Server-oskuld här, lite hjälp önskas.

Permalänk
Medlem

Server-oskuld här, lite hjälp önskas.

Det är så att jag fick nog av konsumentroutrar och bestämde mig för att göra en pfSense, om än jag inte är ofrämmande till nätverk så är jag obekant till hårdvaran som ofta används. Så jag bestämde mig för att lära mig det samtidigt bekanta mig mer med mjukvaran, lekt lite med det förr.

Iaf så jag köpte jag en smått strippad enhet om än duglig ( http://www.tradera.com/item/120202/181503141/perfekt-1u-serve... ). Sagt och gjort så har jag en hårddisk, och det är här jag stoppas. Jag har aldrig arbetat med ett sådant chassi innan och kan inte få ut någon hårddisk-vagga och manual medföljdes inte, däremot gick cd/floppyn facket ut fint.

Så, var snälla mot mig

Jag har redan en switch (unmanaged dock, nuvarande budget lät mig inte ha häftigare) och gjort om min trådlösa router till en AP. Bara detta som ska fixas.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tips är väl att leta upp manualen för chassit online. Kan inte se på bilderna vilken modell det är.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Tips är väl att leta upp manualen för chassit moderkortet online. Kan inte se på bilderna vilken modell det är.

Jo visst kan man se på bilderna att det är ett SUPER P4SCE REV 2.01

Här är manualen:
https://www.wiredzone.com/mmenglish/Others/30744303-Manual.pd...

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

På bilden av moderkortet tycker jag det (inringat med rött) ser ut som att det finns två SATA anslutningar.
I rosa har du den gamla IDE anslutningen (rätta mig om jag har fel), som äldre hårddiskar/cd läsare använder normalt sett.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Jo visst kan man se på bilderna att det är ett SUPER P4SCE REV 2.01

Här är manualen:
https://www.wiredzone.com/mmenglish/Others/30744303-Manual.pd...

Han kunde ju inte öppna diskluckorna så det var det jag syftade på. Det stod även på traderasidan att moderkortet har stöd för SATA.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Kan vara blanks, alltså utfyllnad för att chassit inte ska vara tomt utan att ha kollat närmre på några bilder. I så fall kommer du behöva leta reda på faktiska hdd trays/caddys (kallas olika).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett billigt/snabbt tips för hd/ssd montering om man saknar platser/vaggor/etc är att använda tex http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Ovrigt/Monta...
Vilket funkar bra för hd montering så länge vibrationer/ljud inte är det viktigaste.
Dvs använd dom vanliga skruvhålen på hd att fästa bandet i o sen fäst andra änden av bandet i chassit/etc nånstans där det finns hål alternativt borra nya hål.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!