R7 1700 vs. i7-7700K Game Streaming Benchmarks

Permalänk

R7 1700 vs. i7-7700K Game Streaming Benchmarks

Ser lovande ut på streamingfronten för AMD! Är man streamer på lite budget så kanske man värdesätter bra kvalité för tittarna och lite mindre FPS åt sig själv.

Förvånad att 7700K ser sådär taskigt ut dock. Känns lite skevt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd

AMD krossar just nu, det är bara synd att så många är hjärntvättade att använda Intel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

AMD krossar just nu, det är bara synd att så många är hjärntvättade att använda Intel.

Krossar är lite att ta i, AMD är numera konkurrenskraftiga och genomför vissa saker bättre andra sämre än Intel och det är stor skillnad från det att AMD helt tappade bollen och GPU sidan har lite liknande situation. AMDs största styrka är generellt sett prissättningen och bang per buck, det är inte idag längre ett klart val men AMDs nya line-ups har sina egna problem. Nu säger jag inte att detta är en liten bedrift, speciellt inte då AMD jobbar med en helt annan budget än Intel och har skakat till Intel som helt ärligt har sovit igenom de senaste 5+ åren.
Vilken som är bäst beror på vad du ska göra med den etc men största skillnaden är ju att vi kanske nu faktiskt igen får se ett race där CPUer avancerar, om inte annat så lär alla efterföljande ha fler cores och därmed öka adaptionen i programvara att ta vara på det

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av _Merc_:

AMD krossar just nu, det är bara synd att så många är hjärntvättade att använda Intel.

Överdriv inte. AMD erbjuder numera processorer som är värda att köpa och som köttar Intel på vissa punkter, medan Intel vinner på andra.

Jag testade att streama med Ryzen i min recension av Komplett Gamer Xtreme a70. Har dock ej testat att streama med Kaby Lake.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Förstår inte alltför mycket siffrorna om jag ska vara ärlig. Däremot kan jag säga att som tittare så föredrar jag helt klart om folk använder sig av 1700 istället för en 7700k utifrån vad man såg. Jag har sett folk som använder sig av en 6700k/7700k som streamar och det har inte varit en dålig upplevelse att kolla, förmodligen andra inställningar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Förstår inte alltför mycket siffrorna om jag ska vara ärlig. Däremot kan jag säga att som tittare så föredrar jag helt klart om folk använder sig av 1700 istället för en 7700k utifrån vad man såg. Jag har sett folk som använder sig av en 6700k/7700k som streamar och det har inte varit en dålig upplevelse att kolla, förmodligen andra inställningar.

Han jämför hela upplevsen att stream med en stock 1700 vs intel 7700k det är konstigt att han inte överclockar 1700 när han bränner på med 7700k så resultaten för en 1700 vid 3.8 eller 3.9ghz hade fått intel att se ännu sämre ut.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Överdriv inte. AMD erbjuder numera processorer som är värda att köpa och som köttar Intel på vissa punkter, medan Intel vinner på andra.

Jag testade att streama med Ryzen i min recension av Komplett Gamer Xtreme a70. Har dock ej testat att streama med Kaby Lake.

jag överdriver inte, AMD kötter intel på i alla prisklasser om man inte överklockar så är AMD 1600x den bästa CPUen för gamers. även för att streama även om det är svårt att slå R7 1700 för prisprestanda. Den enda intel CPUen som vinner något är 7700k och då måste den överklockas till minst 4.9 ghz och det är väldigt få som kommer göra.

Skulle du verkligen rekommendera en i7 7700k över en R5 1600x, till någon som inte kommer överklocka ?

jag finner ditt test väldigt flawed när du själv inte testat i7 7700k i streaming, men du kan ju se ifrån testet hur illa det är jämfört med en 1700 i stock. även när 7700k är vid 4.9ghz så rår den inte på den.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Förstår inte alltför mycket siffrorna om jag ska vara ärlig. Däremot kan jag säga att som tittare så föredrar jag helt klart om folk använder sig av 1700 istället för en 7700k utifrån vad man såg. Jag har sett folk som använder sig av en 6700k/7700k som streamar och det har inte varit en dålig upplevelse att kolla, förmodligen andra inställningar.

Kanske inte ens encodar via cpu antingen dedikerad pc eller nvenc kanske?

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Avstängd

Ryzen blir bara bättre och bättre..väntar fortfarande på DDR4 ska bli billigare så man kan uppgradera till Am4.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag gick från en i7 4790k @ 4.5 Ghz till en Ryzen 1700 @3.8
Extremt stor skillnad när det gäller streaming iaf. Inget spel får stuttering eller dropped frames med ryzen, och då kör jag medium preset vs veryfast jag hade på min intel.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av _Merc_:

jag överdriver inte, AMD kötter intel på i alla prisklasser om man inte överklockar så är AMD 1600x den bästa CPUen för gamers. även för att streama även om det är svårt att slå R7 1700 för prisprestanda. Den enda intel CPUen som vinner något är 7700k och då måste den överklockas till minst 4.9 ghz och det är väldigt få som kommer göra.

Skulle du verkligen rekommendera en i7 7700k över en R5 1600x, till någon som inte kommer överklocka ?

För egen del skulle jag nog välja en 7700K för att kunna pressa maximal bildfrekvens, men till andra är det mycket möjligt att jag skulle rekommendera en 1600X, beroende på kravspec. Men jag känner inte att jag har tillräckligt på fötterna för att rekommendera någon av dem i dagsläget, så jag skulle behöva läsa på mer först.

Citat:

jag finner ditt test väldigt flawed när du själv inte testat i7 7700k i streaming, men du kan ju se ifrån testet hur illa det är jämfört med en 1700 i stock. även när 7700k är vid 4.9ghz så rår den inte på den.

Det var ju inte någon jämförelse mellan Ryzen och Kaby Lake jag gjorde, vilket jag heller aldrig har påstått. Det var en recension av en dator som råkade ha en 1800X. Klart att jag gärna hade velat ställa den mot en 7700K, men jag hade inte tillgång till en sådan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av tretton37:

Kanske inte ens encodar via cpu antingen dedikerad pc eller nvenc kanske?

Jag vet i alla fall att dom inte har en dedikerad streaming maskin men resten har jag absolut ingen koll på alls.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.