Windows 10 Creators Update inkompatibel med vissa Intel-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Acer som tillverkare borde ta ett större ansvar här.

Jag tycker återförsäljarna borde ta ett större ansvar här. De säljer ju ändå acer-datorer! Fyy inet o webhallen!

Edit: Obs sarkasm, om det inte var tydligt nog. Försöker belysa de orimliga med att sätta acer ansvariga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

@Cheewie: Eh va? Vad ska de göra då tycker du? Inget här är deras fel - men de ska drabbas?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd

Kan ha förståelse om det är atom som är värdelöst skit som är drabbade och vet inte om det är från Intels sida eller MS som strypt bort dom av någon orsak att dom inte klarar Paint 3d eller nått men ser inte varför det ska vara något problem att slänga in creators update förutom nått kan gå såsigt vilket atom gör ändå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

@Cheewie: Eh va? Vad ska de göra då tycker du? Inget här är deras fel - men de ska drabbas?

Jag var ironisk. Självklart tycker jag MS bär ansvaret för att inte supportera den hårdvara de själva godkänt som win10-kompatibel på relativt nya win8-laptops. Som ngn skrev tidigare borde dessa cpuer minst supporteras win8:s livstid -> 2023.

Rimmar inte heller så bra med MS aggresiva utrullning av win10 där många blev påtvingade uppgradering o nu få står med en vingklippt OS-installation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Jag tycker återförsäljarna borde ta ett större ansvar här. De säljer ju ändå acer-datorer! Fyy inet o webhallen!

Edit: Obs sarkasm, om det inte var tydligt nog. Försöker belysa de orimliga med att sätta acer ansvariga.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte förärat andra med svar i tråden då jag tyckt att det var tramsinlägg på låg nivå och man ska inte mata trollen och allt det där, men ditt inlägg är lite speciellt då det verkar som om du tolkat det som att jag tycker att Acer har hela ansvaret.

Då måste jag bara be dig (och andra som gjorde den tolkningen) att läsa mitt orginalinlägg igen.

Jag sa att jag tycker att Acer borde ta ett större ansvar. DVS det är inte enbart deras ansvar. Men det är fullt rimligt att som tillverkare försöka försäkra sig om att processorerna i de produkter man säljer kommer vara kompatibla med den mjukvra som kan komma att köras på enheten.

Det är rimligare att ha den ansvarsfördelningen än att Microsoft ska vara bakbundna av att se till att Windows 10 går att köra på en 286:a, typ. Det är så jag menar.

Nu vet jag inte hur mycket gänget här kan om kompilering och sådant men ju mer bakåtkompatibelt man gör mjukvara desto mindre nytta kan man dra av finesserna i ny hårdvara, och jag tycker att det är skit att inte kunna dra nytta av min nya hårdvara fullt ut för att inställningen är att man måste se till att det funkar på antik hårdvara.

Däremot så tycker jag att Microsoft borde lägga in en kontroll som spärrar uppgraderingen om den hittar inkompatibel hårdvara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Däremot så tycker jag att Microsoft borde lägga in en kontroll som spärrar uppgraderingen om den hittar inkompatibel hårdvara.

En varning åtminstonde så man kan på eget bevåg försöka installera och testa för det är ofta möjligt att lösa problem med ej kompatibel hårdvara och är bara irriterande att spärras ute ...vet inte hur det är med atom men känns som det mer är pga prestanda än att det ska vara omöjligt att köra dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

En varning åtminstonde så man kan på eget bevåg försöka installera och testa för det är ofta möjligt att lösa problem med ej kompatibel hårdvara och är bara irriterande att spärras ute ...vet inte hur det är med atom men känns som det mer är pga prestanda än att det ska vara omöjligt att köra dom

Jag kan ha fel men handlade inte detta om processorer som saknar SSE2? I sådant fall kommer det ju inte gå att köra utan det blir blåskärm och då är det ingen mening att försöka själv.

Om det däremot handlar om processorer som Microsoft "tycker" är för klena så håller jag med. Då ska det inte sättas upp låtsasspärrar utan då ska man få testa om man vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och @headphoneninja och @Lifooz börja då med att sätta en eldgaffel i er själva, då ni själva valt att köra Windows 10, som redan från början haft dessa problem lite här och var. De har bara nått er nu... Efter det håller jag med @Lordsqueak, där ni får börja sätta krav på MS att de sköter sitt skit, då de trots allt dragit igång detta Windows 10 tåget, utan att ens kunna hålla kompatibilitet för hårdvara lika länge som deras äldre Win 8 i detta fall.

Nja Paddan, håller inte med dig till fullo. Dock till viss del.
Jag har valt Windows 10, ja. Jag har heller inget emot uppdateringar.
Men det är tamejfan upp till den som ger mig uppdateringen att se till att det inte påverkar min maskin negativt.

För att köra lite hederlig bilanalogi.

Låt säga att jag tillverkar 5 bilmodeller under namnet Lööw.
Du köper en av dem, efter 1,5 år så kommer du in till mig för att uppdatera ECU'n i bilen.
Efter MIN uppdatering, given till DIG, så dricker din bil dubbla mängden bränsle, hostar hackar och du får motorstopp.
Skulle du då acceptera att jag sade (skyll dig själv) i telefonen om du ringde till mig?
Givetvis är svaret nej. Tillhandahåller någon en uppdatering så skall denna också fungera till maskinen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv

Kommer nog att avvakta ett bra tag med att uppdatera till nyare Windows 10, vare sig det är Creators Update eller Fall Creators Update.

Älskar Windows 10 LTSB 2016 och Windows Server 2016 alldeles för mycket för att börja experimentera och har fått allt att fungera perfekt på mina system.

Inte för att min processor är inkompatibel men ändå, don't fix it if it ain't broken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag kan ha fel men handlade inte detta om processorer som saknar SSE2? I sådant fall kommer det ju inte gå att köra utan det blir blåskärm och då är det ingen mening att försöka själv.

Om det däremot handlar om processorer som Microsoft "tycker" är för klena så håller jag med. Då ska det inte sättas upp låtsasspärrar utan då ska man få testa om man vill.

Har dålig koll på dom jag med men nu när du säger det så låter det bekant fast tror dom har sse2 men inte 4 eller hur det nu var men är osäker då atom aldrig varit intressant och att MS tycker dom är för klen är bara ren gissning då 10 eller 10 med update inte borde påverkas av vilken cpu man kör tänker jag men är osäker

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nja Paddan, håller inte med dig till fullo. Dock till viss del.
Jag har valt Windows 10, ja. Jag har heller inget emot uppdateringar.
Men det är tamejfan upp till den som ger mig uppdateringen att se till att det inte påverkar min maskin negativt.

För att köra lite hederlig bilanalogi.

Låt säga att jag tillverkar 5 bilmodeller under namnet Lööw.
Du köper en av dem, efter 1,5 år så kommer du in till mig för att uppdatera ECU'n i bilen.
Efter MIN uppdatering, given till DIG, så dricker din bil dubbla mängden bränsle, hostar hackar och du får motorstopp.
Skulle du då acceptera att jag sade (skyll dig själv) i telefonen om du ringde till mig?
Givetvis är svaret nej. Tillhandahåller någon en uppdatering så skall denna också fungera till maskinen.

/Lifooz

Om vi tar ett exempel där bil + dåligt bränsle orsakade just detta problem.
OKQ8 vars diesel orsakade enorma mängder bilskador och problem. Nu har OKQ8 ändrat sin diesel, men har de ersatt skadorna? Nej. Läste om en som fick hela sitt insprutningssystemet sönderrostat pga fukten som orsakats pga detta.

Vad gör du då som kund när du får problem på detta sätt? Jo, du gnäller på OKQ8, eller på biltillverkaren... för du har ju inte gjort något fel, eller hur? Men slutnotan är att du får stå för kostnaden (förhoppningsvis via försäkring), och sen väljer du att byta bensinmack...

Så nu har du problem med Windows 10... byt bensinmack då!
Win 8.1, Linux eller något annat. Det är du som envisas med att använda en produkt som du vet är defekt eller har problem. Självklart är det MS som skapat felen, men det är ni som väljer att acceptera dem och inte sätter krav tillbaka. Därför är du faktiskt själv delvis skyldig i detta problem imho, även om jag förstår att det svider att höra det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte förärat andra med svar i tråden då jag tyckt att det var tramsinlägg på låg nivå och man ska inte mata trollen och allt det där, men ditt inlägg är lite speciellt då det verkar som om du tolkat det som att jag tycker att Acer har hela ansvaret.

Då måste jag bara be dig (och andra som gjorde den tolkningen) att läsa mitt orginalinlägg igen.

Jag sa att jag tycker att Acer borde ta ett större ansvar. DVS det är inte enbart deras ansvar. Men det är fullt rimligt att som tillverkare försöka försäkra sig om att processorerna i de produkter man säljer kommer vara kompatibla med den mjukvra som kan komma att köras på enheten.

Det är rimligare att ha den ansvarsfördelningen än att Microsoft ska vara bakbundna av att se till att Windows 10 går att köra på en 286:a, typ. Det är så jag menar.

Nu vet jag inte hur mycket gänget här kan om kompilering och sådant men ju mer bakåtkompatibelt man gör mjukvara desto mindre nytta kan man dra av finesserna i ny hårdvara, och jag tycker att det är skit att inte kunna dra nytta av min nya hårdvara fullt ut för att inställningen är att man måste se till att det funkar på antik hårdvara.

Däremot så tycker jag att Microsoft borde lägga in en kontroll som spärrar uppgraderingen om den hittar inkompatibel hårdvara.

Ja det var ju vettigt det du skrev i fet stil längst ner. Varför tog du inte med den i ditt superkorta inlägg som att Acer skall ta större ansvar. Skall MS då ta ett mindre ansvar, eller? Blir lätt att tolka det så med (den numera allmänna) kännedomen om hur mkt du uppskattar MS, win10 och de mesta omkring det.

Att dra en 286:a som exempel är bara löjligt, du behöver inte backa 30år, nöj dig ist med 2år då nån av dessa cpu var från 2015. Kommentera beteendet att uppgradera ett betalt supporterat OS med lovord och gröna skogar och sedan bara droppa det stödet. Hur ser MS stöd för nedgradering ut när väl beskedet om att dina nya CPU inte längre stöds?

Vad dock MS verkar tro att de kan göra som Apple. Att välja exakt vilken hårdvara som fungerar och inte. Men problemet är att MS inte är Apple och inte har det totala kontrollen på vilken hårdvara som används. Därav dessa otaliga inkompatibilitetsproblem med äldre hårdvara som MS själva sagt vara kompatibel, man chansar helt enkelt och skiter i om konsumenterna får problem. Att nu även MS väljer aktivt att inte stödja ny hårdvara man vet folk nyss köpt ihop med win8.1 -> win10 är bara fel.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om vi tar ett exempel där bil + dåligt bränsle orsakade just detta problem.
OKQ8 vars diesel orsakade enorma mängder bilskador och problem. Nu har OKQ8 ändrat sin diesel, men har de ersatt skadorna? Nej. Läste om en som fick hela sitt insprutningssystemet sönderrostat pga fukten som orsakats pga detta.

Vad gör du då som kund när du får problem på detta sätt? Jo, du gnäller på OKQ8, eller på biltillverkaren... för du har ju inte gjort något fel, eller hur? Men slutnotan är att du får stå för kostnaden (förhoppningsvis via försäkring), och sen väljer du att byta bensinmack...

Så nu har du problem med Windows 10... byt bensinmack då!
Win 8.1, Linux eller något annat. Det är du som envisas med att använda en produkt som du vet är defekt eller har problem. Självklart är det MS som skapat felen, men det är ni som väljer att acceptera dem och inte sätter krav tillbaka. Därför är du faktiskt själv delvis skyldig i detta problem imho, även om jag förstår att det svider att höra det så.

Nu däremot så håller jag med dig till fullo, och du gav ett bra exempel.
Jo, jag hade väl kanske inte haft något emot att byta till Linux, eller W8.1 Men har fått allt så perfekt nu.
Så känner inte att jag vill till något annat.
Dock sjukt med OKQ8 och deras diesel. Men de borde ha pratat med ledande biltillverkare och rådfrågat först innan de häller i vad som helst i bränslet.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Windows 7 Stöder alla processorer med SSE jag har personligen testat på en Pentium 3 1000mhz med 2gb ram. Funkar finfint.

Hur vet du det? Har den bootat färdigt redan?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Vad händer om man installerar senaste Win10 på dessa Atomer?
Blir det helt obrukbart?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)