Rift + Touch för $399, men förmodligen inte i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Tack för svaret. Får hoppas att dom drar pengarna senare idag då!

Haha jo jag har suttit och kollat status då och då under hela dagen ^^

Skrivet av anon5930:

Funderar på det, småpengar om det får iallafall ett par spel att fungera så pass bra att det blir en ny upplevelse. Men kommer vänta tills jag dels fått hem min, sett så lösningen fungerar bra för mig och använda men också hur den är att använda.

Någon nämnde att Witcher 3 och GTA V skulle fungera rätt bra med VorpX, värt nog för min del om det verkligen stämmer.

Mjo båda dem och även t.ex. Fallout 4 är med på deras officiella lista för spel de stödjer tillsammans med många andra bra titlar och de är "garanterade" att funka bra, sedan utöver den listan så går det ju att köra med flera spel bara att de inte är optimerat för dem.
Hela listan: https://www.vorpx.com/supported-games/
Några andra spel där som jag vill testa i VR är;
Alan Wake
Arma 3
Bioshock serien
Dead Space serien
Skyrim
Mirrors Edge
The Long Dark

Jo sitter även jag och väntar på min, men tror det kommer bli ett köp iaf sedan när den kommit.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

När har Oculus dragit pengar av er andra? Direkt eller har ni fått väntat någon dag?

Hade först betalning via Paypal men bytte sedan till kort betalning istället. Har fortfarande inte dragit några pengar. Gjorde beställning i fredags vid 17:00.

Beställde i fredags kväll. Inga pengar dragna ännu. Är nog bara att sitta lugnt i båten tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

Haha jo jag har suttit och kollat status då och då under hela dagen ^^

Mjo båda dem och även t.ex. Fallout 4 är med på deras officiella lista för spel de stödjer tillsammans med många andra bra titlar och de är "garanterade" att funka bra, sedan utöver den listan så går det ju att köra med flera spel bara att de inte är optimerat för dem.
Hela listan: https://www.vorpx.com/supported-games/
Några andra spel där som jag vill testa i VR är;
Alan Wake
Arma 3
Bioshock serien
Dead Space serien
Skyrim
Mirrors Edge
The Long Dark

Jo sitter även jag och väntar på min, men tror det kommer bli ett köp iaf sedan när den kommit.

Efter att ha tittat i listan så börjar det kännas lite som ett självklart köp faktiskt. Speciellt om implementationen fungerar bra också. Min lilla lista:

Alan Wake
Alien Isolation
ArmA 2
ArmA 3
Assassins Creed
Assassins Creed 2
Batman Arkham Asylum
Batman Arkham City
Batman Arkham Origins
Battlefield 3
Battlefield 4
Bioshock
Bioshock 2
Bioshock Infinite
Borderlands
Borderlands 2
Brothers – A Tale of Two Sons
Call of Duty: Advanced Warfare
Call of Duty: Black Ops
Call of Duty: Black Ops 2
Call of Duty: Black Ops 3
Call of Duty: Ghosts
Call of Duty: Modern Warfare 3
Chivalry – Medieval Warefare
Crysis
Crysis 2
Crysis 3
Dark Souls
Dark Souls II
Darksiders
Darksiders II
Dead Island
Dead Space
Dead Space 2
Dead Space 3
Deus Ex – Human Revolution
Diablo III
Dirt 2
Dirt 3
Dishonored
Dragon Age: Origins
Dragon Age II
Dragon Age: Inquisition
Elder Scrolls: Morrowind (with DX9 mod)
Elder Scrolls: Oblivion
Elder Scrolls: Skyrim
Fable Anniversary
Fallout 3
Fallout 4
Fallout New Vegas
Far Cry
Far Cry 3
Far Cry 3 – Blood Dragon
Far Cry 4
F.E.A.R
F.E.A.R 2
Flight Simulator X
Grand Theft Auto IV
Grand Theft Auto V
Half Life 2
Gone Home
LA Noire
Left 4 Dead 2
Life Is Strange
Mount and Blade: Warband
Mass Effect
Mass Effect 2
Mass Effect 3
Metro 2033 Redux
Metro Last Light Redux
Need for Speed Shift 2
Outlast
Portal
Portal 2
Race Driver GRID
Resident Evil/Biohazard 4
Resident Evil/Biohazard Revelations
Splinter Cell Blacklist
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Star Wars – Jedi Knight II – Jedi Outcast
Star Wars – Knights of the Old Republic
State of Decay
The Long Dark
The Vanishing of Ethan Carter
The Witcher 3
Thief [2014]
Tomb Raider [2012]
The Witcher
The Witcher 2

Dold text

Då tid är begränsat så lär jag inte hinna mer än att pröva merparten av dessa titlar. Väldigt intressant att se hur vissa av dessa titlar kommer bli. Och om jag har nerver nog att spela dessa.

