Man skall inte dissa produkter bara för att något tråkigt händer - vart fall inte utan någon form av felsökning innan.
Skit kan hända alla, och oavsett prislapp på produkten - även mångmiljons backupplösningar har skitit sig den dagen när det gäller...
Och en 'skit' punkt som ingen tillverkare av produkter råder över är tex. osäker strömförsörjning - glitchar, korta avbrott ('blink') etc. mitt under skrivning kan ställa till saker, att ha en även billig liten UPS till en NAS som bara har kapacitet att hålla strömmen i 5 minuter förbättrar överlevnadschansen mångfalt för dess data.
du har säkert haft åska vid någon tillfälle under sommaren som kanske är roten till problemet...
---
Netgears redayNAS som jag har ett par generationer av... - det finns mycket på dessa som verkligen kunde göras bättre - men de har en sak som verkligen är viktigt när något krånglar - dessa har en 2x20tkn LCD-textdisplay och för en sådan kan man nästan ge högra handen för när det krånglar då det oftast ger någon hint vad det är för något som krånglar när andra accessvägar inte fungerar.
Dessutom finns det flertal boot-moder att välja mellan (som skrivs ut i klartext på displayen i dom lägena) varav en av dessa tex. installerar om firmwaren tillbaka på systempartitionerna (mao. läses in från flash) _utan_ att radera datat som finns på lagringsvolymer.
På synology, buffalo mfl. som inte har någon display så måste man titta på antal lysdioder tända när man skall välja boot-moder utöver den normala starten (oftast kommer man i dessa lägen när resetknappen hålls intryckt ett antal sekunder under strömpåslag och sedan kan man stega mellan olika moder med oftast den enda knappen som finns på chassiet) - se respektive produkts dokumentation i avseende dessa lägen.
Givetvis skall man försöka rädda undan sin data med tex. externa disk-dockor och via en linux-live skiva/image/USB innan man går vidare. Detta skall man göra innan man gör något annat med befintliga diskarna - är man verkligen rädd om datat så gör man dessutom diskimage på diskarna innan någon annan åtgärd görs alls på diskarna.
Men därefter (när backupper, diskimage etc. är gjorda och man man är säker på att all data är räddat) bör man ta det som utmärkt tillfälle att öva på system och diskräddning på innehållet av data på NAS:en genom att gå igenom de alternativen som användardokumentationen ger i avseende att rädda tillbaka data från en icke fungerande NAS.
Förmodligen så kan du göra re-init av systemet (och dess systempartition) utan att radera någon lagringsdata och skulle flashen som lagrar firmwaren vara skadat så kan den förmodligen hämta in ny firmware från en USB-sticka.
---
Flash av låg kvalitet även från kända tillverkare är tyvärr allt mer en realitet bland burkbyggare då bristen av Flash-chip gör att det numer används kvaliteer som normalt tidigare aldrig skulle hamnat i IC-kapslar för konsumentprylar (utan hade gått till SD-minne och USB-stickor där all 'skräp-flash' hamnar.)