Permalänk
Medlem

Nya skärmar får inte ut 144hz.

Hej!

Köpte nyss Asus 24" LED VG248QE 3x men får inte ut 144hz har bytt inställningarna i windows och Nivida sätter jag på v-sync så får jag 144 fps, men man känner att man inte får 144hz.
har ett GTX 1080 kör med DP på 2 styckna och DVI på 1.

Någon annan som har upplevt detta?

Har även testat på www.testufo.com och får ut 60hz (men vet inte om den sidan är så legit)

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort?
Vad använder du för kablar för att ansluta skärmarna?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Vad har du för grafikkort?
Vad använder du för kablar för att ansluta skärmarna?

Sorry glömde det!

har ett GTX 1080 kör med DP på 2 styckna och DVI på 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocy123:

Hej!

Köpte nyss Asus 24" LED VG248QE 3x men får inte ut 144hz har bytt inställningarna i windows och Nivida sätter jag på v-sync så får jag 144 fps, men man känner att man inte får 144hz.

Någon annan som har upplevt detta?

Har även testat på www.testufo.com och får ut 60hz (men vet inte om den sidan är så legit)

Inte så konstigt att du endast får 60 hz om du sätter på v-sync....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Inte så konstigt att du endast får 60 hz om du sätter på v-sync....

Får 60hz oavsett v-sync

Permalänk
Medlem

Konstigt

Visa signatur

i5-4690k gtx 970 8gb ram 1600mhz

Permalänk
Medlem

Kan du få ut 144 Hz på varje skärm individuellt med varje kabel?
Dvs koppla in en skärm i taget och testa med samtliga kablar som du har.

Enligt Nvidia så ska det vara möjligt iaf så felet bör ligga i skärmarna eller kablarna.
https://www.geforce.com/hardware/technology/surround/system-r...

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Inte så konstigt att du endast får 60 hz om du sätter på v-sync....

Dock är ju V-sync kopplat med Hz'n på ens skärm. Låter typ som att man inte kan köra 144hz+V-sync på ditt uttalande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypnotize91:

Dock är ju V-sync kopplat med Hz'n på ens skärm. Låter typ som att man inte kan köra 144hz+V-sync på ditt uttalande.

Det blir väldigt svårt att göra det, eftersom det innebär att du måste pumpa ut 144fps konstant. V-sync låser sig alltid vid minimum fps av vad grafikkortet orkar att putta ut. Innebärandes att om du får 115 fps i snitt på en 144hz skärm så kommer V-sync att låsa dig till 60 fps för att kunna matcha output.

Dessutom får du en massa inputlag, och med tanke på att man knappt kan se tearing (om någonsin) på över 120fps, finns nästan ingen anledning alls att använda v-sync om man har 144hz.

edit: Om man nu inte använder G-sync eller adaptive sync, men det var inte dessa två som vi talade om

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Kan du få ut 144 Hz på varje skärm individuellt med varje kabel?
Dvs koppla in en skärm i taget och testa med samtliga kablar som du har.

Enligt Nvidia så ska det vara möjligt iaf så felet bör ligga i skärmarna eller kablarna.
https://www.geforce.com/hardware/technology/surround/system-r...

Har du någon DP kabel du kan rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det blir väldigt svårt att göra det, eftersom det innebär att du måste pumpa ut 144fps konstant. V-sync låser sig alltid vid minimum fps av vad grafikkortet orkar att putta ut. Innebärandes att om du får 115 fps i snitt på en 144hz skärm så kommer V-sync att låsa dig till 60 fps för att kunna matcha output.

Uh... Låter som om man har tagit fram någon ny sorts V-sync i så fall. Så vitt jag vet har V-sync alltid matchat skärmens inställda Hz. Så på en 144Hz skärm är det då 144Hz som gäller. När grafikkortet inte klarar av att rendera bilder i den önskade takten, skickar man den gamla bilden igen. Allt v-sync gör är buffrar den senaste renderade bilden, medan man renderar nästa. Så länge du renderar nya fortare än de behöver skickas är det helt ok, när du dippar under får du samma frame en, eller flera gånger i rad.