Som det ser ut i dagsläget lär det kanske vara enda sättet att spela Zenimax/Bethesdas titlar i VR med en Rift också. Betalar hellre 300+ kr för VorpX än att köpa om Fallout 4 VR-utgåvan som ändå inte inte är kompatibel.

Permalänk
Avstängd

Kör de riktiga VR spelen först istället för att bli besvikna med gamla spel och massa fiddlande i VorpX.

Om ni ändå köper var medvetna om att ni får en nyckel som bara funkar för den installationen, måste begäras genom email varenda gång ni ska installera och tar ett par timmar att få.

Sedan funkar inget "out of the box" utan det är profiler hit och dit och massa meckande med inställningar.

Som sagt, kör de riktiga VR spelen först.

Permalänk
Medlem

Typiskt, Amazon.uk har ändrat 21 Juli åter i lager till Unkown. Blev beställning direkt från Oculus istället.
Går det att styra Oculus Home/Store utan remote/Xbox controller? Iför sig har jag redan Xbox 360 kontroller, men skulle veta i förväg.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Lite sugen på att beställa men känns som man kommer ångra sig ganska saftigt när Fallout 4 VR och Skyrim VR kommer och man inte kan lira dem med Oculus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av knge:

Kör de riktiga VR spelen först istället för att bli besvikna med gamla spel och massa fiddlande i VorpX.

Om ni ändå köper var medvetna om att ni får en nyckel som bara funkar för den installationen, måste begäras genom email varenda gång ni ska installera och tar ett par timmar att få.

Sedan funkar inget "out of the box" utan det är profiler hit och dit och massa meckande med inställningar.

Som sagt, kör de riktiga VR spelen först.

Beror ju mycket på vad man vill få ut av produkten. De spel som är utvecklade för VR är som jag ser det rena teknikdemos som kostar mycket för ganska lite innehåll. Simulatorer lockar mig ändå mest men ingen av de jag kommer spela är heller designade utifrån VR men har fått stöd antingen under utveckling eller efter lansering.

Nog för att det lär bli en hel del timmar i simulatorer (om allt fungerar som det ska) men avsaknad av story kommer få mig och säkert många andra att sukta efter mer. Och där fyller ändå VorpX en funktion.

Den stora nackdelen är ju just pillandet men det är ju halva grejen med att spela på PC också. Vill man ha en smidig upplevelse så är det nog en PS4 + PSVR som är det givna valet idag, finns även en del titlar där som aldrig lär hitta till PC. Även om det där är mycket dyra techdemos i mitt tycke.

Beror mycket på vad man vill ut alltså. Men väldigt bra synpunkt från din sida, det lär ju som du är inne på inte bara vara att hoppa in i spelet och ha en perfekt upplevelse.
Sedan var det bra att du nämnde just licenshanteringen med. Låter ganska osmidigt, hade varit bra med ett bättre system där. :/

Sedan kommer jag nog ändå plocka upp iallafall någon mer ren VR-titel också. Superhot VR funderar jag lite på men vill nog helst invänta någon rea istället.

Skrivet av XPerion:

Typiskt, Amazon.uk har ändrat 21 Juli åter i lager till Unkown. Blev beställning direkt från Oculus istället.
Går det att styra Oculus Home/Store utan remote/Xbox controller? Iför sig har jag redan Xbox 360 kontroller, men skulle veta i förväg.

Xbox One och Xbox 360-kontrollerna är inte likadana rent tekniskt, så kan hända att du behöver en One-kontroll. De brukar gå att köpa ganska billigt emellanåt så kan vara värt att hålla ögonen öppna efter kampanjer om du inte skaffar en ändå. Men någon bör ha mer koll på kompatibiliteten med kontroller.

