Skrivstil --> på väg att försvinna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

@Extremaz: Jag håller med. Man känner sig lite gammal när saker som var självklara på "vår tid" inte är det idag, och då har man inte passerat 30 ännu....

Skriver visserligen själv sällan skrivstil, förutom namnteckningen, men anser ändå att pennan fortfarande är ett värdefullt redskap i vardagen. Ibland så är faktiskt mer smidigt att skriva en handskriven lapp än att kladda på mobilen/datorn.

Gammal....själv var jag med när skrivstilen uppdaterades runt 80-82, fick glömma allt man lärt sig o börja om. Född -72

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Keeper of Traditions

Vi fick aldrig lära oss det i skolan, har för mig att vi var första årskullen där det inte lärdes ut och det var många år sen nu... Efter att ha läst i tråden verkar det vara helt upp till varje skola om det ska läras ut eller inte.

Ser själv ingen som helst poäng med det, skriver aldrig för hand och namnteckningar betyder ingenting ändå, vem som helst kan ju kopiera den...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Använder aldrig skrivstil, gammal nonsens!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bozzeta:

förväntar sig på att sosseskolan ska uppfostra dem precis som med allt annat...

Nja.. Snarare att föräldrar förväntar sig att skolan inte får säga emot dem eller ungarna. Inte direkt ovanligt att lärare blir behandlade som smuts. Vilket är en av orsakerna att så många slutar, går in i väggen, och läraryrket inte är speciellt attraktivt. Både föräldrar och barn har fått för sig att alla andra ska anpassas efter dem.
Nå, nu finns det många nötter till lärare också. Så jag kan väl förstå varför, i vissa fall..

Skrivet av Dunder:

namnteckningar betyder ingenting ändå, vem som helst kan ju kopiera den...

Förvisso. Men det går att göra det krångligare än textat, vilket väl ändå bör anses vettigt. Om alla skriver textat så kanske folk får lite överraskningar.
Visst, om namnteckning inte längre gör något så förstår jag argumentet. Men nu är det inte bortplockat. Då kan det vara bra att som minst kunna se om det är man själv som signerat, eller inte.

Permalänk
Inaktiv

Skrivstil är som religion, helt onödigt skolämne.

Lärde oss skrivstil i 2an, men aldrig använt de. Sen när man ska skriva nånting så kan ibland polare påpeka "kan du inte skrivstil"? som att det vore nånting att skryta med. Så läser man vad dom skrivit, och det är deras egna skrivstil, som är att jämföra med en 1årings teckning.

Min son går i 2an och lär sig skrivstil. Fast jag tycker dom borde lägga ner den tiden på annat. Bättre att skriva så folk kan läsa det korrekt än att folk ska kryptera texten på papper i vuxen ålder.

Permalänk
Inaktiv

Fast en namnteckning har aldrig behövts skrivas med skrivstil. Det är din egen namnteckning och den kan och får se ut hur som helst.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon186252:

Förvisso. Men det går att göra det krångligare än textat, vilket väl ändå bör anses vettigt. Om alla skriver textat så kanske folk får lite överraskningar.
Visst, om namnteckning inte längre gör något så förstår jag argumentet. Men nu är det inte bortplockat. Då kan det vara bra att som minst kunna se om det är man själv som signerat, eller inte.

Jag vet inte det, jag... Många gör ju bara någon halvkurvig linje och sätter någon prick över, känns inte så svårt att kopiera direkt. En helkass halv-textat halv-krulligt namnteckning är nog svårare att kopiera

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Jag vet inte det, jag... Många gör ju bara någon halvkurvig linje och sätter någon prick över, känns inte så svårt att kopiera direkt. En helkass halv-textat halv-krulligt namnteckning är nog svårare att kopiera

Jo, men du verkar förstå min poäng. D v s att man inte bara ska skriva med en font i sin namntecknig. Om hela befolkningen gör det så kan verkligen vem som förfalska. Att någon som sett den kan göra det.. Ja, där har vi väl snarare problemet att man inte är tillräkligt noga med att hålla sådant hemligt.
Jag är, som tidigare skrivet, helt med om att man kan strunta i skrivstil helt.

Permalänk
Medlem

Är 92a, hade skrivstil i skolan men jag var värdelös på det och skriver som en kråka och är ärligt talat helt okej med det. Mina klasskamrater var duktiga men jag var alltid helt komplett värdelös på att skriva fint vanligtvis och i form av skrivstil. Vet inte riktigt vad det beror på för jag har annars väldigt bra motorik i fingrarna.

Så länge man kan skriva så att man ser vad det står så ser jag ärligt talat inga problem med det. I 99% av fallen skriver man ändå på dator eller mobil idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

Var med yngsta sonen (14 år) hos polisen för att förnya hans pass. När det va dags för honom att skriva sin namnteckning undrade han vad det va. Jag blev helt överraskad,
--du vet väl vad en namnteckning är???
- Nä
-- Bara skriv dit namn i skrivstil
- Vad är skrivstil?

Jag tappade hakan, hade bara förutsatt han viste vad det var. Sen tänkte jag lite på hur de gör sina läxor. Nästan allt de skriver görs på deras laptop, nästan inget skrivs med penna och papper och skrivs det för hand är det texat. Hans betyg är bra, A -->C i samtliga änmen ,om nu det är av intresse för någon.
Pratade lite med hans kompisars föräldrar, de sa samma sak: barnen kan inte skriva skrivstil.
Paratade med några lärare jag känner: lågstadieläraren sa att det lär dig sig på mellanstadiet, men mellanstadieläraren sa att det ska de ha lärt sig i lågstadiet så det är inget vi lägger tid på........

Föräldrar...använder era barn skrivstil??
"Ungdomar" hur skriver ni , har ni fått lära er skrivstil i skolan??
Är skrivstil utdöende????

Jag lärde mig skriva skrivstil genom min dagmamman enligt föräldrar kom till Sverige i början av 80-talet från Asien att jag är född/uppvuxen i Gustav Fridolins födelseort. Dagmamman var sträng då hon brukade använda pekpinne om jag skriver för slarvligt eller "vanligt". Under min tid lågstadiet underlättades med läsande och skrivande. Så det är hyfsat av min dagmamman........tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

"Ungdomar" hur skriver ni , har ni fått lära er skrivstil i skolan??
Är skrivstil utdöende????

Definitivt utdöende. Jag är 25, lärde mig själv skrivstil när jag var 22 för att jag antecknade väldigt mycket i högskolan.

Permalänk
Avstängd

Påväg att försvinna?
Det är redan borta glöm bort skiten bara.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ingen synpunkt på huruvida det ska läggas ner tid på det i skolan. Skrivhastigheten ökar väsentligt, så personligen anser det vara till stor nytta när man ska göra anteckningar vid möten där inspelningar inte får göras. Att sen bara jag kan läsa det är bara ett plus!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Med tanke på att dagens ungdomar använder datorer så mycket så är det inte så konstigt.

Att det ska gå snabbt har jag aldrig hört. Skriver jag mitt namn så går det väl 5s fortare med skrivstil.
Är 82:a.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

87a, lärde mig skrivstil i lågstadiet men är bara glad om det fasas ut. Gillar inte att skriva på papper men när jag gör det så försöker jag texta ganska tydligt. Blir lite skrivstil i det jag skriver, då jag inte alltid lyfter upp pennan tillräckligt från pappret

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

96a, Vi lärde oss det via skolan genom år 1-6. Är dock tvåhänt 49% på vänster och 50% på höger så har aldrig kunnat skriva även fast det inte var skrivstil. Hade laptop redan i 2an.
Men de andra jag gick med kunde mycket väl skrivstil

Visa signatur

Ryzen 5 3600X. 32GB Ram. Gtx 1070.

Permalänk
Medlem

Visst fick man plåga sig genom det i de tidiga skolåren utan att ha någon verklig användning av det tills dess att man kommer till universitetet och ska föra anteckningar under föreläsningar och behöver kunna skriva fort utan att koncentrera sig på vad man skriver, inte så värst snyggt men det går fort och det fungerar..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

93a. Inte gjort mycket sånt där i skolan vad jag kan minnas. Kanske lite i klass 2-3. Min mormor lärde mig faktiskt mest av det. Idag, 24 år nyligen, har jag inte använt mig mycket av det senaste åren i mitt liv. Jag skriver överlag som en kratta, kanske går att bli lite fint om jag anstränger mig. Min namnteckning ser ut som en 8-årings stil. Men aldrig något som kommit i vägen heller för den delen.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Avstängd

Jag tror detdär försvann någon gång i början på 80 talet, jag hade nästan kunnat hugga av mig handen för att behärska skrivstil till min namnteckning i ställetför min äckligt vidriga textning (det enda jag kan...) som fortfarande ser ut som någon spytt på sidan i mitt pass och annat, jag skäms ohyggligt varje gång jag måste visa det eller mitt ID-kort eller annat. Jag har ofta seriöst och på allvar funderat på att skriva "icke skrivkunnig" i alla myndighetspapper och liknande bara för att för alltid få slippa skriva min namnteckning och behöva visa upp misären på papperet.
Jag hade inte svårt att läsa eller förstå språket, men jag lärde mig aldrig att skriva bra eftersom de första persondatorerna så smått började göra intåg där när jag gick i mellanstadiet, (typ vic 29 eller någonting i den stilen har jag för mig de hade där, några var brandskadade... Nästan synd ingen tänkte på att rädda några sedan när de skrotades ut helt i början på 90 talet, men då hade de inget värde utanför de innersta extrem nördkretsarna.).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Är 94. Minns att vi hade lite skrivstils träning i lågstadiet, men tror inte det var något man kunde bli underkänd på. Har aldrig haft nytta av det och använder aldrig penna när jag skriver. Penna och papper är väldigt ineffektivt! Men om jag ska göra modeller, göra en skiss eller designa något gillar jag penna och papper. Ibland behöver man rita lite i anteckningarna under föreläsningarna, men med wacom penna och panel är det ju inga som helst problem.

