Linux eller Windows till datateknik civ. chalmers?

Permalänk
Medlem

Linux eller Windows till datateknik civ. chalmers?

Hejsan!

Ska plugga på chalmers nu till hösten och ska då läsa datateknik civilingenjör.
Min fråga är då, kommer jag använda windows eller linux? Ifall man kan använda båda, vad är bäst?

Behöver även köpråd beroende på vad jag ska ha då. Har ingen budget satt, men om jag ska lägga ner pengar på en dyrare laptop så vill jag att den ska hålla igenom åren, främst att den inte börjar bli så in i helvetes varm och att batteritiden håller sig i någorlunda skick. Samtidigt så kan jag känna att det kanske är bättre att köpa en billigare för att sedan byta efter något år? Skulle väl säga att det mesta jag skulle kunna punga ut på en laptop i nuvarande läge är 8k.

Kortfattat:
Windows eller linux?
Vad för laptop ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Du kan alltid köra dualboot (installera Windows först, partitionera hårddisken till din Linux dist och därefter installera Linux distributionen på den tomma partionerade delen). Tror inte det spelar någon större roll då båda operativsystemen kommer att fungera bra för de kurser du kommer att läsa, men efter att ha kört Linux under ett par år nu kan jag personligen skriva att jag föredrar detta för programmering. Men det är en smaksak!

Angående köpråd - En begagnad Lenovo Thinkpad från X2xx serien (t.ex. X220, X230 m.fl.) alt. en ny X270/X260 (lite dyrare) bör fungera galant.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Linux är mycket smidigare att utveckla i, det märks verkligen när man kommer ut i arbetslivet. På KTH när jag gick där så var också de flesta labbinstruktioner anpassade för Linux och Windows var ofta lite mer på egen risk, eftersom de flesta datasalarna körde Linux.

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet så har jag aldrig varit med om en situation där jag behövt Windows specifikt och har endast kört GNU+Linux hittills. Det senare underlättar enormt inom programmering med användbara program som grep, sed, etc. Om du däremot kommer att läsa kurser inom spelutveckling/grafik så kan du behöva Windows för att köra t.ex. Unity och då kan det vara bra med dualboot. Om inte så säger jag GNU+Linux ftw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Du kan alltid köra dualboot (installera Windows först, partitionera hårddisken till din Linux dist och därefter installera Linux distributionen på den tomma partionerade delen). Tror inte det spelar någon större roll då båda operativsystemen kommer att fungera bra för de kurser du kommer att läsa, men efter att ha kört Linux under ett par år nu kan jag personligen skriva att jag föredrar detta för programmering. Men det är en smaksak!

Angående köpråd - En begagnad Lenovo Thinkpad från X2xx serien (t.ex. X220, X230 m.fl.) alt. en ny X270/X260 (lite dyrare) bör fungera galant.

Okej, det lutar åt att bara köra linux!
Vill helst inte ha begagnatm, och de nya var lite för dyra :/

Skrivet av ulf5:

Linux är mycket smidigare att utveckla i, det märks verkligen när man kommer ut i arbetslivet. På KTH när jag gick där så var också de flesta labbinstruktioner anpassade för Linux och Windows var ofta lite mer på egen risk, eftersom de flesta datasalarna körde Linux.

Okej, blir nog linux!

Skrivet av Mackey:

Av egen erfarenhet så har jag aldrig varit med om en situation där jag behövt Windows specifikt och har endast kört GNU+Linux hittills. Det senare underlättar enormt inom programmering med användbara program som grep, sed, etc. Om du däremot kommer att läsa kurser inom spelutveckling/grafik så kan du behöva Windows för att köra t.ex. Unity och då kan det vara bra med dualboot. Om inte så säger jag GNU+Linux ftw.

Tror inte det är några kurser i spelutveckling. Vad är GNU?

