Enklare och modernare uppläggning för bilder

Permalänk
Medlem

Enklare och modernare uppläggning för bilder

Ett av datorvärldens stora steg var att integrera Multimedia i hemdatorerna.

Multimedia var en stor sak i mitten av 90-talet (Win95-tiden för Windows fanboys).
Nu är det 2017 och SwedClockers har fortfarande BBS-anda (Bulletin Board System).
Det finns ju redan bildtrådar i forumet, där SwedClockers moderatorer kräver egna bilder.

Finns det några planer på enklare uppladdning av bilder i inlägg SwedClockers, utan att behöva blanda in 3:e parts sidor?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Kronvrak:

Ett av datorvärldens stora steg var att integrera Multimedia i hemdatorerna.

Multimedia var en stor sak i mitten av 90-talet (Win95-tiden för Windows fanboys).
Nu är det 2017 och SwedClockers har fortfarande BBS-anda (Bulletin Board System).
Det finns ju redan bildtrådar i forumet, där SwedClockers moderatorer kräver egna bilder.

Finns det några planer på enklare uppladdning av bilder i inlägg SwedClockers, utan att behöva blanda in 3:e parts sidor?

Hej @Kronvrak,

Det finns önskemål på en sådan tjänst sedan innan men är inget som ligger med i planerna än så länge. En begränsning som kommit upp vid tidigare diskussioner har varit att det är svårt att ta fullt ansvar för bilder (förhandsmoderering) som hamnar på våra servrar på ett bra sätt utan att det försämrar tjänsten. Rent tekniskt är det görbart.

Har du något konkret exempel på en mer modern lösning du stött på så tar jag gärna en titt. Håller i övrigt med och tycker det är en tråkig begränsning själv. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk

kan tänka mig att den kopiösa mängd lagring som dessutom skulle behövas är en anledning.

vet inte exakt hur många aktiva användare det finns på forumet men säg att det är ca 10 000

min systemkamera´s bilder i upplösning 4160x2336pix 72dpi ligger runt ca 30 Mbyte i jpg format skulle varje person ladda upp en bild i den storleken skulle det behövas ca 300 Gbyte och görs det en gång varje dag skulle det på en vecka fylla på med 2.1 Tbyte dvs en 8 Tbyte disk skulle i runda slängar räcka för ca 4 veckor i det scenariot.

(reserverar mig för ev felräkning )

vilket jag antar även skulle behöva mer reklamintäkter för att finansiera vilket skulle plottra sidan med reklam popups och grejjor för är ju ganska fullt redan nu som det är och klarar mig bra utan mer reklam ganska lagom som det är.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan tänka mig att den kopiösa mängd lagring som dessutom skulle behövas är en anledning.

vet inte exakt hur många aktiva användare det finns på forumet men säg att det är ca 10 000

min systemkamera´s bilder i upplösning 4160x2336pix 72dpi ligger runt ca30 Gbyte i jpg format skulle varje person ladda upp en bild i den storleken skulle det behövas ca 300 Gbyte och görs det en gång varje dag skulle det på en vecka fylla på med 2.1 Tbyte dvs en 8 Tbyte disk skulle i runda slängar räcka för ca 4 veckor i det scenariot.

(reserverar mig för ev felräkning )

vilket jag antar även skulle behöva mer reklamintäkter för att finansiera vilket skulle plottra sidan med reklam popups och grejjor för är ju ganska fullt redan nu som det är och klarar mig bra utan mer reklam ganska lagom som det är.

Hallå igen! När jag skrev om ansvar syftade jag på vad som laddas upp på servrarna och de juridiska omständlighetena omkring. Dvs vi har som företag en skyldighet där att se till att det som laddas upp är inom lagens ramar. Antingen behöver man moderera bort bilder blixtsnabbt eller så krävs förhandsmoderering (som försämrar tjänsten en hel del). Moderering dygnet runt är svårt.

Jag fokuserar gärna på att diskutera tjänsten och hur vi kan utveckla forumet exempelvis och separerar det från kostnader, annonser och annat.

Ser till att vi har kvar det här önskemålet och håller med om att det vore väldigt smidigt med bilduppladdning! Det vore något för en framtida utveckling av forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Hallå igen! När jag skrev om ansvar syftade jag på vad som laddas upp på servrarna och de juridiska omständlighetena omkring. Dvs vi har som företag en skyldighet där att se till att det som laddas upp är inom lagens ramar. Antingen behöver man moderera bort bilder blixtsnabbt eller så krävs förhandsmoderering (som försämrar tjänsten en hel del). Moderering dygnet runt är svårt.

Jag fokuserar gärna på att diskutera tjänsten och hur vi kan utveckla forumet exempelvis och separerar det från kostnader, annonser och annat.

Ser till att vi har kvar det här önskemålet och håller med om att det vore väldigt smidigt med bilduppladdning! Det vore något för en framtida utveckling av forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

"Dvs vi har som företag en skyldighet där att se till att det som laddas upp är inom lagens ramar."
Fast det har ni redan för vad som postas i text också.
Ni har ingen möjlighet annat än till eftermodering av postad text.

Storleken på bilderna kan begränsas automatiskt eller med regelverk. Så att endast begränsade storlekare laddas upp.
Kan också begränsa antalet bilder per medlem, så att ett galleri uppladdade sparade bilder inte överstiger antal/mängd.
(Även om postade bilder i trådar måste bli kvar på era servar).

Kan tänka mig om uppladdning av bilder blir lättare, så kommer benägenheten att förklara med en bild bli större och därmed trådar som kräver med lagring.
Fast redan nu finns det trådar med mycket bilder i.

Red: Företaget har också ansvar för vad som postas på SwedC från andra (utrikiska) sajter.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

"Dvs vi har som företag en skyldighet där att se till att det som laddas upp är inom lagens ramar."
Fast det har ni redan för vad som postas i text också.
Ni har ingen möjlighet annat än till eftermodering av postad text.

Storleken på bilderna kan begränsas automatiskt eller med regelverk. Så att endast begränsade storlekare laddas upp.
Kan också begränsa antalet bilder per medlem, så att ett galleri uppladdade sparade bilder inte överstiger antal/mängd.
(Även om postade bilder i trådar måste bli kvar på era servar).

Kan tänka mig om uppladdning av bilder blir lättare, så kommer benägenheten att förklara med en bild bli större och därmed trådar som kräver med lagring.
Fast redan nu finns det trådar med mycket bilder i.

Red: Företaget har också ansvar för vad som postas på SwedC från andra (utrikiska) sajter.

Jag kan tänka mig att bilder i högre grad kan vara störande eller upphovsskyddade än textsnuttar.

Ni kan inte integrera någon annans bildtjänst på sidan då, Och låta dom sköta det legala.
Typ imgur eller någon annan smidig sådan.

Skickades från m.sweclockers.com