Spelköp hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Spelköp hur funkar det?

Hej alla, ber om ursäkt för mitt korkade inlägg men har inte spelat så mycket de senaste åren och inte köpt spel på ett tag. Ofta köper jag via steam och då får du både spel och nyckel.

Jag tittar på FM 17 Standard ed.

Hittade ett ok pris men då skickar de endast en nyckel. Vad ska jag med nyckeln om spelet inte är installerat?

Var går det att hämta själva spelet, lagligt?

Back in the days, så installerade man spelet sen skrev du in nyckeln så låstes spelet upp. Vet inte hur det funkar idag.

Tacksam för alla goda råd

Permalänk
Medlem

@Danielv: förmodligen måste du redeema nyckeln i Steam. Öppna steam och logga in. Gå till games - activate a product on steam - skriv i nyckeln och sedan väljer du vilken hårddisk du vill installera spelet. Sedan fixar steam resten

Permalänk
Medlem

@Danielv: Nyckeln du får är som ett presentkort kan man säga. Du aktiverar nyckeln i Steam, så finns sedan spelet i ditt bibliotek precis som vanligt.

Var dock uppmärksam på vart det är du ska lösa in nyckelen. Det brukar så väldigt tydligt på sidan du köper den på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

@Danielv: förmodligen måste du redeema nyckeln i Steam. Öppna steam och logga in. Gå till games - activate a product on steam - skriv i nyckeln och sedan väljer du vilken hårddisk du vill installera spelet. Sedan fixar steam resten

Jag hittade tyvärr inte spelet i steam och vet inte pris heller. Hittade spelet för strax över 200kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielv:

Hej alla, ber om ursäkt för mitt korkade inlägg men har inte spelat så mycket de senaste åren och inte köpt spel på ett tag. Ofta köper jag via steam och då får du både spel och nyckel.

Jag tittar på FM 17 Standard ed.

Hittade ett ok pris men då skickar de endast en nyckel. Vad ska jag med nyckeln om spelet inte är installerat?

Var går det att hämta själva spelet, lagligt?

Back in the days, så installerade man spelet sen skrev du in nyckeln så låstes spelet upp. Vet inte hur det funkar idag.

Tacksam för alla goda råd

Beror till vilken tjänst du köpte nyckeln till, men du måste öppna klienten där nyckeln hör till och lägga till den där. I Steam så går du till ditt library och kollar i nedre vänstra hörnet, där borde du se en text som säger "add Game" eller något liknande, där kan du lägga till cdkey.
Om det inte är en steam nyckel så får du ta reda på vilken klient det gäller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielv:

Jag hittade tyvärr inte spelet i steam och vet inte pris heller. Hittade spelet för strax över 200kr.

Nej nej, du hittar inte spelet i ditt bibliotek innan du har aktiverar nyckelen.

Låt säga att du köper din nyckel här. Det var det billigaste jag kunde hitta med en snabb sökning.

Efter att ha genomfört ditt köp får du antingen din nyckel per mail, eller så får du en inloggning till sidan där du får din nyckel/kod.

Denne kod aktiverar du sedan i Steam enligt videon nedan.

Hoppas detta ger lite klarhet.

Permalänk

Troligtvis steam nyckel. Ladda ner steam om du inte har det, gå till libarary (bibliotek), gå ner till det vänstra hörnet längst ner o det borde stå något i still med "lägg till spel", klicka på det, klicka sedan på "aktivera en produkt på steam" o sedan är det bara att klicka next o acceptera license agreementet o sedan skriver du bara in koden.

Visa signatur

"Liberalism is totalitarianism with a human face." - Thomas Sowell

Permalänk
Medlem

Vad bra koll ni har!

Mycket tacksam för alla bra svar.

Så om jag har fattat det rätt:

1 Så köper jag en nyckel, den skickas på epost.
2 Går in i steam, add new game
3 Lägger in nyckeln
4 Steam känner igen nyckeln och kopplar den till FM 2017
5 Football Manager 2017 läggs till i mitt bibliotek
6 Jag installerar spelet från mitt bibliotek och nyckeln är aktiverad

Stämmer mitt antagande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielv:

Vad bra koll ni har!

Mycket tacksam för alla bra svar.

Så om jag har fattat det rätt:

1 Så köper jag en nyckel, den skickas på epost.
2 Går in i steam, add new game
3 Lägger in nyckeln
4 Steam känner igen nyckeln och kopplar den till FM 2017
5 Football Manager 2017 läggs till i mitt bibliotek
6 Jag installerar spelet från mitt bibliotek och nyckeln är aktiverad

Stämmer mitt antagande?

Yes! förutsätter såklart att det är en steam-nyckel och inte någon nyckel till annan liknande tjänst

Visa signatur

ASUS Strix 980Ti, i5 6600k, 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielv:

Vad bra koll ni har!

Mycket tacksam för alla bra svar.

Så om jag har fattat det rätt:

1 Så köper jag en nyckel, den skickas på epost.
2 Går in i steam, add new game
3 Lägger in nyckeln
4 Steam känner igen nyckeln och kopplar den till FM 2017
5 Football Manager 2017 läggs till i mitt bibliotek
6 Jag installerar spelet från mitt bibliotek och nyckeln är aktiverad

Stämmer mitt antagande?

Ja, förutsatt att nyckeln är för Steam. Kan ju vara för Origin eller Uplay också, men det bör stå när du köper nyckeln.

Permalänk
Medlem

@tobberman: bör vara steam då FM 17 görs av sega?

Permalänk
Skrivet av Danielv:

Vad bra koll ni har!

Mycket tacksam för alla bra svar.

Så om jag har fattat det rätt:

1 Så köper jag en nyckel, den skickas på epost.
2 Går in i steam, add new game
3 Lägger in nyckeln
4 Steam känner igen nyckeln och kopplar den till FM 2017
5 Football Manager 2017 läggs till i mitt bibliotek
6 Jag installerar spelet från mitt bibliotek och nyckeln är aktiverad

Stämmer mitt antagande?

Japp, om det inte funkar skulle jag anta att d är origin elr nåt.. men borde inte d stå på paketet/descen vart man ska redeema koden?

Visa signatur

"Liberalism is totalitarianism with a human face." - Thomas Sowell

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Danielv: Kanske har missat det men var köper du spelet ifrån?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord