Regeringens utredare vill ge svensk polis rätt att avläsa datorer i hemlighet

Permalänk
Medlem

@crew seven: Nja, nån liten stackare som röker tror jag inte. Finns inga ekonomiska krafter bakom det. Polisen idag har ju inte äns råd att jaga våldtäcktsbrottslingar så det kommer inte ske om inte någon "sponsrar dem" med extra pengar, vilket ingen kommer göra för det ändamålet.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Har de inte nog med bakdörrar redan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Givetvis ska polisen få utföra span med mikrofoner/kmeror på plats mot tyngre brottslighet. På samma sätt behövs avlyssningsmöjligheter i elektroniken då vi idag sköter kommunikationen där.
Knäcka knarkligor, avslöja ekonomisk brottslighet och liknande utan verktyg går ju inte och så vill väl ingen ha det. Fri brottslighet så länge de krypterar...
Används mikrofon/telefonavlyssning/hemlig inspelning även på ringa brott idag? Nej. Det får inte användas hur som helst. Fokus i denna fråga borde väl vara för vilken brottsnivå är det lämpligt att använda avlyssning, right?

Edit: verkar som att en del rör ihop det här med massövervskming vilket blir lite tokigt.
Det är alltså skillnad på de verktyg för riktade insatser som nyheten handlar om och massövervakningen som en del gärna refererar till. Massövervakning av icke misstänkta är svårt att försvara. Verktyg för att kunna samla bevis för misstänkta är inte så konstigt.
Skickades från m.sweclockers.com

Idag avlyssnar man ju data trafik osv, felet med detta förslag är att dom får göra detta i hemlighet. Som det är idag finns det register på vilka som avlyssnas. Om detta går igenom kan dom avlyssna politiker och vanligt hederligt folk för att stätta en stämpel på dom politiskt, allt som man kan tänka sig och utan att regering eller myndigheter kan få fram vad/vilka som avlyssnas. Detta är lite som DDR. Skrämmande. Kommer def att användas på fel sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DeviaAnimus:

Såvida de inte har tillgång till den misstänktes inloggningsuppgifter (eller lurar dem att ladda ner trojanen själva, hur effektivt det nu är) så måste de använda sig av någon typ av säkerhetshål, och de lär inte rapportera dessa säkerhetshål till utvecklarna av den sårbara mjukvaran; vilket kommer resultera i att säkerhetshålet kvarstår och kan användas av kriminella lika gärna som polisen.

Att avlyssna brottslingar utan att också sätta oskyldigas datorer i riskzonen är ett problem som jag tvekar på att staten har personer som är teknikkunniga nog att lösa.

Innan man vet hur planteringen går till så är det kanske lite tidigt att dra slutsatser om att metoden är fel.
Jag skulle snarare säga att det skulle kunna uppstå olämpliga situationer om de använder allmänna säkerhetshål som inte rapporteras in. Kanske rapporteras de emellertid in även om de används? Gissningslek hur det egentligen ligger till här.
Eller så används "man in the middle" -attacker. Ta över routern på plats, koppla in sig i närmsta ISPstation eller överrösta wifi/mobilnät med egen sändare och plocka /för in data på lämpligt ställe. Det behöver inte röra sig om brister som bör rapporteras ens.

Går det till då då? Who knows. Jag har svårt med slutsatserna när underlaget saknas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

"Jag har mitt jobb på fabriken så jag klarar mig"
"Jag har inget att gömma för jag är så duktig"

Svenskars mentalitet och när bilar brinner så är det inget problem eftersom de inte brinner i deras villaområden.
Blunda för problem och undvika konflikter och midsommar är väl så svenskt det bara kan bli

Det här förekommer ju över hela världen, inte bara i lilla Sverige.

Permalänk
Medlem

Kok a non sos kok e ä ror dod e tot dod a gog sos a tot tot bob ö ror joj a mom e dod ror ö vov a ror sos pop ror å kok e tot i gog e non?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

"Det finns inga garantier att bakdörrar bara utnyttjas för att jaga terrorister. Det är lätt att de börjar användas för annat. Det är ett sluttande plan.