Skrivet av Itasha:

Lite sugen på att beställa men känns som man kommer ångra sig ganska saftigt när Fallout 4 VR och Skyrim VR kommer och man inte kan lira dem med Oculus.

Man får verkligen inte räkna med att dessa spel kommer då Zenimax/Bethesda och Facebook/Oculus bråkar i domstol. Vi Rift-ägare kommer säkert straffas av Zenimax.

Med lite tur så kommer HTC Vive tvingas att sänkas i pris då Oculus satsar rätt hårt på att få ner priserna nu. Så det kan ju vara värt att ha i åtanke med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itasha:

Lite sugen på att beställa men känns som man kommer ångra sig ganska saftigt när Fallout 4 VR och Skyrim VR kommer och man inte kan lira dem med Oculus.

Som jag förstått det så är det väldigt få exklusiva spel som inte funkar med båda oavsett om det är gjorda för rift eller vive då, speciellt med touch, är båda produkterna så lika. Största skillnaden är ju analog stick vs capacitive pad för tummarna men själva systemen är extremt lika varandra, därav finns det work arounds för det mesta och att Fallout och Skyrim inte kommer få det är högst osannolikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Frågade amazon.uk chatten att både remote + Xbox ingår fortfarande i deras paket. Så kommer beställa från dom istället när dom får det åter i lager igen 21 Juli. För de som vill ha både remote + xbox wireless är det bättre beställa därifrån istället. Oculus har faktiskt tagit bort både för spara 100$ om man beställer direkt från dom.
https://www.amazon.co.uk/Oculus-Rift-Touch-Controller/dp/B01M...

Kan bekräfta att kontrollerna är med i mitt paket som jag beställde direkt från Oculus! (Även om det inte står med när man försöker beställa..)

Skrivet av XPerion:

Typiskt, Amazon.uk har ändrat 21 Juli åter i lager till Unkown. Blev beställning direkt från Oculus istället.
Går det att styra Oculus Home/Store utan remote/Xbox controller? Iför sig har jag redan Xbox 360 kontroller, men skulle veta i förväg.

Som ovan, kontrollerna är med så oroa er inte

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Man får verkligen inte räkna med att dessa spel kommer då Zenimax/Bethesda och Facebook/Oculus bråkar i domstol. Vi Rift-ägare kommer säkert straffas av Zenimax.

Med lite tur så kommer HTC Vive tvingas att sänkas i pris då Oculus satsar rätt hårt på att få ner priserna nu. Så det kan ju vara värt att ha i åtanke med.

Det lär inte komma officiellt support men det är många spel som inte har men det lär komma work arounds om det ens behövs etc och ger sig Zenimax ut för att straffa slutkunder så är det ju att skjuta sig själv i foten, gissar att de som alla andra IP grejer kommer dra ut i år och tillslut bryr sig ingen direkt och Facebook ger den lite små cash och sedan klart.
IP strider är inte personliga och väldigt få stora bolag agerar personligt, det finns undantag ja men i de flesta fall så sköts allt detta av jurister medan utveckling etc sköts av utvecklare/tekniker, VR marknaden är för svag och ny för att börja slänga in käppar i hjulen för slutkunder.
Självklart kan jag ha fel men känns högst oseriöst av ett företag att ge sig på Pelle som köpte enligt dem "fel märke" och sådant blir garanterat en shitstorm på social media.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Någon som har förslag på snajdiga väggfästen? Vill få upp mina sensorer från borden som de står på för tillfället... Tänkte få till en lösning där de sitter som en triangel, pekandes nedåt i takhöjd...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Någon som har förslag på snajdiga väggfästen? Vill få upp mina sensorer från borden som de står på för tillfället... Tänkte få till en lösning där de sitter som en triangel, pekandes nedåt i takhöjd...

