Uppdatera processor för att få högre FPS Bf 1

Permalänk

Uppdatera processor för att få högre FPS Bf 1

Hej!

Jag har följande dator:
Asus Maximus VII Ranger Z97 ATX moderkort
Ram: Adata 16 gb (4x4 gb), CL9 1600 Mhz, XPG Inet Edirtion
CPU: intel Core i5 4440 3,1 ghz (Haswell)
AMD Power color R9 280 X Turbo Dual Core GGDR 5, 3 gb

Jag kör det mesta på low i inställningar och några grejer på medium. Det är de stora banorna med mycket krig och mycket folk (64 spelare) som min FPS kan sjunka till 50-60. Jag har ju en 144 hz skärm så jag skulle konstant vilja ligga på 90-120 FPS.

Jag har funderingar på om det är processorn jag ska byta ut. I och med att mitt moderkort har 1150 socket och inte 1151 verkar det som om jag har begränsade möjligheter att välja processorer. En processor som jag har kollat på är följande:

https://www.inet.se/produkt/5310079/intel-core-i5-4460-3-2-gh...

Detta är en intel core i5 4460, 3,2 ghz.

Jag har ett antal frågor till er här på SweC:
1. Är denna processor mycket starkare än den jag har och tror ni att den kommer göra stor skillnad när jag lirar Battlefield 1?
2. Om jag ska köpa denna - är det svårt att ta bort min nuvarande processor och sätta dit en ny? Är det bara att byta ut denna eller måste man installera måste mjukvara, gå in i Bios och mecka et cetera? Jag är inte direkt någon expert på att bygga datorer om man säger så.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985:

Lär inte göra någon direkt skillnad, bättre du satsar på en ny gpu typ 1060 eller 1070

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hej!

Jag har följande dator:
Asus Maximus VII Ranger Z97 ATX moderkort
Ram: Adata 16 gb (4x4 gb), CL9 1600 Mhz, XPG Inet Edirtion
CPU: intel Core i5 4440 3,1 ghz (Haswell)
AMD Power color R9 280 X Turbo Dual Core GGDR 5, 3 gb

Jag kör det mesta på low i inställningar och några grejer på medium. Det är de stora banorna med mycket krig och mycket folk (64 spelare) som min FPS kan sjunka till 50-60. Jag har ju en 144 hz skärm så jag skulle konstant vilja ligga på 90-120 FPS.

Jag har funderingar på om det är processorn jag ska byta ut. I och med att mitt moderkort har 1150 socket och inte 1151 verkar det som om jag har begränsade möjligheter att välja processorer. En processor som jag har kollat på är följande:

https://www.inet.se/produkt/5310079/intel-core-i5-4460-3-2-gh...

Detta är en intel core i5 4460, 3,2 ghz.

Jag har ett antal frågor till er här på SweC:
1. Är denna processor mycket starkare än den jag har och tror ni att den kommer göra stor skillnad när jag lirar Battlefield 1?
2. Om jag ska köpa denna - är det svårt att ta bort min nuvarande processor och sätta dit en ny? Är det bara att byta ut denna eller måste man installera måste mjukvara, gå in i Bios och mecka et cetera? Jag är inte direkt någon expert på att bygga datorer om man säger så.

Tack på förhand!

Som @aragon sa så kommer inte den processorn göra någon större skillnad, om ens någon. Snabbare grafikkort är bättre att satsa på, men om du skulle byta processor är det bättre att lägga lite extra och köpa en 4670k eller 4770k. Men som sagt, bättre att börja med grafikkortet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kommer inte märka skillnad alls på pretandan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av aragon:

@Soldierofwar1985:

Lär inte göra någon direkt skillnad, bättre du satsar på en ny gpu typ 1060 eller 1070

Skrivet av Thomaseron:

Som @aragon sa så kommer inte den processorn göra någon större skillnad, om ens någon. Snabbare grafikkort är bättre att satsa på, men om du skulle byta processor är det bättre att lägga lite extra och köpa en 4670k eller 4770k. Men som sagt, bättre att börja med grafikkortet.

Jag tänker mig att ett bättre grafikkort skulle bli bottleneckat av processorn? Givetvis beroende på hur mycket bättre grafikkort man köper men ja. i5orna i den klassen orkar nog inte riktigt med frameraten på den höjden va?
Tycker nog att en i7a skulle kunna hjälpa, men jag tror också att grafikkortet inte har mycket mer att ge än det du ser på bilde heller.

