Kommer inte åt min buffalo nas

Permalänk
Medlem

Kommer inte åt min buffalo nas

Hej på er. Har en buffalo linkstation ls220d. Köpte den i oktober och den har funkat bra till det jag använder den till d.v.s lagra filer och streama till min boxee box. Sedan igår går det inte att komma åt den. Den syns i routern (asus rt-ac660u) men jag kommer inte åt den från vare sig utforskaren,webläsaren eller boxeen. Har provat allt det där med att start om den,nollställa routern o.s.v.
Någon som kan tänkas ha en susning om vad det handlar om?

Permalänk
Medlem

Svårt att veta hur du ansluter och hur du testat. Men om du ser den i routern så ser du vilken IP-adress den har. Så prova med att surfa till den IP-adressen. Tänker att du tidigare surfat till dess namn eller använt någon "buffalo-finder" mjukvara och att det är det som strular

Permalänk
Medlem

Har NASen gröna LED's tänt? Min muckade ur efter ett tag så fick nollställa den...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@moron: Nollställer man den genom hålla in function-knappen?
Tydligen är det så att mjukvaran/ filsystemet har gått åt skogen.

Permalänk
Medlem

@jocke92: Nä det går inte att komma åt den via ip adressen. Dock så har den en ip-adress i routern. Det går ej heller att komma åt den med "finder" mjukvaran. Där får man upp att den befinner sig i "em-läge".

Permalänk
Medlem

Då är den brickad tror jag tyvärr, du får följa denna guide https://www.aaronhastings.me/completely-recovering-from-a-bri...

Har du data på diskarna?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@moron: Ja. Vet inte riktigt hur jag ska få ur filerna.

Permalänk
Medlem

Förmodligen ligger filerna i ext4-partitioner under mdadm i buffalo (eftersom det med största sannolikhet är en linux i denna).

Det betyder att i princip vilken modern linuxdistrubition (typ ubuntu) som helst förmodligen hittar diskarna - och kanske mountar dessa helt automagiskt om du tar ur diskarna ur buffalo och kopplar in diskarna via ett par USB-disk-dockor (diskdockor med två diskplatser kan vara mer osäkra i avseende detektion - ofta syns bara ena disken, inte den andra utan lite extra bök)

...och nu efter detta kanske du förstår varför även NAS skall ha regelbunden backup...

Permalänk
Medlem

@xxargs: Jo. Tanken för att rädda dom har varit att installera någon linuxdist på en av mina stationära. Backup hade jag på ungefär hälften av det som fanns. Men hade ju inte räknat med att den skulle paja efter 9 månader. No more buffalo för mig....

Permalänk
Medlem
Skrivet av franz4:

@xxargs: Jo. Tanken för att rädda dom har varit att installera någon linuxdist på en av mina stationära. Backup hade jag på ungefär hälften av det som fanns. Men hade ju inte räknat med att den skulle paja efter 9 månader. No more buffalo för mig....

Du behöver inte installera, kör bara en ubuntu live skiva/minne.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Man skall inte dissa produkter bara för att något tråkigt händer - vart fall inte utan någon form av felsökning innan.

Skit kan hända alla, och oavsett prislapp på produkten - även mångmiljons backupplösningar har skitit sig den dagen när det gäller...

Och en 'skit' punkt som ingen tillverkare av produkter råder över är tex. osäker strömförsörjning - glitchar, korta avbrott ('blink') etc. mitt under skrivning kan ställa till saker, att ha en även billig liten UPS till en NAS som bara har kapacitet att hålla strömmen i 5 minuter förbättrar överlevnadschansen mångfalt för dess data.

du har säkert haft åska vid någon tillfälle under sommaren som kanske är roten till problemet...

---

Netgears redayNAS som jag har ett par generationer av... - det finns mycket på dessa som verkligen kunde göras bättre - men de har en sak som verkligen är viktigt när något krånglar - dessa har en 2x20tkn LCD-textdisplay och för en sådan kan man nästan ge högra handen för när det krånglar då det oftast ger någon hint vad det är för något som krånglar när andra accessvägar inte fungerar.

Dessutom finns det flertal boot-moder att välja mellan (som skrivs ut i klartext på displayen i dom lägena) varav en av dessa tex. installerar om firmwaren tillbaka på systempartitionerna (mao. läses in från flash) _utan_ att radera datat som finns på lagringsvolymer.

På synology, buffalo mfl. som inte har någon display så måste man titta på antal lysdioder tända när man skall välja boot-moder utöver den normala starten (oftast kommer man i dessa lägen när resetknappen hålls intryckt ett antal sekunder under strömpåslag och sedan kan man stega mellan olika moder med oftast den enda knappen som finns på chassiet) - se respektive produkts dokumentation i avseende dessa lägen.

Givetvis skall man försöka rädda undan sin data med tex. externa disk-dockor och via en linux-live skiva/image/USB innan man går vidare. Detta skall man göra innan man gör något annat med befintliga diskarna - är man verkligen rädd om datat så gör man dessutom diskimage på diskarna innan någon annan åtgärd görs alls på diskarna.

Men därefter (när backupper, diskimage etc. är gjorda och man man är säker på att all data är räddat) bör man ta det som utmärkt tillfälle att öva på system och diskräddning på innehållet av data på NAS:en genom att gå igenom de alternativen som användardokumentationen ger i avseende att rädda tillbaka data från en icke fungerande NAS.

Förmodligen så kan du göra re-init av systemet (och dess systempartition) utan att radera någon lagringsdata och skulle flashen som lagrar firmwaren vara skadat så kan den förmodligen hämta in ny firmware från en USB-sticka.

---

Flash av låg kvalitet även från kända tillverkare är tyvärr allt mer en realitet bland burkbyggare då bristen av Flash-chip gör att det numer används kvaliteer som normalt tidigare aldrig skulle hamnat i IC-kapslar för konsumentprylar (utan hade gått till SD-minne och USB-stickor där all 'skräp-flash' hamnar.)

Permalänk
Medlem

Ta och bränn ut eller skriv en Ubuntu ISO-fil till USB. Boota den utan att installera i sk. live-läge. Om du har en stationär PC kan du plugga in en av diskarna från NAS:en med s-ata annars får du ordna en USB-adapter.

Permalänk
Medlem

@xxargs: fast nu är detta en riktigt skräpnas som brickas om du startar upp den utan diskar i.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av franz4:

Lite dåligt uttryck, men den kommer inte starta upp.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Jahaja. Provade att köra ena disken från usb dockningsstation i ubuntu live usb sticka. Den hittar tyvärr ingenting. Kan nog känna mig blåst på det som inte var dubbel-kopierat. Fan också. Tvi för buffalo.....

Permalänk
Medlem

Man lär sig den hårda vägen, backups på Minst 2 olika medier, gärna fler och på minst 2 fysiska platser,om man är rädd om sin data.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: Sant. Nu hittar jag alltså disken via usb dockan i ubuntu. Men hittar inget sätt att komma åt innehållet....

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@jocke92: Den där sidan från ubuntu verkar intressant. Det får jag kika närmare på.

Permalänk
Medlem

xfs? - det var lite otippat och kan förklara varför det inte fungerade 'out of the box' med en standard linux-live distribution.

sådant går dock att få till (och förhoppningsvis få ut dina filer i slutändan)