Sensorerna ska gå att skruva loss tillsammans med de översta typ 5cm:rarna av pinnen, den i sin tur har gängor så helt ärligt så kan du fixa nästan vilket mount som helst eller gå all out som i denna ;D

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Sensorerna ska gå att skruva loss tillsammans med de översta typ 5cm:rarna av pinnen, den i sin tur har gängor så helt ärligt så kan du fixa nästan vilket mount som helst eller gå all out som i denna ;D
https://www.youtube.com/watch?v=xBIJbG2vL9E

Rätt säker på att de lösningen inte funkar pga att sensorernas inneboemde vinklingsförmåga är riktigt dålig 😉

Ser framför mig nåt väggfäste som även har kapacitet att vinklas...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Rätt säker på att de lösningen inte funkar pga att sensorernas inneboemde vinklingsförmåga är riktigt dålig 😉

Ser framför mig nåt väggfäste som även har kapacitet att vinklas...

Ah ok ja då kan det vara lite bökigt men bör ju funka med något lampfäste eller så för typ spotlights?

EDIT: Sensorerna verkar ju ha ganska stor vinkel så bör ju funka iaf? Speciellt bra om man har 3 eller 4 st?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Fick min touch idag. De hade ringt sa de men ingen hade ringt min telefon. Sen fick jag fel paket så jag fick springa efter så att jag fick rätt.
Lite lustigt jag skrev på först sen fick jag paketet så jag såg inte vad jag skrev på. Tur att jag var snabb annars hade det inte varit så kul.

UPS får godkänt av mig de knackade faktiskt på dörren som jag önskade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ah ok ja då kan det vara lite bökigt men bör ju funka med något lampfäste eller så för typ spotlights?

EDIT: Sensorerna verkar ju ha ganska stor vinkel så bör ju funka iaf? Speciellt bra om man har 3 eller 4 st?

Beställde precis tre st sådana här:

Tror de kommer att fungera riktigt bra 😀

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Beställde precis tre st sådana här:

http://i.imgur.com/5Ibgc8n.jpg

Tror de kommer att fungera riktigt bra 😀

Ah har du länk?

Hitta: 8kr styck är ju helt ok ^^
http://www.lightinthebox.com/sv/svart-vaggfaste-stativ-faste-...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ah har du länk?

Testa att googla väggfäste kamera, eller klicka länk: https://m.miniinthebox.com/no/svart-veggfeste-stativ-brakett-...

😀

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Beställ från amazon.co.uk istället så får ni 3 till samma pris samt leverans mycket fortare än den sidan!
.. mina kommer snart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Typiskt, Amazon.uk har ändrat 21 Juli åter i lager till Unkown. Blev beställning direkt från Oculus istället.
Går det att styra Oculus Home/Store utan remote/Xbox controller? Iför sig har jag redan Xbox 360 kontroller, men skulle veta i förväg.

Ifrån Tyskland kan du nu återigen boka.
Lite billigare än från UK också

https://www.amazon.de/Oculus-Rift-Touch/dp/B01MCRY3Q7/ref=sr_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Beställ från amazon.co.uk istället så får ni 3 till samma pris samt leverans mycket fortare än den sidan!
.. mina kommer snart

Skickades från m.sweclockers.com

Tog mina från Ebay, tar väl någon vecka extra att få eller så men kostade 50kr totalt för 3 st

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Småpengar i sammanhanget 😂

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Inaktiv

Sådär! Nu kom äntligen Riften med. Xbox One-kontroller + Wireless adapter samt Oculus Remote följde med. Blir att prova strax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Rula:

Ifrån Tyskland kan du nu återigen boka.
Lite billigare än från UK också

https://www.amazon.de/Oculus-Rift-Touch/dp/B01MCRY3Q7/ref=sr_...

Frågan är om inte det är bättre att beställa via tyska amazon jämfört med Oculus/Amazon UK:
"Leveransen omfattar: Oculus Rift headset med inbyggda hörlurar och mikrofon, sensor, fjärrkontroll, Xbox One Wireless Controller."

Skulle det vara så att det inte är med i paketet kan man säkert prutta ner någon hundring eller två för att de angett fel info
Men nackdelen är: I lager den 25 juli 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Typiskt, Amazon.uk har ändrat 21 Juli åter i lager till Unkown. Blev beställning direkt från Oculus istället.
Går det att styra Oculus Home/Store utan remote/Xbox controller? Iför sig har jag redan Xbox 360 kontroller, men skulle veta i förväg.