Så ja.. Håller nog med de jag citerade, grafikkort först. Men tycker också att processorn kan vara smart att uppgradera inte långt efter beroende på hur kraftig GPU du köper.

Permalänk
Medlem

1. Nej. Obetydligt bättre än din nuvarande processor. Skulle rekommendera en i7-4790K som verkligen borde göra skillnad. Finns väl numera inte att köpa som ny (i Sverige iaf) men en begagnad kanske du kan hitta.

Eftersom du kör med låga inställningar så borde det kanske göra stor skillnad även med ditt nuvarande grafikkort. Ett bättre grafikkort med din nuvarande processor dock skulle nog inte göra någon annan skillnad än att du kan köra på högre inställningar men inte ge högre fps.

EDIT: Förresten. Har du kollat om det gör någon skillnad om du kör i DX11 eller DX12?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@Soldierofwar1985: Som många andra har sagt så skulle den där processorn inte ge någon boost i prestanda alls.

Du kan prova dra ned upplösningen till 720p eller helst lägre och se om du får högre fps. (dra ned resuloution scale till typ noll också)
Får du inte bättre fps så borde cpu-n vara den komponenten som är den delen som är sämre.
Får du högre fps så kan ett grafikkorts byte vara aktuellt. Frågan är bara hur mycket mer fps du skulle få då BF1 gillar flera kärnor, så kanske en helt cpu med moderkort och då även nya RAM skulle behövas om du vill få en förbättring
(eller om du lyckas hitta en i7 begagnat som passar din socket)

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Första uppgraderingen du ska göra är CPU, och då är det enbart 4770k eller 4790k som gäller, allt annat är bortkastade pengar. När du har skaffat ny cpu så klockar du den så mycket du kan, tex till 4 - 4,5GHz. Det kommer ge dig en fin boost i minimum fps.

BF1 är cpu krävande så det ska vara din första uppgradering. Grafikkort kan du alltid byta senare då det är så otroligt simpelt att byta

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

1. Nej. Obetydligt bättre än din nuvarande processor. Skulle rekommendera en i7-4790K som verkligen borde göra skillnad. Finns väl numera inte att köpa som ny (i Sverige iaf) men en begagnad kanske du kan hitta.

Eftersom du kör med låga inställningar så borde det kanske göra stor skillnad även med ditt nuvarande grafikkort. Ett bättre grafikkort med din nuvarande processor dock skulle nog inte göra någon annan skillnad än att du kan köra på högre inställningar men inte ge högre fps.

EDIT: Förresten. Har du kollat om det gör någon skillnad om du kör i DX11 eller DX12?

DX12 blir bara värre. DX11 funkar bra att köra. Ofta när det inte är alltför mycket kaos och krig så ligger jag på mellan 70-80 FPS vilket är helt ok tycker jag.

Har funderat på detta grafikkort:

https://www.komplett.se/product/896097/datorutrustning/pc-kom...

Tror ni inte att det skulle göra rätt stor skillnad?

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Första uppgraderingen du ska göra är CPU, och då är det enbart 4770k eller 4790k som gäller, allt annat är bortkastade pengar. När du har skaffat ny cpu så klockar du den så mycket du kan, tex till 4 - 4,5GHz. Det kommer ge dig en fin boost i minimum fps.

BF1 är cpu krävande så det ska vara din första uppgradering. Grafikkort kan du alltid byta senare då det är så otroligt simpelt att byta

Svårt att ta beslut när jag får så många olika bud. En hel del säger att jag ska satsa på grafikkortet. Killen på Komplett som jag chattade med tyckte jag skulle skaffa detta grafikkort:

https://www.komplett.se/product/896097/datorutrustning/pc-kom...

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Första uppgraderingen du ska göra är CPU, och då är det enbart 4770k eller 4790k som gäller, allt annat är bortkastade pengar. När du har skaffat ny cpu så klockar du den så mycket du kan, tex till 4 - 4,5GHz. Det kommer ge dig en fin boost i minimum fps.

BF1 är cpu krävande så det ska vara din första uppgradering. Grafikkort kan du alltid byta senare då det är så otroligt simpelt att byta

Då är det i7 processorer du menar va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Svårt att ta beslut när jag får så många olika bud. En hel del säger att jag ska satsa på grafikkortet. Killen på Komplett som jag chattade med tyckte jag skulle skaffa detta grafikkort:

https://www.komplett.se/product/896097/datorutrustning/pc-kom...