Jag kan tänka mig att det är bra för fingermotoriken att skriva kanske? Men troligen inte mer än att knappa på en smartphone som dagens barn gör 2 minuter efter forlossningen.

Permalänk
Medlem

Om det ska fastna i min hjärna måste jag först skriva det på papper
(80s child)

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Är lärare i Stockholm och på alla skolor jag har jobbat på har skrivstil varit del av svenskaundervisningen. Lite förbryllande att din son inte kan det, känns nästan som att hans skola har blivit blind av IT och struntar fullständigt i redovisning för hand.

Skrivstil i skolan har inte riktigt några krav på att de ska se fint och perfekt ut, utan den finns bara till för att du ska bli mer effektiv i skrift (sätta ned dragen hos bokstäverna i ordning) och att det ska se mer läsbart ut. Mogenhet i skrift, helt enkelt.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Det finns mycket i dagens samhälle som kan ältas fram och tillbaka huruvida det bör återinföras eller bevaras. Skrivstil kan jag dock inte se någon nytta med i ett allt mer digitaliserat samhälle där biometriska lösningar kommer ersätta namnteckningar (som man knappt själv kan läsa) helt inom snar framtid.

Nä, då finns det viktigare saker för skolbarn att ägna sig åt. Bättra på mattekunskaperna eller programmeringen istället.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XFTality:

Är lärare i Stockholm och på alla skolor jag har jobbat på har skrivstil varit del av svenskaundervisningen. Lite förbryllande att din son inte kan det, känns nästan som att hans skola har blivit blind av IT och struntar fullständigt i redovisning för hand.

Skrivstil i skolan har inte riktigt några krav på att de ska se fint och perfekt ut, utan den finns bara till för att du ska bli mer effektiv i skrift (sätta ned dragen hos bokstäverna i ordning) och att det ska se mer läsbart ut. Mogenhet i skrift, helt enkelt.

Instämmer till fullo, textning är bara för att lära sig bokstäverna och sättet att skriva, det är ingenting som hör hemma i normalt handskriftspråk annat än undantagsvis, tex i namnförtydligande, samt rubriker och liknande.

Man skriver normalt inte hela brev och liknande med textning.
Dessutom går det ohyggligt mycket långsammare.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jo, skrivstil fick man lära sig i skolan. Men inte ens då använde man det i någon större utsträckning. Efter skolan så har man aldrig använt det.

Permalänk
Medlem

00:a, hur aldrig fått lära mig skrivstil, minns dock att syrran (yngre) satt o tragglade med mamma några gånger.

Skrivstilen förövrigt är inte särskilt bra men jag kan skriva hyfsat snyggt om jag försöker.

Det är ofta jag inte ens förstår skrivstil.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Jag är född 1984 och fick lära mig skrivstil i mellanstadiet.

Men vet att mina syskonbarn som går i låg- och mellanstadiet nu inte lär sig skrivstil.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

93:a här, vi lärde oss det i grundskolan (Var väl på svenska lektionen i årskurs två) men inget man lade energi på..

Dvs visst lade skolan tid på det men det var inget vi ville lära oss och därmed började vi ju aldrig utnyttja det. Idag vet jag självklart vad skrivstil är men jag kan absolut inte skriva det i ren form.

Handstilen är ju bara en samling av sträck som ser annorlunda ut på varje jäkla papper.

Permalänk
Medlem

Född 93, fick kötta igenom hela mellanstadiet med skrivstil. Något jag är tacksam för idag.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag till skillnad från många andra verkar vara en av de få som både skriver förhand hellre än på dator (förutsatt det inte skall mailas eller redigeras).
Dessutom skriver jag i princip uteslutande i "skrivstil" dvs flytande utan att lyfta på pennan. Dock inte enligt klassiska "skrivstil a la 1800-talet" utan mer snarlik vanliga bokstäver.

Enda nackdelen är att yngre personer kan inte läsa det över huvudtaget. Att kunna skrivstil ger inte bara fördelar att kunna uttrycka sig själv utan nästan ännu viktigare, förmåga att tyda andras skrift.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin