Gemensamt Nätverk Bostadsrättsförening

Permalänk
Medlem

Gemensamt Nätverk Bostadsrättsförening

Hej på er,

Vi är en bostadsrättsförening på 34 lägenheter fördelat på 8 trähus och är intresserade av att fixa ett gemensamt bredband (istället för att alla 34 lägenheter ska betala sitt eget).

Hur gör vi? Vi skulle både vilja ha trådlös WiFi på området och i lägenheterna men även genom uttagen i lägenheterna. Går det att lösa med enbart 1 abonemang?

Permalänk
Medlem

Det finns nog ingen bredbandsleverantör som tillåter att 34 lägenheter delar på ett abonnemang som är avsett för ett hushåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det finns nog ingen bredbandsleverantör som tillåter att 34 lägenheter delar på ett abonnemang som är avsett för ett hushåll.

Vad är alternativet? Att vi tittar på ett företagsabonemang?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är problemet med att alla slå ut summan i hyran som alla andra brf:er och förhandla ned kostnaden med leverantören? Ok ni bor i trähus, men det låter som ni är ett gäng kollektivhippies... det blir kul för alla inblandande när en av er begår brott över internet med den lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Vad är problemet med att alla slå ut summan i hyran som alla andra brf:er och förhandla ned kostnaden med leverantören? Ok ni bor i trähus, men det låter som ni är ett gäng kollektivhippies... det blir kul för alla inblandande när en av er begår brott över internet med den lösningen.

Min fråga var hur vi praktiskt ska lösa det, inte om era åsikter. Det handlar inte om att snåla utan att sätta upp en sjysst lösning som inte är traditionell.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DjuDju: Det enda alternativet är väl att dra in fiber och skriva avtal med en leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

@DjuDju: Det enda alternativet är väl att dra in fiber och skriva avtal med en leverantör.

Vi har redan fiber:) ska höra med leverantörer imorgon vad man kan hitta på. Jag är som sagt lite sugen på att göra en gemensam lönsning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Min fråga var hur vi praktiskt ska lösa det, inte om era åsikter. Det handlar inte om att snåla utan att sätta upp en sjysst lösning som inte är traditionell.

Skickades från m.sweclockers.com

Åsikten är att det inte är möjligt, om ni nu inte gillar civilrättsliga efterspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Vi har redan fiber:) ska höra med leverantörer imorgon vad man kan hitta på. Jag är som sagt lite sugen på att göra en gemensam lönsning.

Skickades från m.sweclockers.com

Din gemensamma lösning är troligtvis inte tillåten.

Permalänk
Rekordmedlem

Företatagsabb eller varför inte bli er egen operatör, problemet är nog främst kostnaden men ett företagsabb till föreningen kanske inte blir så dyrt utan är lösbart, bygga ett bra wifinät på utsidan husen fixar nån lokal nätverksfirma åt er om ni inte gör det själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Hej på er,

Vi är en bostadsrättsförening på 34 lägenheter fördelat på 8 trähus och är intresserade av att fixa ett gemensamt bredband (istället för att alla 34 lägenheter ska betala sitt eget).

Hur gör vi? Vi skulle både vilja ha trådlös WiFi på området och i lägenheterna men även genom uttagen i lägenheterna. Går det att lösa med enbart 1 abonemang?

Är garanterat inte tillåtet men OM ni skulle sätta upp det hur tänkte ni göra med säkerheten och belastningen? Om 2 personer laddar ner och belastar hela nätverket eller någon laddar ner en ransomware?

Permalänk
Medlem

Vi har föreningsavtal i vår bostadsrättsförening. Det är väldigt fördelaktigt. Detta är med BBB. 125kr per bostad för 250/100. Vill man har mer får man betala mellanskillnaden själv.
Jag förstår att detta inte är exakt det ni vill ha. Men det du föreslår kommer aldrig att gå igenom hos någon leverantör.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Slå ihop ert nät, och så får ni sköta det som ett företag (skaffa företagsabb) eller agera som egen leverantör.

Rekommenderar inte det sistnämnda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Vi har föreningsavtal i vår bostadsrättsförening. Det är väldigt fördelaktigt. Detta är med BBB. 125kr per bostad för 250/100. Vill man har mer får man betala mellanskillnaden själv.
Jag förstår att detta inte är exakt det ni vill ha. Men det du föreslår kommer aldrig att gå igenom hos någon leverantör.

Har precis samma. Ingår i månadsavgiften.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Enklast borde vara att skicka ut ett gäng offertförfrågningar till olika leverantörer i området och se vilka lösningar ni kan få in. Antagligen så är det bäst att varje hushåll är sitt eget men att avgiften ligger centralt på föreningen. Sedan kan man ju undersöka om man kan ha något som liknar surfzoner från Telia mfl.

Upplever att det är ganska vanligt att man har bredband genom föreningen, sen är väl den tekniska lösningen lite varierande. I mitt fall bor vi i ett comhem-hus så varje hushåll har sin egna modem. När jag studerade så hade vi en lösning i alla studentboendena där Bredband2 levererade 1000/1000 direkt genom nätverksuttag i väggen. Vill minnas att man i början fick godkänna något avtal där man registrerade sig för varje uttag som satt i lägenheten men att det försvann med tiden.

Permalänk
Medlem

@DjuDju: För att kunna leverera dräglig kapacitet till 34 hushåll så kommer Ni behöva ett företagsabonnemang med egen fiber och CPE.
Med en L2 switch separeras sedan varje hushåll med ett eget VLAN. Wi-Fi för gemensamma ytor bör begränsas med avseende på underhåll och support.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Steg 1 är nog att kolla upp vem äger nätet i bostadsrättsföreningen. Om ni själva äger det så finns det möjligheter annars blir det svårare.
Jag skulle i första hand titta på en gruppanslutningslösning.

Om man inte får något bra deal vägen så kan göra som @Dr.Mabuse föreslagit.
Ett problem är att man måste ha någon som kan drifta och supporta nätet.
Brukar bli problem efter ett tag med detta.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Nu när jag har läst era kommentarer kommer jag börja med att kontakta de olika bredbandsleverantörerna för att se vad vi kan få dör deal på gruppanslutning. Jag återkommer med summering av de olika erbjudanden.
vad gäller WiFi på området kan man kanske tänka sig att vi tecknar ytterligare ett abonemang på föreningen och sätter ut 3 sjyssta trådlösa routrar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Nu när jag har läst era kommentarer kommer jag börja med att kontakta de olika bredbandsleverantörerna för att se vad vi kan få dör deal på gruppanslutning. Jag återkommer med summering av de olika erbjudanden.
vad gäller WiFi på området kan man kanske tänka sig att vi tecknar ytterligare ett abonemang på föreningen och sätter ut 3 sjyssta trådlösa routrar?

Skickades från m.sweclockers.com

Testa att ringa Bahnhof kan ju vara en start. De verkar vara lite mer för experimentiella lösningar.. Och så är de väldigt innovativa när det kommer till personlig integritet på nätet med så det är ju isåfall vad ni skulle behöva ifall ni delade uppkoppling på något sätt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Permalänk

Har du tagit upp detta på årsmötet? Detta låter som en väldigt dålig idé ! Tänk dig för det kan bli bråk och kiv . Jag bor själv i bostadsrätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DjuDju:

Nu när jag har läst era kommentarer kommer jag börja med att kontakta de olika bredbandsleverantörerna för att se vad vi kan få dör deal på gruppanslutning. Jag återkommer med summering av de olika erbjudanden.
vad gäller WiFi på området kan man kanske tänka sig att vi tecknar ytterligare ett abonemang på föreningen och sätter ut 3 sjyssta trådlösa routrar?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, nej och nej, du ska inte sätt ut routrar, de är för routing och det som kallas hemmaroutrar brukar ha nån halvdan accesspunkt inbyggd men såna bör du inte använda, det du behöver är främst accesspunkter för utomhusbruk och 3 st kanske är lämpligt men det vet man inte utan att ha varit på plats och kollat men hursomhelst behövs en router och sedan kanske 3 accesspunkter, Ubiquiti gör prisvärda prylar och de har en del modeller för utomhusbruk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Nu när jag har läst era kommentarer kommer jag börja med att kontakta de olika bredbandsleverantörerna för att se vad vi kan få dör deal på gruppanslutning. Jag återkommer med summering av de olika erbjudanden.
vad gäller WiFi på området kan man kanske tänka sig att vi tecknar ytterligare ett abonemang på föreningen och sätter ut 3 sjyssta trådlösa routrar?

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter som en fantastisk ide. Speciellt eftersom alla i bostadsföreningen ska dela på kostnaden och dessutom ska någon ansvara för detta. Vem ska ta smällen om någon laddar ned olagligt via er trådlösa? Föreningen?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Nu när jag har läst era kommentarer kommer jag börja med att kontakta de olika bredbandsleverantörerna för att se vad vi kan få dör deal på gruppanslutning. Jag återkommer med summering av de olika erbjudanden.
vad gäller WiFi på området kan man kanske tänka sig att vi tecknar ytterligare ett abonemang på föreningen och sätter ut 3 sjyssta trådlösa routrar?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,
En gammal tråd men blev nyfiken på hur det blev sen i slutändan. Hur löste ni det till slut?
I vår BRF kollar vi just nu på alternativ till Comhem och därav träffade jag på den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Hej,
En gammal tråd men blev nyfiken på hur det blev sen i slutändan. Hur löste ni det till slut?
I vår BRF kollar vi just nu på alternativ till Comhem och därav träffade jag på den här tråden.

Hej! Ursäkta sent svar! Hur har det gått för er?

Vi valde Bahnhof till alla (tecknade det via föreningen) och betalade låga 140 kr/bostadsrätt för 250/100 mbit. Alla blev nöjda och glada😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Hej! Ursäkta sent svar! Hur har det gått för er?

Vi valde Bahnhof till alla (tecknade det via föreningen) och betalade låga 140 kr/bostadsrätt för 250/100 mbit. Alla blev nöjda och glada😂

Hej!
Tack för infon. Grymt bra pris. Är det inkl. moms?
Det har inte hänt så mycket nu under sommaren så vi är fortfarande kvar i utredningsfasen och försöker samla info om vilka möjligheter vi har och vilken prisbild de olika alternativen har. Det som ni har med fiber och en gruppanslutning är ju det som lockar mest. Det tråkiga där är att vi även behöver bygga ett fibernät i huset och det kostar ju en del men i längden så känns det ändå som att det vore bästa alternativet.
Tecknade ni er på lång tid? Har du något tips på vad man ska tänka på som kan få ner priset?
T.ex. en grej jag undrat är ifall det är ett bra förhandlingsargument att man tecknar sig på en längre tid för att få ner priset ytterliggare.

Permalänk
Medlem

Om man vill spara pengar ska man nog rikta in sig på fiber to the buildning, det vill säga dra fram fiber till varje hus. Därefter sätter man en switch och drar nätverkskabel till varje lägenhet. Fiber hela vägen in i lägenheterna är förstås häftigt men dyrare.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Hej!
Tack för infon. Grymt bra pris. Är det inkl. moms?
Det har inte hänt så mycket nu under sommaren så vi är fortfarande kvar i utredningsfasen och försöker samla info om vilka möjligheter vi har och vilken prisbild de olika alternativen har. Det som ni har med fiber och en gruppanslutning är ju det som lockar mest. Det tråkiga där är att vi även behöver bygga ett fibernät i huset och det kostar ju en del men i längden så känns det ändå som att det vore bästa alternativet.
Tecknade ni er på lång tid? Har du något tips på vad man ska tänka på som kan få ner priset?
T.ex. en grej jag undrat är ifall det är ett bra förhandlingsargument att man tecknar sig på en längre tid för att få ner priset ytterliggare.

Precis, vi kontaktade alla de stora bolagen och diskuterade priset. Vi fick ett så bra bra eftersom vi låste upp oss i 3 år. Så det går nog att locka med bindningstiden. Försök att komma till rätt person bara… risk att ni hamnar hos någon random säljare.

Inklusive moms!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Precis, vi kontaktade alla de stora bolagen och diskuterade priset. Vi fick ett så bra bra eftersom vi låste upp oss i 3 år. Så det går nog att locka med bindningstiden. Försök att komma till rätt person bara… risk att ni hamnar hos någon random säljare.

Inklusive moms!

ok.
Har ni en egen separat fiber dragen direkt till er BRF eller går fibern från typ ett stadsnät in till er förening? Det jag undrar är alltså om ifall ni har en lina in till er från stadsnätet så kanske konkurrensen i stadsnätet bidrog till att ni fick ett så bra pris? Eller ni har en fiber direkt från Bahnhof in till er?
Jag undrar med hur ett byte skulle gå till om 3 år ifall ni (mot förmodan ) skulle vilja byta till en annan leverantör i framtiden? Behöver en annan leverantör dra in en fysisk fiber till er då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

ok.
Har ni en egen separat fiber dragen direkt till er BRF eller går fibern från typ ett stadsnät in till er förening? Det jag undrar är alltså om ifall ni har en lina in till er från stadsnätet så kanske konkurrensen i stadsnätet bidrog till att ni fick ett så bra pris? Eller ni har en fiber direkt från Bahnhof in till er?
Jag undrar med hur ett byte skulle gå till om 3 år ifall ni (mot förmodan ) skulle vilja byta till en annan leverantör i framtiden? Behöver en annan leverantör dra in en fysisk fiber till er då?

Öppet fiber-nät via kommunen. Så vi kunde välja och vraka😀