Oculus home/store funkar utmärkt med Touch, så du behöver inte remote eller Xbox controller
(och Touch är generellt sett hyfsat bakåtkompatibel: knapptryckningarna motsvarar knappar på en xbox-controller)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Frågan är om inte det är bättre att beställa via tyska amazon jämfört med Oculus/Amazon UK:
"Leveransen omfattar: Oculus Rift headset med inbyggda hörlurar och mikrofon, sensor, fjärrkontroll, Xbox One Wireless Controller."

Skulle det vara så att det inte är med i paketet kan man säkert prutta ner någon hundring eller två för att de angett fel info
Men nackdelen är: I lager den 25 juli 2017.

Jag tror nog man får med allt. Beställde först från Oculus egna sida. Dock fick jag inte svar på mina frågor jag hade ang min beställning, via deras support. Vänta i 3 dagar utan svar. Antar att dom har mycket att göra just nu. Det roliga är att dom svara på min förfrågan om att avbeställa min order inom 2 timmar. Aja. Nu är det iallafall beställt från amazon. Efter att ha läst runt på nätet så är jag nog glad att det blev så också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha_Rula:

Jag tror nog man får med allt. Beställde först från Oculus egna sida. Dock fick jag inte svar på mina frågor jag hade ang min beställning, via deras support. Vänta i 3 dagar utan svar. Antar att dom har mycket att göra just nu. Det roliga är att dom svara på min förfrågan om att avbeställa min order inom 2 timmar. Aja. Nu är det iallafall beställt från amazon. Efter att ha läst runt på nätet så är jag nog glad att det blev så också.

Beställde du från UK eller DE? När hade du lagt order på Oculus som du sedan avbokade? Har själv haft min order sen den 12e, de försökte dra pengarna den 13e och misslyckades; sen dess har jag kollat mailen/PayPal varje timme för att se om de dragit pengarna nu men ingenting alls från deras sida.

Men känner har jag väntat sen den 12e kommer jag få bekräftelse vilken timma som helst, att börja om och vänta på UK/DE som tycks vara slut i lager just nu.. surt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Beställde du från UK eller DE? När hade du lagt order på Oculus som du sedan avbokade? Har själv haft min order sen den 12e, de försökte dra pengarna den 13e och misslyckades; sen dess har jag kollat mailen/PayPal varje timme för att se om de dragit pengarna nu men ingenting alls från deras sida.

Men känner har jag väntat sen den 12e kommer jag få bekräftelse vilken timma som helst, att börja om och vänta på UK/DE som tycks vara slut i lager just nu.. surt

13:de la jag min order hos Oculus. Trist att det strula till sig för dig
Jag beställde från DE. Den verkar gå att förboka lite då och då hos Amazon dock.
Men vänta du så löser det sig förhoppningsvis. Du bokade ju ändå väldigt tidigt

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag fått hem mina 5m Aktiva USB 3.0 förlängningskablar från Amazon, dock uppstår det ett problem när jag pluggar i dem och sedan trycker i dem i samma portar som sensorerna satt innan.
Då hade jag 2st 3.0 och HMD var 3.0

Nu har jag 1st 3.0 USB, 1 st 2.0 USB och HMD är 3.0..
Så nu har jag köpt ett sånt här också:
https://www.amazon.co.uk/Inateck-Superspeed-Ports-PCI-E-Expan...

För att alla ska få tillräckligt med kraft och inga problem ska uppstå.
360kr inkl garanterad frakt tills fredag.

Jag sitter på ett MSI Z170A PRO CARBON Gaming moderkort.. och det räcker inte, så alla ni som är osäkra.. köp ett nu!

Permalänk
Inaktiv

Så, hunnit testa lite nu. Precis när jag anslutit allt så börjar det såklart mullra på avstånd. Men det kom aldrig närare tacksamt nog. Har för trångt för att vifta runt alltför mycket men körde igenom tutorial med ett leende på läpparna (ständigt smygkikandes vart jag var IRL) och det var oväntat häftigt. Fått till kalibreringen men text är fortfarande ganska svår att läsa. Mest pga upplösningen.