Problemet är att du måste byta båda delarna för att få en bra uppgradering.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av Soldierofwar1985:

Svårt att ta beslut när jag får så många olika bud. En hel del säger att jag ska satsa på grafikkortet. Killen på Komplett som jag chattade med tyckte jag skulle skaffa detta grafikkort:

https://www.komplett.se/product/896097/datorutrustning/pc-kom...

För att enkelt se om det är din CPU som är bottleneck så skaffar du ett GPU prestanda program (typ nvidiaInspector) och öppnar task manager. Den som ligger 90%+ load är det som bottleneck.

Sällan det är CPU som är orsaken (om du nu inte kör på hög upplösning).

Men annars så skulle jag satsa på 1080 eller 1070/1060 beroende på hur mycket du vill spendera.

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

För att enkelt se om det är din CPU som är bottleneck så skaffar du ett GPU prestanda program (typ nvidiaInspector) och öppnar task manager. Den som ligger 90%+ load är det som bottleneck.

Sällan det är CPU som är orsaken (om du nu inte kör på hög upplösning).

Men annars så skulle jag satsa på 1080 eller 1070/1060 beroende på hur mycket du vill spendera.

Jag har ju AMD grafikkort. Kan man inte kolla genom att öppna task manager och se hur många procent processorn är ansträngd?

Permalänk
Skrivet av Brightsin:

@Soldierofwar1985: Som många andra har sagt så skulle den där processorn inte ge någon boost i prestanda alls.

Du kan prova dra ned upplösningen till 720p eller helst lägre och se om du får högre fps. (dra ned resuloution scale till typ noll också)
Får du inte bättre fps så borde cpu-n vara den komponenten som är den delen som är sämre.
Får du högre fps så kan ett grafikkorts byte vara aktuellt. Frågan är bara hur mycket mer fps du skulle få då BF1 gillar flera kärnor, så kanske en helt cpu med moderkort och då även nya RAM skulle behövas om du vill få en förbättring
(eller om du lyckas hitta en i7 begagnat som passar din socket)

Om jag drar ned resolution scale till 0: blir ett spelet nästintill så fult att det tappar hela charmen med att ens lira då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Om jag drar ned resolution scale till 0: blir ett spelet nästintill så fult att det tappar hela charmen med att ens lira då?

Han föreslår bara ett test för att se vad det är som drar ner din FPS mest, CPU eller GPU.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av Bmannu:

Han föreslår bara ett test för att se vad det är som drar ner din FPS mest, CPU eller GPU.

Hur gör jag enklast för att se om det är CPU eller GPU som drar ned min FPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

@Soldierofwar1985: Som många andra har sagt så skulle den där processorn inte ge någon boost i prestanda alls.

Du kan prova dra ned upplösningen till 720p eller helst lägre och se om du får högre fps. (dra ned resuloution scale till typ noll också)
Får du inte bättre fps så borde cpu-n vara den komponenten som är den delen som är sämre.
Får du högre fps så kan ett grafikkorts byte vara aktuellt. Frågan är bara hur mycket mer fps du skulle få då BF1 gillar flera kärnor, så kanske en helt cpu med moderkort och då även nya RAM skulle behövas om du vill få en förbättring
(eller om du lyckas hitta en i7 begagnat som passar din socket)

Skrivet av Soldierofwar1985:

Hur gör jag enklast för att se om det är CPU eller GPU som drar ned min FPS?

Följ hans instruktioner. Om du drar grafikinställningarna till absolut minimum och ser att din FPS ökar avsevärt så kan du vara ganska säker på att GPU är flaskhals.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hur gör jag enklast för att se om det är CPU eller GPU som drar ned min FPS?

Titta på GPU-användningen med t.ex. MSI Afterburner. Går den ner en bra bit under 100% så flaskar processorn vilket betyder att en bättre i7 processor som 4790K skulle ge mer fps.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Titta på GPU-användningen med t.ex. MSI Afterburner. Går den ner en bra bit under 100% så flaskar processorn vilket betyder att en bättre i7 processor som 4790K skulle ge mer fps.

Ok!

Kommer ladda ned MSI Afterburner.

Fråga: Om jag ser att grafikkortet går för fullt samt processorn ligger på lägre procent - antar då att det är grafikkortet som är den svaga länken?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hej!