Permalänk

GNU är ett operativsystem som inte tog, eller tagit(?) fart.
Dom flesta programmen och verktygen till linux togs från GNU-projektet då dessa fanns färdigt utvecklade. Därför kallar man ofta Linux för GNU/Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BohmaN98:

Okej, det lutar åt att bara köra linux!
Vill helst inte ha begagnatm, och de nya var lite för dyra :/

Okej, blir nog linux!

Tror inte det är några kurser i spelutveckling. Vad är GNU?

Låter bra det! Rekommenderar Ubuntu om du är nybörjare med Linux och vill komma igång med förinstallerade program så som Office-paket m.m.

Angående laptop - såg att NetOnNet har denna för 5990 kr:

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/le...

Helt OK specs för priset, dock är den 15.6" och väger 2.3 kg vilket kan vara tungt att bära med sig och använda på campus.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

GNU är ett operativsystem som inte tog, eller tagit(?) fart.
Dom flesta programmen och verktygen till linux togs från GNU-projektet då dessa fanns färdigt utvecklade. Därför kallar man ofta Linux för GNU/Linux.

Okej

Skrivet av Icte:

Låter bra det! Rekommenderar Ubuntu om du är nybörjare med Linux och vill komma igång med förinstallerade program så som Office-paket m.m.

Angående laptop - såg att NetOnNet har denna för 5990 kr:

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/15-16tum/le...

Helt OK specs för priset, dock är den 15.6" och väger 2.3 kg vilket kan vara tungt att bära med sig och använda på campus.

Okej får kolla på Ubuntu då så jag har något koll innan jag börjar. Ja den är nog i klumpigaste laget... Vet du eller någon annan hur chromebooks är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BohmaN98:

Okej får kolla på Ubuntu då så jag har något koll innan jag börjar. Ja den är nog i klumpigaste laget... Vet du eller någon annan hur chromebooks är?

Väldigt vanligt att folk installerar Linux på de. Om du hittar någon du gillar så googla på den modellen och Linux så brukar en kompabilitetslista komma upp och du kan se om den modellen rullar bra på linux
Men de är ofta inte jättekraftfulla processorer i chromebooks

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av BohmaN98:

Okej

Okej får kolla på Ubuntu då så jag har något koll innan jag börjar. Ja den är nog i klumpigaste laget... Vet du eller någon annan hur chromebooks är?

Chromebooks är inte "riktiga" datorer, utan de har en variation av chrome som operativsystem

Skrivet av infigo:

Väldigt vanligt att folk installerar Linux på de. Om du hittar någon du gillar så googla på den modellen och Linux så brukar en kompabilitetslista komma upp och du kan se om den modellen rullar bra på linux

Ooh det hade jag ingen aning om, tar tillbaka det jag skrev över! Trodde inte det gick att byta operativsystem på dem

Permalänk
Avstängd

Gallium OS är optimerat för chromebooks:
https://galliumos.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

GNU är ett operativsystem som inte tog, eller tagit(?) fart.
Dom flesta programmen och verktygen till linux togs från GNU-projektet då dessa fanns färdigt utvecklade. Därför kallar man ofta Linux för GNU/Linux.

Detta är felaktigt, GNU projektet var början på ett OS baserat helt på "Free Software" men eftersom det saknades en kernel så inkluderade man Linus Torvalds kernel Linux då denna släpptes som Free Software vilket resulterade i OS:et GNU/Linux eller GNU+Linux. OS:et kallas felaktigt endast för "Linux" till stor del, vilket i själva verket endast benämner kerneln men är enklare att säga. Det som blir fel är att man utelämnar GNU projektet, som skapade övriga delen av OS:et.

https://www.gnu.org/gnu/gnu-history.en.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Väldigt vanligt att folk installerar Linux på de. Om du hittar någon du gillar så googla på den modellen och Linux så brukar en kompabilitetslista komma upp och du kan se om den modellen rullar bra på linux
Men de är ofta inte jättekraftfulla processorer i chromebooks

Okej, då kollar jag antagligen på något annat då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Gallium OS är optimerat för chromebooks:
https://galliumos.org/

Någon aning om hur det är?