Började med att försöka testa Project Cars. Steam ville ha in sitt VR, vägrade hitta min Rift utan envisades med att leta efter Vive. Steam flippade ur och jag fick starta om datorn. Tänkte det var bättre att prova Oculus grejer direkt och Luckys Tale fungerade riktigt fint. Fan... Nintendo borde satsa på VR också, hade älskat Super Mario 64 i VR faktiskt. Och många andra spel. Metroid Prime hade varit galet nice faktiskt.
Var lite osäker på om jag skulle fixa det men precis provat Dirt Rally med. Värmland, snöigt och isigt samt snö och lite dimma var inte helt lätt att navigera med, speciellt då jag bara kört detta spel med ratt innan (blev Xbox One Elite-kontrollern nu då den var ansluten) och riktigt nice med djupet. Ska prova med någon nivå med bättre sikt ASAP för att se om det blir lättare att se. Trots att jag snurrat iväg då jag kört in i snödrivor, kört på två jul, voltat och glidit på taket så kände jag mig inte illamående vilket var bättre än väntat. Finlands-etapperna bör vara lugn, Värmland är inte direkt plant heller.

Hitills? Lätt värt priset, ingen tvekan om saken. Stora problemet är väl leveransen (UPS...) samt låg upplösning. Men det finns samtidigt inga andra bättre VR-lösningar på marknaden så är inget det går att göra något av i dagsläget.

Nu har jag själv dålig syn, använder normalt månadslinser och fungerar utan några direkta problem. Nästa gång jag tar ur har jag tänkt prova utan glasögon för att se hur bra jag ser. Med glasögon är det inte lika enkelt, såg att det fanns en notis om hur man ska använda Rift med glasögon men då det inte är relevant för mig så kollade jag inte så noga. Glasögonen kan komma ivägen och repor uppstå på Riftens skärmar samt glasögon utifrån vad jag läst andra nämna tidigare i tråden.

Är man sugen på VR och väntat på lägre pris så är det ett gyllene tillfälle nu. Annars invänta bättre modeller nästa år eller när det nu beräknas kunna komma. Jag var själv tveksam till Roomscale och liknande lösningar men det är nog ändå något man iallafall bör testa. Och då går ju den nya billigare Oculus-modellen bort vad jag förstått.

Skrivet av Ferrat:

Det lär inte komma officiellt support men det är många spel som inte har men det lär komma work arounds om det ens behövs etc och ger sig Zenimax ut för att straffa slutkunder så är det ju att skjuta sig själv i foten, gissar att de som alla andra IP grejer kommer dra ut i år och tillslut bryr sig ingen direkt och Facebook ger den lite små cash och sedan klart.
IP strider är inte personliga och väldigt få stora bolag agerar personligt, det finns undantag ja men i de flesta fall så sköts allt detta av jurister medan utveckling etc sköts av utvecklare/tekniker, VR marknaden är för svag och ny för att börja slänga in käppar i hjulen för slutkunder.
Självklart kan jag ha fel men känns högst oseriöst av ett företag att ge sig på Pelle som köpte enligt dem "fel märke" och sådant blir garanterat en shitstorm på social media.

Zenimax är... rätt speciella. Jag skulle inte utesluta detta och avsaknaden av information om vad spelen stödjer säger en del med. Nu hoppas jag förstås att vi får stöd med. DOOM hade varit rätt häftig att testa, spelet ligger prismässigt på rätt ställe med. Men så länge det är oklart hur de tänker göra vill jag nog hålla i pengarna en stund till iallafall.

Men du har ju helt klart rätt här, extremt riskabelt när man börjar med exklusivitet för någon plattform. Just detta har jag varit kritisk till länge, samt priserna. Resident Evil 7 VR borde inte ha varit exklusiv Sony i ett helt år, 2-3 månader hade varit rimligare. Men nu är ju just det spelet inte ett spel de flesta lär vilja spela ändå. Speciellt i VR hehe.

Bara att hoppas på en smidig lösning iallafall. Jag hoppas att Zenimax/Bethesda fattar att det är fler än Vive-ägare som är intresserade av spelen.

Skrivet av Tiamat:

Fick min touch idag. De hade ringt sa de men ingen hade ringt min telefon. Sen fick jag fel paket så jag fick springa efter så att jag fick rätt.
Lite lustigt jag skrev på först sen fick jag paketet så jag såg inte vad jag skrev på. Tur att jag var snabb annars hade det inte varit så kul.

UPS får godkänt av mig de knackade faktiskt på dörren som jag önskade.

Ouch, det där var inte så smidigt hanterat av dom. :/ Tur du såg det i tid iallafall.

Hunnit testa något mera?