Permalänk
Medlem

HP 380 G6

Jag har en HP 380 G6 som jag ska pilla lite med, lära mig mer om servrar och kanske colo när kunskaperna är stora nog. I den sitter 6 stycken fläktar, och när jag startar upp pjäsen så snurrar de upp i en så hög hastighet att det nästan blir öronbedövande och plastkåpan över dem lyften om inte plåten är på plats.

Frågan lyder: är detta normalt, eller snurrar de för snabbt? Är något fel?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Helt normalt, dom är tänkta att startas i ett serverrum

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Helt normalt, dom är tänkta att startas i ett serverrum

Behöver den alla 6 medan jag använder den, eller räcker det med 1 för att göra diagnostiken nöjd?

http://imgur.com/VcJGgrq

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Avstängd

Det är normalt. Oftast är servrar väldigt griniga om inte alla är på plats (Framförallt HPE). Så jag rekommenderar du kör med alla installerade och locket på.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Ja, testade att starta med bara 1 fläkt, men får bara "fan insufficient". SÅ, får väl sätta på locket, stänga dörren och på med musik så inte frugan hör ut..imponerande hastigheter de snurrar i. Nästan öronbedövande..

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Avstängd

@TheJonaz: Dom "brukar" lugna ner sig efter att ha bootat in i ett OS. Men tysta är dom inte...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

@SeF.Typh00n: Ja, testade att starta med bara 1 fläkt, men får bara "fan insufficient". SÅ, får väl sätta på locket, stänga dörren och på med musik så inte frugan hör ut..imponerande hastigheter de snurrar i. Nästan öronbedövande..

Köp en hp gen 8 eller dell t20, ha en rackserver är ingen höjdare om du inte kan ha det i ett förråd eller dyl.. Ljudnivån du hör nu är vad man får förvänta sig.

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/a/SVTrr

Snurrar på fint. La in Ubuntu tillfälligt för det USB-minnet låg närmast. Nu när den är igång så är den inte SÅ farligt högljudd faktiskt, utan det var mest vid diagnostiken

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

http://imgur.com/a/SVTrr

Snurrar på fint. La in Ubuntu tillfälligt för det USB-minnet låg närmast. Nu när den är igång så är den inte SÅ farligt högljudd faktiskt, utan det var mest vid diagnostiken

Jag har en DL380 G6 instuvad i min garderob som huvudserver hemma, den låter inte heller så mkt när de flesta virtuella maskiner idlar men börjar det hända saker att 2-3 maskiner går upp till 100% cpu användning så börjas det morras en del ifrån burken.

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Nu är den uppe och snurrar. Har dock stött på ett problem till. I maskinen sitter 2 stycken fysiska 600GB SAS-diskar, men i Linux, under disks, så syns bara den ena på 525GB och en "Logical" på 75GB.

Jag vill givetvis kunna använda all utrymme diskarna ger, och inte bara den ena. Antingen som en enda 1.2TB eller 2 olika. Hur gör jag nu?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheJonaz:

Nu är den uppe och snurrar. Har dock stött på ett problem till. I maskinen sitter 2 stycken fysiska 600GB SAS-diskar, men i Linux, under disks, så syns bara den ena på 525GB och en "Logical" på 75GB.

Jag vill givetvis kunna använda all utrymme diskarna ger, och inte bara den ena. Antingen som en enda 1.2TB eller 2 olika. Hur gör jag nu?

Om du vill lära dig mer om servrar gör du det enklast genom att läsa / klura på det själv, inte fråga på ett forum så fort de dyker upp något du inte förstår. Men för denna gången.. troligen har tidigare ägare kört diskarna i en speglning. Leta nu upp manualen till din server o läs om RAID på just din server / raid-kontroller.

Permalänk
Medlem

@Ruggs: Jag förstår din tanke, men jag lär mig lättast genom att bli VISAD eller FÖRKLARAD på RÄTT sätt direkt, sen göra rätt på en gång, än att läsa hur man, testa, göra fel och för att sen bli rätt efter flera försök. Jag har lättare för att ta åt mig om jag får rätt sätt direkt

Jag förstår att det kan vara jobbigt för er som kan att behöva hjälpa oss dödliga som inte kan, men alla funkar inte lika

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheJonaz:

@Ruggs: Jag förstår din tanke, men jag lär mig lättast genom att bli VISAD eller FÖRKLARAD på RÄTT sätt direkt, sen göra rätt på en gång, än att läsa hur man, testa, göra fel och för att sen bli rätt efter flera försök. Jag har lättare för att ta åt mig om jag får rätt sätt direkt

Jag förstår att det kan vara jobbigt för er som kan att behöva hjälpa oss dödliga som inte kan, men alla funkar inte lika

Tyvärr men med det tankesättet kommer man ingen vart speciellt inte inom IT. Man kommer aldrig utvecklas i samma takt om man inte vågar göra fel själv o de gäller de mesta i livet..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ruggs:

Tyvärr men med det tankesättet kommer man ingen vart speciellt inte inom IT. Man kommer aldrig utvecklas i samma takt om man inte vågar göra fel själv o de gäller de mesta i livet..

Fast det gäller väl att få kunskaperna någonstans så varför inte börja här?

Man behöver inte ha en sådan trött syn på allt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Nu har jag pluggat på, och lärt mig hur RAID fungerar, eller det viktigaste iallafall. De 2 diskarna är nu i RAID1 och snurrar på fint. Nu till nästa problem.

Servern har 4 Ethernet-ingångar plus en iLo2. Spelar det roll VILKEN av de 4 som jag pluggar in nätverkssladden och måste jag aktivera nån mod/confa drivrutiner? Jag får inte internet att funka. Kör debian som OS.

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk

@TheJonaz: Jag skulle nog påstå att det borde funka oavsett vilken av portarna du använder. Porten för ILO kan vara dedikerad enbart till det så den kan du ju undvika till att börja med. (sen kan ju nån port ha gått sönder, den är ju inte helt ny burken, men det är rätt ovanligt).

Men beskrivningen "internet funkar inte" är rätt otydlig. Du får ta ett steg i sänder. dvs, funkar det elektriskt (blinkar lysdioderna), ser routern din HP, osv.