Permalänk
Medlem

Köpråd av PC-bildskärm

Hejsan!
Jag påbörjar just nu ett nytt datorbygge från grunden. Har tidigare hört att datorskärm kan vara en flaskhals och ett område som ofta kan glömmas bort när fokuset hamnar på själva lådan.

I vilken prisklass bör en sporadisk gamer lägga sig i? Räknar med att köra 1-2 timmar om dagen. Planen är att ha en liggandes gaming-skärm i mitten av två ståendes platta skärmar för arbete. Datorn själv ska klara av samtliga spel på högsta nivå men budgeten är ännu inte spikad. Men räknar att tusenlapparna försvinner här. Räknar med att hela projektet slutar runt 10-15k. Men vill ju såklart hålla budgeten så klämd som möjligt på de områden som är möjliga. Men vet inte om man vågar ta sin gamla skärm som man haft i 7 år och som redan då var billig. (Vet ej modell eller märke då den är på vinden, som är alldeles för långt bort för mig att kika) Så jag tänkte om man köper ny skärm, vart hamnar man då? Finns ju skärmar för 10k+ och det finns ju skärmar för under tusenlappen.
Det enda jag vet är att jag vill ha 144Hz. Fick testa det och blev helt förälskad. Men vad mer ska man tänka på?

Förlåt för sjuuuukt luddig fråga. Kollat runt lite men alla guider ger bara generella tips. Jag vill ha lite mer konkret. Var inte rädda för att skicka exemplen eller resonera kring era förslag!

Fråga 1:
Vilken prisklass bör man ligga på?

Fråga 2:
Curve/inte Curve?

Fråga 3:
Annat viktigt att tänka på vid köp utav pc skärm?

Fråga 4:
Förslag på skärm?

Fire away!

/W

Permalänk
Bildexpert 📺

@W1T4L:

1) Den du har råd med och är beredd att betala för.

2) Svängda byxor eller raka byxor? Finns ingen direkta kvalitetsaspekter i denna fråga. Mest en fråga om vad man gillar och tror passar.

3) Att skärmen matchar de spel du tänkt spel, det grafikkort du tänkt köra med de närmaste åren och de behov och krav du ställer på en skärm.

4) Det finns tusentals skärmar. Just nu matchar alla din frågeställning

Permalänk
Medlem

Hej!
Tänkte svara på dina frågor så bra jag kan:

1. Beror helt på hur mycket du vill lägga av till en skärm. Med en budget på 15k inklusive dator skulle jag lägga max 3k på skärm. Vill du han en lite bättre skärm kan du nog räkna med runt 4-5k.

2. Om det fanns en skärm med en curv variant och en utan för samma pris hade jag valt med curve men med tankte på din budget hade jag inte lagt ner extra stålar på det.

3.
Självklart! Upplösning, storlek och panel-typ är några andra viktiga faktorer. Upplösningen bör vara minst 1080p (1080px * 1920px). För en 24 tum och neråt skärm funkar 1080 helt ok, nästa steg är ju en 27 tum och då är det lite smak sak om man tycker 1080p räcker till. Själv tycker jag att det är acceptabelt om man inte vill spendera så mycket på skärm. Köper du en skärm med en storlek över 27" bör du definitivt fundera på att skaffa en med 1440p. Ska du ha en skärm med 144hz så är det nog inte så mycket att diskutera kring panel-typ såvida du inte vill spendera mer än hälften av budgeten på en skärm. Med det menar jag att en VA panel är givetvis ditt ända alternativ om du vill ha 144hz.

4. Den här skärmen skulle jag spanat in om jag var du:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

1080p, 1ms och 144hz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan tillägga då du skriver flera skärmar och 144hz, är fundera på 34" 21:9 med free/g-sync istället.

Kurvad har i min erfarenhet tillfört en del på min 34" 21:9 men hade skitit i det på en mindre skärm eller 16:9.