Microsoft introducerar kortare nedtid vid uppdateringar med Fall Creators Update

Permalänk
Melding Plague

Microsoft introducerar kortare nedtid vid uppdateringar med Fall Creators Update

Med lanseringen av uppdateringen Fall Creators Update väntas kortare nedtid vid uppdateringar eftersom bolaget stuvar om uppdateringsprocessen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta gillas starkt! Föredrar verkligen att uppdateringar sker i bakgrunden och sen kan man bara göra en snabb omstart när det passar mig.

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk
Medlem

Tycker det dåliga är att man väljer "uppdatera och stäng av". Sen kommer man på morgonen och sätter på datorn och den ska ändå spendera 10 minuter med uppdateringen innan man kan använda den. Den har ju inte alls haft 10 timmar på sej att slutföra den skiten?

Såg att det fanns något alternativ att den slutför helt (startar om sej själv) men då låser den bara datorn efter, den stängs inte av (väl?)..

Permalänk
Medlem

Häromdagen skulle jag stänga av datorn. Det stod "uppdatera och stäng av", men jag vill inte uppdatera! Jag vill bara stänga av!

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att greppa vad som tar sådan jäkla tid vid uppdateringar? Kör du någon Linux distro så uppdaterar man hela systemet på någon minut/minuter sen är det klart. Varför tar windows 100år pp sig varjw uppdatering?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jag har svårt att greppa vad som tar sådan jäkla tid vid uppdateringar? Kör du någon Linux distro så uppdaterar man hela systemet på någon minut/minuter sen är det klart. Varför tar windows 100år pp sig varjw uppdatering?

Skickades från m.sweclockers.com

Antagligen för att Microsoft har helt andra kompatibilitetskrav på sig. Av egen erfarenhet så går Linux-distar sönder väldigt mycket oftare efter en uppdatering än vad Windows nånsin gjort för mig (0 gånger). Linux server är stabilare vid uppdateringar, men Linux desktop är helt hopplöst att uppdatera.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker Windows 10 uppdateringar går väldigt fort?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Bara jag som tycker Windows 10 uppdateringar går väldigt fort?

De menar förmodligen de större uppdateringarna som Creators Update o.s.v. Dessa tar en stund att installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Antagligen för att Microsoft har helt andra kompatibilitetskrav på sig. Av egen erfarenhet så går Linux-distar sönder väldigt mycket oftare efter en uppdatering än vad Windows nånsin gjort för mig (0 gånger). Linux server är stabilare vid uppdateringar, men Linux desktop är helt hopplöst att uppdatera.

Sån tur att de inte gör det mot din vilja då
Jag hoppas jag slipper sitta 4 dagar med uppdateringar som brickas som jag gjorde förra året med AU.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Häromdagen skulle jag stänga av datorn. Det stod "uppdatera och stäng av", men jag vill inte uppdatera! Jag vill bara stänga av!

Tryck Alt+F4 från skrivbordet och välj "Stäng av" istället för "Uppdatera och stäng av"

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

På tiden. Tvångsschemalagda omstarter är dock fortfarande mitt stora problem med Win 10, man MÅSTE använda "defer updates" om man vill kunna lämna datorn obevakad dagar/veckor utan att riskera någon jävla omstart.

Permalänk
Medlem

Jag tycker man kunde fått välja. Älskar ju att det går så fort och smidigt men nu ska det alltså gå långsammare så att man kan ha datorn igång längre? Om jag uppdaterar så inte fasiken vill jag sitta och arbeta vid datorn under tiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Lutop:

Tycker det dåliga är att man väljer "uppdatera och stäng av". Sen kommer man på morgonen och sätter på datorn och den ska ändå spendera 10 minuter med uppdateringen innan man kan använda den. Den har ju inte alls haft 10 timmar på sej att slutföra den skiten?

Såg att det fanns något alternativ att den slutför helt (startar om sej själv) men då låser den bara datorn efter, den stängs inte av (väl?)..

Klicka i

Settings/Update & Security/Advanced Options/Use my sign in info to automatically finish setting up my device after an update.

så slipper du vänta de tio minuterna! 😊

Men den stängs dock inte av som du skrev utan är i låst läge.

Permalänk
Avstängd

Uppdateringar

Vad !!!!!!!!!!!! ????????
Uppdaterar Windows 10 sig. Jag har aldrig märkt det.

Ja jag har aldrig brytt mig om det. Jag har inget att klaga på.