Regeringens utredare Petra Lundh säger dock att de påpekade integritets- och säkerhetsaspekterna kommer att tas hänsyn till vid utredningen."

Haha. "Tas hänsyn till" = "Fullständigt ignoreras pga våra bristande tekniska kunskaper eller helt enkelt för att vi skiter i det", det är min gissning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Silcan:

Idag avlyssnar man ju data trafik osv, felet med detta förslag är att dom får göra detta i hemlighet. Som det är idag finns det register på vilka som avlyssnas. Om detta går igenom kan dom avlyssna politiker och vanligt hederligt folk för att stätta en stämpel på dom politiskt, allt som man kan tänka sig och utan att regering eller myndigheter kan få fram vad/vilka som avlyssnas. Detta är lite som DDR. Skrämmande. Kommer def att användas på fel sätt.

Jag ser inget som helst fel i att de övervakar i hemlighet. Ska man exempelvis klämma åt en nätpedodofil eller organiserad pengatvätt och behöver samla bevis först så kommer det bli tämligen verkningslöst om polisen först måste säga till att de spanar. Den brottsmisstänkta kommer dumpa bevis i så fall.

Det är precis samma grej som när msn installerar övervakningskameror eller mikrofoner i folks hem. I alla lägen kommer godkännande behövas, men vi får se exakt hur det ser ut när lagförslaget är klart.

Jag tycker inte din teori om att polisen ska klämma åt politiker med övervakningsutrustning låter riktigt rationellt. Det gäller för mikrofoner såväl som planterade trojaner.

Återigen tror jag istället att frågan om vilken grad av brott som öppnar upp för möjligheten till riktad övervakning är mer relevant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

"Det finns inga garantier att bakdörrar bara utnyttjas för att jaga terrorister. Det är lätt att de börjar användas för annat. Det är ett sluttande plan.

Regeringens utredare Petra Lundh säger dock att de påpekade integritets- och säkerhetsaspekterna kommer att tas hänsyn till vid utredningen."

Haha. "Tas hänsyn till" = "Fullständigt ignoreras pga våra bristande tekniska kunskaper eller helt enkelt för att vi skiter i det", det är min gissning.

Terroristerna som utför dåden är väl nästan alltid tidigare kända vilket betyder att nästan alla länder i EU skiter i dem och låter dem göra vad de vill.

Vad ska de ens göra mot terrorister de tar en lastbil lite spontant och kör in i folk det kan det skulle de kunna planerat in på en fikarast om de hade haft jobb dvs.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att Sweclockers läsare straffar de som vill ha ett övervakningssamhälle vid valurnan 2018!
Jag själv lovar och svär att göra det.

Permalänk
Avstängd

Undra om dom kommer att använda polisen egna dator då får man deras ip adress och sen blocka den.

Kommer att gå över till Linux om ett par år och kommer att sluta att använda Windows i framtiden då den inte är säker längre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@Zipparn:
Finns det några som är helt emot?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@Zipparn:
Finns det några som är helt emot?

Tror inte att det finns jättemånga i riksdagen som bryr sig särskilt mycket över vilka förslag de röstar igenom. Hur lätt var inte DÖ att klubba igenom? Visst, tycker man inte om SD var det såklart bra, men halva riksdagen gör i stort sett "time-out" i fyra år. Alltså, nästan 150 personer som med ganska schyssta förmåner tar kollektivt tjänsteledigt (med "lön") i fyra år och passar bollen vidare.

Permalänk

Jag undrar hur Regeringen(som är för EU) kommer hantera motståndet från EU då deras värderingar strider emot detta förslag. Häktningsorder ska gälla även för IT-relaterade brott.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Tror inte att det finns jättemånga i riksdagen som bryr sig särskilt mycket över vilka förslag de röstar igenom. Hur lätt var inte DÖ att klubba igenom? Visst, tycker man inte om SD var det såklart bra, men halva riksdagen gör i stort sett "time-out" i fyra år. Alltså, nästan 150 personer som med ganska schyssta förmåner tar kollektivt tjänsteledigt (med "lön") i fyra år och passar bollen vidare.

Med lite efterforskning så röstade alla ja förutom miljöpartiet och vänsterpartiet. DÖ var väl även utefter hur riksdagen har fungerat sedan innan? Den har hur som helst fallit sedan 2015 om jag inte är fel underrättad. Då du tar upp SD så måste jag ändå nämna att de är för datalagringen?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@Zipparn:
Finns det några som är helt emot?

http://www.piratpartiet.se

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

[...]NSA kan inte komma in i en Iphone[...]

Det kan FBI hjälpa dem med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

@Valonen: Lolåtoteror sosemom enon bobrora idodé

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag ser inget som helst fel i att de övervakar i hemlighet. Ska man exempelvis klämma åt en nätpedodofil eller organiserad pengatvätt och behöver samla bevis först så kommer det bli tämligen verkningslöst om polisen först måste säga till att de spanar. Den brottsmisstänkta kommer dumpa bevis i så fall.

Det är precis samma grej som när msn installerar övervakningskameror eller mikrofoner i folks hem. I alla lägen kommer godkännande behövas, men vi får se exakt hur det ser ut när lagförslaget är klart.

Jag tycker inte din teori om att polisen ska klämma åt politiker med övervakningsutrustning låter riktigt rationellt. Det gäller för mikrofoner såväl som planterade trojaner.

Återigen tror jag istället att frågan om vilken grad av brott som öppnar upp för möjligheten till riktad övervakning är mer relevant.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej så fungerar det inte, idag när man övervakar en pedofil så gör man det "hemligt" så att säga, dock så godkänns det av högre grad och det bokförs så att säga. GM eller obehöriga får inget veta. Men detta förslag innebär ju att dom kan övervaka vem som hällst utan att något kan ta reda på det, typ polis eller annan myndighet.

Permalänk
Medlem

Det är väl redan tillåtet sedan länge.
Minns att jag för många år sedan läste om hur en svensk professionell pokerspelare inte tagit upp vinsterna från spel utanför EU/EES. Tror det var i USA han vann. Som bevis användes hans egen bokföring som han hade i datorn.
Skatteverket hade genom att plantera en "spole" i den laddat ner hans bokföring. När han påstått att den inte fanns.

Ett annat exempel, om än inte lika gammalt, är när tullen på Arlanda rent fysiskt beslagtog alla dator som resande på ett flyg från Thailand hade med sig och kopierade innehållet innan passagerarna fick tillbaka dem. Uppgett skäl var att man letade efter barnporr.

Permalänk
Medlem

"Jaga terrorister" heter det idag, "jaga piratkopierare" är verklighet imorgon.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Kommer ju vara 999 av 1000 "avlyssningar" som handlar om fildelning.

Det är väll bra att polisen jagar kriminella, eller ska dom bara jobba med vissa brott?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv

Polisstaten

Ett steg närmare total övervakning av folket. Gestapo chefen Reinhardt Heydrich skulle varit grön av avund om han hade vetat om dagens teknik. "Om du inte har något att dölja, då har du inget att frukta", sa han bl.a. Judarna hade inget att dölja när dom blev registrerade, dom dog....Jovisst..."jaga brottslingar", judarna BLEV utnämnda till "brottslingar". Fint tillfälle för liberalnazisterna att registrera folks åsikter är ju det här förslaget med, införa censur mm. mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

knepig fråga, men är man redan misstänkt så har ju polisen rätt till hemliga tvångsmedel. Dock har ju vår kära ordningsmakt svart bälte i ändamålsglidning så det här känns inte bra.

Precis, det är ju just det där med ändamålsglidning som skrämmer.

