Permalänk
Medlem

Acer predator x34 - bra köp?

Är dåligt inläst på skärmfronten. Är x34 ett bra köp? Finns andra likvärdiga alternativ - eller något bättre som är nära release? Såg x35 men den är inte IPS?
Paneltyp(IPS motsv.) viktigare än hz... Huvudsakligen för spel/filmer - jag är inget CS-proffs direkt...!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Finns ingen bättre skärm på jorden. Dock lite sent o skaffa nu. Kommer garanterat bättre skärm nästa år.

Dock lite missnöjd gällande filmer. Laddar ned de absolut bästa filerna jag kommer över, men kvalitén blir aldrig något häpnadsväckande.

Efter ett par tinmaes läsning ser det ut att vara för att filmerna är 1080P och skärmen 1440 vilket inte skalar lika bra.

Nästan funderat på en 21:9 1080P skärm att ha bredvid för film ifall en är bättre lämpad för film.

Köpte enbart X34 för film och arbete som word dokument, så är ganska kräsen

Permalänk
Administrativ avgift

@daolo: Om du inte får tag i en X34/asus ditto begagnat så vänta på de nya 35 modellerna. Inte värt att lägga så mycket pengar på en panel som snart får en bättre uppgradering

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@daolo: Om du inte får tag i en X34/asus ditto begagnat så vänta på de nya 35 modellerna. Inte värt att lägga så mycket pengar på en panel som snart får en bättre uppgradering

Ok - det som jag är lite fundersam kring på x35 är VA-panel, hade nog föredragit IPS.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Administrativ avgift

@daolo: För de spel som man antagligen vill spela så är VA bättre än IPS om jag ska vara helt ärlig. Min X34 är amazing men inte i mörkare spel osv. Så ja VA > IPS i de fallen, redigering IPS > VA

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Ja då är det väl bara att invänta x35...! Finns det fler alternativ än den?
Några gissningar om prislapp på x35?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Administrativ avgift

@daolo: 15,000kr , ev Amazon snabbdeal på 14,000kr. Håll koll på marknaden brukar komma ut en o annan X34/ASUS

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daolo:

Ja då är det väl bara att invänta x35...! Finns det fler alternativ än den?
Några gissningar om prislapp på x35?

https://www.inet.se/produkt/2205804/aoc-35-agon-ag352ucg-g-sy...
Den har väl samma panel som x35 och förmodligen också samma problem med eftersläpningar.

Förhoppningsvis om 1-2 år så ser väl situationen inte lika tråkig ut.

Permalänk
Administrativ avgift
Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt invänta X35 och PG35VQ, är väl sagt komma under Q3 eller Q4.
Om inte annat lär nog de modeller de ersätter sjunka en del i pris då.

Men det beror ju givetvis på om man vill/kan vänta

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Har visserligen en Asus PG348Q som jag köpte i vintras. Vad man än frågar om så kommer det alltid vara en ny produkt runt hörnet, den gamla vanliga visan. Vill du ha den nu så är det bara att handla den blir ju knappast sämre för att det dyker upp en ny produkt om 5 månader...

Köper du den nya så kommer det garanterat en annan skärm som på papperet är 100% mer fantastisk. Så fortsätter det i all evighet. Fick samma svar när jag köpte min Asus, att det kommer en bättre/värre version, men allvarligt så är jag fortfarande hur nöjd som helst. Bästa skärmen jag haft.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Har visserligen en Asus PG348Q som jag köpte i vintras. Vad man än frågar om så kommer det alltid vara en ny produkt runt hörnet, den gamla vanliga visan. Vill du ha den nu så är det bara att handla den blir ju knappast sämre för att det dyker upp en ny produkt om 5 månader...

Köper du den nya så kommer det garanterat en annan skärm som på papperet är 100% mer fantastisk. Så fortsätter det i all evighet. Fick samma svar när jag köpte min Asus, att det kommer en bättre/värre version, men allvarligt så är jag fortfarande hur nöjd som helst. Bästa skärmen jag haft.

Håller med dig... I viss mån. Skillnaden just nu är dock markanta "förbättringar" skulle jag vilja påstå. Även på ultrawide sidan. T ex 200hz, men framför allt HDR. Sen att även 4k 144hz skärmar, med HDR, också är på ingång gör inte saken sämre. Och prisaspekten att de äldre modellerna faller i pris vid "skiftet", speciellt på begagnatmarknaden. Så även om man inte bryr sig om Hz eller HDR etc är absolut bästa tiden att köpa när de är utgående modeller. OM man nu har tid/lust/ork att vänta 😎

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

@daolo: jag kör x34 och är mycket nöjd med den så jag tycker att det är ett bra köp, använder min till spel mestadels.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att dem nya skärmarna kommer va svin dyra.. Vi snackar runt 20+ papp för Asus skärmen med 200hz och HDR..

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Dock lite missnöjd gällande filmer. Laddar ned de absolut bästa filerna jag kommer över, men kvalitén blir aldrig något häpnadsväckande.

Efter ett par tinmaes läsning ser det ut att vara för att filmerna är 1080P och skärmen 1440 vilket inte skalar lika bra.

Nästan funderat på en 21:9 1080P skärm att ha bredvid för film ifall en är bättre lämpad för film.

Om du inte får filmer att spela upp med bra skalning så rekommenderar jag att byta videospelare (beroende på källmaterial förstås). Filmer ska skala upp nästan perfekt med en bra spelare, de får aldrig aliasingproblem som spel. Sen att man förstås inte får samma detaljrikedom som en 4K-film med uppskalad film är en annan sak. Men 1080p-film i 1440p är inte sämre än i 1080p med en bra spelare.

Jag kör med MPC-HC, men det finns andra alternativ också. https://mpc-hc.org/

Permalänk

Är supernöjd med min PG348Q och det är i princip samma skärm, så köp på.
Asusen ser dock mer premium ut och är lite flashigare 😀

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk

Har haft Min Acer Predator X34 i snart ett år, mest till surf o spel, och någon enstaka film men det är sällan.
Till surf är det som jag gillar mest, att man kan ha 2 sjyssta stora fönster igång samtidigt
Till spel är det den helt fantastisk, (jag kom från 24" 144hz) skulle jag uppgradera idag måste det vara minst 40"
och jag kommer nog alltid i framtiden vilja ha curved, känns alltid konstigt sätta sig framför raka skärmar efter man vant sig vid curved, i alla fall när det gäller spel.

Att det kommer bättre gör det alltid, du kan inte skydda dig från det inom teknik
då är väl mest frågan om man har en tillräckligt stor plånbok att vara med på det senaste/första
Jag gav 10K för min skärm (dyraste skärm till dator, jag någonsin inhandlat) men efter ett år
så har jag inte en endaste dag ångrat mitt köp.

säger så här. Mörkt rum, sjyssta hörlurar, denna skärm och ett gott spel. sedan är jag okontaktbar, in i dimman i flera timmar....;)

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Inaktiv

Köpte nyligen X34 när den gick för 8995kr. Måste säga att det är en helt underbar skärm. Fantastisk typ av IPS med klara färger och fina betraktningsvinklar.
100Hz och G-Sync gör att det flyter på som smör, måste upplevas. Var tveksam till 21:9 innan jag köpte den men alla tvivel där är som bortblåsta. Hädanefter blir det endast 21:9/21:10 om inte någonting nytt kommer.

Hade inga problem alls att nå 100Hz med mitt exemplar. Det omtalade coil whinet existerade inte på min skärm och de scanlines som de ska lida av kunde jag endast se svagt på en helt grön bakgrund när jag kollade på 20-25cm avstånd, d.v.s. inte alls.

MEN, just mitt exemplar fick åka tillbaka. Var så nöjd med skärmen första två dagarna tills jag insåg att det minimala glow jag hade i nedre vänstra hörnet spred sig när skärmen blev varm och man spelat ett tag. Det började lysa igenom nästan hela tiden och kunde inte sluta stirra på det.

Det vita/silvriga till höger syntes nästan inte, bara kameran som fångar upp det. Däremot det stora gula området lyste igenom det mesta. Detta foto är taget på 32 i Brightness:

Permalänk
Medlem

Sitter också med en X34A, är verkligen helnöjd.

En sak dock, foten är gigantisk - Jag bytte så snart som möjligt till en http://www.ergotron.com/en-us/products/product-details/45-241...

Det gjorde en värld av skillnad för mig.

Permalänk
Medlem

Vill bara meddela att det finns en Z35P på Caseking, kastade ögonen lite snabbt på den, exakt samma skärm som X34 fast 120Hz.

3440x1440 120Hz, damn that's nice! Behövs ju dock en del prestanda för det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eucalyptus:

Vill bara meddela att det finns en Z35P på Caseking, kastade ögonen lite snabbt på den, exakt samma skärm som X34 fast 120Hz.

3440x1440 120Hz, damn that's nice! Behövs ju dock en del prestanda för det.

Det är inte samma sak, Z35P är en 35" VA-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det är inte samma sak, Z35P är en 35" VA-panel.

Aaa my bad.

Kan fortfarande vara ett intressant alternativ för de som är intresserade tror knappast den är dålig.