Ärligt.... är det något att klaga på.
Skulle det hända 3-12 gånger om dagen. Jo då skulle det vara irriterande.
Men helt ärlig hur ofta händer det att man måste starta om.
Sen tar det några sekunder att uppdatera Windows.

Hälsningar från en som tycker om hela Windows 10.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bananen12:

Vad !!!!!!!!!!!! ????????
Uppdaterar Windows 10 sig. Jag har aldrig märkt det.

Ja jag har aldrig brytt mig om det. Jag har inget att klaga på.

Ärligt.... är det något att klaga på.
Skulle det hända 3-12 gånger om dagen. Jo då skulle det vara irriterande.
Men helt ärlig hur ofta händer det att man måste starta om.
Sen tar det några sekunder att uppdatera Windows.

Hälsningar från en som tycker om hela Windows 10.

Knepigt det här med ironi på nätet...

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Häromdagen skulle jag stänga av datorn. Det stod "uppdatera och stäng av", men jag vill inte uppdatera! Jag vill bara stänga av!

Hade samma problem häromdagen, men fast jag valde att bara "stänga av" (kör classic shell) så började jäveln ändå med uppdateringarna...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Häromdagen skulle jag stänga av datorn. Det stod "uppdatera och stäng av", men jag vill inte uppdatera! Jag vill bara stänga av!

Jag kör "håll in powerknappen" då hehe. Fuck you, jag ska sova!
Såg att det fanns ett förfinat sätt i tråden också, ALT+F4 på desktopen. Får testa det nästa gång

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da mighty ajfån:

Hade samma problem häromdagen, men fast jag valde att bara "stänga av" (kör classic shell) så började jäveln ändå med uppdateringarna...

Det värsta är ju att nästa gång man tänker "aw yeah, nu hade det passat fint med lite BF1!", så säger datorn - wait up, ska bara uppdatera i 10 min nu med....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Antagligen för att Microsoft har helt andra kompatibilitetskrav på sig. Av egen erfarenhet så går Linux-distar sönder väldigt mycket oftare efter en uppdatering än vad Windows nånsin gjort för mig (0 gånger). Linux server är stabilare vid uppdateringar, men Linux desktop är helt hopplöst att uppdatera.

Har använt någon Linux-distro som primärt OS i ett decennium nu och det du säger känner jag bara igen från Ubuntu. Debian (som jag har kört senaste 5+ åren) har aldrig haft några problem med uppdateringar som har sönder saker, så länge du inte kör någon testversion av Debian. Innan Debian körde jag bland annat SuSE och hade inga problem där heller som jag inte hade ställt till med själv.

Kort sagt är det en specifik distro som du ska skylla på, inte alla distros.

Skrev för snabbt ;)
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Discokungen
Skrivet av warh0g:

Jag kör "håll in powerknappen" då hehe. Fuck you, jag ska sova!
Såg att det fanns ett förfinat sätt i tråden också, ALT+F4 på desktopen. Får testa det nästa gång

Räcker det inte med att trycka på power-knappen bara eller har de ändrat det nu?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Har använt någon Linux-distro som primärt OS i ett decennium nu och det du säger känner jag bara igen från Ubuntu. Debian (som jag har kört senaste 5+ åren) har aldrig haft några problem med uppdateringar som har sönder saker, så länge du inte kör någon testversion av Debian. Innan Debian körde jag bland annat SuSE och hade inga problem där heller som jag inte hade ställt till med själv.

Kort sagt är det en specifik distro som du ska skylla på, inte alla distros.

Visst var det kanske lite högfärdigt att klumpa samman alla Linux distros men orkade inte riktigt redogöra ytterliggare. Men du har rätt, det går inte att rakt av jämföra generellt Linux med Windows. Debian är trevligt men lite väl långsamt att få nya versioner av grejer för min smak om man vill hålla det stabilt enligt deras filosofi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För er som inte gillar "uppdatera och stäng av"

win+r shutdown -s -f -t 0

Permalänk
Medlem

Att tvinga en till uppdatering utan möjlighet att skippa den tillfälligt är så otroligt korkad. Började åska för någon vecka sen, vad händer när man ska stänga av datorn? Jo ,den ville stå och uppdatera. Ca 30 sekunder efter avstängning blixtrar det till ordentligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

De menar förmodligen de större uppdateringarna som Creators Update o.s.v. Dessa tar en stund att installera.

Ja den sög ju.

När jag hade skjutit upp den 235761039572365 gånger så sa den slutligen nope kolla dina inställningar och installera. Inga problem det, valde uppdatera + stäng av.

När man sen ska sätta igång datorn nästa gång så tar det ca 30 minuter (!) med 2 eller 3 omstarter emellan innan man är igång igen. Vilken del av *uppdatera* och stäng av fattar inte Windows... Skit uppdatering system. Sen fakka UAC ur totalt så det tog 20m till att felsöka varför inte ett skit funka men det är annan sak lol.

Permalänk
Medlem

Finns ju en orsak till uppdateringar. Att skita i dem är ju endast att skjuta sig själv i foten rent säkerhetsmässigt. Om man har sådana problem mead att starta om sitt klientsystem så kanske man bör fundera på att skaffa sig ett serversystem som kör 24/7.

Och till de som klagar på "stäng av och uppdatera", har det någonsin tagit mer än några minuter innan systemet stängt av sig... Om man har så bråttom att få tyst på datorn att man inte ens hinner borta tänderna innan det skall vara knäpptyst tyder ju på att man inte prioriterar sin munhygien.

Däremot så håller jag med i klagosången på att uppstarten efter tar onödigt lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Ja den sög ju.

När jag hade skjutit upp den 235761039572365 gånger så sa den slutligen nope kolla dina inställningar och installera. Inga problem det, valde uppdatera + stäng av.

När man sen ska sätta igång datorn nästa gång så tar det ca 30 minuter (!) med 2 eller 3 omstarter emellan innan man är igång igen. Vilken del av *uppdatera* och stäng av fattar inte Windows... Skit uppdatering system. Sen fakka UAC ur totalt så det tog 20m till att felsöka varför inte ett skit funka men det är annan sak lol.

Klassiskt SBS...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Klassiskt SBS...

Skit bakom systemet..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Jag har svårt att greppa vad som tar sådan jäkla tid vid uppdateringar? Kör du någon Linux distro så uppdaterar man hela systemet på någon minut/minuter sen är det klart. Varför tar windows 100år pp sig varjw uppdatering?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu specificerar du inte vilken del som tar tid av uppdateringen. Om det är att hitta och få hem detta eller om det är under själva installationen (dvs del 2 av processen)

Relevant i alla fall:

Citat:

The checking for updates part is so slow because:

Windows 7 uses Component-Based Servicing, which means Windows Update has to work ridiculously hard to determine file and component dependencies/inter-dependencies, maintain side-by-side versions of older files/components, while still making it possible to uninstall individual updates/components but without breaking any other updates/components, all the while taking into account supercedence and god knows what else. The code that does all this must be hellishly complex.
Windows 7 64-bit has to maintain both 32-bit and 64-bit versions of each update.
Windows has to maintain both GDR and LDR versions of each update, which means on Windows 7 64-bit you get 32-bit GDR, 32-bit LDR, 64-bit GDR, 64-bit LDR for each update.
The code behind Windows Update is highly inefficient, probably due to its conceptual complexity. My observations over the last few years are that, as the total number of released updates has increased, update check time has increased in an almost exponential way. To me that's indicative of some kind of recursive algorithms being employed, perhaps to determine superscedence or resolve dependencies.
Unfortunately for us, Microsoft don't like talking about Windows internals so we end up having to figure it out for ourselves or speculate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Räcker det inte med att trycka på power-knappen bara eller har de ändrat det nu?

Nej, då kör den samma som att du väljer Shut Down and Update i menyn hehe.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

För övrigt så har jag på två av mina 3 datorer fått problem med licenserna efter uppgraderingen till Creators Update.
Alla maskinerna har gått denna väg historiskt.
Köpt Win 7 Oem -> Windows 8 Upgrade erbjudandet -> Windows 10 upgrade -> Windows 10 Creators Update.
Så länge jag körde innan Creaturs Update så har det gått helt fint att aktivera och köra alla maskinerna. Men efter Creators Update så har jag gått på pumpen på två av maskinerna med "not licensed, please purchase windows 10 license".
Alla maskinerna har egna licenser och har uppgraderats på samma vis.

Jag ska gå ner i källaren (jag har skrivt om det förut) och leta rätt på windows 7 licenserna och ringa Microsofts support. Men är fortfarande konfys varför det fungerar på en av datorerna men inte på de andra 2.

Edit: Den enda skillnaden som jag minns nu är att jag inte kunde uppgradera den datorn som är ok nu. Windows 10 upgrade failade hela tiden, så jag gjorde en ren installation av Windows 8 på den och uppgraderade direkt till Windows 10.
Kanske är för "smutsigt" att ha uppgraderat hela vägen från Windows 7?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts