M.2 Samsung 960 Evo syns ej i Diskhantering

Permalänk
Medlem

M.2 Samsung 960 Evo syns ej i Diskhantering

Hej,

Installerade en Samsung 960 Evo M.2 SSD igår. Har installerat Samsungs drivrutiner och Samsung Magician.
Problemet är att jag inte ser disken i Diskhantering. Därmed kan jag inte formatera och använda den.

Det konstiga är att jag ser disken i BIOS men inte inne i Windows.

Jag gör säkert nånting galet här men är tacksam för eventuella förslag på en lösning!

Ska väl tillägga att mitt moderkort är ett Gigabyte GA X99 UD4. Jag har flashat in senaste BIOS (F22).
Använder Win 10 64bit.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilshere:

Hej,

Installerade en Samsung 960 Evo M.2 SSD igår. Har installerat Samsungs drivrutiner och Samsung Magician.
Problemet är att jag inte ser disken i Diskhantering. Därmed kan jag inte formatera och använda den.

Det konstiga är att jag ser disken i BIOS men inte inne i Windows.

Jag gör säkert nånting galet här men är tacksam för eventuella förslag på en lösning!

Ska väl tillägga att mitt moderkort är ett Gigabyte GA X99 UD4. Jag har flashat in senaste BIOS (F22).
Använder Win 10 64bit.

Tack på förhand!

Håll i hatten nu för det här kan bli bökigt. Jag hade samma problem med ett Z170i och det hela slutade med att jag köpte ett nytt moderkort.

Visa signatur
Permalänk

Jag har samma problem med Asus Z270i och Samsung 960 EVO. Den finns i BIOS men jag får inte till installationen av Windows 10 som är på ett original USB-sticka. Felmeddelandet jag får är 0xc0000098. Jag provade att installera Ubuntu bara för att testa hårdvaran och det gick utan några besvär. Om någon har några förslag tas de tacksamt emot.

Permalänk

@Wilshere: Lyckades du lösa detta? Och hur i sådana fall?

Permalänk
Medlem

@milhousehouten: Nej jag har inte lyckats lösa det ännu. Ärligt talat har jag inte försökt på ett tag nu. Vet inte vad jag ska göra för att få det att fungera. Jag ser som sagt m.2 disken i BIOS men inte i Windows...

Permalänk
Medlem

@Wilshere:
Har du ändrat på ev inställningar i bios? Är det en NVE M2 eller sata? Man kan behöva ändra på moderkortet beroende på vilken det där. Autoläget som är i bios fungerar inte alltid. Sen dubbelkolla så att man har installerat chipset drivers till moderkortet.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=fJCHx7mZEKo

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Detta är inte så konstigt egentligen. ditt moderkort stöder inte m.2 Pci-e.
så det är fel ssd för ditt moderkort.
Ditt moderkort stöder m.2 med upp till 10Gbit/s. detta är en standard som inte är aktuell längre.
m.2 pci-e är 32gb/s.

Edit: Förtydligande: m.2 sata är 6gb/s. rent tekniskt är det första generationen m.2 pci-e 10gb/s. dock är det inte den som används idag, och inte den som används av samsung 960 evo SSD.

Därför kan ditt system se disken, för den är rent tekiskt m.2 pci-e. men den kan inte använda disken för hastigheten är inte kompatible med ditt system.

Permalänk
Medlem

Hoppar in lite OTA här.
Funderar faktiskt på en M.2 Samsung 960 Evo men tycker att min gamla Samsung 830 SSD funkar finfint så vad tror ni. Någon skillnad från perfekt till fantastiskt?
(Och har över 1TB SSD diskar av blandade valörer detikerade till spel och 7 TB i Serven som lagring så plats finns det redan)

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Hoppar in lite OTA här.
Funderar faktiskt på en M.2 Samsung 960 Evo men tycker att min gamla Samsung 830 SSD funkar finfint så vad tror ni. Någon skillnad från perfekt till fantastiskt?
(Och har över 1TB SSD diskar av blandade valörer detikerade till spel och 7 TB i Serven som lagring så plats finns det redan)

Märker 0 skillnad typ på min 128gb 830 pro/850 500gb evo/960 250gb evo.
Windows startar lika snabbt, photoshop startar lika snabbt, spel startar lika snabbt.
Fåtal spel som vissa säger är lite bättre typ gta V men mina spel har det gjort 0 skillnad i iaf

Permalänk

@yrfhar: Flytta filer går snabbare. När jag flyttar mina Gopro filer är det skillnad mellan min 960 och 850. Med det sagt hade jag nog köpt en större 850 idag istället för 960:an.