Ryzen 1600 låser klockhastighet på 1546.3Mhz

Permalänk
Medlem

Ryzen 1600 låser klockhastighet på 1546.3Mhz

Tjena!

Fått problem med att klocka min 1600. Varje gång jag försöker klocka så låser den sig på 1546.3Ghz. Jag kör mina minnen i 3200Mhz och dessa funkar utmärkt.

Kör 3,8Ghz med auto coltage på och temperaturen ligger på ca 40 i idle.

Någon som vet hur man åtgärdar detta? Har gjort cmos reset och gjort om allt flertal gånger utan framgång.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

1546 *MHZ* x 2 = 3092

=

3200 Mhz.

Permalänk
Medlem

@Njewken: Kanske var otydlig, det är prollen som låser sig i den hastigheten

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Inaktiv

Använd Offset Voltage till CPU istället för Manual. Gissar att du har en Made in China CPU?

Permalänk
Medlem

@anon12433: Haha ingen aning, det lät kul
Vad har du för inställningar, offset alltså?

Men förstår fortfarande inte varför det blir så här? Problemet har ju kommit nyligen.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scj:

@veckans: Haha ingen aning, det lät kul
Vad har du för inställningar, offset alltså?

+0.13125v Men tänk på att det kan vara på tok för högt eller lågt för din CPU/Mobo, alla är olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

+0.13125v Men tänk på att det kan vara på tok för högt eller lågt för din CPU/Mobo, alla är olika.

Kör ju voltage i auto läge, hur kan det bli så här då? Fattar inte...

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

Samma problem med min 1700 och msi x370 sli plus. Kan inte röra volten eller klocka över 3700mhz för då låser den sig på 1550mhz. Det är en bugg i bios och vad jag har förstått så har fler tillverkare än msi problem med detta.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

@scj: Har sett på overclock.net forumet att folk med 1600 och crosshair vi hero har råkat ut för samma sak. Tydligen en bugg. Verkar ha löst sig för en del med senaste beta bios 9920. Går att ladda ner via den här tråden på overclock.net

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem

@smd: Jag testar, Tack!

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scj:

Kör ju voltage i auto läge, hur kan det bli så här då? Fattar inte...

Auto reagerar förmodigen likadant som Manual. Offset däremot kringgår problemet (åtminstone på PRIME X370-PRO), uppstår endast med "Made in China" CPUer vad jag kunnat se.
Men finns det nu ett beta BIOS som löser problemet helt så är det ju bara köra med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smd:

@Tfarcer: Har sett på overclock.net forumet att folk med 1600 och crosshair vi hero har råkat ut för samma sak. Tydligen en bugg. Verkar ha löst sig för en del med senaste beta bios 9920. Går att ladda ner via den här tråden på overclock.net

Skrivet av anon12433:

Auto reagerar förmodigen likadant som Manual. Offset däremot kringgår problemet (åtminstone på PRIME X370-PRO), uppstår endast med "Made in China" CPUer vad jag kunnat se.
Men finns det nu ett beta BIOS som löser problemet helt så är det ju bara köra med det.

Uppdaterat till beta version 9920 och nu är problemet löst, tack så jättemycket för hjälpen!

Visa signatur

Äsch då!