Adaptiv v-sync försöker "fixa" dipparna genom att stänga av v-sync när man dippar under den faktiska uppdateringsfrekvens. G-sync håller på med matchning av grafikkortets renderingstempo, och skärmens uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Uh... Låter som om man har tagit fram någon ny sorts V-sync i så fall. Så vitt jag vet har V-sync alltid matchat skärmens inställda Hz. Så på en 144Hz skärm är det då 144Hz som gäller. När grafikkortet inte klarar av att rendera bilder i den önskade takten, skickar man den gamla bilden igen. Allt v-sync gör är buffrar den senaste renderade bilden, medan man renderar nästa. Så länge du renderar nya fortare än de behöver skickas är det helt ok, när du dippar under får du samma frame en, eller flera gånger i rad.

Adaptiv v-sync försöker "fixa" dipparna genom att stänga av v-sync när man dippar under den faktiska uppdateringsfrekvens. G-sync håller på med matchning av grafikkortets renderingstempo, och skärmens uppdateringsfrekvens.

V-sync låser fps till högst skärmens hz, eller till nästa lägre multipel av den.
Vid en 60hz skärm: 60, 30, 20, 15.
Hela idén med V-sync försvinner ju om man bara ska cappa till högsta hz men ändå låta den pumpa ut 55 fps när du har en skärm på 60hz vilket kommer resultera i screentearing ändå.
Scenario:
grafikkortet ger 40 stabila fps. Innebär ny bild var 25 ms.
Skärmen är 60 hz. Uppdaterar bild var 16.67 ms.
Tittar man på en sådan skärm så kommer man troligen att få se screentearing från och till.

Märker Vsync att du inte klarar av att putta ut lika mycket som skärmen fixar, så låser den sig vid den multipel som grafikkortet klarar för att matcha.

Ser ingen anledning att någonsin ha på V-sync eller ens G-sync, så länge man klarar av att hålla fpsen över 100.

edit: Det du tänker på, är väl troligast triple-buffer, vilket måste slås på. Då låser sig inte syncen till en multipel, men då genereras det också inputlag. Återigen onödigt imo med en skärm på 144hz.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocy123:

...har bytt inställningarna i windows...

Menar du detta då?

Länk till instrution

bild

Du får nog testa flera spel för att utesluta var problemet ligger.
Test UFO är legit (läs instruktionen för minimikrav)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocy123:

Har du någon DP kabel du kan rekommendera?

Tyvärr vet jag inte om ny kabel kommer fungera bättre. Det verkar som att skärmarna har Displayport 1.2
DSP 1.2 klarar ca 17 Gbit/s
1080x3x144 landar på ca 24 Gbit/s
1080x3x60 blir ungefär 10Gbit/s så det kommer att fungera.

144Hz på två 1080 skärmar ska också fungera

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Tyvärr vet jag inte om ny kabel kommer fungera bättre. Det verkar som att skärmarna har Displayport 1.2
DSP 1.2 klarar ca 17 Gbit/s
1080x3x144 landar på ca 24 Gbit/s
1080x3x60 blir ungefär 10Gbit/s så det kommer att fungera.

144Hz på två 1080 skärmar ska också fungera

Skärmarna kan inte seriekopplas via DP, så hur många skärmar en kabel klarar är inte relevant i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Menar du detta då?

Du får nog testa flera spel för att utesluta var problemet ligger.
Test UFO är legit (läs instruktionen för minimikrav)

Yes det är dom iställningarna jag menar!

Oavsett spel är även 60hz i windows

Permalänk
Medlem

@perost:
Sant. Tänkte inte så långt

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Det kanske bara beror på drivare eller windowsuppdateringar.
Här är en tråd med en snubbe som hade exakt samma setup som du
https://forums.geforce.com/default/topic/993263/geforce-1000-...

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

V-sync låser fps till högst skärmens hz, eller till nästa lägre multipel av den.
Vid en 60hz skärm: 60, 30, 20, 15.
Hela idén med V-sync försvinner ju om man bara ska cappa till högsta hz men ändå låta den pumpa ut 55 fps när du har en skärm på 60hz vilket kommer resultera i screentearing ändå.
Scenario:
grafikkortet ger 40 stabila fps. Innebär ny bild var 25 ms.
Skärmen är 60 hz. Uppdaterar bild var 16.67 ms.
Tittar man på en sådan skärm så kommer man troligen att få se screentearing från och till.

Du får aldrig screen tearing med v-sync, eftersom bara färdiga frames skickas från bufferten. Har du inte renderat färdigt ditt frame, skickas det gamla. Grafikkortet kommer fortsätta jobba med nästa, och, förhoppningsvis är din dip tillfällig, så att du bara får ett högst tillfälligt eftersläpande. Grafikkortet skiter fullständigt i vilken frekvens skärmen har, utan försöker som vanlig rendera så många bilder i sekunden som möjligt. Den enda skillnaden är att man inte byter ut en bildruta som man har börjat skicka till grafikkortet. Med andra ord, är bildrutan som kommer efter den som nyss visats inte färdig, får du samma bildruta igen. Upprepas det gång på gång, så visst, då "får du" halva FPS'en mot skärmens uppdateringsfrekvens, men det har inget med att grafikkortet har sänkt standarden och försöker matcha halva skärmens uppdateringsfrekvens i stället för den faktiska uppdateringsfrekvensen. Grafikkortet har bara inte blivit färdigt, och du kommer få den bildrutan du skulle fått nyss, vid nästa uppdatering, om inte nästa bildruta är färdig, och grafikkortet helt enkelt droppar det i mellan. Du får alltid senast fullständigt renderade bildruta när skärmen ska börja på en ny ruta, och du får enbart färdigrenderade bildrutor, du får inte en del av en bildruta, som ersätts av nästa bildrutas del, som ersätts av ännu en bildrutas del, bara för att grafikkortet renderar 180 FPS, men skärmen kör i 60Hz. (Vilket du får utan v-sync. Om det sen ger synlig screen earing eller inte, beror enbart på hur mycket den visade bilden har förändrats mellan de två, eller tre olika bilderna.)

Skrivet av Mithras:

Märker Vsync att du inte klarar av att putta ut lika mycket som skärmen fixar, så låser den sig vid den multipel som grafikkortet klarar för att matcha.

Aldrig. V-sync skiter fullständigt i vad du klarar av att rendera eller inte. Om du konstant inte klarar av att rendera det antal bildrutor i sekunden som skärmen behöver för sin uppdateringsfrekvens, så blir effekten att varje frame visas två gånger, men grafik kort, och v-sync har aldrig, och kommer aldrig, behöver aldrig, bry sig om uppdateringsfrekvensen, och att försöka matcha hela, eller delar av den. Grafikkortet renderar bildrutor där den senast färdiga lagras i frame bufferten, som kopieras till back-buffert, från vilken den skickas till grafikkortet. Det enda V-sync gör är ser till så att man inte kan skicka en ny bild till back-buffert förrns precis efter en skärm refresh. Finns det ingen färdig bildruta ligger den gamla kvar, finns det en färdig byts den ut. Vid varje skärmuppdatering.

Skrivet av Mithras:

edit: Det du tänker på, är väl troligast triple-buffer, vilket måste slås på. Då låser sig inte syncen till en multipel, men då genereras det också inputlag. Återigen onödigt imo med en skärm på 144hz.

Trippel buffert låter en rendera vart annat frame till olika framebufferts, och ta det senast färdiga för kopiering till back-buffert från vilket det skickas till skärmen. Det gör att om ett frame inte är färdigrenderat behöver man inte droppa det och börja rita ett nytt, utan renderar det färdigt och skickar det till nästa buffert. Det ger kortare "input lag" än v-sync.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@Bmannu: Fast jag ska ju inte köra surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du får aldrig screen tearing med v-sync, eftersom bara färdiga frames skickas från bufferten. Har du inte renderat färdigt ditt frame, skickas det gamla. Grafikkortet kommer fortsätta jobba med nästa, och, förhoppningsvis är din dip tillfällig, så att du bara får ett högst tillfälligt eftersläpande. Grafikkortet skiter fullständigt i vilken frekvens skärmen har, utan försöker som vanlig rendera så många bilder i sekunden som möjligt. Den enda skillnaden är att man inte byter ut en bildruta som man har börjat skicka till grafikkortet. Med andra ord, är bildrutan som kommer efter den som nyss visats inte färdig, får du samma bildruta igen. Upprepas det gång på gång, så visst, då "får du" halva FPS'en mot skärmens uppdateringsfrekvens, men det har inget med att grafikkortet har sänkt standarden och försöker matcha halva skärmens uppdateringsfrekvens i stället för den faktiska uppdateringsfrekvensen. Grafikkortet har bara inte blivit färdigt, och du kommer få den bildrutan du skulle fått nyss, vid nästa uppdatering, om inte nästa bildruta är färdig, och grafikkortet helt enkelt droppar det i mellan. Du får alltid senast fullständigt renderade bildruta när skärmen ska börja på en ny ruta, och du får enbart färdigrenderade bildrutor, du får inte en del av en bildruta, som ersätts av nästa bildrutas del, som ersätts av ännu en bildrutas del, bara för att grafikkortet renderar 180 FPS, men skärmen kör i 60Hz. (Vilket du får utan v-sync. Om det sen ger synlig screen earing eller inte, beror enbart på hur mycket den visade bilden har förändrats mellan de två, eller tre olika bilderna.)

Aldrig. V-sync skiter fullständigt i vad du klarar av att rendera eller inte. Om du konstant inte klarar av att rendera det antal bildrutor i sekunden som skärmen behöver för sin uppdateringsfrekvens, så blir effekten att varje frame visas två gånger, men grafik kort, och v-sync har aldrig, och kommer aldrig, behöver aldrig, bry sig om uppdateringsfrekvensen, och att försöka matcha hela, eller delar av den. Grafikkortet renderar bildrutor där den senast färdiga lagras i frame bufferten, som kopieras till back-buffert, från vilken den skickas till grafikkortet. Det enda V-sync gör är ser till så att man inte kan skicka en ny bild till back-buffert förrns precis efter en skärm refresh. Finns det ingen färdig bildruta ligger den gamla kvar, finns det en färdig byts den ut. Vid varje skärmuppdatering.

Trippel buffert låter en rendera vart annat frame till olika framebufferts, och ta det senast färdiga för kopiering till back-buffert från vilket det skickas till skärmen. Det gör att om ett frame inte är färdigrenderat behöver man inte droppa det och börja rita ett nytt, utan renderar det färdigt och skickar det till nästa buffert. Det ger kortare "input lag" än v-sync.

https://www.geforce.com/hardware/technology/adaptive-vsync/te...

"Nothing is more distracting when gaming than frame rate stuttering and screen tearing. Stuttering occurs when frame rates fall below the VSync frame rate cap, which is typically 60 frames per second, matching the 60Hz refresh rate of most monitors and screens. When frame rates dip below the cap VSync locks the frame rate to the nearest level, such as 45 or 30 frames per second. As performance improves the frame rate returns to 60. "

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

https://www.geforce.com/hardware/technology/adaptive-vsync/te...

"Nothing is more distracting when gaming than frame rate stuttering and screen tearing. Stuttering occurs when frame rates fall below the VSync frame rate cap, which is typically 60 frames per second, matching the 60Hz refresh rate of most monitors and screens. When frame rates dip below the cap VSync locks the frame rate to the nearest level, such as 45 or 30 frames per second. As performance improves the frame rate returns to 60. "

Dock är det adaptive v-sync du länkar till. Normalt om en bildruta missar vsync intervallet så kommer den att ligga tills nästa uppstår, vilket brukar innebära halva frameraten såvida man inte har extrem latency. Om du har vsync på en 144 hz och hamnar något under så hamnar det på 72 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Dock är det adaptive v-sync du länkar till. Normalt om en bildruta missar vsync intervallet så kommer den att ligga tills nästa uppstår, vilket brukar innebära halva frameraten såvida man inte har extrem latency. Om du har vsync på en 144 hz och hamnar något under så hamnar det på 72 fps.

Gå in och läs.....

Det är Nvidias förklaring av Vsync och de problem som finns runt dem. För att sedan berätta hur adaptive G-sync löser de problemen. Därav namnet i URL'n.

Adaptive Sync gör inget sådant att den låser till multiplar. Den gör exakt det som ni verkar tror att Vsync gör; dvs stänger av syncen när fps är under bildskärmens uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Gå in och läs.....

Vanlig vsync jobbar mot skärmens inställda refresh rate. Dvs på en 60 hz skärm om så har man 60 spans på en sekund (16.67 ms långa), missar bilden span 1 (på 16.67 ms) så kommer den in i span 2 (om den är färdigrenderad). Då skärmen har statisk uppdatering så betyder det att skärmen visar föregående bild tills det kommer in en ny i buffern, den som ligger i buffern visas vid nästkommande uppdatering.

Det är egentligen ingen cap utan mer att bilderna ska hinna med innan skärmens nuvarande span tar slut, annars får man vänta in nästkommande span, se tabellen nedan för att se vilken span (och fps) som skulle gälla.

60 fps (16.67 ms) <-- span 1
30 fps (33.33 ms) <-- span 2
20 fps (50.00 ms) <-- span 3
15 fps (66.67 ms) <-- span 4

Ligger renderingen på bilderna strax under 50 ms så kommer du att få en visuell uppdatering på 20 fps, då på en 60 hz skärm med dubbelbuffrad vsync.

Är detta vad du menar, annars får du gärna få oss att förstå hur du tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Adaptive Sync gör inget sådant att den låser till multiplar. Den gör exakt det som ni verkar tror att Vsync gör; dvs stänger av syncen när fps är under bildskärmens uppdateringsfrekvens.

Hur läser du egentligen text?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Aldrig. V-sync skiter fullständigt i vad du klarar av att rendera eller inte. Om du konstant inte klarar av att rendera det antal bildrutor i sekunden som skärmen behöver för sin uppdateringsfrekvens, så blir effekten att varje frame visas två gånger, men grafik kort, och v-sync har aldrig, och kommer aldrig, behöver aldrig, bry sig om uppdateringsfrekvensen, och att försöka matcha hela, eller delar av den. Grafikkortet renderar bildrutor där den senast färdiga lagras i frame bufferten, som kopieras till back-buffert, från vilken den skickas till grafikkortet. Det enda V-sync gör är ser till så att man inte kan skicka en ny bild till back-buffert förrns precis efter en skärm refresh. Finns det ingen färdig bildruta ligger den gamla kvar, finns det en färdig byts den ut. Vid varje skärmuppdatering.

Hur får du det här till "V-sync väntar bara på refresh, när FPS'en är högre än skärmens uppdateringsfrekvens"
V-sync väntar ALLTID på skärmens refresh, och först efter den skickar man den senast renderade bilden från frame bufferten till back buffert.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Vanlig vsync jobbar mot skärmens inställda refresh rate. Dvs på en 60 hz skärm om så har man 60 spans på en sekund (16.67 ms långa), missar bilden span 1 (på 16.67 ms) så kommer den in i span 2 (om den är färdigrenderad). Då skärmen har statisk uppdatering så betyder det att skärmen visar föregående bild tills det kommer in en ny i buffern, den som ligger i buffern visas vid nästkommande uppdatering.

Det är egentligen ingen cap utan mer att bilderna ska hinna med innan skärmens nuvarande span tar slut, annars får man vänta in nästkommande span, se tabellen nedan för att se vilken span (och fps) som skulle gälla.

60 fps (16.67 ms) <-- span 1
30 fps (33.33 ms) <-- span 2
20 fps (50.00 ms) <-- span 3
15 fps (66.67 ms) <-- span 4

Ligger renderingen på bilderna strax under 50 ms så kommer du att få en visuell uppdatering på 20 fps, då på en 60 hz skärm med dubbelbuffrad vsync.

Är detta vad du menar, annars får du gärna få oss att förstå hur du tänker.

Han har läst nVidias PR blurb om adaptiv V-sync, och hänger upp sig på att nVidia felaktigt påstår att grafikkortet automatiskt börjar jobba mot den lägre frekvensen när grafikkortet inte är färdigt med ett frame i tid för en skärmuppdatering. nVidas text är i sammanhanget skit, eftersom grafikkortet aldrig bryr sig om vilken frekvens skärmen uppdaterar med utan renderar bilder, och enbart låter dem flytta ut i bufferten till skärmen, när de är färdiga. Det spelar för grafikkortet ingen roll om frekvensen är 500, eller 5 Hz. När skärmen kör sin refresh, släpper man spärren, och skickar ut den nya bilden, om man har en ny bild.
Det var ju åtminstone snällt av honom att länka den, så vi kunde lista ut varifrån missförståndet kommer.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker de här börjar komma lite "off-topic"?