Samtidigt så har vi polisen i skåne som fört olagliga register över "kringresande", deras barn och släkt (inklusive ingifta). Inte för att dom är misstänkta för brott, utan för att dom är släkt med en rom.
Samtidigt så har en viss talman i riksdagen som sagt att samer inte är svenskar, vars partimedlemmar gång på gång vräker ur sig saker som att man borde ställa sig med k-pist på öresundsbron och avrätta flyktingar.
Mao, vi har ett parti i riksdagen som mycket väl skulle kunna tänka sig att utnyttja detta till att övervaka vem fan som helst som dom inte gillar.
Idag så är det mest Kronofogden som utnyttjat ändamålsglidningen, men imorgon kanske det räcker om arbetskamraten har släkt i Syrien. Eller att din ISP är Bahnhof.

Det är aldrig Du som bestämmer om ditt mjöl i påsen är rent eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284586:

Ett steg närmare total övervakning av folket. Gestapo chefen Reinhardt Heydrich skulle varit grön av avund om han hade vetat om dagens teknik. "Om du inte har något att dölja, då har du inget att frukta", sa han bl.a. Judarna hade inget att dölja när dom blev registrerade, dom dog....Jovisst..."jaga brottslingar", judarna BLEV utnämnda till "brottslingar". Fint tillfälle för liberalnazisterna att registrera folks åsikter är ju det här förslaget med, införa censur mm. mm.

Måste i så fall fråga, hur tycker du att man ska annars? Lägga ner att spana digitalt mot personer som misstänks vara inblandade i allvarliga brott? Favoritexemplen brukar vara terrorism eller pedofili?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Måste i så fall fråga, hur tycker du att man ska annars? Lägga ner att spana digitalt mot personer som misstänks vara inblandade i allvarliga brott? Favoritexemplen brukar vara terrorism eller pedofili?

Terrorism är ett jobb för SÄPO

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

förbannade idioter. De har alltså inte lört sig något av de senaste cryptovirusen?
Statligt utvecklade virus och bakdörrar KAN och KOMMER användas av obehöriga, frågan är bara hur lång tid det tar.

Kan näatan lova att det kommer användas mot fildelning. Man laddar ner en film med "TrojanStat" och de loggar alla filer man laddar ner.

I princip har jag inget emot att polisen kan övervaka *misstänkta brottslingar* om brottet är tillräckligt grovt för att det ska vara befogat (terrorism, barnporrbrott o.s.v.). Problemet är som du säger att dessa bakdörrar kan användas av obehöriga, samt att lagen kan missbrukas så den omfattar väldigt ringa brott som t.ex. ringa upphovsrättsbrott.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Lita på oss att vi bara kommer använda detta för att spionera på kriminella, det är som att låta en unge vara själv i en godisbutik och lita på att ungen inte kommer äta något godis.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

@Pepsin: Inga problem heller förutom att det kan bli som du säger, ändamålsglidning. Dessutom är det inte du som bestämmer vad som är rent mjöl i påsen, det gör den som övervakar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Precis, det är ju just det där med ändamålsglidning som skrämmer.

Samtidigt så har vi polisen i skåne som fört olagliga register över "kringresande", deras barn och släkt (inklusive ingifta). Inte för att dom är misstänkta för brott, utan för att dom är släkt med en rom.
Samtidigt så har en viss talman i riksdagen som sagt att samer inte är svenskar, vars partimedlemmar gång på gång vräker ur sig saker som att man borde ställa sig med k-pist på öresundsbron och avrätta flyktingar.
Mao, vi har ett parti i riksdagen som mycket väl skulle kunna tänka sig att utnyttja detta till att övervaka vem fan som helst som dom inte gillar.
Idag så är det mest Kronofogden som utnyttjat ändamålsglidningen, men imorgon kanske det räcker om arbetskamraten har släkt i Syrien. Eller att din ISP är Bahnhof.

Det är aldrig Du som bestämmer om ditt mjöl i påsen är rent eller ej.

"Men det vet man väl hur Zigenare är??"

Ja det där är ju ett klockrent exempel. Romregistret och annat sådant gör ju att man inte direkt känner förtroende för att farbror blå ska få trojaner i sin arsenal mot "brottslingar". De klarar ju inte ens av att använda de verktyg de redan har enligt gällande regler.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.