Jag har följande dator:
Asus Maximus VII Ranger Z97 ATX moderkort
Ram: Adata 16 gb (4x4 gb), CL9 1600 Mhz, XPG Inet Edirtion
CPU: intel Core i5 4440 3,1 ghz (Haswell)
AMD Power color R9 280 X Turbo Dual Core GGDR 5, 3 gb

Jag kör det mesta på low i inställningar och några grejer på medium. Det är de stora banorna med mycket krig och mycket folk (64 spelare) som min FPS kan sjunka till 50-60. Jag har ju en 144 hz skärm så jag skulle konstant vilja ligga på 90-120 FPS.

Jag har funderingar på om det är processorn jag ska byta ut. I och med att mitt moderkort har 1150 socket och inte 1151 verkar det som om jag har begränsade möjligheter att välja processorer. En processor som jag har kollat på är följande:

https://www.inet.se/produkt/5310079/intel-core-i5-4460-3-2-gh...

Detta är en intel core i5 4460, 3,2 ghz.

Jag har ett antal frågor till er här på SweC:
1. Är denna processor mycket starkare än den jag har och tror ni att den kommer göra stor skillnad när jag lirar Battlefield 1?
2. Om jag ska köpa denna - är det svårt att ta bort min nuvarande processor och sätta dit en ny? Är det bara att byta ut denna eller måste man installera måste mjukvara, gå in i Bios och mecka et cetera? Jag är inte direkt någon expert på att bygga datorer om man säger så.

Tack på förhand!

Svaren har du redan i tråden men sammanställer lite
1. Nej, den CPU du länkar till är bara 100mhz högre klocka på än din nuvarande. Knappt mätbar skillnad...
i7 4770k eller 4970k med överklockning skulle göra skillnad. Leta beggat. Betala inte för mycket då jag sett att många vill ha ockerpriser för dessa.

2. Bios och mjukvara ska inte behöva ändras alls. Att byta CPU är inte speciellt svårt. Kolla manualen om du inte är bekant med hur intels sockel fungerar.

Jag tror inte du vinner speciellt mycket fps på att bara byta grafikkort då din CPU är för klen för att leverera det du eftersöker 90-144 fps i nyare spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

en av våra datorer har en äldre i3 (äldre än din cpu) ihop med ett 1060 och 144mhz skärm.
det är inga problem att lira bf1 i 1080p. Dock kan du natuligtvis inte ha allt på max utan får hålla dig runt medium
kör du på ett 1070 kommer cpu flaska mer dock får du fortfarade bättre fps med 1070 än 1060 även med den gamla cpu.

mitt tips är som sagt innan. köp ett 1060 eller 1070 och testa med. funkar det inte som du vill blir nästa steg att byta cpu hur du än gör. att köpa cpu först är ju bara dumt då det inte gör någon skilldnad.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Fråga: Om jag ser att grafikkortet går för fullt samt processorn ligger på lägre procent - antar då att det är grafikkortet som är den svaga länken?

Korrekt. Fast det mest intressanta är hur det ser ut när du ha låg fps. Kan mycket väl hända att GPU-användningen kan pendla mellan t.ex. 100% och 50% beroende på vad som händer i spelet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Jag har löst problemet!

Jag laddar ned Ccleaner och rensade cookies etc!

När jag sedan startade BF 1 och körde på Medium/High i inställningar så ligger jag mellan 80-95 FPS! Helt otroligt alltså!

Det negativa är att det bara fanns en testversion av Ccleaner som går ut om 14 dagar. Hur gör jag för att få detta program? Kan man få det gratis på något sätt? Det kostar en hel del att köpa det programmet såg jag!

Vad säger ni experter på Sweclockers! Kan det bara ha varit detta som orakade låga FPS?

När jag kör mestadels med polarna så har jag igång Team Speak (TS). Tar det mycket på processorn att ha igång samtidigt som man spelar Battlefield 1 tro?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Soldierofwar1985:

Jag har löst problemet!

Jag laddar ned Ccleaner och rensade cookies etc!

När jag sedan startade BF 1 och körde på Medium/High i inställningar så ligger jag mellan 80-95 FPS! Helt otroligt alltså!

Det negativa är att det bara fanns en testversion av Ccleaner som går ut om 14 dagar. Hur gör jag för att få detta program? Kan man få det gratis på något sätt? Det kostar en hel del att köpa det programmet såg jag!

Vad säger ni experter på Sweclockers! Kan det bara ha varit detta som orakade låga FPS?

När jag kör mestadels med polarna så har jag igång Team Speak (TS). Tar det mycket på processorn att ha igång samtidigt som man spelar Battlefield 1 tro?

CCleaner bör vara gratis. https://www.piriform.com/ccleaner/download finns som sagt en gratis version och den fungerar ju riktigt bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar