Windows 10 Creators Update inkompatibel med vissa Intel-processorer

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 Creators Update inkompatibel med vissa Intel-processorer

Bara två år efter lanseringen av Windows 10 stöter vissa Intel-processorer på patrull i samband med senaste uppdateringen Creators Update.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Illa. De bör stödjas minst till när W8 går ut, d.v.s. 2023.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Undra om Intel sponsrat Microsoft för att deras processorer ska bli "inkompatibla" för att tvinga folk att köpa nytt? Detta kanske var före AMDs lansering.
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Inaktiv

Det finns många program och hårdvaror som ej fungerar med nya windows 10 så det är inte konstigt, dåligt är dock att produkterna var märkta att de skulle vara kompatibla.

Permalänk
Medlem

Kan inte heller uppdatera, den revertar bara tillbaka efter uppdateringen. Har en 4790k, fattar inte. :/

Permalänk
Medlem

Det är nog för lite lim i Intel-processorerna tror jag....

Visa signatur

Kör endast Debian numer...

Permalänk
Medlem

Då är det antagligen bara att gå tillbaka till Win 8.1 (som vad jag kan förstå fortfarande supportas normalt) eller annat OS om man vill ha fortsatt support för dessa äldre CPU-modeller.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Undra om Intel sponsrat Microsoft för att deras processorer ska bli "inkompatibla" för att tvinga folk att köpa nytt? Detta kanske var före AMDs lansering.
/z

Problemet ligger inte i processorn, utan i grafikkrets som dessa SOCs använder som kommer från Imagination. Samma Imagination som Apple sparkade från iPad/iPhone GPU produktionen.

Den problematiska komponenten är PowerVR SGX 545, vilket dessvärre är känd för problematiska drivrutiner. Hardware h264 decode till exempel fungerar inte, trots den stödjer det när den används i pre-retina iPad 2 till exempel.

Problemet har dock varit känt sedan April (Observera datumet på den länkade Acer artikeln), så vet inte riktigt varför nyheterna om detta kommer ut först nu?

Bonus: Vad jag minns fungerar dessa SOCs inte i Linux, då ingen har lyckats skriva fungerande PowerVR drivrutiner för Linux.

Permalänk
Medlem

Jag har fått problem med både AU och CU. Blev påtvingad denna uppdatering och kunder sedan inte starta ett ända spel. Bra gjort där! Fick avinstallera uppdateringen till "stock" windows 10 och då går det bra.

Permalänk
Medlem

Det förklarar ju varför min laptop tappar ikoner mm och gör Windows obrukbar efter uppgradering. Jag kör insider versionerna och har upplevt detta problem länge och får backa tillbaka till tidigare version hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Undra om Intel sponsrat Microsoft för att deras processorer ska bli "inkompatibla" för att tvinga folk att köpa nytt? Detta kanske var före AMDs lansering.
/z

Ja, vad vet jag. Kanske är lika bra att sätta på mig foliehatten om detta med, tillsammans med månlandningens vara/icke vara eller varför inte CIAs inblandning i 9/11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Problemet ligger inte i processorn, utan i grafik delen som dessa SOCs använder som kommer från Imagination.

Den problematiska komponenten är PowerVR SGX 545, vilket dessvärre är känd för problematiska drivrutiner. Hardware h264 decode till exempel fungerar inte, trots att grafik kretsen stödjer det när den används i iPad till exempel.

Problemet har dock varit känt sedan April (Observera datumet på den länkade Acer artikeln), så vet inte riktigt varför nyheterna om detta kommer ut först nu?
(Fun fact: de kan inte boota Linux)

Verkar som en massa hårdvarusajter tagit upp detta nu och formulerar det som att uppdateringen inte fungerar med vissa processorer trots att det alltså handlar om en SoC där tillverkaren av grafikdelen helt gjort bort sig och det är inte på något sätt Microsofts fel. De har bara blockerat uppdateringen p.g.a de problem som uppstår, för att hindra att fler får ett oanvändbart Windows.

Detta är inget nytt, jag har scanners, ljudkort o.s.v som inte fungerar på Windows 10 (kör en Windows XP VM för scannern t.ex.) så detta är knappast något nytt.

Bara att vara lugn, det går fortfarande att köra Windows 10 på din gamla Core 2 Duo...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har en dator med en Pentium E6600 där den inte vill supporta Window 7. Processorn är från 2010 men den säger att datorn är designad för senaste versionen av Windows. Verkar helknas ska ju bara komma på senaste generationens intel-cpuer

Permalänk
Medlem

Nvidias drivrutiner är inte heller kompatibla med CU enligt MS, vi väntar fortfarande på en lösning på FPS-drops...

https://forums.geforce.com/default/topic/1004600/geforce-driv...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Acer som tillverkare borde ta ett större ansvar här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har en dator med en Pentium E6600 där den inte vill supporta Window 7. Processorn är från 2010 men den säger att datorn är designad för senaste versionen av Windows. Verkar helknas ska ju bara komma på senaste generationens intel-cpuer

Windows 7 Stöder alla processorer med SSE jag har personligen testat på en Pentium 3 1000mhz med 2gb ram. Funkar finfint.

https://support.microsoft.com/en-us/help/10737/windows-7-syst...

Fungerar dock utan support även på P2 266mhz

http://forum.thewindowsclub.com/windows-hardware-devices/2805...

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Illa, och vad säger allt folk nu som ständigt säger att alla ska uppdatera till senaste Windows version hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Acer som tillverkare borde ta ett större ansvar här.

Hur är detta Acers fel? Massor utav tillverkare som använt de problematiska kretsarna och det enda Acer sagt är att de gärna hjälper till att lösa det. Så snarare tummen upp än tummen ner till Acer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

På min nya bruk hade jag problem när jag gjorde en ren installation av windows med 1703, så fick göra om och lägga in 1607, då funkerade allt som det skulle. Ogillade 1703 rätt hårt så inte mig emot om jag ska vara ärlig. De patchar ju även de tidigare versionerna så säkerhetsmessigt är det ju lugnt.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Kan inte heller uppdatera, den revertar bara tillbaka efter uppdateringen. Har en 4790k, fattar inte. :/

Du också??
Samma helvete för mig med MSI Z87M Gaming och Intel Core Inside I7 4770K

Blåskärmar så fort den skall uppdatera. Så jag har en eldgaffel att köra upp i krysshålet på ansvarig.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Acer som tillverkare borde ta ett större ansvar här.

wait what?
Det är ju inte Acer som tvingat enheten att uppdatera till något som inte funkar. Det är väl Microsoft man ska kräva större ansvar från, dom som har gjort updaten.

Det är ju just det här som är problemet med forced updates. Ibland så går det åt helvete, och då sitter folk där sen med brickade datorer. Har dom otur så har dom ingen annan dator att ladda ner nån fix på usb med.

Personligen så har man ju lärt sig att avvakta lite med uppdateringar för att se om det blir några problem. ( grafikdrivare tex ) Och det har ju varit ett par skumma updates som fuckar upp saker i OS genom åren som man undvikit. Och när det varit något kritisk säkerhetsuppdate så har man ju sett den nyheten, och kunnat uppdatera genast.

Nä, Microsoft får fan skärpa till sig!
Om dom nu samlar in Metrics för att göra OS bättre så kan man ju tycka att det vore bra om kunde verifiera att updates gått bra. tex, pusha ut update stegvis och stoppa update om det är problem. Nästa gång kanske det är Ryzen som är inkompatibel med uppdate och blir brickad.

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens fått creators som uppdatering....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Bara två år efter lanseringen av Windows 10 stöter vissa Intel-processorer på patrull i samband med senaste uppdateringen Creators Update.

Läs hela artikeln här

Jag har fått problem när jag ska starta om datorn så har jag fått två gånger de blåa fönstret som tala om att datorn har inte stängt av sig på ett bra sätt och genomsöker datorn.

Permalänk
Medlem

Själv sitter man ju kvar på W7 som funkar hur bra som helst ^^,

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Illa. De bör stödjas minst till när W8 går ut, d.v.s. 2023.

Vet man om de tappar stöd, eller om de tappar stöd för Win10? Kanske är majoritet win 7/8 användare.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Snart har väl inte Windows 10 support för någon CPU ^^

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det är ju inte Acer som tvingat enheten att uppdatera till något som inte funkar. Det är väl Microsoft man ska kräva större ansvar från, dom som har gjort updaten.

Uh, hela artikeln här är att enheter med den problematiska hårdvaran inte automatiskt kan ladda ner uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Ganska ironiskt fungerade det inte att installera creators update på microsoft surface 3 hos ett företag jag hade praktik hos, men jag vet ej om detta var samma problem

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Nvidias drivrutiner är inte heller kompatibla med CU enligt MS, vi väntar fortfarande på en lösning på FPS-drops...

https://forums.geforce.com/default/topic/1004600/geforce-driv...

Skickades från m.sweclockers.com

Inte nog med det så har ett flera (inklusive mig själv) problem med att display driver (nvlddmkm.sys) inte svara vilket resulterar i att skärmen blir svart. Trodde först det var mitt grafikkort som höll på att ge upp men efter lite googlande visar det sig att flera har samma problem. Problemet uppkom i samband med Creators Update... Ingen fix i syne :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Snart har väl inte Windows 10 support för någon CPU ^^

Vilket är ironiskt då att Windows 7/8 inte stöder nyare CPUer som är bakåtkompatibla... hmm.

Problemet med Windows 10 är två saker här, och detta är något jag bara väntat på ska börja ske.

1. Windows 10 kan omöjligt stöda all hårdvara i all framtid. Folk tror att de gör sig av med tidigare Windows för att lätta på jobbet... men hur mycket jobb tror ni det är att validera all hårdvara som finns, alla CPUer, GPUer, ljudkort, drivare och allt... i all framtid? Mattematiskt är det X->∞ (oändligheten).

2. Windows 10 kommer att gå sönder för personer oväntat, och risken kommer 2 gånger om året vid varje större uppgradering i minsta fall. Många får ångest bara de ska besiktiga bilen ffs... och det vet ändå när det ska komma och kan planera lite för. Att uppdatera Windows 10 är lite som en bilbesiktning i ångesten som sker...

Vet inte hur det är med er, men jag trivs med saker som jag vet fungerar. Jag trivs också om att inte köpa/använda saker jag inte vet ungefär hur länge de kommer "leva". Och jag definitivt trivs inte med att man spontant kan få problem där man måste hålla på och själv rätta till dem hela tiden för någon tillverkare valt att göra en usel design.

Och @headphoneninja och @Lifooz börja då med att sätta en eldgaffel i er själva, då ni själva valt att köra Windows 10, som redan från början haft dessa problem lite här och var. De har bara nått er nu... Efter det håller jag med @Lordsqueak, där ni får börja sätta krav på MS att de sköter sitt skit, då de trots allt dragit igång detta Windows 10 tåget, utan att ens kunna hålla kompatibilitet för hårdvara lika länge som deras äldre Win 8 i detta fall.

Folk oroade sig för att Win 7/8.1 support tog slut tidigare än Windows 10... här har ni första fallet (av många som kommer då tillverkare inte vill göra drivare till 5 år gamla maskiner) på att det är tvärt om. Tom Nvidia har åter problem med nyaste Windows 10... igen.