skärmar, förutom den inbyggda. Alternativt gå ner i upplösning och då rimligtvis köra mindre skärmar, dvs 3 mindre eller 2 större (räknar bort laptopskärmen som i sammanhanget är löjligt liten).